Hurtig skrev:EN faktor 100 er givetvis en mild overdrivelse... Men hey.. Overdrivelse fremmer forståelsen, speielt på disse forums, teknologi kæmper imod woodoo og anden magi.
MEN!!! PEH169 er langt bedre end de fleste andre elektrolytter på markedet. Det er til gengæld ikke en overdrivelse!
Det er med elektrolytter som med så meget andet.... Der er producenter der fokuserer på at levere store styktal billigt, som eks KIA gør det med biler. Her kan man roligt sige, at RIFA har lagt sig i den anden ende med sine elektrolytter. De sælges ikke i ret store styktal, men henvender sig til gengæld til en helt anden kundegruppe.
Historien om SAAB der benytter RIFA i sine jagerfly er blevet latterliggjort en smule. Men kig lige på det. Hvor mange kondensatorleverandører tror I helt seriøst kan leve op til samme krav som RIFA??? Jeg tror der er meget meget få, og jeg tror ikke det er rent tilfældigt, at SAAB har valgt RIFA.
Se eks på den forholdsvis nye serie PEH226. En 470uF/63 volt type fra denne serie, tåler en ripple på 17.3 Ampere!! Til sammenligning tåler eks en standard Jamicon i samme størrelse 0.580 Ampere, en lav impedans Sanyo MV-AX tåler 1.2 Ampere.
Det er hhv 30 og 14 gange mindre end en RIFA. RIFA'en er i øvrigt specificeret til denne strøm ved en arbejdstemperatur på 125 grader C.
Hvis nogen mener at kende til elektrolytter med bedre spec end RIFA, synes jeg ærlig talt de skal begynde at komme med noget konkret. Jeg kan næsten ikke vente med at se hvilke andre 470uF/63 volt elektrolytter der klarer 17.3 Ampere kontinuert ved 125 grader C.... Ingen udenomssnak... bare kom med nogle eksmpler.
En 2200uF/40 volt klarer i øvrigt 25.7 Ampere under samme forhold!!