Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

MP3 har slået high fidelity ihjel

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf zerocool » ons mar 19, 2008 15:26

niklasthedolphin skrev:Jeg mener at du bør læse artiklen igen og forstå hvordan overskriften kan forstås på flere måder.
Det er jo ikke læserens skyld at journalisten enten ikke kan præcisere hvad den handler om eller også bevidst lader stå åbent om hvordan man vil tolke det.
 
Jeg har som flere gange nævnt ikke læst artiklen, men kan udlede af den oplyste overskrift, at det drejer sin om Mp3 - altsÃ¥ lossy enkodning - og sÃ¥ er det af flere her i trÃ¥den venligt blevet oplyst, at den i virkeligheden omhandler dynamisk komprimering - ligesom var min formodning pÃ¥ baggrund af trÃ¥dstarters resumé. Emnet mÃ¥ jo sÃ¥ledes være netop dynamisk komprimering og lossy enkodning???
 
At man finder inspiration til alle mulige andre tanker, kan jeg ikke fortænke folk í, men uanset om det måtte være digital lydfæstning generelt, bit-reduktion, downsampling, psykoakustik osv. osv., ændrer jo ikke denne tråds emne, som er direkte afledet af en avisartikel, der igen - som oplyst her i tråden - er afledet af en artikel på Wikipedia.org.
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Raskolnikov » ons mar 19, 2008 15:27

Jeg har faktsik artiklen og kan da scanne den hvis det har en interesse.
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf zerocool » ons mar 19, 2008 15:33

Raskolnikov skrev:Jeg har faktsik artiklen og kan da scanne den hvis det har en interesse.
 
Det er service
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Raskolnikov » ons mar 19, 2008 15:33

Vil prøve at fÃ¥ gjort det i aften.  8)
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf gurdet » ons mar 19, 2008 15:40

Værs'go - man har vel adgang til infomedia...... Mvh
 
Print denne artikelHÃ¥ndtér fremhævning af tekstMindre skriftstørrelseStørre skriftstørrelseReset størrelse 
Politiken | 16.03.2008 | Kultur | Side 8 | 928 ord | artikel-id: e0e0b6a1

Analyse: Volumensyge . MP3 har slået high fidelity ihjel

Vore almindelige lydanlæg er blevet ringere de seneste 15 år, og derfor laver pladeproducerne en lyd, der passer til dem. Fænomenet hedder kompression.



Kilder: Robert Levine: The Death of High Fidelity, Rolling Stone, 26. dec. 2007. The Loudness War, Wikipedia. Grafiske fremstillinger af komprimerede og ikke komprimerede sange kan ses på en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Ny og forbedret lyd’ står der uden på mange genudgivelser af populære klassikere. F.eks. den nye anmelderroste Led Zeppelin-udgivelse ’Mothership’. Men det er løgn. Lyden er forværret. I hvert fald ud fra en almindelig lydteknisk betragtning.

’Forbedringen’ går ud på, at man har skruet op for de svage passager i musikken. Det betyder, at numrene har en jævn lydstyrke hele vejen igennem, og man derfor ikke skal fifle med volumenknappen, når først man har sat musikken i gang. For der sker med garanti ingen udsving. Lyden kører i max fra begyndelse til slut.

Det betyder, at der ikke længere er mærkbare variationer i styrken i lydbilledet. Hvor det tidligere kunne være som en bjergrejse fra de hviskende dalstrøg til de stormfulde tinder, er musiklytning i dag at betragte som en rejse ad en flad motorvej.

Årsagen er, at vi har flyttet vores foretrukne musikkilde fra pladespilleren over cd’en til computeren. I halvfjerdserne og firserne var den store interesse for ’high fidelity’, som står for høj troværdighed i lydgengivelsen, med til at fremdrive nuancerede lydindspilninger, der svarede til forbrugernes investeringer i deres anlæg.

I dag er det ikke længere hi-fi-anlægget i stuen, der er målgruppen for musikproducenterne. Det er computeren, radioen og mp3-afspilleren. Alle som regel udstyret med minimale højttalere, der ikke har den nødvendige fysiske størrelse til at gengive et naturtro dynamisk spektrum.

MÅDEN, MAN snyder på, er ved kompression. Man presser lydbilledet sammen, så det lyder højt. Selv lave lyde, der er komprimerede, lyder høje, fordi de minder om den begrænsning, vores ører selv lægger på høje lyde for at beskytte sig mod overbelastning. Presser man en tones lydstyrke op til det maksimale niveau, klipper man toppen af lydbølgerne.

Man kender fænomenet fra børnelegetøj, hvor bittesmå højttalere lyder kolossalt høje – selv når de ikke er det. De forvrænger blot. Vores hjerner er udviklet til at reagere på den type lyde. De påkalder sig vores opmærksomhed, fordi de minder om den måde, øret selv beskytter sig mod ekstremt høje lyde på, og virker derfor trættende i længden.

EFFEKTEN kan også udnyttes til at virke energisk. Og den rytmiske musik i disse år virker da også generelt mere energisk end tidligere. Arctic Monkeys og Foo Fighters er eksempler på bands, hvis plader er stærkt komprimerede, og de lyder simpelthen, som om de aldrig slapper af, aldrig trækker vejret. Prisen er tabet af dynamik.

Uanset de forskellige melodiske kvaliteter er variationen i musikoplevelsen også derefter. Man bliver meget hurtigere fysisk træt af at høre på cd’er fra de seneste 10 år sammenlignet med dem 10 år tidligere. Foo Fighters’ forsanger David Grohl var trommeslager i Nirvana, og deres plader fra før, mp3-afspillerens begrænsninger blev idealet for det ny lyddesign, har en helt anden variation i dynamikken. Her er der stille, i de rolige passager, og derfor virker det så meget desto stærkere, når musikken for alvor eksploderer og Kurt Cobains forpinte stemme skriger.

Donald Fagen fra duoen Steely Dan, hvis indspilninger ofte bliver betragtet som nogle af de fineste lydarbejder i studiepladens historie, siger i musiktidsskriftet Rolling Stone, der har taget udviklingen op til kritisk behandling: »Med al den tekniske innovation, der er kommet til, lyder musikken kun værre. Gud er i detaljen. Men der er ikke nogen detaljer længere«.

SELV OM cd-mediet for mange almindelige forbrugere virkede som et fremskridt, var det for de mange, der havde spenderet 5.000 kroner eller mere på et godt anlæg, faktisk et dårligere medie end de analoge vinylplader. Trods sin skrøbelighed og grundstøj kan lp’en levere lydinformationer i en opløsning og en dynamik, som cd-mediet er teknisk afskåret fra.

MEN DET helt alvorlige tilbageskridt i lydkvalitet er først kommet med mp3 og lignende digitale formater, hvis funktioner er at reducere så meget information som overhovedet muligt fra musikken, uden at den bliver uigenkendelig. På den måde kan lydfiler reduceres til blot en brøkdel og dermed spare kostbar plads på harddisken til mere musik.

Men prisen for reduktionen er tabt information, og selv om forskellen er hørbar selv på en computer, så er den horribel hørt over et ordentligt anlæg.

Men det er ikke det digitale lydmedie, der er problemet som sådan. Det er måden, producerne udnytter det på. Kvantitet har aldeles overvundet kvalitet.

HI-FI KLUBBEN HAR en biografreklame, hvor en lydproducer torturerer en almindelig musiklytter ved at holde hans hoved under vand i et akvarium. Han fortjener ikke bedre, fordi han med sit dårlige lydanlæg ikke er i stand til at værdsætte den lydkunst, produceren har frembragt.

Det er muntert, men afspejler ikke længere virkeligheden. For i dag er det produceren selv, der er med til at ødelægge det engang så teknisk forfinede folkelige medie.

CD’EN HAR et begrænset maksimalt lydniveau. Men hvert år forsøger producerne at få dem til at lyde højere ved at hæve lydniveauet i de stille passager. Det kan kun gøres ved, at man formindsker det dynamiske råderum. Dermed får man en udjævning af udsving i lydstyrken, der gør, at Led Zeppelins ’Stairway to Heaven’ i den ny, remasterede udgave ikke opleves som en frygtindgydende opstigning fra jorden til himmerige, men snarere som at bestige en skammel fra toppen af et højt bjerg. Det går helt umærkeligt fra højt til højt.

target=_blank>karsten.ifversen@pol.dk

Det helt alvorlige tilbageskridt i lydkvalitet er først kommet med mp3 og lignende digitale formater, hvis funktioner er at reducere så meget information som overhovedet muligt fra musikken, uden at den bliver uigenkendelig



Billedtekst:

Ny Forbedret lyd? Abbas sang ’One of us’ på cd fra 1983 (tv.) og 2005 (th.). Udsvingene, der skaber et højt rum omkring sangen, er forsvundet. For at hæve det generelle lydniveau er toppene klippet af og dynamikken udjævnet. Foto: Wikipedia, Loudness war

Ny Forbedret lyd? Abbas sang ’One of us’ på cd fra 1983 (tv.) og 2005 (th.). Udsvingene, der skaber et højt rum omkring sangen, er forsvundet. For at hæve det generelle lydniveau er toppene klippet af og dynamikken udjævnet. Foto: Wikipedia, Loudness war





Titel
Stednavne
Emneord
Personer
Virksomheder
Alt materiale i InfoMedia er omfattet af lov om ophavsret. Fotografisk, mekanisk eller anden gengivelse af materiale i InfoMedia, eller dele heraf, uden tydelig kildeangivelse, er forbudt uden forudgående skriftlig aftale med InfoMedia Huset A/S i henhold til gældende dansk lov om ophavsret. En del artikler i InfoMedia indeholder links til andre websites. InfoMedia påtager sig intet ansvar for, at sådanne links fungerer, eller at de angivne web-adresser er korrekte.
Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Raskolnikov » ons mar 19, 2008 15:41

Tak sÃ¥ slipper jeg for bøvlet.  :D
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf zerocool » ons mar 19, 2008 15:56

gurdet skrev:Værs'go

Takker, så kan det vist ikke efterlade nogen i tvivl om - trods de adskillige misforståelser og fejloplysninger journalisten kommer med -, at artiklen alene omhandler dynamisk komprimering og lossy enkodning

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 19, 2008 16:24

zerocool skrev:

gurdet skrev:Værs'go

Takker, så kan det vist ikke efterlade nogen i tvivl om - trods de adskillige misforståelser og fejloplysninger journalisten kommer med -, at artiklen alene omhandler dynamisk komprimering og lossy enkodning



Ikke accepteret.
Du læser artiklen og dens overskrift som fanden læser biblen.

Er du engageret til at censurere og luge ud i holdninger der er lidt ved siden eller på tværs af dine egne?

Diverse Citater fra artikel:

"mp3-afspillerens begrænsninger blev idealet for det ny lyddesign

SELV OM cd-mediet for mange almindelige forbrugere virkede som et fremskridt, var det for de mange, der havde spenderet 5.000 kroner eller mere på et godt anlæg, faktisk et dårligere medie end de analoge vinylplader. Trods sin skrøbelighed og grundstøj kan lp’en levere lydinformationer i en opløsning og en dynamik, som cd-mediet er teknisk afskåret fra.

MEN DET helt alvorlige tilbageskridt i lydkvalitet er først kommet med mp3 og lignende digitale formater, hvis funktioner er at reducere så meget information som overhovedet muligt fra musikken, uden at den bliver uigenkendelig. På den måde kan lydfiler reduceres til blot en brøkdel og dermed spare kostbar plads på harddisken til mere musik.
Men prisen for reduktionen er tabt information, og selv om forskellen er hørbar selv på en computer, så er den horribel hørt over et ordentligt anlæg."

Citater slut.

Det er hermed, gennem argumentation og simpel sproganal-yse legitimeret at skrive om både dynamisk komprimering og om digital komprimering (eller kodning som "man" gerne vil have det hedder).

Men var Jer............................for skriver i en smule ved siden af emnet så kan der ikke garanteres for følgerne i form af diverse restriktioner, tråddeling, banning etc. udført af dem der bestemmer over alle andre.
:-)

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf zerocool » ons mar 19, 2008 16:47

niklasthedolphin skrev:"mp3-afspillerens begrænsninger blev idealet for det ny lyddesign

Skal vi lige citere den pågældende sætning i sammenhæng?

Karsten R.S. Ifversen skrev:Foo Fighters’ forsanger David Grohl var trommeslager i Nirvana, og deres plader fra før,
niklasthedolphine skrev:mp3-afspillerens begrænsninger blev idealet for det ny lyddesign
, har en helt anden variation i dynamikken. Her er der stille, i de rolige passager, og derfor virker det så meget desto stærkere, når musikken for alvor eksploderer og Kurt Cobains forpinte stemme skriger.

Altså en kommentar om dynamikkomprimering

niklasthedolphine skrev:
Karsten R.S. Ifversen skrev:SELV OM cd-mediet for mange almindelige forbrugere virkede som et fremskridt, var det for de mange, der havde spenderet 5.000 kroner eller mere på et godt anlæg, faktisk et dårligere medie end de analoge vinylplader. Trods sin skrøbelighed og grundstøj kan lp’en levere lydinformationer i en opløsning og en dynamik, som cd-mediet er teknisk afskåret fra.

Nu er det jo dels en fejlantagelse, at LP giver mulighed for et større dynamisk spektrum end Red Book 16 bit/44.1 kHz, men derudover er det jo blot endnu en kommentar om dynamisk komprimering?

niklasthedolphine skrev:
Karsten R.S. Ifversen skrev:MEN DET helt alvorlige tilbageskridt i lydkvalitet er først kommet med mp3 og lignende digitale formater, hvis funktioner er at reducere så meget information som overhovedet muligt fra musikken, uden at den bliver uigenkendelig. På den måde kan lydfiler reduceres til blot en brøkdel og dermed spare kostbar plads på harddisken til mere musik.
Men prisen for reduktionen er tabt information, og selv om forskellen er hørbar selv på en computer, så er den horribel hørt over et ordentligt anlæg."

En kommentar om lossy enkodning.

niklasthedolphine skrev:Det er hermed, gennem argumentation og simpel sproganal-yse legitimeret at skrive om både dynamisk komprimering og om digital komprimering (eller kodning som "man" gerne vil have det hedder).

Lad mig forsøge, at forklare én gang mere. Jeg tillader mig at citere mig selv fra tidligere i tråden.

zerocool skrev:
niklasthedolphine skrev:
Vær opmærksom på at i det indlæg af mit som du, Zeerocool, citerer på, bliver begreberne tydeligt adskilt og beskrevet og jeg udviser i den grad forklaringsevne i adskillensen af dynamisk kompression og digital kompression.

AltsÃ¥... Ved digital lydfæstning kan man - nøjagtig som det er tilfældet med analog lydfæstning, nÃ¥r man eksempelvis vælger en højere eller lavere hastighed for sin spolebÃ¥ndoptagelse - vælge at medtage større eller mindre grad af information. Det har intet med komprimering at gøre, i hvert fald ikke i relation til den traditionelle begrebsdefinition i audioteknik-verdenen, men er blot et spørgsmÃ¥l om forholdets natur, nÃ¥r man optager og fastfryser noget som har uendelig mange informationer.
 
niklasthedolphine skrev:
At du så ikke mener det bør kaldes digital kompression er så en anden
sag. Du bruger begrebet encoding.
 
Nej, jeg bruger begrebet enkodning om teknikken enkodning - dvs. den proces det er, at anvende en algoritme på en serie af data. I denne sammenhæng, om lossy enkodning (eksempelvis Mp3), teknikken at anvende en algoritme på en ukompaktet mængde lyddata til at frasortere data og få den resterende data til at fylde mindre.
 
Tidligere i trÃ¥den skrev du ogsÃ¥ om den teknik det er, at konvertere masteroptagelser pÃ¥ 32 eller 24 bit og en samplerate pÃ¥ 192 kHz eller 96 kHz til Red Book 16 bit/44,1 kHz, men det har heller ikke noget med komprimering at gøre. De korrekte betegnelser herfor er derimod helholdsvis bitreduktion og downsampling.
 
Det du kalder "digital kompression" og det der hedder enkodning, er ikke det samme - ikke tilnærmelsesvis. Det virker mere som om du bruger din betegnelse som et begreb, der dækker alt som bare dufter lidt af noget digitalt
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 19, 2008 17:04

zerocool skrev:...................................


Kald det hvad du vil.
Begrebet digital komprimering forstås udemærket af en stor del mennesker på verdensplan og det er også et begreb der ganske givet er blevet brugt (ihvertfald af mig og mine venner fra radiostationer og markarbejde) fra før du lærte at binde snørrebånd.

At du skal have herredømmet over hvad en tråd må indholde fordi du synes at du har patent på at analysere overskrift og artikel er bare stadig ikke accepteret af mig.
Uanset din status på dette forum.

Så jeg fastholder indholdet af mit tidligere indlæg og lægger også gerne op til videre drøftelse af hvad der slog High Fidelity ihjel af forskellige destruktive elementer....................heriblandt dynamisk og digital kompression og hvad MP3 revolutionen ellers bar med sig af skidt.

Hvis moderering her på forum vurderer at mit standpunkt igen er grundlag for banning ...................So it will be..................

Men så ved læserne af denne tråd nu at hvis jeg ikke skriver nogle inlæg de næste par dage så skyldes det diktatur og holdningscensurerende moderering.

Og det vil næppe være stilen som gør dette forum bæredygtig på længere sigt.
Og overlevelse er vist noget dette forum i høj grad higer efter.

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Raskolnikov » ons mar 19, 2008 17:15

niklasthedolphin jeg synes ikke du er helt rimelig nu. Der er ingen der kunne finde pÃ¥ at "banne" dig for noget af det du har skrevet i denne trÃ¥d 
Du har selvfølgelig ret til dine meninger som alle andre.
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf SES. » ons mar 19, 2008 19:19

:wink: Takker mester Dolphin for din eminente  tekniske indsigt og ikke mindst at du gider.
Og så var det dejligt at få læst den i øvrigt ganske fortrinlige artikel.

For mig er der en grundlæggende fejl i artiklen, men den begÃ¥s stort set hele tiden. MP3 er ikke synderen, den killer ikke nogen som helst, det er brugerne der er skyldige. Der er ingen vej udenom - der er ingen bund for intetheden. Den fortsætter. Som beskrevet af grækerne for 3-4000 Ã¥r siden :shock:  :cry:  :wink:
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf xo » tors mar 20, 2008 09:10

Der er megen debat om opløsning og bitdybde, digital kompression vs dynamisk kompression. Men lad os lige se på overskriften igen. Hvad er meningen - hvad er postulatet? Lad mig prøve at formulere det

MPEG/3  kodningen foranleder at musikindustrien gør kollektiv massakre pÃ¥ masteringkvaliteten da det alligevel ikke gør noget - det hele ender jo alligevel som MPEG/3 og som følge deraf er hifi entusiasten blevet ude af stand til at skelne mellem skidt og kanel, hvilket skader de sande hifi producenter.

Lad mig antage et modsynspunkt.

Niveaukrigen begyndte længe før MPEG/3 var et folkefænomen. MPEG/3 kodningen, der for et flertals vedkommende ikke kan skelnes fra originalen blot bitraten er lidt over 128 Kb/s, er intet at regne mod den massakre der er foretaget mod masteringkvaliteten.

Hvorfor skulle et format, der i de flestes øre ligger meget tæt på originalen, eller slet ikke kan skelnes, foranledige så massiv en massakre på masteringkvaliteten?

Skulle svaret måske ikke snarere findes andre steder?

wikipedia skrev:When comparing two recordings with different levels, it is likely that the louder one will be regarded as sounding better.[2] This can be attributed to the way in which the human ear responds to sound pressure at different levels: as our ability to respond to sound frequencies change according to differences in sound pressure level (SPL), the more the SPL increases,[3] the greater the amount of low and high frequency content we perceive.[4] Music with higher levels is easily heard and understood in noisy environments such as a car, train, or busy city street. Higher levels can also result in subjectively better sounding recordings on low quality reproduction systems such as web audio formats, AM radio, mono television and telephones.[citation needed] Due to competition for listeners between radio stations and competition for purchasers between recording studios, this results in a volume "arms race".[5] Compounding this problem is the fact that artists and A&R people are inclined to request that their mastered CDs match the loudness level of top contemporary CDs.[1]


Men  hvad er et af forslagene sÃ¥, lad os se pÃ¥ wikipedia igen

wikipedia skrev:Compression could be made optional by shifting it to the listener's end. Consumer audio equipment could have settings for audio compression, so that listeners could choose their compression preferences.


Hvis man sidder på en cyckel og ræser gennem støjfyldt trafik, så burde den enhed man afspiller på, modificere lyden og foretage dynamisk kompression - dynamisk, efter præference forstås.

Back to basics.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf xo » tors mar 20, 2008 09:11

SES. skrev:For mig er der en grundlæggende fejl i artiklen, men den begÃ¥s stort set hele tiden. MP3 er ikke synderen, den killer ikke nogen som helst, det er brugerne der er skyldige. Der er ingen vej udenom - der er ingen bund for intetheden. Den fortsætter. Som beskrevet af grækerne for 3-4000 Ã¥r siden :shock:  :cry:  :wink:


Det er ikke så ofte vi er enige, men her kan jeg dog kun være 100% enig, fsv.a. det skrevne.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf xo » tors mar 20, 2008 09:27

niklasthedolphin skrev:Hvis moderering her på forum vurderer at mit standpunkt igen er grundlag for banning ...................So it will be..................

Men så ved læserne af denne tråd nu at hvis jeg ikke skriver nogle inlæg de næste par dage så skyldes det diktatur og holdningscensurerende moderering.

Og det vil næppe være stilen som gør dette forum bæredygtig på længere sigt.
Og overlevelse er vist noget dette forum i høj grad higer efter.

"dolph"


Dolph - klap delfinen. Hvorfor skulle du blive bortvist? Du har måske været lidt overlegen i din attitude, men det er jo ikke bortvisningsgrund.

Der skal vist gylle på marken først og jeg har ikke set at du har hægtet gyllesprederen på endnu. [Dele af tråde skilles af og til ud, og det kan være irriterende, men de er der stadig - hvilket heller ikke altid er i alles interesse, inklusive de involverede selv.]

Omvendt skal du nok heller ikke spille Martyr og frelser kortene for Ã¥benlyst.  :wink:

The "games" must go on.  :)   ( :? )
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste køb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetråd (139) Genesis gendannet (6) Undersøgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK højtaler kabel !... (14) Søger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.