lydkaj skrev:Dipolisten skrev:For mig er der STOR forskel på om der fasevendes på f.eks D/A-converteren, eller på HT.
Sidstnævnte giver klart bedste resultatØhh... hvor er der størst forskel?
lydkaj skrev:Dipolisten skrev:For mig er der STOR forskel på om der fasevendes på f.eks D/A-converteren, eller på HT.
Sidstnævnte giver klart bedste resultatØhh... hvor er der størst forskel?
Dipolisten skrev:lydkaj skrev:Dipolisten skrev:For mig er der STOR forskel på om der fasevendes på f.eks D/A-converteren, eller på HT.
Sidstnævnte giver klart bedste resultatØhh... hvor er der størst forskel?
Tak tak...
lydkaj skrev:Dipolisten skrev:lydkaj skrev:Dipolisten skrev:For mig er der STOR forskel på om der fasevendes på f.eks D/A-converteren, eller på HT.
Sidstnævnte giver klart bedste resultatØhh... hvor er der størst forskel?
Tak tak...
lydkaj skrev:mulle skrev:Jeg giver nu Dipolisten ret men kan ofte være udsat for at der er fiflet ved sangeren. En halv svingnig er faktisk ret hørbart.Det gør jeg også, jeg har lige prøvet med et jazz nummer "tre basser" i den ene fase og en i den anden, nummeret heder vist Night train og er muligvis med en med en Braxton et eller andet.
Jeg vil faktisk gerne vide hvem det er, jeg tro Arsenix ved det.
Nå men resultatet var igen, ingen nævneværdig forskel når der blev skiftet på CD'en, men hørbar forskel ved skift på højtalerne.
Ps. jeg bruger Nero til at brænde med kan der gå kludder i noget?.Tak for foreslaget kongruens jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud af noget
Pladen hedder Getting to it og er med Christian McBride og den er udgivet på Verve 523 989 - 2
Til gengæld må jeg skuffe dig med at eneste bassist på nummeret Night Train er mr.McBride himself så han er samspilsramt på den digitale måde
Jeg har lige haft den i recorderen og dynamikken fejler ikke noget, bunden ligger nede og roder omkring -40dB og spidsniveuet omkring -4dB med en enkelt udflugt til -1dB. Resten af numrene er desværre kørt op til 0db uden hensyntagen til instrumenternes individuelle lydstyrke in natura, en typisk teknikerfejl jeg er kommet til at elske at hade og jo mere levende musik jeg hører jo mere intenst hader jeg tonedøve teknikere, og musikerne er lette ofre, de vil så gerne være i rampelyset alle sammen, og helst lidt mere end alle de andre.
Hver for sig lyder instrumenterne såmænd fint, musikken er ligeledes høreværdig men man er ikke i et eneste sekund i tvivl om at det er en kunstig tæt på multimikrofoneret optagelse.
Mange vil komme i svært effektunderskud hvis pladen skal spille ved et passende niveau, den strøgne bas ligge flere steder nede omkring -30dB.
Karsten Sømand skrev:Mindes at Sony for en del år siden barslede med en CD-spille med faseinvertering. Fidusen ved denne spille skulle være, at man kunne programmere den til at huske polariteten på de enkelte tracks. Vupti - så blev det enkelte nummer altid afspillet på den "optimale" måde. Det var ikke kun hele pladen man kunne programmere ind, men de enkelte numre. Kan ikke huske, om denne funktion rent faktisk blev realiseret, men jeg synes ikke man har set lignende funktion siden (???).
Venlig hilsen
Karsten
kongruens skrev:Hm, jeg har så bare svært ved at tro, at effekten skulle være forskellig afhængigt af, hvor i kæden fasen vendes...
Mvh.
arsenix skrev:kongruens skrev:Hm, jeg har så bare svært ved at tro, at effekten skulle være forskellig afhængigt af, hvor i kæden fasen vendes...
Mvh.Den skal vendes et sted hvor der er absolut ingen forskel på de 2 forstærkerhalvdele. Vendes i det digitale domæne ryder der mig bekendt en bit i svinget, men det er kun noget jeg er blevet gjort opmærksom på af en tekniker, så om det er uundgåeligt eller ej ved jeg ikke.Eneste helt pletfrie sted er på højttalersiden
SÃ¥ er det godt jeg kan smide den ene af mine 25 bit.
kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.
Antagelsen er vel baseret på udstyr hvor der måske/måske ikke er styr på faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig på modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)
Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet
En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)
Samtidigt må man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt faseforløb op gennem frekvensområdet inden man begynder at definere de hørbare effekter
Diamagnetic skrev:arsenix skrev:kongruens skrev:Hm, jeg har så bare svært ved at tro, at effekten skulle være forskellig afhængigt af, hvor i kæden fasen vendes...
Mvh.Den skal vendes et sted hvor der er absolut ingen forskel på de 2 forstærkerhalvdele. Vendes i det digitale domæne ryder der mig bekendt en bit i svinget, men det er kun noget jeg er blevet gjort opmærksom på af en tekniker, så om det er uundgåeligt eller ej ved jeg ikke.Eneste helt pletfrie sted er på højttalersidenSå er det godt jeg kan smide den ene af mine 25 bit.
Det er jo 12½ pr kanal (11½ i modfase)
arsenix skrev:Diamagnetic skrev:arsenix skrev:kongruens skrev:Hm, jeg har så bare svært ved at tro, at effekten skulle være forskellig afhængigt af, hvor i kæden fasen vendes...
Mvh.Den skal vendes et sted hvor der er absolut ingen forskel på de 2 forstærkerhalvdele. Vendes i det digitale domæne ryder der mig bekendt en bit i svinget, men det er kun noget jeg er blevet gjort opmærksom på af en tekniker, så om det er uundgåeligt eller ej ved jeg ikke.Eneste helt pletfrie sted er på højttalersidenSå er det godt jeg kan smide den ene af mine 25 bit.
Det er jo 12½ pr kanal (11½ i modfase)
NÅÅÅÅÅÅJAAA! det var jo et nemt regnestykke. Hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster