Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Fasevinding

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 08:45

lydkaj skrev:Højtaleren er vil nok den dårligste komponent i hifi anlægget til at behandle den positive og negative halvperiode fuldstændig ens, og det må vil være et krav hvis kun faseskiftet skal høres og ikke et produkt af mange andre ting. derudover er der jo problemer med fasegang og impulsgengivelse som kan se sjove ud.

Men det er alligevel mærkeligt, vendes fasen på CD'en eller dac er det fra stort set ikke hørbart til mindre hørbart end ved skift på højtaleren er der noget der tyder på, men højtaleren er med i begge tilfælde.

Er det når signalet gå gennem den lange kæde at faseskiftet bliver maskeret af forvrængning osv, elektronikken burde jo forvrænge væsenligt mindre end højtaleren, men det kan jo være forvrængningsformer vi ikke kender til.

Højttaleren er jo som den er uanset om du vender polariteten eller ej mens et ekstra forstærkerkredsløb tilfører yderligere unoder til kæden og hvis de 2 positioner samtidigt tilfører forskellige unoder er der jo en mulig forklaring på hvorfor det ikke er ligemeget hvor i kæden polvendingen fortages

At højttaleren behandler de positive henholdsvis negative halvperiode uens er vi vant til, og vi kan ikke gøre noget ved det. Luften som transportmedie for lyd behandler jo heller ikke halvperiodene ens og det bliver tiltagende "værre" ved stigende lydtryk, et forhold vi alle er vokset op med og instinktivet opfatter som naturligt.

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 08:50

Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Diamagnetic skrev:
Janils skrev:
arsenix skrev:
 Eneste helt pletfrie sted er pÃ¥ højttalersiden



Hvad med i forforstærkeren? Det kan jeg på min - og det sker helt analogt via et relæ. Hvordan det er effektueret ved jeg dog ikke.

Den må så være balanceret og jeg kan ved Allah squ ikke se hvad negativt det skulle medføre.

Først skal man jo lave 2 helt identiske kredsløb med modsat fase, er der forskel de tos egenskaber ved du ikke om det er faseforskellen eller forskellen pÃ¥ de 2 forstærkertrin (eller en blanding) du hører. Kredsløbenes generelle kvalitet er jo heller ikke uden betydning da du er nødt til at indføre dem som ekstra led i signalkæden


Er duelundstumper præcise nok her ?

Duelund har aldrig designet elektroniske kredsløb eller aktive komponenter, det var ikke hans gebet. Duelund benyttede selv en omskifter direkte på højttaleren

Du rykkes hermed tilbage til START

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf dipolisten » ons sep 03, 2008 09:25

Karsten Sømand skrev:
Dipolisten skrev:
Karsten Sømand skrev:
Hvis man er fix på DIY-fingrene, så har esp (Elliott) et lille kredsløb, som man kan strikke sammen til brug ved vending af den absolutte fase.
 
Venlig hilsen
 
Karsten



Det kan en op-amp/transistor jo også gøre

Jamen, søde, rare Dipolist!

Det er jo netop det, der bliver beskrevet i artiklen. Skuffer mig fælt, at du ikke læser artiklen før du udtaler dig om hvad man kan gøre - eller ikke gøre. I artiklen bliver der brugt en TL072, og Elliott skriver ligeledes, at det står én frit for at vælge andre OP-Amps til formålet, hvis det der det man vil.

Han er i øvrigt sÃ¥ seriøs, at han viser flere forskellige forslag til hvordan kredsløbet kan realiseres. Ydermere er der meget grundige forklaringer til kredsløbet samt emnet "omvendt polaritet". Det er ikke helt skeløjet, det han skriver.

Venlig hilsen

Karsten


Hvorfor læse, når man ved det ?
Brugeravatar
dipolisten
Profil Lukket
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 13:35

Indlægaf dipolisten » ons sep 03, 2008 09:28

arsenix skrev:
Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Diamagnetic skrev:
Janils skrev:
arsenix skrev:
 Eneste helt pletfrie sted er pÃ¥ højttalersiden



Hvad med i forforstærkeren? Det kan jeg på min - og det sker helt analogt via et relæ. Hvordan det er effektueret ved jeg dog ikke.

Den må så være balanceret og jeg kan ved Allah squ ikke se hvad negativt det skulle medføre.

Først skal man jo lave 2 helt identiske kredsløb med modsat fase, er der forskel de tos egenskaber ved du ikke om det er faseforskellen eller forskellen pÃ¥ de 2 forstærkertrin (eller en blanding) du hører. Kredsløbenes generelle kvalitet er jo heller ikke uden betydning da du er nødt til at indføre dem som ekstra led i signalkæden


Er duelundstumper præcise nok her ?

Duelund har aldrig designet elektroniske kredsløb eller aktive komponenter, det var ikke hans gebet. Duelund benyttede selv en omskifter direkte på højttaleren

Du rykkes hermed tilbage til START


Hvem lavede Linkwitz Greiner ? Hvem modificerede hans dvd/cd-afspillere ? Hvem pillede ved hans forstærkere ?
Brugeravatar
dipolisten
Profil Lukket
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 13:35

Indlægaf lydkaj » ons sep 03, 2008 09:32

arsenix skrev:
lydkaj skrev:Højtaleren er vil nok den dårligste komponent i hifi anlægget til at behandle den positive og negative halvperiode fuldstændig ens, og det må vil være et krav hvis kun faseskiftet skal høres og ikke et produkt af mange andre ting. derudover er der jo problemer med fasegang og impulsgengivelse som kan se sjove ud.

Men det er alligevel mærkeligt, vendes fasen på CD'en eller dac er det fra stort set ikke hørbart til mindre hørbart end ved skift på højtaleren er der noget der tyder på, men højtaleren er med i begge tilfælde.

Er det når signalet gå gennem den lange kæde at faseskiftet bliver maskeret af forvrængning osv, elektronikken burde jo forvrænge væsenligt mindre end højtaleren, men det kan jo være forvrængningsformer vi ikke kender til.

At højttaleren behandler de positive henholdsvis negative halvperiode uens er vi vant til, og vi kan ikke gøre noget ved det. Luften som transportmedie for lyd behandler jo heller ikke halvperiodene ens og det bliver tiltagende "værre" ved stigende lydtryk, et forhold vi alle er vokset op med og instinktivet opfatter som naturligt.

 
NÃ¥
lydkaj
Profil Lukket
 
Indlæg: 465
Tilmeldt: fre sep 28, 2007 19:13
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf kongruens » ons sep 03, 2008 11:31

arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:

kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.

Antagelsen er vel baseret pÃ¥ udstyr hvor der mÃ¥ske/mÃ¥ske ikke er styr pÃ¥ faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig pÃ¥ modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)

Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet

En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)

Samtidigt mÃ¥ man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt  faseforløb op gennem frekvensomrÃ¥det inden man begynder at definere de hørbare effekter

 
Mener du dermed, at det ikke er muligt at opnå udfasning af ét instrument, optaget med to mikrofoner?
Mvh.

Du mener at et instrument optaget med 2 mikrofoner i modfase skulle bevirke at der intet kommer på optagelsen ?

 
Nu vil alle, der har eksperimenteret med at bygge højttalere vide, at udfasninger ikke er et sort/hvidt enten eller-fænomen. Det er muligt at opnÃ¥ forskellige grader af udfasning og det er netop denne effekt, der kan bevirke, at en optagelse kan lyde markant bedre, hvis man vender fasen. Men det helt præcise svar pÃ¥ dit sædvanlige spørgsmÃ¥ls-spørgsmÃ¥ls-svar er, at hvis man har tilstrækkeligt meget styr pÃ¥, hvad man laver, eksempelvis ved placering af mikrofonerne, ja, sÃ¥ vil man kunne opnÃ¥ denne effekt.
Mvh.
kongruens
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 350
Tilmeldt: tors jun 01, 2006 04:07

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 12:02

Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Diamagnetic skrev:
Janils skrev:
arsenix skrev:
 Eneste helt pletfrie sted er pÃ¥ højttalersiden



Hvad med i forforstærkeren? Det kan jeg på min - og det sker helt analogt via et relæ. Hvordan det er effektueret ved jeg dog ikke.

Den må så være balanceret og jeg kan ved Allah squ ikke se hvad negativt det skulle medføre.

Først skal man jo lave 2 helt identiske kredsløb med modsat fase, er der forskel de tos egenskaber ved du ikke om det er faseforskellen eller forskellen pÃ¥ de 2 forstærkertrin (eller en blanding) du hører. Kredsløbenes generelle kvalitet er jo heller ikke uden betydning da du er nødt til at indføre dem som ekstra led i signalkæden


Er duelundstumper præcise nok her ?

Duelund har aldrig designet elektroniske kredsløb eller aktive komponenter, det var ikke hans gebet. Duelund benyttede selv en omskifter direkte på højttaleren

Du rykkes hermed tilbage til START


Hvem lavede Linkwitz Greiner ? Hvem modificerede hans dvd/cd-afspillere ? Hvem pillede ved hans forstærkere ?

Det havde han sgu da folk til

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 12:09

lydkaj skrev:
arsenix skrev:
lydkaj skrev:Højtaleren er vil nok den dårligste komponent i hifi anlægget til at behandle den positive og negative halvperiode fuldstændig ens, og det må vil være et krav hvis kun faseskiftet skal høres og ikke et produkt af mange andre ting. derudover er der jo problemer med fasegang og impulsgengivelse som kan se sjove ud.

Men det er alligevel mærkeligt, vendes fasen på CD'en eller dac er det fra stort set ikke hørbart til mindre hørbart end ved skift på højtaleren er der noget der tyder på, men højtaleren er med i begge tilfælde.

Er det når signalet gå gennem den lange kæde at faseskiftet bliver maskeret af forvrængning osv, elektronikken burde jo forvrænge væsenligt mindre end højtaleren, men det kan jo være forvrængningsformer vi ikke kender til.

At højttaleren behandler de positive henholdsvis negative halvperiode uens er vi vant til, og vi kan ikke gøre noget ved det. Luften som transportmedie for lyd behandler jo heller ikke halvperiodene ens og det bliver tiltagende "værre" ved stigende lydtryk, et forhold vi alle er vokset op med og instinktivet opfatter som naturligt.

 
NÃ¥

Lydens hastighed stiger med trykket, også lokalt d.v.s at den positive halvperiode (overtryk) bevæger sig hurtigere end den negative halvperiode (undertryk) resulterende i at en sinuskurve vil rejse sig og få et mere savtakket udseende ved høje lydtryk.

Da det også omfatter naturlige lyde er det jo en del af vores opvækst

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Diamagnetic » ons sep 03, 2008 12:11

arsenix skrev:
Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Diamagnetic skrev:
Janils skrev:
arsenix skrev:
 Eneste helt pletfrie sted er pÃ¥ højttalersiden



Hvad med i forforstærkeren? Det kan jeg på min - og det sker helt analogt via et relæ. Hvordan det er effektueret ved jeg dog ikke.

Den må så være balanceret og jeg kan ved Allah squ ikke se hvad negativt det skulle medføre.

Først skal man jo lave 2 helt identiske kredsløb med modsat fase, er der forskel de tos egenskaber ved du ikke om det er faseforskellen eller forskellen pÃ¥ de 2 forstærkertrin (eller en blanding) du hører. Kredsløbenes generelle kvalitet er jo heller ikke uden betydning da du er nødt til at indføre dem som ekstra led i signalkæden


Er duelundstumper præcise nok her ?

Duelund har aldrig designet elektroniske kredsløb eller aktive komponenter, det var ikke hans gebet. Duelund benyttede selv en omskifter direkte på højttaleren

Du rykkes hermed tilbage til START


Hvem lavede Linkwitz Greiner ? Hvem modificerede hans dvd/cd-afspillere ? Hvem pillede ved hans forstærkere ?

Det havde han sgu da folk til

Jeg er en af synderne.

Diamagnetic
Diamagnetic
Profil Lukket
 
Indlæg: 1206
Tilmeldt: man jul 23, 2007 22:45

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 12:14

kongruens skrev:
arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:

kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.

Antagelsen er vel baseret pÃ¥ udstyr hvor der mÃ¥ske/mÃ¥ske ikke er styr pÃ¥ faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig pÃ¥ modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)

Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet

En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)

Samtidigt mÃ¥ man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt  faseforløb op gennem frekvensomrÃ¥det inden man begynder at definere de hørbare effekter

 
Mener du dermed, at det ikke er muligt at opnå udfasning af ét instrument, optaget med to mikrofoner?
Mvh.

Du mener at et instrument optaget med 2 mikrofoner i modfase skulle bevirke at der intet kommer på optagelsen ?

 
Nu vil alle, der har eksperimenteret med at bygge højttalere vide, at udfasninger ikke er et sort/hvidt enten eller-fænomen. Det er muligt at opnÃ¥ forskellige grader af udfasning og det er netop denne effekt, der kan bevirke, at en optagelse kan lyde markant bedre, hvis man vender fasen. Men det helt præcise svar pÃ¥ dit sædvanlige spørgsmÃ¥ls-spørgsmÃ¥ls-svar er, at hvis man har tilstrækkeligt meget styr pÃ¥, hvad man laver, eksempelvis ved placering af mikrofonerne, ja, sÃ¥ vil man kunne opnÃ¥ denne effekt.
Mvh.

Så må du hellere fornøje os med dine eksperimentelle mikrofonopstillinger (husk mikrofonernes karakteristik) og gerne garneret med demonstrative optagelser af den påståede effekt eller henvisninger til samme

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Diamagnetic » ons sep 03, 2008 12:18

Det ser vi frem til.  :D
Diamagnetic
Diamagnetic
Profil Lukket
 
Indlæg: 1206
Tilmeldt: man jul 23, 2007 22:45

Indlægaf kongruens » ons sep 03, 2008 12:22

arsenix skrev:
lydkaj skrev:
arsenix skrev:
lydkaj skrev:Højtaleren er vil nok den dårligste komponent i hifi anlægget til at behandle den positive og negative halvperiode fuldstændig ens, og det må vil være et krav hvis kun faseskiftet skal høres og ikke et produkt af mange andre ting. derudover er der jo problemer med fasegang og impulsgengivelse som kan se sjove ud.

Men det er alligevel mærkeligt, vendes fasen på CD'en eller dac er det fra stort set ikke hørbart til mindre hørbart end ved skift på højtaleren er der noget der tyder på, men højtaleren er med i begge tilfælde.

Er det når signalet gå gennem den lange kæde at faseskiftet bliver maskeret af forvrængning osv, elektronikken burde jo forvrænge væsenligt mindre end højtaleren, men det kan jo være forvrængningsformer vi ikke kender til.

At højttaleren behandler de positive henholdsvis negative halvperiode uens er vi vant til, og vi kan ikke gøre noget ved det. Luften som transportmedie for lyd behandler jo heller ikke halvperiodene ens og det bliver tiltagende "værre" ved stigende lydtryk, et forhold vi alle er vokset op med og instinktivet opfatter som naturligt.

 
NÃ¥

Lydens hastighed stiger med trykket, også lokalt d.v.s at den positive halvperiode (overtryk) bevæger sig hurtigere end den negative halvperiode (undertryk) resulterende i at en sinuskurve vil rejse sig og få et mere savtakket udseende ved høje lydtryk.

Da det også omfatter naturlige lyde er det jo en del af vores opvækst

 
På Nelson Pass' diy-side anvender han dette (altså at "kopiere" luftens egenskaber) som argument for single-ended forstærkerkredsløb i sin artikel om single-ended klasse a.
Mvh.
kongruens
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 350
Tilmeldt: tors jun 01, 2006 04:07

Indlægaf kongruens » ons sep 03, 2008 12:33

arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:

kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.

Antagelsen er vel baseret pÃ¥ udstyr hvor der mÃ¥ske/mÃ¥ske ikke er styr pÃ¥ faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig pÃ¥ modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)

Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet

En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)

Samtidigt mÃ¥ man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt  faseforløb op gennem frekvensomrÃ¥det inden man begynder at definere de hørbare effekter

 
Mener du dermed, at det ikke er muligt at opnå udfasning af ét instrument, optaget med to mikrofoner?
Mvh.

Du mener at et instrument optaget med 2 mikrofoner i modfase skulle bevirke at der intet kommer på optagelsen ?

 
Nu vil alle, der har eksperimenteret med at bygge højttalere vide, at udfasninger ikke er et sort/hvidt enten eller-fænomen. Det er muligt at opnÃ¥ forskellige grader af udfasning og det er netop denne effekt, der kan bevirke, at en optagelse kan lyde markant bedre, hvis man vender fasen. Men det helt præcise svar pÃ¥ dit sædvanlige spørgsmÃ¥ls-spørgsmÃ¥ls-svar er, at hvis man har tilstrækkeligt meget styr pÃ¥, hvad man laver, eksempelvis ved placering af mikrofonerne, ja, sÃ¥ vil man kunne opnÃ¥ denne effekt.
Mvh.

Så må du hellere fornøje os med dine eksperimentelle mikrofonopstillinger (husk mikrofonernes karakteristik) og gerne garneret med demonstrative optagelser af den påståede effekt eller henvisninger til samme

 
Jeg eksperimenterer ikke med mikrofonopstillinger. Det lader jeg folk om, som ved hvordan det bør gøres, altså studieteknikere. Jeg er bange for, at ham der kan lave det, ikke gider at spilde sin tid på at fremstille lyden af ingenting. Det er sjovere at lave musik...
Heldigvis gider han godt bruge tid på, at forklare undertegnede om forskellige teknikker. Eksempelvis, at en af de teknikker, der giver det mest præcise stereobillede, baserer sig på, at man fasevender dele af signalet.
Mvh.
Mvh.
kongruens
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 350
Tilmeldt: tors jun 01, 2006 04:07

Indlægaf arsenix » ons sep 03, 2008 12:48

kongruens skrev:
arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:
kongruens skrev:
arsenix skrev:

kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.

Antagelsen er vel baseret pÃ¥ udstyr hvor der mÃ¥ske/mÃ¥ske ikke er styr pÃ¥ faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig pÃ¥ modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)

Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet

En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)

Samtidigt mÃ¥ man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt  faseforløb op gennem frekvensomrÃ¥det inden man begynder at definere de hørbare effekter

 
Mener du dermed, at det ikke er muligt at opnå udfasning af ét instrument, optaget med to mikrofoner?
Mvh.

Du mener at et instrument optaget med 2 mikrofoner i modfase skulle bevirke at der intet kommer på optagelsen ?

 
Nu vil alle, der har eksperimenteret med at bygge højttalere vide, at udfasninger ikke er et sort/hvidt enten eller-fænomen. Det er muligt at opnÃ¥ forskellige grader af udfasning og det er netop denne effekt, der kan bevirke, at en optagelse kan lyde markant bedre, hvis man vender fasen. Men det helt præcise svar pÃ¥ dit sædvanlige spørgsmÃ¥ls-spørgsmÃ¥ls-svar er, at hvis man har tilstrækkeligt meget styr pÃ¥, hvad man laver, eksempelvis ved placering af mikrofonerne, ja, sÃ¥ vil man kunne opnÃ¥ denne effekt.
Mvh.

Så må du hellere fornøje os med dine eksperimentelle mikrofonopstillinger (husk mikrofonernes karakteristik) og gerne garneret med demonstrative optagelser af den påståede effekt eller henvisninger til samme

 
Jeg eksperimenterer ikke med mikrofonopstillinger. Det lader jeg folk om, som ved hvordan det bør gøres, altså studieteknikere. Jeg er bange for, at ham der kan lave det, ikke gider at spilde sin tid på at fremstille lyden af ingenting. Det er sjovere at lave musik...
Heldigvis gider han godt bruge tid på, at forklare undertegnede om forskellige teknikker. Eksempelvis, at en af de teknikker, der giver det mest præcise stereobillede, baserer sig på, at man fasevender dele af signalet.
Mvh.
Mvh.

Så er det jo godt at jeg selv har en ikke ubetydelig øvelse i optagelse af levende musik og et dertil hørende arkiv af herlig selvoptaget musik

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf 3DX » ons sep 03, 2008 12:50

Dipolisten skrev:
arsenix skrev:
Diamagnetic skrev:
Janils skrev:
arsenix skrev:
 Eneste helt pletfrie sted er pÃ¥ højttalersiden



Hvad med i forforstærkeren? Det kan jeg på min - og det sker helt analogt via et relæ. Hvordan det er effektueret ved jeg dog ikke.

Den må så være balanceret og jeg kan ved Allah squ ikke se hvad negativt det skulle medføre.

Først skal man jo lave 2 helt identiske kredsløb med modsat fase, er der forskel de tos egenskaber ved du ikke om det er faseforskellen eller forskellen pÃ¥ de 2 forstærkertrin (eller en blanding) du hører. Kredsløbenes generelle kvalitet er jo heller ikke uden betydning da du er nødt til at indføre dem som ekstra led i signalkæden


Er duelundstumper præcise nok her ?



hov hov...
han kunne dosere lim på milligram, klippe snore og pap på my, og ikke mindst klistre inden for en krille millimeter
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.