arsenix skrev:kongruens skrev:arsenix skrev:kongruens skrev:arsenix skrev:kongruens skrev:Så ryger vi tilbage til pladestudiet igen... Grunden til at jeg foreslog, at lave det helt simple forsøg, med blot én tromme (og én mikrofon) er, at diskussionen om, hvorvidt man kan høre den absolutte fase eller ej, strander på, at man kan være uenige om, om der er tale om udfasninger, eller en "reallydsforskel". Muligheden for udfasninger er jo tilstede så snart der er mere end et signal, eller en signalvej.
(Antagelsen blandt studiefolk er, at man kun kan høre fasevending i form af udfasninger.)
Mvh.
Antagelsen er vel baseret på udstyr hvor der måske/måske ikke er styr på faseforholdene gennem de lange og mange forbindelser forstærkertrin mikrofoner osv. ligesom optagebranchen medvidende bruger optage teknikker der baserer sig på modfasesignaler (monokompatible stereooptagelser)
Nu kan du jo ikke fasevende virkeligheden og alle lyde karakteriseres bl.a.ved starttransienterne og for dem er der kun én korrekt polaritet
En udfasning via en polvending kræver 2 lydgivere der dækker samme frekvensområde/samme signal, det er ikke det der er tale om her men om signalerne (instrumenterne) gengives med den oprindelige naturlige polaritet på starttransianterne, eller som Steen Duelund elskede at udtrykke det, puster eller suger trompetisten (læs positiv eller negativ starttransient)
Samtidigt må man nok som minimum forlange højttalere med et entydigt og jævnt faseforløb op gennem frekvensområdet inden man begynder at definere de hørbare effekter
Mener du dermed, at det ikke er muligt at opnå udfasning af ét instrument, optaget med to mikrofoner?
Mvh.
Du mener at et instrument optaget med 2 mikrofoner i modfase skulle bevirke at der intet kommer på optagelsen ?
Nu vil alle, der har eksperimenteret med at bygge højttalere vide, at udfasninger ikke er et sort/hvidt enten eller-fænomen. Det er muligt at opnå forskellige grader af udfasning og det er netop denne effekt, der kan bevirke, at en optagelse kan lyde markant bedre, hvis man vender fasen. Men det helt præcise svar på dit sædvanlige spørgsmåls-spørgsmåls-svar er, at hvis man har tilstrækkeligt meget styr på, hvad man laver, eksempelvis ved placering af mikrofonerne, ja, så vil man kunne opnå denne effekt.
Mvh.
Så må du hellere fornøje os med dine eksperimentelle mikrofonopstillinger (husk mikrofonernes karakteristik) og gerne garneret med demonstrative optagelser af den påståede effekt eller henvisninger til samme
Jeg eksperimenterer ikke med mikrofonopstillinger. Det lader jeg folk om, som ved hvordan det bør gøres, altså studieteknikere. Jeg er bange for, at ham der kan lave det, ikke gider at spilde sin tid på at fremstille lyden af ingenting. Det er sjovere at lave musik...
Heldigvis gider han godt bruge tid på, at forklare undertegnede om forskellige teknikker. Eksempelvis, at en af de teknikker, der giver det mest præcise stereobillede, baserer sig på, at man fasevender dele af signalet.
Mvh.
Mvh.