Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Musikernes eget udstyr

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf andflyv » ons nov 02, 2005 19:55

Ja du har ret jeg ved heller ikke meget om Pa og studie udstyr. Men Pa skal kunne spilleeee HØJTTTTT så alle 10.000 gæster kan lytte med og fordi musikeren skaber musikken sammen med anlægget og TUNER lyden efter han stil så stiller det ikke så store krav til udstyret. Det er min holdning.

starter lige stille og roligt. Hvad du påstår her håber jeg er en udtalelse som viser at du ikke ved ret meget om PA.

Hvad du påstår er totalt forkert og har ingen hold i sig.
Hvis man tager et dårligt billigt PA anlæg der kan spille 10 000 mennesker op og stille dig foran det så vil du synes det lyder af helved til fordi det støjer og mellemtone og og top mudrer sammen fordi delefilteret ikke er optimeret og kan adskille ordentligt.
En gammel eller billig pult støjer af h..ved til og går direkte i anlægget. Som lytter og Hifi mand vil du synes lyden er ringe og din oplevelse af musikken vil ikke blvie optimal fordi det vil lyde mudderet og larmende støjende.

Hvis du kun mener at det er i hjemmet at lyden behøver at være fantisk og ren og det ene og andet så er det en gang bull shit.

Der er en grund til at man bruger udstyr til flere millioner for at lytteren for den bedste koncert oplevelse og for at man kan gengive musikerens lyd bedst muligt.

Det kan godt være man skal have en god lyd i studiet for at man kan få et godt resultat på cd'en så man har en god lyd i cd afspilleren.

Men har du tænkt over at det også er vigtigt at den lyd bliver gengivet live sådan så man også live for en fantastisk oplevelse. Hvad der spiller ind overfor om at lyden kan blive god eller ej, er bla. lokaliteterne og lydmanden, og så et godt anlæg.

Det er heller ikke vigtigt  at et anlæg kan spille højt, men tilgengæld at det kan spille bredt og langt. Der er ikke nogen ide i at der bliver spillet sÃ¥ højt at de forreste bliver blæst væk for at de bagerste bare kan høre lidt.

Du må ikke tage det personligt, dette er bare et forsøg på at åbne dine øjne overfor virkelighedens verden inden for PA og live produktioner.
andflyv
Nyt medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 19:28
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Kim Olsen » ons nov 02, 2005 20:35

Mascagni skrev:
festivalniller skrev:RøR er noget skral der forvrænger ... så det sagt ..
ps vis mig lige en RøR-forstærker på 2x8000 Watt . !
ps for indblik i PA diskusion check www.aage.dk PA forum

hilsen niels


Er alle forstærkere pÃ¥ under 2 x 8000 watt da noget skrald?  ;P


Lidt skidt, sÃ¥dan en Crown Itech 8000  er dælme halvpebret... ;O
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Jonas Bojer » ons nov 02, 2005 20:44

andflyv skrev:
Hvis du kun mener at det er i hjemmet at lyden behøver at være fantisk og ren og det ene og andet så er det en gang bull shit.



Hejsa

Du kender vis mig ikke særlig godt nÃ¥r du skriver sÃ¥danne. Jeg har ALTID sagt og mener at de bedste musikoplevelser dem fær man til live. Jeg har senest været til Joe Cocker og det rykkede totalt lyden var bÃ¥de medrivende og god om den var ren lyttede jeg ikke efter  ;D  for nÃ¥r det rykker er alt andet ligegyldigt.

Efter koncerten tog vi hjem og lyttede nogle af hans plader og noget af denne live stemning fik vi ind i stuen og det var jo total fedt.

andflyv skrev:
Der er en grund til at man bruger udstyr til flere millioner for at lytteren for den bedste koncert oplevelse og for at man kan gengive musikerens lyd bedst muligt.

Det kan godt være man skal have en god lyd i studiet for at man kan få et godt resultat på cd'en så man har en god lyd i cd afspilleren.

Men har du tænkt over at det også er vigtigt at den lyd bliver gengivet live sådan så man også live for en fantastisk oplevelse. Hvad der spiller ind overfor om at lyden kan blive god eller ej, er bla. lokaliteterne og lydmanden, og så et godt anlæg.




Enig netop som jeg skriver de SKABER musikken musikerne , paanlægget og lydmanden det er nemlig min pointe. Hjemme er det noget andet her skal anlægget IKKE smabe noget men det skal spille UDEN at miste det som allerede er skabt og lagt ned på pladen. Begynder anlægget at SKABE noget så farver det.

andflyv skrev:
Det er heller ikke vigtigt  at et anlæg kan spille højt, men tilgengæld at det kan spille bredt og langt. Der er ikke nogen ide i at der bliver spillet sÃ¥ højt at de forreste bliver blæst væk for at de bagerste bare kan høre lidt.

Du må ikke tage det personligt, dette er bare et forsøg på at åbne dine øjne overfor virkelighedens verden inden for PA og live produktioner.


hehe med højt mente jeg blot at de bagerste ogsÃ¥ kunne høre musikken. Jeg tager ikke noget personligt nÃ¥r man snakker HIFI  :D

Måske du kan fortælle forskellen, for jeg kan se udviklingen til koncerterne de sidste par år, for her bliver højtalerne mindre og mindre men der hænger tilgængæld mange i store buer. i gamle dage kome lyden typisk fra 2 høje tårne i stedet for ?

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf andflyv » ons nov 02, 2005 22:06

Måske du kan fortælle forskellen, for jeg kan se udviklingen til koncerterne de sidste par år, for her bliver højtalerne mindre og mindre men der hænger tilgængæld mange i store buer. i gamle dage kome lyden typisk fra 2 høje tårne i stedet for ?

Hilsen Jonas Bojer[/quote]

Hej Jonas!

Nej kender dig ikke, men må så sige din kommentar var lidt upræcis så. For PA anlæggets kvalitet er bestemt vigtigt at være i topkvalitet og optimeret. Hvis du vidste hvor tit Højtalere, delefiltre, Mixerpulte, kabler og det ene og andet bliver testet, så ville du vide hvor vigtigt det er at anlægget er lige så optimeret og perfekt som musikeren og hans udstyr.

Ja vil gerne forklare dig hvad det betyder at det hænger i en "banan" som man kalder det istedet for tårne.

Et højtalertårn er godt når man ikke skal spille specielt langt og kan nå hele rummet fra et tårn, sådan så de øverste højtalere spiller måske 6 Db højere end de nederste og på den måde bliver de forreste ikke blæst ud.
En anden ting man så også kan gøre for at spille bredere er at vinkle det yderste sæt højtalere så man spiller bredere og så har man typisk et sæt højtalere på scenekanten som spiller ud til de forreste der står parrallelt med PA'et.
På den måde rammer man alle, ud fra det princip der hedder at "Stacke".

den anden metode er "Bananen" som er et kloster af enkelte højtalere der hænger sammen, det såkaldte lineary system spreder 120 grader, hvor alm. højtalere typisk spreder 60 grader.
Lineary systemet hænger så sammen af 4-8-12-16 højtalere alt efter type og behov ifh. til størrelse af pladsen/lokalet.

Men princippet heri er såment bare istedet for at spille ligeud så spiller de nederste højtalere nedaf de midterste ligeud og de øverste, en anelse opad faktisk, uden at spille i himlen men simpelthen for at ramme ned bagved og på den måde ramme hele pladsen.

Begge typer er ganske udemærkede metoder men, "bananen" er idag stort set brugt på alle festivaller med en lang plads hvor kravet for at spille langt er stort.

Derudover så er det ikke muligt for hoved PA'et at nå helt ned på bagerste kartoffel række, så derfor benyttes delay tårne, som sammen med PA'et og perfekte delay tider spiller hele pladsen ud.

Håber det hjalp lidt på dit spørgsmål, ellers må du jo spørge igen, ellers kan vi vel oprette et PA spørgsmåls emne??
andflyv
Nyt medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 19:28
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf dfms » tors nov 03, 2005 16:58

Henrik Djernæs skrev:Det er jo sket utroligt meget de sidste 35 år


Det tvivler jeg meget på, det har altid været et skridt frem og to tilbage.
dfms
Medlem
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 17:53
Geografisk sted: vestjyl

Indlægaf dfms » tors nov 03, 2005 17:08

festivalniller skrev: RøR er noget skral der forvrænger ... så det sagt ..
Det er så din opfattelse :O
ps vis mig lige en RøR-forstærker på 2x8000 Watt . !


dfms
Medlem
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 17:53
Geografisk sted: vestjyl

Indlægaf Bonné » fre nov 04, 2005 00:07

andflyv skrev:Måske du kan fortælle forskellen, for jeg kan se udviklingen til koncerterne de sidste par år, for her bliver højtalerne mindre og mindre men der hænger tilgængæld mange i store buer. i gamle dage kome lyden typisk fra 2 høje tårne i stedet for ?

Hilsen Jonas Bojer


Hej Jonas!

Nej kender dig ikke, men må så sige din kommentar var lidt upræcis så. For PA anlæggets kvalitet er bestemt vigtigt at være i topkvalitet og optimeret. Hvis du vidste hvor tit Højtalere, delefiltre, Mixerpulte, kabler og det ene og andet bliver testet, så ville du vide hvor vigtigt det er at anlægget er lige så optimeret og perfekt som musikeren og hans udstyr.

ØØøhhh, hvad er din pointé ?

Ja vil gerne forklare dig hvad det betyder at det hænger i en "banan" som man kalder det istedet for tårne.

Et højtalertårn er godt når man ikke skal spille specielt langt og kan nå hele rummet fra et tårn, sådan så de øverste højtalere spiller måske 6 Db højere end de nederste og på den måde bliver de forreste ikke blæst ud.
En anden ting man så også kan gøre for at spille bredere er at vinkle det yderste sæt højtalere så man spiller bredere og så har man typisk et sæt højtalere på scenekanten som spiller ud til de forreste der står parrallelt med PA'et.
På den måde rammer man alle, ud fra det princip der hedder at "Stacke".


den anden metode er "Bananen" som er et kloster af enkelte højtalere der hænger sammen, det såkaldte lineary system spreder 120 grader, hvor alm. højtalere typisk spreder 60 grader.
Lineary systemet hænger så sammen af 4-8-12-16 højtalere alt efter type og behov ifh. til størrelse af pladsen/lokalet.

Men princippet heri er såment bare istedet for at spille ligeud så spiller de nederste højtalere nedaf de midterste ligeud og de øverste, en anelse opad faktisk, uden at spille i himlen men simpelthen for at ramme ned bagved og på den måde ramme hele pladsen.

Begge typer er ganske udemærkede metoder men, "bananen" er idag stort set brugt på alle festivaller med en lang plads hvor kravet for at spille langt er stort.

Du vrøvler, og du gætter. Der findes to grundlæggende principper nÃ¥r mange ht systemer skal bruges samtidigt ( arrays !), point source og line source. Disse principper er grejspecifikke, dvs. højtalerene skal være bygget til det ene eller det andet princip. Groft sagt bygges point source array's som udsnit af sfærer, med radii som  ( forhÃ¥benligt )korresponderer med kasssernes spredningskarakteristikker. Systemet kan udbygges vertikalt og horisontalt ( over/under, side/side ) og der kan attenueres nogenlunde frit i de forskellige lag.
Line arrays opbygges kun vertikalt, dvs. kasserene hænges under hinanden. Spredningen horisontalt er bestemt af kassernes spec's og kan variere fra 50 grader til 140 grader ( IKKE fast 120 grader ) Dine "fagudtryk" som "banan" og "stackingprincippet" vil jeg meget gerne høre mere om...
Derudover så er det ikke muligt for hoved PA'et at nå helt ned på bagerste kartoffel række, så derfor benyttes delay tårne, som sammen med PA'et og perfekte delay tider spiller hele pladsen ud.

Håber det hjalp lidt på dit spørgsmål, ellers må du jo spørge igen, ellers kan vi vel oprette et PA spørgsmåls emne??[/quote]

Sorry, Andfly. Det her er ikke ment så surt som det lyder, men når du prøver at forklare indviklede termer, må du være mere stringent , og præcis i dit sprog.

MVH
Bonné
Bonné
Medlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 00:07

Foregående

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.