Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Kan en pris på 105.000 på et hifi produkt retfærdiggøres?

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf DELL_FAN » man okt 12, 2009 08:22

klimbim skrev:hvis man tillader sig en lidt fri fortolkning af jensens indlæg skriver han jo blot at prisen på hifi er langt højre end den burde være og på ingen måde kan retfærdigøres det passer da meget godt ind i tråden her det er jo så kun min fortolkning af indlæget det kan sikkert læses og forstås på mange andre måder


Hvis det er rigtigt at et produkt til 100.000 kroner, koster under 10.000 at lave som en har sagt et sted synes jeg også det er helt vildt meget for dyrt.
Jeg snakkede med en i weekenden til en fest, der sælger computere og tilbehør. Han tjener normalt under 100 kroner på en ny bærbar computer og en harddisk tjener han under 10 kr på. Men han sælger til gengæld rigtig mange. Hvorfor gør hifi butikkerne ikke bare det samme?
DELL_FAN
Medlem
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: tors okt 08, 2009 14:07

Indlægaf E45 » man okt 12, 2009 08:32

Det gør de ikke fordi de ikke sælger nær så mange styk. Og da de sælger færre styk, må de tjene mere per enhed.

Det er svært at tjene fede penge indenfpr hifi, se at selv HFK for ikke så længe siden kørte med røde tal. Omega lukkede, Speakers Corner og mange andre går neden om og hjem. SÅdan er markedets vilkår og det er ikke mere synd for dem, end det er for en bagerbutik der må lukke p.g.a. manglende omsætning.

Du skal lige tænke på at i den omtalte pris er der indlagt fortjeneste til alle i kæden. Hvis fabrikkerne kunne og ville sælge direkte til os, så ville prisen blive sindssygt lille, men det lader sig ikke gøre rent praktisk. Folk vil jo altid høre det inden de køber og så skal man jo have en butik o.s.v.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf DELL_FAN » man okt 12, 2009 08:49

Men hvis nu man ved at man vil have produkt X er det vel rimeligt at kunne købe det til den rigtige pris, og ikke betale for alle dem der vil sidde hos forhandleren og lytte i månedsvis før et køb.
DELL_FAN
Medlem
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: tors okt 08, 2009 14:07

Indlægaf Skorpio » man okt 12, 2009 09:29

Jeg tror branchen generelt er gammeldags (som pladebranchen) og de prøver at malke de få resterende "entusiaster"...men der skal ryddes op, ellers dør dem der rent faktisk kan lave god lyd...

Det tyder på mange prøver at bibeholde strukturen og appelerer til rige kinesere, russere, etc....men det er en dødsejler...der skal nye boller på suppen!

Doxa gør lidt nyt og har nok indset at tidligere forsøg med forhandler/distrubutionsnet har fejlet, på elelr rigtig gode produkter...man må håbe på lidt held hos dem...
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf klimbim » man okt 12, 2009 10:29

det er ikke kun i hifi branchen det forholder sig sådan med opskruede priser når jeg som selvstendig håndværker handler i det lokale byggemarked får jeg mellem 40-60% rabat alt efter hvad og hvor meget jeg køber.og som bestyren sagde går han ikke sulten i seng af den grund
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

Indlægaf E45 » man okt 12, 2009 13:03

Åh ja, den med Doxa og vel også Densen, så gav det jo ikke det vilde til forbrugerne at de solgte "direkte". Der blev jo ikke givet 40% nedslag, kun 15%. Doxa vel det samme? Det er så fordi producenten kan regne med et ringere salg, da hans produkt ikke længere er eksponeret så mange steder som når det er hos forhandlere ww.

Sælger man hjemmefra falder salget, så man må derfor tjene mere per styk, så med den metode bliver det billigere, men ikke vildt meget billigere.

Øv, hva?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Skorpio » man okt 12, 2009 13:10

I DK har situationen været lignende i årevis på fotoudstyr, briller, parfume, etc...

Der er der dog ikke længere så frit spil og sjovt nok er det samme mekanismer der slås på hos forhandlerne....de andre har dårlig kvalitet og dårlig rådgivning....

Kigger man kynisk på det, tilføres der ikke værdi på produktet når producenten har pakket det i kassen. Den "værdi" der tilføres er nærmere en "oplæring" af kunden...positiv som negativ...

Kan man lidt selv, betales dette godt igen :-)

Trådens spørgsmål kan så omformuleres:
Kan en prisforøgelse fra 10.500,- til 105.000kr. retfærdiggøres set i relation til rådgivning og feeling?

Der er jo også behov for hundepsykologer, ikke fordi hunde er et problem, men fordi ejerne er dovne og uvidende og hellere vil betale sig fra problemerne...

Hifi forhandler = Hifi psykolog? :roll:
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Andre´ Jensen » man okt 12, 2009 13:58

Zu audio har lavet direkte salg, og sat deres priser voldsomt
ned. Eller det vil sige, det gælder kun USA. Tror i lige de for
et problem, med at få det solgt gennem deres eropæiske
distrubotører   :lol: .

http://www.zuaudio.com/pricing.html
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Chr. R. » man okt 12, 2009 15:01

Skorpio skrev:...
Trådens spørgsmål kan så omformuleres:
Kan en prisforøgelse fra 10.500,- til 105.000kr. retfærdiggøres set i relation til rådgivning og feeling?
...


SÃ¥ simpelt kan det ikke stilles op.

Dels gælder "faktor 10" ikke alle produkter, men der ryger andre udgifter på produktet inden kunden står med det i hånden, og den mer omkostning må kunden betale.

Hvilke udgifter er det så? Det er moms, fragt og evt. told som "andre" opkræver, men alle led skal også afholde nogle udgifter - løn, husleje, forsikring mm. Og et beløb til dækning af garanti forpligtelser skal også tillægges salgsprisen.

Man kan så diskutere hvilken "faktor" der er rimelig. Hvis en forhandler oplyser "faktor 4" og en anden "faktor 5", så handler vi alle vel hos den første. Men hvis forhandler 2 giver en god rabat, mens den første ikke vil, så forholder det sig lige pludselig måske omvendt.

Og hvad hvis de 2 forhandlere ikke sælger samme produkt, men har hvert sit tilsvarene produkt at tilbyde? Er det så den billige vare vi alle skal gå efter, eller det produkt som vi ville vælge hvis der var frit valg?

Endelig er der vel ikke noget galt i at forhandlerne prissætter deres varer, således de opnår størst mulige fortjeneste? Alle andre brancher gør det, og altså prissætter vare/tjenesteydelse efter den gældende købekraft hos kunderne.

Vi vil alle have mest mulige for vores penge, altså lavest mulige pris, men agerer hele samfundet sådan, så er der mange der pludselig må kraftigt ned i løn! Altså færre penge at købe for, og så koster produkterne jo pludselig det samme som før, målt i procent af vores købekraft.

Men nÃ¥r alt dette er sagt, sÃ¥ er der firmaer - ogsÃ¥ herhjemme - der har skruet vel meget op for deres priser, og/eller forsøger pÃ¥ mindre pæn mÃ¥de at fastholde et monopol lignende marked for deres virksomhed.    
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf E45 » man okt 12, 2009 16:02

Ad den med monopol; man ser i DR.DK idag at de snu kartoffelavlere landet over har ladet mange kartofler ligge på markerne og rådne, så de kan illudere et lavere udbud, som jo så giver dem en 10-15% højrere pris på markedet.

Ej, hvor er de søde! Og det er kartoffelavlernes formand som har foreslået sine medlemmer at gøre sådan!

Nå, det handler også i hifi om at man skal tage hvad man kan få for et produkt. Og vil folk ikke betale den pris, må den sænkes til den første køber kommer.

Vi kan ikke brokke os over høje priser, for de må "et eller andet sted" være afpasset. Eller jeg kan sige det sådan at de ting der bliver solgt næsten til prisen ja de må jo så vurderes af købere som værende iorden til prisen og det som har meeeget lang salgstid og kun kan sælges med 50% nedslag i pris, ja det har hele tiden været for dyrt.

Længere er den nok ikke:-))
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Skorpio » man okt 12, 2009 16:46

Chr. R. skrev:
Skorpio skrev:...
Trådens spørgsmål kan så omformuleres:
Kan en prisforøgelse fra 10.500,- til 105.000kr. retfærdiggøres set i relation til rådgivning og feeling?
...


SÃ¥ simpelt kan det ikke stilles op.

Dels gælder "faktor 10" ikke alle produkter, men der ryger andre udgifter på produktet inden kunden står med det i hånden, og den mer omkostning må kunden betale.

Hvilke udgifter er det så? Det er moms, fragt og evt. told som "andre" opkræver, men alle led skal også afholde nogle udgifter - løn, husleje, forsikring mm. Og et beløb til dækning af garanti forpligtelser skal også tillægges salgsprisen.

Man kan så diskutere hvilken "faktor" der er rimelig. Hvis en forhandler oplyser "faktor 4" og en anden "faktor 5", så handler vi alle vel hos den første. Men hvis forhandler 2 giver en god rabat, mens den første ikke vil, så forholder det sig lige pludselig måske omvendt.

Og hvad hvis de 2 forhandlere ikke sælger samme produkt, men har hvert sit tilsvarene produkt at tilbyde? Er det så den billige vare vi alle skal gå efter, eller det produkt som vi ville vælge hvis der var frit valg?

Endelig er der vel ikke noget galt i at forhandlerne prissætter deres varer, således de opnår størst mulige fortjeneste? Alle andre brancher gør det, og altså prissætter vare/tjenesteydelse efter den gældende købekraft hos kunderne.

Vi vil alle have mest mulige for vores penge, altså lavest mulige pris, men agerer hele samfundet sådan, så er der mange der pludselig må kraftigt ned i løn! Altså færre penge at købe for, og så koster produkterne jo pludselig det samme som før, målt i procent af vores købekraft.

Men nÃ¥r alt dette er sagt, sÃ¥ er der firmaer - ogsÃ¥ herhjemme - der har skruet vel meget op for deres priser, og/eller forsøger pÃ¥ mindre pæn mÃ¥de at fastholde et monopol lignende marked for deres virksomhed.    
 
Der skal slet ikke være nogen forhandler, derfor ingen varme og strøm og løn til dem. Og ingen problemer med deres individuelle prissætning. Et skridt i den retning er jo dem der køber direkte hos fabrikanterne (Hifiklubben eks.), men man bør tage skridtet fuldt ud, som eks. Doxa...
 
Ønsker du de gamle distributører tilbage? Der så ompakkede og fordelte vare til en margin på 20-30%? Og som du selv skriver, det skal kunden betale...
Told skal jo på hvis vi er uden for EU, ellers ikke.
Garanti er der jo også fra fabrikken, skal den betales to gange??
 
Og en faktor 10 er normalt i den lidt tungere del af hifi, men altid højere end 7...de 4-5 du nævner holder slet ikke.
 
Men hvorfor ikke begge senarier? Direkte nethandel for dem der har truffet valget og via en luxus forhandler for dem der ønsker vejledning?
 
Og i det konkrete eksempel med 105.000, så er der jo tale om om du vil have en igennem en tratitionel forhandler, eller 10 stk. direkte :-)
 
SÃ¥ kan man jo give gode julegaver til venner og familie
 
 
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Andre´ Jensen » man okt 12, 2009 17:03

Hvordan skal man høre det man er intereseret i. Hvordan skal
nye mærker komme ind på markedet ?. Skal man købe på
baggrund af test ovs........
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Indlægaf Chr. R. » man okt 12, 2009 17:31

Skorpio skrev:Der skal slet ikke være nogen forhandler, derfor ingen varme og strøm og løn til dem. Og ingen problemer med deres individuelle prissætning. Et skridt i den retning er jo dem der køber direkte hos fabrikanterne (Hifiklubben eks.), men man bør tage skridtet fuldt ud, som eks. Doxa...

Den såkaldte HiFi-Klubben, de sælger ikke deres varer til bare noget der ligner 1/10 af prisen i forhold til andre danske forhandlere. Langt fra...
 
Skorpio skrev:Ønsker du de gamle distributører tilbage? Der så ompakkede og fordelte vare til en margin på 20-30%? Og som du selv skriver, det skal kunden betale...
 
Jeg har intet imod en seriøs repræsentant der formår at råde, vejlede og servicere mig. Det skal der selvfølgelig betales for, men alt med måde
 
Skorpio skrev:Told skal jo på hvis vi er uden for EU, ellers ikke.
 
Derfor skriver jeg også "evt. told".
 
Skorpio skrev:Garanti er der jo også fra fabrikken, skal den betales to gange??
 
Fabrikken afholder ikke udgifterne en dansk forhandler mÃ¥ afholde i en garantisag. SÃ¥ nej der skal ikke opkræves 2 gange for dette.  
 
Skorpio skrev:Og en faktor 10 er normalt i den lidt tungere del af hifi, men altid højere end 7...de 4-5 du nævner holder slet ikke.
 
Tja, nu synes jeg det fremgik tydeligt at mine "faktor 4" og "faktor 5" var eksempler. 
 
Skorpio skrev:Men hvorfor ikke begge senarier? Direkte nethandel for dem der har truffet valget og via en luxus forhandler for dem der ønsker vejledning?
 
Og hvad skulle forhindre kunderne at handle via nettet, efter de er blevet serviceret af luxus forhandleren? Og hvorledes skal denne forhandler kunne overleve på sigt, og er producenten tilfreds med et scenarie der hedder "ingen repræsentant"?
 
Skorpio skrev:Og i det konkrete eksempel med 105.000, så er der jo tale om om du vil have en igennem en tratitionel forhandler, eller 10 stk. direkte :-)
 
SÃ¥ kan man jo give gode julegaver til venner og familie  
 
Nej, for der kommer alligevel udgifter oveni beløbet før en kunde står med produktet. Ingen kan overleve på sigt, ved at sælge deres produkter udelukkende til hvad den direkte produktions omkostning er. Og hvem skal betale momsen, fragt, garanti osv?
 
I din verden, der er der som producent i hvertfald ikke sÃ¥ meget som en eneste øre til julegaver  
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf ZIG » man okt 12, 2009 19:30

En spændende artikel blev lagt i Stereophiles arkiver her for nylig.

For 25 år siden sammenlignede et par anmeldere med gyldne ører to forstærkere. En forholdsvis billig forstærker og en dyr en. De hørte klar forskel. Ham der producerede den "billige" forstærkere begyndte at skifte nogle enkelte kompenenter ud. Efter to dage kom han tilbage med sin stadigt billige men modificerede forstærker.

Ingen kunne nu høre forskel mellem de to forstærkere.

For mig at se betyder dette eksperiment, at man skal købe en forholdsvis billig forstærker med den lyd man kan lide og med det udseende, der pleaser øjet.

Artiklen er her

http://www.stereophile.com/features/the_carver_challenge/

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Skorpio » man okt 12, 2009 20:13

Chr. R. skrev:

Skorpio skrev:Der skal slet ikke være nogen forhandler, derfor ingen varme og strøm og løn til dem. Og ingen problemer med deres individuelle prissætning. Et skridt i den retning er jo dem der køber direkte hos fabrikanterne (Hifiklubben eks.), men man bør tage skridtet fuldt ud, som eks. Doxa...

Den såkaldte HiFi-Klubben, de sælger ikke deres varer til bare noget der ligner 1/10 af prisen i forhold til andre danske forhandlere. Langt fra...
 
Skorpio skrev:Ønsker du de gamle distributører tilbage? Der så ompakkede og fordelte vare til en margin på 20-30%? Og som du selv skriver, det skal kunden betale...
 
Jeg har intet imod en seriøs repræsentant der formår at råde, vejlede og servicere mig. Det skal der selvfølgelig betales for, men alt med måde
 
Skorpio skrev:Told skal jo på hvis vi er uden for EU, ellers ikke.
 
Derfor skriver jeg også "evt. told".
 
Skorpio skrev:Garanti er der jo også fra fabrikken, skal den betales to gange??
 
Fabrikken afholder ikke udgifterne en dansk forhandler mÃ¥ afholde i en garantisag. SÃ¥ nej der skal ikke opkræves 2 gange for dette.  
 
Skorpio skrev:Og en faktor 10 er normalt i den lidt tungere del af hifi, men altid højere end 7...de 4-5 du nævner holder slet ikke.
 
Tja, nu synes jeg det fremgik tydeligt at mine "faktor 4" og "faktor 5" var eksempler. 
 
Skorpio skrev:Men hvorfor ikke begge senarier? Direkte nethandel for dem der har truffet valget og via en luxus forhandler for dem der ønsker vejledning?
 
Og hvad skulle forhindre kunderne at handle via nettet, efter de er blevet serviceret af luxus forhandleren? Og hvorledes skal denne forhandler kunne overleve på sigt, og er producenten tilfreds med et scenarie der hedder "ingen repræsentant"?
 
Skorpio skrev:Og i det konkrete eksempel med 105.000, så er der jo tale om om du vil have en igennem en tratitionel forhandler, eller 10 stk. direkte :-)
 
SÃ¥ kan man jo give gode julegaver til venner og familie  
 
Nej, for der kommer alligevel udgifter oveni beløbet før en kunde står med produktet. Ingen kan overleve på sigt, ved at sælge deres produkter udelukkende til hvad den direkte produktions omkostning er. Og hvem skal betale momsen, fragt, garanti osv?
 
I din verden, der er der som producent i hvertfald ikke sÃ¥ meget som en eneste øre til julegaver  
 
Du skriver om at beskytte forhandleren, jeg om forbrugeren, det siger vist meget
 
Og eks. HFK var jo kun et skridt på vejen, Doxa har gået endnu videre....uha ja....
 
Og igen-igen, jeg skrev tungere hifi...faktor 10 gælder helt...
 
Og garanti fra fabrik er jo lovkrav
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.