Skorpio skrev:...
Trådens spørgsmål kan så omformuleres:
Kan en prisforøgelse fra 10.500,- til 105.000kr. retfærdiggøres set i relation til rådgivning og feeling?
...
SÃ¥ simpelt kan det ikke stilles op.
Dels gælder "faktor 10" ikke alle produkter, men der ryger andre udgifter på produktet inden kunden står med det i hånden, og den mer omkostning må kunden betale.
Hvilke udgifter er det så? Det er moms, fragt og evt. told som "andre" opkræver, men alle led skal også afholde nogle udgifter - løn, husleje, forsikring mm. Og et beløb til dækning af garanti forpligtelser skal også tillægges salgsprisen.
Man kan så diskutere hvilken "faktor" der er rimelig. Hvis en forhandler oplyser "faktor 4" og en anden "faktor 5", så handler vi alle vel hos den første. Men hvis forhandler 2 giver en god rabat, mens den første ikke vil, så forholder det sig lige pludselig måske omvendt.
Og hvad hvis de 2 forhandlere ikke sælger samme produkt, men har hvert sit tilsvarene produkt at tilbyde? Er det så den billige vare vi alle skal gå efter, eller det produkt som vi ville vælge hvis der var frit valg?
Endelig er der vel ikke noget galt i at forhandlerne prissætter deres varer, således de opnår størst mulige fortjeneste? Alle andre brancher gør det, og altså prissætter vare/tjenesteydelse efter den gældende købekraft hos kunderne.
Vi vil alle have mest mulige for vores penge, altså lavest mulige pris, men agerer hele samfundet sådan, så er der mange der pludselig må
kraftigt ned i løn! Altså færre penge at købe for, og så koster produkterne jo pludselig det samme som før, målt i procent af vores købekraft.
Men når alt dette er sagt, så er der firmaer - også herhjemme - der har skruet vel meget op for deres priser, og/eller forsøger på mindre pæn måde at fastholde et monopol lignende marked for deres virksomhed.
M.v.h.
Christian