Chr. R. skrev:Til forskel for f.eks. højtalere, så er der ikke mange TV at vælge i mellem efter man har frasorteret dem der er i forkert størrelse, type, med/uden højtalere osv. Desuden er der i forvejen relativt få mærker at vælge i mellem i ft. andre produkttyper. Det gør det langt enklere for mig at finde det rette apparat.
Det tror jeg man kan argumentere både for og imod. Skal man købe et sæt højttalere, er der grænser for hvor meget teknik man skal sætte sig ind i. Køber man et tv, skal man være opmærksom på en hulens masse tekniske termer, hvilken tuner er der i og hvilken skal jeg bruge osv. At købe en højttaler er groft sagt et spørgsmål om at gå ud og høre på nogle stykker og vælge den man bedst kan lide.
Chr. R. skrev:En anden faktor har givet været, den store prisforskel man tidligere kunne finde på varene ved at sammenligne med de tyske priser. Dermed blev der åbnet op for en salgskanal mange nok stadigvæk vælger pr automatik.
Med andre ord har den store prisforskel udryddet markedet for seriøs demonstration og rådgivning af tv, fordi folk har oplevet at prisforskellen har været for stor, i forhold til deres behov for rådgivning? Det betyder at vi taler om et produktområde med et meget STORT behov for rådgivning, men hvor folk alligevel ikke mener rådgivning er ret mange penge værd. Det skal ikke opfattes som klynk, men det betyder helt naturligt at markedet bevæger sig mod dårligere service og lavere priser. Om det er et problem for forhandlerne er sådan set slet ikke det store issue, som du siger så må de bare indrette sig efter det. Men det er et problem for de forbrugere der er tilbage som rent faktisk GERNE vil betale den relativt høje merpris for service og rådgivning, for de har ikke muligheden. For mig drejer det sig ikke så meget om at skyde skylden på forbrugerne, men om at skabe en modvægt til dén forbrugerstemning der er/har været, som går ud på at hvis man tager mere for en vare end en konkurrent, så er man en ågerkarl med overpriser, samt at faldende priser per definition er en fordel for forbrugerne.
Helt konkret: Er det godt eller skidt for forbrugerne at den hårde priskonkurrence på TV-markedet betyder lavere priser på tv, samt at Pioneer er presset ud af markedet så markedets bedste tv i dag er ringere end markedets bedste tv sidste år? Det synes jeg ikke er helt nemt at svare på.
Kort sagt, dér hvor jeg er enig med Ole, er at hvis folk ikke vil betale ekstra for service, så står det dem frit for at lade være. Det ville bare være rart om folk så havde moral nok til at stå ved dén beslutning, og lade være med at bruge dén tid som disse forhandlere skulle have brugt til at levere dén ekstra service til de forbrugere der rent faktisk gerne vil betale for det. Det flytter ikke så meget på butiksdøden, for der bliver færre og færre af de forbrugere at slås om, men det ville betyde at konkurrencen ville være fair, ikke mindst overfor disse service-orienterede forbrugere, da de så ikke ville skulle betale overpris for servicen, fordi de skal betale for dén service som de kyniske forbrugere rager til sig.
Mvh. Otto