Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifibranchen fryser til

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Otto J » søn dec 27, 2009 12:58

Chr. R. skrev:
Til forskel for f.eks. højtalere, sÃ¥ er der ikke mange TV at vælge i mellem efter man har frasorteret dem der er i forkert størrelse, type, med/uden højtalere osv. Desuden er der i forvejen relativt fÃ¥ mærker at vælge i mellem i ft. andre produkttyper. Det gør det langt enklere for mig at finde det rette apparat.
 
Det tror jeg man kan argumentere både for og imod. Skal man købe et sæt højttalere, er der grænser for hvor meget teknik man skal sætte sig ind i. Køber man et tv, skal man være opmærksom på en hulens masse tekniske termer, hvilken tuner er der i og hvilken skal jeg bruge osv. At købe en højttaler er groft sagt et spørgsmål om at gå ud og høre på nogle stykker og vælge den man bedst kan lide.
 
Chr. R. skrev:En anden faktor har givet været, den store prisforskel man tidligere kunne finde pÃ¥ varene ved at sammenligne med de tyske priser. Dermed blev der Ã¥bnet op for en salgskanal mange nok stadigvæk vælger pr automatik.
 
Med andre ord har den store prisforskel udryddet markedet for seriøs demonstration og rådgivning af tv, fordi folk har oplevet at prisforskellen har været for stor, i forhold til deres behov for rådgivning? Det betyder at vi taler om et produktområde med et meget STORT behov for rådgivning, men hvor folk alligevel ikke mener rådgivning er ret mange penge værd. Det skal ikke opfattes som klynk, men det betyder helt naturligt at markedet bevæger sig mod dårligere service og lavere priser. Om det er et problem for forhandlerne er sådan set slet ikke det store issue, som du siger så må de bare indrette sig efter det. Men det er et problem for de forbrugere der er tilbage som rent faktisk GERNE vil betale den relativt høje merpris for service og rådgivning, for de har ikke muligheden. For mig drejer det sig ikke så meget om at skyde skylden på forbrugerne, men om at skabe en modvægt til dén forbrugerstemning der er/har været, som går ud på at hvis man tager mere for en vare end en konkurrent, så er man en ågerkarl med overpriser, samt at faldende priser per definition er en fordel for forbrugerne.
 
Helt konkret: Er det godt eller skidt for forbrugerne at den hårde priskonkurrence på TV-markedet betyder lavere priser på tv, samt at Pioneer er presset ud af markedet så markedets bedste tv i dag er ringere end markedets bedste tv sidste år? Det synes jeg ikke er helt nemt at svare på.
 
Kort sagt, dér hvor jeg er enig med Ole, er at hvis folk ikke vil betale ekstra for service, så står det dem frit for at lade være. Det ville bare være rart om folk så havde moral nok til at stå ved dén beslutning, og lade være med at bruge dén tid som disse forhandlere skulle have brugt til at levere dén ekstra service til de forbrugere der rent faktisk gerne vil betale for det. Det flytter ikke så meget på butiksdøden, for der bliver færre og færre af de forbrugere at slås om, men det ville betyde at konkurrencen ville være fair, ikke mindst overfor disse service-orienterede forbrugere, da de så ikke ville skulle betale overpris for servicen, fordi de skal betale for dén service som de kyniske forbrugere rager til sig.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

m.m

Indlægaf rainman » søn dec 27, 2009 13:02

Til Christian: Det kan godt være du ikke kan genkende situationen, mÃ¥ske er du en hæderlige forbruger. Men du har ikke som jeg drevet butik i 15 Ã¥r og de sidste 2 Ã¥r set udviklingen af kunders uanstændige opførsel og det var ikke bare en eller 2, nej rigtig mange, ogsÃ¥ kunder man have serviceret pÃ¥ bedste vis i Ã¥revis, kunder som kom ofte og lyttede og lÃ¥nte med hjem og gerne benyttede sig af min 30 Ã¥rs erfaring, alt ville de gerne have, bare ikke betale for det. Det er vel ikke rimeligt jeg skulle lægge butik til med stort varelager og husleje med mere for at kunderne kunne komme her og bruge facilitterne for sÃ¥ at købe via nettet eller andet sted, det ville jeg ikke stÃ¥ model til  længere.   Jeg havde ikke noget mod at kunder gÃ¥r pÃ¥ nettet og finder et produkt det finder  interessant og de sÃ¥ tager chancen og bestiller det, men de ved ikke hvordan det produkt lyder og konsekvenserne  af nethandel hvis det gÃ¥r i stykker med mere, men kommer de i en butik og lytter og lÃ¥ner for at konstatere det var et super produkt og derefter køber via nettet sÃ¥ er butikken blevet misbrugt og det kan vel ikke være sÃ¥ svært at forstÃ¥.  Og nej vi fysiske buikker kan ikke bare omstille sig til at kunne konkurrer 100% med nettet i ind eller udland da  vi ikke har samme arbejdsvilkÃ¥r, altsÃ¥ ikke har samme udgifter og feks momssatser med mere. Men nÃ¥r buikkerne er fysisk væk sÃ¥ kan i kun trykke pÃ¥ enterknappen og hvad sÃ¥ nÃ¥r varen kommer og slet ikke lyder som forventet sÃ¥  har man et problem hvis den feks er købt i Kina sÃ¥ er det ikke bare lige sÃ¥dan at returnere ihenhold til 14 dages ombytningsret, er der nogen rettigheder i kina overhovedet.
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Re: Forståelse af det skrevne ord

Indlægaf MortenB » søn dec 27, 2009 13:22

Chr. R. skrev:
rainman skrev:Til Alle: prøv at læse www.poulsaudiobutik.dk en af de få som har forstået essensen af den tråd jeg startede.


Essensen er vel, at du mener at branchen har det dårligt pt pga.:
  • Finanskrise
  • "Utro" kunder
Det første er vel rigtig nok, da hi-fi produkter er luksusvare, vare man godt kan spare på i en tid hvor finanserne er små. Men...

Den men de utro kunder giver jeg ikke meget for. Dels kan jeg slet ikke selv genkende dit inddirekte angreb på mig som forbruger. Slet ikke! Men selv om der er nogle "snyltere" blandt os forbrugere, så skyldes branchen problem at i ikke vil og/eller kan omstille jer, specielt i en tid med finanskrise, men derimod tror, at kunder selvfølgelig bare har at rette ind efter forfejlet virksomhedsplaner. Det kan godt være jeg tager fejl, men det er ikke mig der har måtte lukke en butik fordi omverden ikke vil forstå mig.

Beklager de hårde ord, men når man ikke selv kan kigge indad, men fortsætter med kun at give alle andre skylden, så beder man desværre også om ord som disse.


Helt enig, og netop de kradse ord om utroskab, inddirekte angreb og dermed placering af ansvaret alle andre steder, end ved ham selv er en af de typiske indikationer på manglende omstillingsevne.

Efter at have arbejdet professionelt med strategi-, forretningsudvikling og sparring med indehaverer, direktører, bestyrelsesmedlemmer osv i længere tid, end ''rainman'' havde sin butik har jeg set dette scenarie gang på gang: En indehaver, som ikke kan/vil omstille sig til ændrede forretningsvilkår i sin branche, og som derfor bliver bitter, skyder skylden på alle andre og dermed låser sig selv fast i en offerrolle.

Det bedste man kan gøre i sådan en situation er faktisk at erkende, at man ikke kunne/ville omstille sig for erkendelsen er en fase man skal igennem som menneske for at komme videre i tilværelsen. Spørgsmålet er kun, hvor længe man vil udskyde erkendelsen ved at være stædig. Det værste er at fastholde sig selv i rollen, eksempelvis ved at skyde skylden på alverden på et internetfora...

@rainman: Ovennævnte er faktisk konstruktivt ment.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf E45 » søn dec 27, 2009 14:04

Nu har vi så læst 17 gange at han bare skal spise en tudekiks og han ikke har evnet at omstille sig og derud ad. Og at han slet ikke kan tillade sig at sige det er de utro kunders skyld.

Er der da slet ingen der kan se andet og ikke kan komme med andet end den sædvanlige overgemte kristne indstilling ( nu om dage omdøbt til imperativ pædagogisk refleksion) "du skal ikke anklage andre men angre din egen synd" og "hvad kan du så lige lære af det, hva"?

Jeg kan da se helt klart hvad der er sket. I andre kan så gøre en lignende observation, når I får tid for at mene noget om det I ser:

Rainman oplever (en observation!) en stigende tendens til at kunder han kender og nogle han ikke kender, låner grej af ham og kommer i butikken og spørger til dit og dat. De bruger hans viden og butik og svar til at beslutte sig for at købe grejet - på nettet.
Hvis I ikke kan se at det er ÆV og en slags avanceret SNYD, så er det da jer andre den er gal med.
En butik kan aldrig aldrig konkurrere med priserne i en I-handelsbutik. Det burde være logik for alle over 18 år.

Så det er ikke fordi han ikke kan omstille sig at han idag lukker. Det er jo bare den eneste indlysende konsekvens manden kan tage, inden andre tager den for ham. Det er fordi at han ville gerne have en butik med hifi og hvis folk så ikke vil handle der ( men bare kigge og gå igen) så vælger han frivilligt at lukke den. Han har da faktisk omstillet sig!

Nu leger jeg at tiden gik videre: Hvis Rainman virkelig ikke ville omstille sig, så havde han lavet en I-butik og handlet med det samme som før, ligesom mange andre gør. Er det omstilling? At sælge op en anden måde og ellers beholde alt intakt, er det omstilling?

Næ nu går rainman vel og spekulerer på hvad resten af tilværelsens fantastiske lethed skal bruges til. Måske han skulle være virksomhedskonsulent? Det ser jo ud til at kan man bare foreslå dem at erkende lidt og omstille sig, så kan man hæve en solid hyre :-)))
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

omstilling

Indlægaf rainman » søn dec 27, 2009 14:17

Hvordan skulle man kunne omstille sig. Jeg kunne ikke sætte mine priser ned med feks 20% sÃ¥ havde jeg mÃ¥tte lukke for mange Ã¥r siden og sÃ¥ havde det været af økonomiske Ã¥rsager, nu lukkede jeg frivilligt med penge pÃ¥  kontoen da jeg som en af de eneste i branchen var gældsfri.
Trods jeg var forhandler havde jeg faktisk en forretningsmoral og den forhindrede mig i at fortsætte da jeg ikke ville stå model til den udvikling kunderne tilsynealdene ønskede, lytte, låne og købe andet sted. Jeg kan ikke forstå at nogen af jer kan forsvare denne forbrugerholdning. Prøv istedet at sætte jer i mit sted og lade som om i havde en butik med dyrt indkøbt varelager og omkostninger og 30 års erfaring og gerne ville have lidt betaling for det hele og gerne behandles på samme måde som jeg behandlede mine kunder på. Kunderne ønsker tilsyneladene kun at trykke på enter knappen fremover og få tilsendt noget de ikke ved hvordan lyder, hvor fedt er det, hvor er det sjove og entusiastiske tilbage ved Hifi.
I min verden er Hifi noget der skal lyttes til, lÃ¥nes og mÃ¥ske en sparingspartner i sælgeren. Hifi skal opleves fysisk og den del er pÃ¥ vej i glemmebogen for det er jo sÃ¥ skønt at kunne spare 500 kr, at det der sÃ¥ kommer frem mÃ¥ske lyder af helvede til betyder sÃ¥ mindre bare man har sparet nogle kr.  Og vent og se jeres internet indkøbte varers pris rutsjetur mod dybet. Det der var sÃ¥ skønt ender mindre skønt. Der bliver afregning ved kasse 1.
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Indlægaf MortenB » søn dec 27, 2009 14:20

@HifiHuset / E45... Prøv at opføre dig lidt seriøst for en gang skyld...
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Andre´ Jensen » søn dec 27, 2009 14:22

rainman du er den aller værste af alle kværulanter. Og det er
kværulanten der har ret  :wink: .

MVH
Brugeravatar
Andre´ Jensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man okt 31, 2005 00:51
Geografisk sted: københavn

Yes

Indlægaf rainman » søn dec 27, 2009 14:27

Til E 45: Tak for opbakning. Du har forstået mit budskab 100%.
Jeg kunne sagtens have fortsat med butikken økonomisk set, men ville ikke drive den på de betingelser der var blevet dagens standard og lukkede mens de gode Hifi oplevelser og gode kunder var i hukommelsen og kan i dag med sammvittigheden iorden hilse og tale med de gamle kunder som har nydt at komme i 15 år. De andre som snyltede og godt ved det, de sniger sig i en bue udenom hvis man møder dem i bybilledet.
Nu har de ikke længere den fysisk butik at komme i og udnytte  for at fidne ud hvad de skulle bestille pÃ¥ nettet, nu skal de mÃ¥ske længere væk og udnytte en anden butik og om et par Ã¥r sÃ¥ har de fÃ¥et som de har redt.
Enter knappen venter på endnu mere slidtage med ukendte lydoplevelser til følge. Jubi ,sparede igen 500 kr men det lyder af H til.
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Indlægaf E45 » søn dec 27, 2009 14:28

Ducati skrev:@HifiHuset / E45... Prøv at opføre dig lidt seriøst for en gang skyld...


Det er da lige det far gør her.

Jeg tager faktisk casen seriøst og tænker videre. Stopper ikke bare op ved den første indskydelse " ej det er da nok hans egen skyld og han ku bare omstille sig".

Det er IMO mere useriøst ikke at sætte sig ordentligt ind i sagen men bare at mene noget for at mene noget.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: omstilling

Indlægaf MortenB » søn dec 27, 2009 14:39

rainman skrev:Trods jeg var forhandler havde jeg faktisk en forretningsmoral og den forhindrede mig i at fortsætte da jeg ikke ville stå model til den udvikling kunderne tilsynealdene ønskede, lytte, låne og købe andet sted. Jeg kan ikke forstå at nogen af jer kan forsvare denne forbrugerholdning. Prøv istedet at sætte jer i mit sted og lade som om i havde en butik med dyrt indkøbt varelager og omkostninger og 30 års erfaring og gerne ville have lidt betaling for det hele og gerne behandles på samme måde som jeg behandlede mine kunder på.


Som jeg har anført tidligere har har jeg stor sympati med mange af dine synspunkter, og jeg kan sagtens sætte mig i dit sted.

Den med omstillingen kan jo dels rette sig mod den forretningsmodel, og de koncepter man arbejder med, dels kan omstillingerne være af mere mental karakter. Jeg antager vi er enige om at disse forretningsmodeller og -koncepter løbende skal justeres for at man er op omdrejningshøjde med markedet, efterspørgslen og udviklingen?

Som jeg læser dig kom du dertil med din forretning, at de omstillinger det ville kræve at blive i markedet ikke længere var foreneligt med dine værdier og mÃ¥den du ønsker at drive forretning. Korrekt? I sÃ¥dan en situation er det eneste rigtige at sige fra og trække stikket ud. Det er langt bedre,  end at fortsætte forretningen pÃ¥ vilkÃ¥r du ikke selv ønsker at være en del af. I sÃ¥dan et tilfælde er den ''omstillingsevne'' jeg skrev om tidligere mere af mental karakter, hvor du mÃ¥ erkende, at du ikke længere kunne/ville være i branchen. Hvis du ser det pÃ¥ denne mÃ¥de kan du med stolthed tænke tilbage pÃ¥, at du kunne lukke din butik med penge pÃ¥ lommen, da branchen sÃ¥ og sige nÃ¥ede til dine grænser. Det er helt fair, og det var DIN beslutning. Hvad der ikke er fair er direkte eller inddirekte at beskylde alle mulige andre for, at du mÃ¥tte lukke din butik, ligesom det ikke er op til dig at bedømme hvorvidt branchens udvikling er god eller dÃ¥rlig - for andre end dig selv.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Yes

Indlægaf MortenB » søn dec 27, 2009 14:43

rainman skrev:Til E 45: Tak for opbakning. Du har forstået mit budskab 100%.


Det er klart I forstår hinanden 100%, I har jo begge måttet (eller valgt) at lukke Jeres respektive butikker på det seneste...
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MortenB » søn dec 27, 2009 14:55

E45 skrev:
Ducati skrev:@HifiHuset / E45... Prøv at opføre dig lidt seriøst for en gang skyld...


Det er da lige det far gør her.

Jeg tager faktisk casen seriøst og tænker videre. Stopper ikke bare op ved den første indskydelse " ej det er da nok hans egen skyld og han ku bare omstille sig".

Det er IMO mere useriøst ikke at sætte sig ordentligt ind i sagen men bare at mene noget for at mene noget.


Ja, som sædvanligt ved du bedre.... suk....
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf klimbim » søn dec 27, 2009 15:33

det er lidt sjovt at følge med i denne tråd dert lidt som om at e45 og rainman ikke ved ret meget om at drive en virksomhed det lydder som om de er hopet med på vognen da det gik opad. med et konsept for deres butiker som de slavisk har fulgt uanset hvordan det er gået jeg ved ingen ting om at drive en hifi butik men har drevet en lille håndværker virksomhed de sidste 28 år hvor jeg hele tiden har måtte tilpasse virksomheden efter kundernes ønsker og behov som konstant ændre sig det er der ikke noget nyt i det har de altid gjordt.jeg tror ikke man har mulighed for at overleve hvis man ikke evner at tilpasse sig og justere sit koncept hen ad vejen når man læser indlæg hvor man mener at den viden og erfaring man har samlet er næsten ubetalelig eller i hvertfald skal betales dyrt af kunderne så løber det næsten koldt ned af ryggen jeg syntes det er en underlig indstiling at have som ervervsdrivende men som sagt jeg ved ingen ting om at drive en hifi butik det kan jo godt værre det er meget anderledes end det jeg beskeftiger mig med
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

Indlægaf E45 » søn dec 27, 2009 15:48

Ej hvor morsomt!

Korrektion: Hifihuset var ikke en typisk hifibutik. Det var nærmere en slags udstillingsvindue for Gamut og blev stiftet som en nebengeschäft i et eksisterende CVR-nummer i 2005 og aktiviteterne ophørte i 2007.
Konceptet skulle ikke justeres, som Klimbims gennem 28 år, det skulle bare afvikles da der ikke længere var tid til at lege hifisælger ved siden af jobbet.

Og så behøver vi nok ikke høre med om det forgangne Hifihus, da det her slet ikke drejer sig om det men om rainmans tråd!
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf klimbim » søn dec 27, 2009 15:58

E45 skrev:Ej hvor morsomt!

Korrektion: Hifihuset var ikke en typisk hifibutik. Det var nærmere en slags udstillingsvindue for Gamut og blev stiftet som en nebengeschäft i et eksisterende CVR-nummer i 2005 og aktiviteterne ophørte i 2007.
Konceptet skulle ikke justeres, som Klimbims gennem 28 år, det skulle bare afvikles da der ikke længere var tid til at lege hifisælger ved siden af jobbet.

Og så behøver vi nok ikke høre med om det forgangne Hifihus, da det her slet ikke drejer sig om det men om rainmans tråd!
jeg trækker mine ord omkring e45 i mig igen da jeg må erkende at have udtalt mig på et for spinkelt grundlag og udden den fornødne viden omkring hans (butik) det beklager jeg dybt
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste køb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetråd (139) Genesis gendannet (6) Undersøgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK højtaler kabel !... (14) Søger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.