P.H. skrev:For nu at hente en gammel traver frem: Skyldes den skrantende interesse for gedigent hifi ikke bl.a. kvinders måske større og større indflydelse på hjemmets indretning? To ting i kombination: Udstyret skal være minimalistisk eller i hvert fald smart. Flertallet af kvinder sætter sig ikke ned for alene at lytte til musik - de synes som regel at de skal lave noget andet samtidig. Dvs ingen fordybelse i traditionel forstand. Musik er ikke specielt vigtigt for dem. Derfor er mange også helt uforstående overfor ønsket om at bruge mange penge på hifi. Hifi er en interesse som manden heslt skal nedtone når han flytter fra ungdomshyblen og sammen med en pige.
bjerager skrev:Musikkens deroute - undskyld mig men sikke noget pladder. Musikscenen har aldrig været mere interessant end i dag, hvor nettet har gjort det muligt for langt flere at komme ud til mange flere mennesker med deres musik. Alsidigheden blomstrer som aldrig før, og der er masser af kvalitet i musikken i dag. Bare fordi det ikke er som den gang du var 17 år længere...
Men rigtigt, kompression er et problem.
PS: B&O's udstyr har en lydkvalitet der er langt bedre end sit rygte.
dreamz skrev:
Jeg er enig i, at der er masser af ny, spændende musik, men albummet, som vi kendte det i 60'erne, 70'erne og 80'erne er efter min mening uddøende.
dreamz skrev: Interessante betragtninger, Otto, som jeg bestemt ikke er uenig i. Faktisk har den omfangsrige ulovlige download af musik ansporede musikerne til at spille flere livejobs, hvor det der der - og ikke på pladesalg - de tjener deres penge. (derfor også de stigende billetpriser).
Pladebranchen var alt for langsom til at se den udvikling og brugte sine ressourcer på sagsanlæg i stedet for at udvikle tjenester, folk gad bruge og gerne ville betale for.
Det er et emne vi ikke skal diskutere her...
dreamz skrev:
Otto, kender du tjenesten last.fm, som kan noget af det, du efterspørger; altså finde andet og lignende musik på baggrund af det, du hører.
dreamz skrev: Interessante betragtninger, Otto, som jeg bestemt ikke er uenig i. Faktisk har den omfangsrige ulovlige download af musik ansporede musikerne til at spille flere livejobs, hvor det der der - og ikke på pladesalg - de tjener deres penge. (derfor også de stigende billetpriser).
Pladebranchen var alt for langsom til at se den udvikling og brugte sine ressourcer på sagsanlæg i stedet for at udvikle tjenester, folk gad bruge og gerne ville betale for.
AV Precision skrev:Det er et emne vi ikke skal diskutere her...
dreamz skrev:Otto, kender du tjenesten last.fm, som kan noget af det, du efterspørger; altså finde andet og lignende musik på baggrund af det, du hører.
AV Precision skrev:Jeg har ikke prøvet det, men er det ikke "bare" en netradio der tilpasser udvalget ud fra hvad man hører? Man kan vel ikke aktivt vælge hvilket nummer man ønsker at høre? Jeg skifter musikstil ret dramatisk efter humør. Det kan være Stan Getz den ene dag, Rage Against the Machine den næste. Så skal den jo helst ikke bare mixe jazz og hård rock efter forgodtbefindende. Og hvad med kvaliteten?
dreamz skrev:Det var nu dig selv, der skrev, at mange af dine venner foretrækker at gå til koncerter frem for at købe cd’er, og så trak jeg en parallel mellem musikbranchen og hifi-branchen, som begge har været lige dårlige til at læse udviklingen og har forsøgt at leve på fordums storhedstid. Så hvorfor vi ikke skal diskutere det, forstår jeg ikke.
Jeg er bare bange for at det vil overtage fokus i tråden, fordi jeg lugter en diskussion om piratkopiering forude... Hvis jeg fik det drejet dén vej, så er det min fejl.
Men hvis vi skal holde os til parallelen, så vil jeg påstå (med frygt for at diskussionen alligevel ender dér), at musikernes større fokus på live-jobs er nødtvungent af omstændighederne, "damage control" om man vil, ikke et fremskridt. Derfor synes jeg også det kan være forkert at sige at musikbranchen har været for langsomme til at se at udviklingen går dén vej. Hvis de anser det som en negativ udvikling, så er det jo netop i deres interesse at forhale dén udvikling så meget som muligt. Hvadenten man er enig eller uenig i dén betragtning, så er det et synspunkt man kan vælge at antage.
Det samme kan man sige om hifi-branchen. De står reelt med to valg: At følge med tiden, og lave nogle hifi-produkter der understøtter den teknologiske udvikling, eller at modarbejde den teknologiske udvikling og argumentere for at den medfører dårligere lyd. Hvis man vurderer at udviklingen i sidste ende er dræbende for éns forretning, uanset hvilken vej man vælger at gå (eksempelvis fordi udviklingen i sidste ende overflødiggør ens produkter - kabel-producenter vil givetvis ikke bryde sig om trådløs teknologi, f.eks.), så vil man jo helt naturligt vælge at modarbejde dén udvikling frem for at tilskynde den. Selv om man ved at man dør i sidste ende under alle omstændigheder, så er det de færreste der springer ud af vinduet før flammerne har nået fødderne.
Lidt mere konkret: De traditionelle hifi-firmaer er ikke gearede til streaming audio osv. Hvis branchen drejer dén vej, bliver de etablerede firmaer kørt midt over af firmaer som Logitech og Apple. De har ikke en jordisk chance for at klare sig i konkurrencen, hvis de i realiteten er tvunget til at købe konkurrentens produkt, tweake det lidt, og tage overpris.
Jeg tror dybest set det her drejer sig om at lade være med at se det som døden for hifi-branchen. Det er ikke døden for hifi-branchen. Det er døden for rigtigt store dele af hifi-branchen, men det er også fødslen for nye dele. Hifi branchen ændrer sig, og en del af den eksisterende branche vil ikke være i stand til at ændre sig med, så de dør. Det betyder ikke at branchen dør. Det betyder bare at vi skal lære at forstå at Apple og Logitech i stigende grad er en del af hifi-branchen. Som producent af gammeldags hifi er det naturligvis et problem. Som forbruger er det kun et problem hvis man nægter at springe på vognen og acceptere at rigtig hifi godt kan komme fra Apple, Logitech osv, så længe man behandler signalerne ordentligt efterfølgende. Det eneste der kræves, er sådan set at producenter af forstærkere og højttalere designer deres produkter sådan at de fungerer sammen med de nye signalkilder, i stedet for at modarbejde dem. Og med "fungerer sammen med", mener jeg ikke bare at de skal virke, men at de skal fungere med de samme virkemidler.
Hvorfor er Apple en succes? Fordi det er nemt, og det virker. Der er en masse de ikke kan, men dét de kan virker (uagtet den seneste antenne-diskussion), og alle kan finde ud af at bruge det. Så nytter det ikke noget at man tager en over-avanceret surround-receiver med 1700 menu-punkter og 180 knapper på fjernbetjeningen, laver en ipod dock og kalder den "apple friendly", eller en blu-ray afspiller der kan betjenes med en iPhone, men iøvrigt er halvandet minut om at reagere så snart man vil foretage sig noget. Det er en fuldstændig misforståelse af hvad det vil sige at være med på Apple vognen. Hvis man vil være med på dén succes, så skal man lave et produkt der er simpelt, godt, og som fungerer som man forventer. Det er da helt utroligt at Apple har formået at skille sig grundigt ud fra alt andet, stort set udelukkende ved at lave nogle produkter der rent faktisk VIRKER (især fordi det er et ry de har fået på trods af massive fejlprocenter på visse af produkterne...). Det er dét hifi branchen mangler over en bred kam, det er ikke nok at tilføje en ipod dock, og så er man med på noderne. Hele tankegangen skal være med.
AV Precision skrev:Lidt mere konkret: De traditionelle hifi-firmaer er ikke gearede til streaming audio osv. Hvis branchen drejer dén vej, bliver de etablerede firmaer kørt midt over af firmaer som Logitech og Apple. De har ikke en jordisk chance for at klare sig i konkurrencen, hvis de i realiteten er tvunget til at købe konkurrentens produkt, tweake det lidt, og tage overpris.
Jeg tror dybest set det her drejer sig om at lade være med at se det som døden for hifi-branchen. Det er ikke døden for hifi-branchen. Det er døden for rigtigt store dele af hifi-branchen, men det er også fødslen for nye dele. Hifi branchen ændrer sig, og en del af den eksisterende branche vil ikke være i stand til at ændre sig med, så de dør. Det betyder ikke at branchen dør.
Janils skrev:Jeg synes lidt vi glemmer at langt flertallet af musiklyttere er tilfredse! Tilfredse med lyd fra deres mobiltelefoner eller små PC-højttalere. De betragter computeren og Ipod'en som musikcentre, så hvad skal de med hifi?
Mange unge mennesker i dag lytter til deres musik via hovedtelefoner ved meget høje lydtryk. Jeg tror de vil opfatte det som lidt "forkert" med en stor fyldig lyd fra et godt anlæg.
Så det ikke kun markedsføring, men også et teknologisk skift væk fra det mange af os er vokset op med.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster