Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

hifi-branchens selvskabte problemer

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

hifi-branchens selvskabte problemer

Indlægaf dreamz » tirs maj 10, 2011 09:12

Jeg faldt over en norsk(!) hjemmeside med en ganske interessant artikel:

http://www.audiovisuelt.no/artikler/hva ... en/73549/1

Den kredser om 4 problemer, som hifi-branchen - delvist selvforskyldt - kæmper med:

    Antal kanaler
    Manglende standarder
    Uvidenskabeligheder og overtro
    Mangel på specifikationer


Kan man kæmpe sig igennem det dårligt stavet dansk, som norsk jo reelt er, er der flere interessante betragtninger, som nok kan skabe debat - og aktivitet ;-)
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf Ghump » tirs maj 10, 2011 10:37

De manglende standarder og specifikationer er da netop grunden til, at branchen kan sælge deres uvidenskabelige overtro til Top Dollar overpriser.
Jeg tror ikke hifi-branchen kæmper med dette som sådan - de FORETRÆKKER det da sådan. Jo mere ugennemsigtigt det hele er, og jo sværere det er at sammenligne produkterne, jo lettere er det da at sælge. Det samme gælder jo for telefon og tv abonnementer (bare for at nævne et par stykker). Hvis de virkeligt var gennemskuelige og sammenlignelige, så ville der kun være 1 firma tilbage på markedet - det billigste af dem der leverer varen!

At kunderne så skælder ud over de samme ting er der selvfølgelig ikke noget at sige til. For vi vil jo netop gerne have det bedste til prisen. Men på sin vis er vi vel selv en del af problemet. Når vi f.eks. kun kigger på tallene og bilder os selv ind at større tal pr definition ER bedre tal. Så må en 500 watt computerhøjttaler jo spille bedre end et 100 watt hifi anlæg??! Og en 60 tommer fladskærm må pr definition give et bedre billede end en 50 tommer uanset hvad??!!

Hvorfor kommer jeg pludseligt til at tænke på forstærkeren fra Spinal Tap filmen?
"This one goes to 11!!!"
Ghump
Nyt medlem
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors feb 18, 2010 13:22

Indlægaf Raskolnikov » tirs maj 10, 2011 10:51

Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf Mercury » ons maj 11, 2011 06:41

Internettet med den absurde fokus på pris og udseende ødelægger vores hobby!

"Do the math"
Mercury Living Presence
Mercury
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2007 07:18

Indlægaf Ghump » ons maj 11, 2011 12:00

Mercury skrev:Internettet med den absurde fokus på pris og udseende ødelægger vores hobby!
Det er jeg bestemt ikke enig i. Internet ER med til at gøre livet rigtigt surt for de forhandlere, der tidligere har levet af at sælge fup og voodoo. Men at de får trukket tæppet væk under deres indtægt mener jeg ikke ødelægger forbrugernes hobby. Tværtimod er det jo med til at gøre det hele lidt mere gennemsigtigt. De fleste vil jo gerne bilde sig selv ind, at pris og kvalitet følges ad. Og det tvinger internettet os da i det mindste en smule hen imod.
Ghump
Nyt medlem
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: tors feb 18, 2010 13:22

Indlægaf Otto J » ons maj 11, 2011 12:22

Jeg mener at der ER noget om at internettet ødelægger hobby'en - men måske på en lidt anden måde end pris-konkurrence: Jeg tror at mange (og jeg er bestemt ikke selv uskyldig) får "opfyldt" deres hifi-nørde behov, ved at læse og skrive om tingene, i stedet for at prøve tingene af. Man diskuterer lidt frem og tilbage om hvilket produkt eller hvilken løsning der er bedst, og så bruger man dén løsning som man bliver enige om må være den bedste, i stedet for at prøve de forskellige løsninger af selv. Det er måske unfair at sige dét overfor den allermest hårde kerne af entusiaster, som stadig selv tweaker og tester på livet løs, men "mellemklassen" af entusiaster er i høj grad blevet sådan. Og DET mener jeg er et problem for fremtiden, for det betyder at man udvikler mod produkter og løsninger som man kan forklare på en overbevisende måde, mere end produkter og løsninger der lyder godt. Og det er med til at give ringere produkter på lang sigt, selv om det kan virke som en fordel på kort sigt at det er nemt at finde nogen at dele sin hobby med.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Riverking » ons maj 11, 2011 13:50

Otto J skrev:

Jeg mener at der ER noget om at internettet ødelægger hobby'en - men måske på en lidt anden måde end pris-konkurrence: Jeg tror at mange (og jeg er bestemt ikke selv uskyldig) får "opfyldt" deres hifi-nørde behov, ved at læse og skrive om tingene, i stedet for at prøve tingene af. Man diskuterer lidt frem og tilbage om hvilket produkt eller hvilken løsning der er bedst, og så bruger man dén løsning som man bliver enige om må være den bedste, i stedet for at prøve de forskellige løsninger af selv. Det er måske unfair at sige dét overfor den allermest hårde kerne af entusiaster, som stadig selv tweaker og tester på livet løs, men "mellemklassen" af entusiaster er i høj grad blevet sådan. Og DET mener jeg er et problem for fremtiden, for det betyder at man udvikler mod produkter og løsninger som man kan forklare på en overbevisende måde, mere end produkter og løsninger der lyder godt. Og det er med til at give ringere produkter på lang sigt, selv om det kan virke som en fordel på kort sigt at det er nemt at finde nogen at dele sin hobby med.

Jeg tror Otto har fat i noget. Jeg oplevet tit at der kommer folk til mig (som stadig roder lidt med forskellige løsninger, men pt. har fundet den rigtige løsning derhejmme (men hvorfor snyde sig selv - den holder jo ikke evigt) :-), og mange af dem starter næsten med sætningen "jeg har set/læst pÃ¥ nettet at..." Heldigvis kan man "overbevise" dem om noget andet, ved at lade dem lytte lidt.

2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film, da 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det...
Riverking
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 10:12
Geografisk sted: Stor København

Indlægaf Kim Olsen » ons maj 11, 2011 14:15

Selvom at jeg generelt oplever hifi branchen som meget service og efter-serviceminded, sÃ¥  er nogle ting der er et problem, men ikke nødvendigtvis specifikt hifi branchen:

lidt for keative reklametekster:

ofte får man det indtryk at en forstærker til 1599,- er superhighend, der er ikke grænser for hvad den kan, men man formåer altid at holde sig inden for legale anvisninger, og kun sjældent kan man gribe tekster i at være decideret forkerte eller direkte løgn. Det gør det mildest talt svært at tage det meste hifi markedsføring seriøst.

lidt for kreative sælgere:

at sælge er at fremhæve de positive egenskaber, og holde igen med de negative. men ofte er det stadigt ret usriøst, og på grænsen til at være løgn det der bliver sagt til kunderne. enkelte gange har jeg endda oplevet sælgere der stod og løj mig direkte op i ansigtet omkring deres kendskab til både det produkt de solgte, og det man havde derhjemme, der var ikke grænser for hvor godt de kendte produktet, og det der skulle sælges var naturligtvis meget bedre. Det svækker i den grad forretningernes troværdighed.

manglende træning/basis viden:

man kan opleve sælgere der giver decideret forkerte, og nogle gange direkte livsfarlige råd, det øger altså ikke troværdigheden når der står en handelsskoleelev og forsøger at lege fysik professor, og kloge sig på strøm, opsætning og forstærkertopologi. Giv nu for pokker sælgerne et ordentligt kursus så man ikke skal hører på det ene mere vanvittige udsagn efter det andet, eller gør som enkelte steder, kør med specialister, således at dem der står i tv afdelingen ikke lige pludseligt skal sælge hifi, for det har de ikke forstand på og omvendt. Fejlvejledning er et stort problem i min verden, og når det kobles med en lidt for kreativ tilgang, så står kunden ofte med et underlødigt produkt der bliver brugt forkert, og så kommer de altså ikke igen.


optimalt set skal man altså have erfarne, vidende sælgere der ved hvad de snakker om, og som ikke kommer med en historie fra de varme lande. dem findes der bare desværre ikke ret mange af - om det så er fordi at de er blevet udkonkurreret af internettet eller om det bare er fordi at danskerne er blevet for fornæret til at betale lidt ekstra ved jeg ikke.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Otto J » ons maj 11, 2011 15:07

I sidste ende får kunderne dén betjening og rådgivning som de efterspørger. Så hvis det er et problem for kunderne at de får dårlig rådgivning, så må de jo begynde at efterspørge (og betale for) bedre rådgivning.

Hvilket IKKE er det samme som at sige at man automatisk får bedre rådgivning når man giver flere penge, netop ikke. Hvis man antager dét, så tilskynder man netop at forhandlerne tager flere penge for en rådgivning de ikke leverer, for hvis man kan tage flere penge, uden at arbejde/investere ekstra, hvorfor skulle man så ikke gøre dét?

Man kan brokke sig over rådgivning alt det man vil, men faktum er bare at Elgiganten er landets største leverandør af radio/tv udstyr, vistnok skarpt forfulgt af Dansk Supermarked.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf sund » ons maj 11, 2011 20:26

Er det du skriver, Kim, ikke bare definitionen på en politiker?

Og hvis det er tilfældet, og der er et sammenfald mellem hifibranchen og politikere, så er det nemmeste jo at bruge sin ret til at vælge i begge tilfælde.
mvh sund

I'm only in it for the music
sund
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 383
Tilmeldt: man okt 24, 2005 20:45

Indlægaf Spencer » ons maj 11, 2011 21:14

Otto J skrev:

Jeg mener at der ER noget om at internettet ødelægger hobby'en - men måske på en lidt anden måde end pris-konkurrence: Jeg tror at mange (og jeg er bestemt ikke selv uskyldig) får "opfyldt" deres hifi-nørde behov, ved at læse og skrive om tingene, i stedet for at prøve tingene af. Man diskuterer lidt frem og tilbage om hvilket produkt eller hvilken løsning der er bedst, og så bruger man dén løsning som man bliver enige om må være den bedste, i stedet for at prøve de forskellige løsninger af selv. Det er måske unfair at sige dét overfor den allermest hårde kerne af entusiaster, som stadig selv tweaker og tester på livet løs, men "mellemklassen" af entusiaster er i høj grad blevet sådan. Og DET mener jeg er et problem for fremtiden, for det betyder at man udvikler mod produkter og løsninger som man kan forklare på en overbevisende måde, mere end produkter og løsninger der lyder godt. Og det er med til at give ringere produkter på lang sigt, selv om det kan virke som en fordel på kort sigt at det er nemt at finde nogen at dele sin hobby med.


Internethandel er blevet enklere efter at dba.dk har gjort deres læsning af annoncer gratis.
Så kan man lettere gøre en masse salg af sit brugte grej, og finde nyt samme vej.

Der er en mængde små hobbyforhandlere, som har måttet lukke, fordi de ikke havde kompetencerne til at skabe et stort nok kundegrundlag.
Trist måske, men der var en del, der bare brugte det til at indkøbe hifi til sig selv, og så trække det fra i skat.
Den går ikke længere, i samme grad.
Skat er begyndt at bede om en masse dokumentation omkring indtægter, så man får lov at betale tilbage, hvis man ikke har haft kunder nok i butikken.
De kan finde på at gå tre år tilbage i regnskaberne.
Godt at få småfuskerne væk, så de kompetente kan få en større del af salget.
Skal lige sige, at jeg ikke anser dig, for at være forhandler, blot for at få billige ting selv.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf Mercury » tors maj 12, 2011 06:56

Internettet fjerner fokus fra den praktiske side af hifi og sætter fokus på "tykkelsen af forpladen", det er næsten umuligt ikke et eller andet sted at finde en positiv omtale af et produkt, der er altid en eller anden med fedtet hår som ikke har set dagens lys i årtier som har fundet den hellige gral og alt andet dur ikke.

Når folk mister deres praktiske tilgang til hifi, mister de også erfaringsbredden for at respondere korrekt når de hører noget som er bedre end noget andet og ender med at kombinere sig frem til et anlæg på premisser som:

1:Hvor meget rabat fik jeg
2:Hvor mange positive anmeldelser fandt jeg
3:Passer de ind i min teoretiske tilgang til hifi
4:En "klon" af et dyrt produkt er ligeså godt bare billigere.

Folk mister evnen, godt støttet af fraværet fra butikker som reelt har den erfaring, til at sammensætte, kombinere, evaluere, analysere og dermed ender de med et middelmådigt resultat og skal så til at finde på undskyldninger overfor sig selv og sit hifi-community.
Det ender så med:

1:Kabler er snakeoil, det virker jo ikke (nej dit udgangspunkt er bare for ringe).
2:Man kan altså ikke måle sig til noget som helst fornuftigt.
3:I gamle dage var hifi altid bedre (måske var der bedre forretninger til).
4:Dyr hifi er snyd, det billige er mindst ligeså godt (et dårligt sammensat anlæg vil altid være dårligt uanset pris).
5: Du kan altid "tweake" dig billigt til meget bedre lyd.(i praksis anderledes lyd).

Vi mangler:
En konkurrence i praktisk hifi-forhandleri og rådgivning!
En konkurrence, hvor finalen afholdes på den næste Københavner hifi-udstilling, i at forretninger sammensætter deres bedste bud på et anlæg til 30.000kr som skal kunne afspille både analogt og digitale medier.
Disse skal så maskeres, elektronik under et klæde og højtalerne bag et akustisk transparent stykke stof. Så kan folk uden at kende forretningen stemme på hvem de synes lyder bedst og måske endda krydse af på nogle få parametre som dynamik, transparens, toneægthed ect.
Her finder man den ægte hifikyndige forhandler, ham har man bare at holde fast i.
Det er set i diverse tidskrifter og fora, men hvormange tror i egentlig gik ind i butikkerne og hørte hvad man kan få for pengene? Jeg tror alt for få.

Læg mærke til at der hvor det går galt i ovenstående bevæger hifi-nørden sig på nettet og der hvor der sker noget erfaringsudvikling ja så foregår det i den praktiske verden.

Hvis jeg skulle gætte på en vinder af ovenstående ville jeg gætte på

HighPerformanceAudio, Hifi-Forum, Lydbutikken og AudioConsult.

Hvis jeg skulle gætte på en taber ja så ville HiFi-Klubben nok være en af dem.

mvh. M
Mercury Living Presence
Mercury
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2007 07:18

Indlægaf Otto J » tors maj 12, 2011 07:35

Riverking skrev:

Jeg tror Otto har fat i noget. Jeg oplevet tit at der kommer folk til mig (som stadig roder lidt med forskellige løsninger, men pt. har fundet den rigtige løsning derhejmme (men hvorfor snyde sig selv - den holder jo ikke evigt) :-), og mange af dem starter næsten med sætningen "jeg har set/læst pÃ¥ nettet at..." Heldigvis kan man "overbevise" dem om noget andet, ved at lade dem lytte lidt.



At folk starter med at læse på nettet, for derefter at gå ud og efterprøve dét de har læst, det synes jeg faktisk ikke er så slemt - så længe de lader sig overbevise når lyden i praksis siger noget andet. Jeg synes den omvendte er meget værre: Folk går ud og lytter, finder noget de godt kan lide, og så går de hjem og gennemtrævler nettet for at finde ud af om det nu også kan være rigtigt at det lød godt. Hvis "internettet" siger at det er et godt produkt, så køber man. Hvis "internettet" siger at det er et skidt produkt, så holder man sig væk. Dét er noget jeg oplever dagligt (heldigvis har vi så nogle produkter ind imellem som "internettet" siger er fantastiske, og dem lever vi så af). Når folk lader sin egen subjektive oplevelse blive overtrumfet af andres subjektive oplevelser, så går det galt. Især fordi "internettets" subjektive oplevelser som regel er skabt på et tyndt grundlag (ikke helt sjældent er andre folks rådgivning baseret på noget DE har læst, og ikke praktisk erfaring). Jeg vil til hver en tid påstå at hvis man sætter sig ned og lytter i bare ti minutter på dét produkt man har i tankerne, så er man klogere end "internettet" (i hvert fald klogere på den specifikke situation: Hvad er bedst for MIG)

Det er tragisk, men det ER rent faktisk sådan at de produkter som vi i butikken synes lyder bedst, og de produkter som kunderne når de lytter synes er bedst, de sælger ikke ret godt sammenlignet med de produkter "internettet" synes lyder bedst. Det er dér problemet ligger, for så er det dén der er dygtigst til internet-hype der vinder, og ikke dén der er dygtigst til hifi.

EDIT: Når jeg tænker tilbage, så skal vi faktisk relativt få år tilbage for at finde en situation hvor dét vi solgte mest af, var totalt ukendte produkter uden anmeldelser i ryggen, men som vi kunne demonstrere lød bedst (ikke mindst QLN og DLS). Det er blevet uendeligt meget sværere at sælge produkter der ikke popper op på Google.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors maj 12, 2011 07:41

Med andre ord, så synes jeg egentlig ikke det er branchen selv der har skabt problemet, det er kunderne der har lokket branchen til at levere de produkter kunderne gerne vil have - og eftersom kunderne lytter mindre og mindre, så fokuserer branchen mindre og mindre på at levere mest mulig lyd for pengene. Jeg synes egentlig ikke helt at man kan give branchen skylden for at markedet er blevet overrendt med såkaldte high-end produkter, hvor vi lige smider en ekstra trafo i og fordobler prisen. Disse produkter ville jo ikke være på markedet, hvis kunderne var bedre til at gennemskue hvad der rent faktisk giver valuta for pengene, og hvad der er rip-offs.

Men som sædvanligt, så er det en "hønen eller ægget" diskussion...
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Spencer » tors maj 12, 2011 07:54

Otto J skrev:Med andre ord, så synes jeg egentlig ikke det er branchen selv der har skabt problemet, det er kunderne der har lokket branchen til at levere de produkter kunderne gerne vil have - og eftersom kunderne lytter mindre og mindre, så fokuserer branchen mindre og mindre på at levere mest mulig lyd for pengene. Jeg synes egentlig ikke helt at man kan give branchen skylden for at markedet er blevet overrendt med såkaldte high-end produkter, hvor vi lige smider en ekstra trafo i og fordobler prisen. Disse produkter ville jo ikke være på markedet, hvis kunderne var bedre til at gennemskue hvad der rent faktisk giver valuta for pengene, og hvad der er rip-offs.

Men som sædvanligt, så er det en "hønen eller ægget" diskussion...

Dyrere er bedre, er noget af det, som gør at folk somme tider sælger nyindkøbt grej, fordi de vist alligevel vil have en dyrere model.
Når de så sætter deres nye grej til salg, kan læseren af salgsannoncen reagere på to måder:

1. Wow - ham der er nok virkelig blevet begejstret, og skynder sig at opgradere til bedre model, fordi det mærke virkelig er godt!

2. Nådada - det produkt var måske alligevel ikke så godt - siden han skynder sig at sælge, imens der stadig er garanti på produktet.

Der ligger en stor udfordring i, at branchen kan få skabt en positiv stemning omkring hurtigt salg af nyindkøbt grej.
Når jeg ser nyindkøbt grej til salg på brugtmarkedet, bliver jeg selv en smule skeptisk.
Jeg tænker tit som eksempel 2, selvom der ikke er en logisk grund til, at årsagen ligger der.
Den er svær at vende, og jeg har ikke et forslag til, hvordan det gøres.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Næste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.