Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Højde perspektiv

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf lydarne » lør jun 18, 2011 15:08

Otto J skrev:
lydarne skrev:
Jeg håber vi er enige om at en simpel mikrofon opstilling med eks.v. to miks adskilt med 18-20 cm hører/ser nøjagtig det samme som hvis vi selv stod der, naturligvis uden den dekodning vores hjerne laver, mikrofonen lagere det elektrisk på CD'en som niveau og tidsforskelle, refleksioner osv. også i højden.




Det er muligt at jeg læser dine indlæg forkert, men nej, mikrofonerne opfanger IKKE højden. Den opfanger de tidsforskelle, niveau-forskelle, refleksioner osv der er _skabt_ af højden, og som følge af dét tilfældigvis befinder sig i dét punkt hvor mikrofonen er. Mikrofonen opfanger ikke om dén lyd der rammer den, kommer oppefra eller nedefra.

Grunden til at det er vigtigt at skelne, er at når vi så gengiver dén optagelse, så lægger vi jo en ny information om placering og rum _ovenpå_ optagelsens information. Dét vi hører i lyttepositionen, er jo IKKE præcist dét som mikrofonen opfangede, selv i den perfekte to-mikrofons opstilling - det er dét mikrofonen opfangede, plus det som dit anlæg og ikke mindst rum tilfører. Det mest interessante hér er nok at det IKKE er et lyddødt rum der skal til for at bevare illusionen, sådan som man måske skulle tro.


Hvis du læser mit startindlæg og nogen af de efterfølgende  tror jeg du vil erkende at vi ikke er sÃ¥ langt fra hinanden, jeg har beskrevet de fleste begrænsninger nÃ¥r rum osv bliver koblet pÃ¥, ogsÃ¥ kunsthoved  har jeg været inde pÃ¥ og de forskelle der sker nÃ¥r vi gÃ¥ fra kunsthoved/hovedtelefon til almindelig stereo med højtalere.

Den fejl jeg gjorde her var at jeg sagde at mikrofonen hører/ser det samme som hvis vi selv stod der, ja det gør de, men det er ikke nødvendigvis der der lagres på CD'en USB chippen eller hvad det nu er, der påføres naturligvis fejl fra mikrofonerne selv, valg af mikrofon, uheldig opstilling osv., men disse fejl er ubetydelige i forhold til resten af kæden der er imellem inden lyden når vores ører i dagligstuen.
Det viser forsøgende med kunsthovedoptagelser afspillet over hovedtelefoner således at rummet er sat ud af spillet ved afspilning.
Det kan blive overordentligt naturtroet

Allanowich bekræfte ogsÃ¥ dette i sidste indlæg, allanowich siger ogsÃ¥ at  optagelsen heller ikke er helt tosset over højtalere pÃ¥ trods af alle de ting der sker nÃ¥r rummet kobles pÃ¥, og vi hører begge højtalere, plus at vi gengiver et rum i et andet rum.

Det var også det jeg prøvede at beskrive i mit sidste indlæg hvor jeg havde været med til en optagelse hvor jeg var og er forbløffet over perspektivets nøjagtighed ved afspilning, placering af objekter, deres udstrækning og ikke mindst højde (Ps. mit rum har stort set samme mål som optage rummet havde).

Det var mest dybden det var galt med ikke med hensyn til de udøvende men i forhold til den samlede oplevelse, jeg sad selv langt tilbage, og det jeg sagde under optagelsen høres fra fronten af højtaleren ved afspilning hvilket ikke er korrekt, men det kan ikke være anderledes med kun to højtalere, ogsÃ¥  tendensen til at hører et rum i et andet rum er tilstede, det kan heller ikke være anderledes med kun to højtalere.
Og så er der den udefinerbare forskel som der opleves når noget er live eller gengivet, som faktisk i nogle tilfælde kan formindskes ved brug af næroptagelse uden efterbehandling, paradoksalt nok er det så faktisk optage rummet som kobles ud.
Senest rettet af lydarne lør jun 18, 2011 17:34, rettet i alt 1 gang.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf allanowich » lør jun 18, 2011 16:56

Hvis der er nogen, der har Hifi&Elektroniks test cd fra starten af 90'erne, kan man afspille track 5 med Ave Maria, som er optaget i en lille kirke med kunsthoved teknik. Track 8, er med løvfrøer med torden ude i baggrunden. Dette er også med kunsthoved teknik. Ret livagtigt over højttalerne. Mange af de øvrige tracks er også to mickrofoners teknik med en Jecklin skive i mellem. Der er tale om rene digitale optagelser.
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*
Brugeravatar
allanowich
Seniormedlem
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: søn jan 02, 2011 13:44

Indlægaf lydarne » man jun 20, 2011 16:58

Synes jeg er kommet et lille skridt videre i klarhed omkring trådens spørgsmål.

Jeg prøvede at lave et mono mix af en orgel-plade som fremstår med højt (til loft) og bredt perspektiv.

Jeg spillede stereo og mono versionen lige efter hinanden, der var ingen forskel i højde informationen, der var heller ikke mærkbar forskel på dybde, bredde var en smule indsnævret i mono udgaven.

Man skal nok se den relative lille forskel på stereo og mono mikset på den måde at mikrofonen har været på god afstand for at kunne favne hele orgelet, det har også været et stort rum, og der har været meget af orglet på ydersiden af mikrofonerne, hvor signalet vil overgår mere og mere til at blive et mono signal.

Det virker tilsyneladende som når vi selv trækker os længere og længere væk fra en begivenhed, så opfattes begivenheden også mere og mere som en slags "mono".

Prøvede også at lave et mono-mix af den optagelse jeg omtalte for et par indlæg siden, som er den dimentrale modsætning til orgel-optagelsen.
Mikrofoner tættere på, et lille rum, og små objekter i forhold til et stort kirkeorgel.
Her skete noget mere i bredden end ved orgel optagelsen, alt blev samlet mere på midten, men højde info var stadigvæk intakt, jeg er ikke 100% på at al dybde info var helt iorden, men dybde var der.

Prøvede til sidst med en studio indspilning hvor alt rum, højde, bredde og dybde Ã¥benlyst var lavet kunstigt og der var rigtigt meget af det, her forsvandt al ruminfomation højde,bredde,dybde i mono mikset, lidt pÃ¥ samme mÃ¥de som ham der pÃ¥ Chesky test-pladen siger nu er systemmet i fase  og nu er systemmet ude af fase, Stereo svarer sÃ¥ til "ude af fase", og mono-mikset til nÃ¥r "det er i fase".

Jeg begynder mere og mere at tro at hvis vi kunne gengive fuldstændig hvad en mikrofon hørte (mÃ¥ske med en slags pulserende kugle) sÃ¥ var det  nok med en højtaler til at skabe et lydbillede med alle dimissioner lige som vi selv kan gøre med et øre, ligesom vi ogsÃ¥ kan skabe et synsfelt med kun et øje, men det bliver naturligvis bedre og udvidet kraftigt med to øjne og to øre.

"En mikrofon" konceptet er vel lidt det man prøver at gøre med med en  Soundfield mikrofon, og det sidste nye Wave_field synthesis er yderlige en udvidelse, hvor man sætte mange mikrofoner (eller laver noget der syntese sÃ¥ det ligne), hver mikrofon for sÃ¥ i princippet hver sin højtaler i afspille situationen, disse mange højtalere er sÃ¥ placeret ud over hele bagvæggen, dette mÃ¥ være en slags multi mono gengivelse.
http://www.holophony.net/Principle%20of%20wave%20field%20synthesis.htm

Jeg vil forsøge via DTU at få bekræftet om disse observationer passer med den kendte teori. eller om der er andre ugler i mosen.
Senest rettet af lydarne fre jul 08, 2011 08:20, rettet i alt 1 gang.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Otto J » tirs jun 21, 2011 08:24

lydarne skrev:Synes jeg er kommet et lille skridt videre i klarhed omkring trådens spørgsmål.

Jeg prøvede at lave et mono mix af en orgel-plade som fremstår med højt (til loft) og bredt perspektiv.

Jeg spillede stereo og mono versionen lige efter hinanden, der var ingen forskel i højde informationen, der var heller ikke mærkbar forskel på dybde, bredde var en smule indsnævret i mono udgaven.


Jeg er nødt til at gentage et tidligere spørgsmål, for jeg synes ikke det fremgår tydeligt: Når du taler om "højde", taler du så om at lyden er bredt ud i højden, eller om at du hører nogle ting oppefra og nogle ting nedefra?

Jeg har lavet samme stereo/mono sammenligning i vores lytterum i butikken, og dér fandt jeg det samme, nemlig at mono lyden "fyldte" hele bagvæggen - hvilket undrede mig. Efter at have tweaket rummets akustik fandt jeg at det var dét der var årsagen, og nu "fylder" en mono indspilning langt mindre. Men selv da mono indspilningen "fyldte" hele væggen, så synes jeg ikke at jeg kunne fornemme variationer i højden, bare "fylde".
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf lydarne » tirs jun 21, 2011 10:13

Otto J skrev:
lydarne skrev:Synes jeg er kommet et lille skridt videre i klarhed omkring trådens spørgsmål.

Jeg prøvede at lave et mono mix af en orgel-plade som fremstår med højt (til loft) og bredt perspektiv.

Jeg spillede stereo og mono versionen lige efter hinanden, der var ingen forskel i højde informationen, der var heller ikke mærkbar forskel på dybde, bredde var en smule indsnævret i mono udgaven.


Jeg er nødt til at gentage et tidligere spørgsmål, for jeg synes ikke det fremgår tydeligt: Når du taler om "højde", taler du så om at lyden er bredt ud i højden, eller om at du hører nogle ting oppefra og nogle ting nedefra?

Jeg har lavet samme stereo/mono sammenligning i vores lytterum i butikken, og dér fandt jeg det samme, nemlig at mono lyden "fyldte" hele bagvæggen - hvilket undrede mig. Efter at have tweaket rummets akustik fandt jeg at det var dét der var årsagen, og nu "fylder" en mono indspilning langt mindre. Men selv da mono indspilningen "fyldte" hele væggen, så synes jeg ikke at jeg kunne fornemme variationer i højden, bare "fylde".

Jeg mener reelle virtuelle objekter ikke kun en fornemmelse, orgelpiber (orgelet er som helhed stort) eller mennesker der stå op og derfor er højre en mine højtaler som er ca 90 cm.

Eksempelvis pÃ¥ en halv gammel studio-indspilningen er  højden godt 1 m.
Er det en studio indspilning hvor perspektivet er gjort kunstigt større så falde det som sagt sammen når der laves et mono-mix. i modsætning til de naturligt indspillede CD'er.


Ps. I startindlægget  er der et signal hvor man kan teste højde evnerne i sit anlæg.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf lydarne » fre jul 08, 2011 09:47

Fik kontakt med en professor pÃ¥ DTU, jeg fik bekræftet at man ikke 100% ved  hvordan et stereoperspektiv dannes, der er som sagt de to teorier som jeg nævnte i et af mine første indlæg.
Citat mig selv:
der er tilsyneladende to teorier om hvordan virtuelle kilde/stereoperspektiv dannes den ene teori gå ud på at summere de to signaler fra højtaleren og det danner så en virtuel lydkilde et sted i "3D boksen".

Den anden teori går på at vi modtager de to signaler fra hver sin højtaler og hjernen lave så et fantombillede ved hjælp af bl.a. "invers filtrering".

Såvidt jeg kan fostår så ved man faktisk ikke 100 procent hvad der faktisk sker når vi høre disse virtuelle kilde/stereoperspektiv, om det er den ene teori der er rigtig, eller den anden, jeg tror selv på blanding afhængig af hvor stor deformationen af perspektivet er vil hjernen komme på mere og mere overarbejde og til sidst opgiver den bare.

Citat slut

Derudover fik jeg bekræftet at høje i perspektivet ikke er en del af den normale  stereofunktion.

Men at højde indformation ligger indlejret i signalet som en funktion af afstande niveauforskelle vinkler/faseforskelle, mikrofonens polar patten, plus refleksioner fra vægge og luft.
Disse informationer burde også ligge i et mono signal hvis mikrofonen har været på afstand og rummet ikke er noget der er lavet kunstigt som ved eksempelvis en typisk studio-indspilning.

Jeg fik at vide at vi opfattede højde afhængigt af den filtrering af lyden som sker når lyden rammer vores hoved og øre. Og defineringen skulle være afhængig af hovedform og ydrer øreform.

Følge man den oplysning lidt op så må det betyde at de virtuelle objekter man oplever som højt læggende i perspektivet reelt må være højtliggende, lydsignaler fra de to højtaler er futtet der op og har dannet en virtuel lydkilde netop der.

Men så komme spørgsmålet! (her blev professoren en anelse usikker) hvordan foregår det så i en hovedtelefon hvor signalet kørers direkte ind i ørerne, nu er det meget længe siden jeg har hørt på hovedtelefoner, og jeg ejer ikke selv et par.
Jeg har dog hørt kunsthoved/binaural optagelse for nogen tid siden og der husker jeg at alle infomationer var til stede til en ægte 3D gengivelse. Det var imponerende.

Jeg vil godt spørger oplever man højde i perspektivet med en hovedtelefon ved normale optagelser, eller oplever man kun højde hvis optagelsen er lavet som en kunsthoved optagelse.
Senest rettet af lydarne fre jul 08, 2011 13:59, rettet i alt 2 gange.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf macwerk » fre jul 08, 2011 11:38

lydarne skrev:Jeg fik at vide at vi opfattede højde afhængigt af den filtrering af lyden som skete når lyden ramte vores hoved og øre. Og defineringen skulle være afhængig af vores hovedform og ydrer øreform.

...

Men så komme spørgsmålet! (her blev professoren en anelse usikker) hvordan foregår det så i en hovedtelefon hvor signalet kørers direkte ind i ørerne, ...

Det er vel i optagesituationen at denne højdeinfo skal hentes?

En perfekt 3D optagelse burde vel således laves med kunsthoved udført som en kopi af ens eget hoved/øre (og optimalt set afspillet via hovedtelefoner)?
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf lydarne » fre jul 08, 2011 11:56

macwerk skrev:
lydarne skrev:Jeg fik at vide at vi opfattede højde afhængigt af den filtrering af lyden som skete når lyden ramte vores hoved og øre. Og defineringen skulle være afhængig af vores hovedform og ydrer øreform.

...

Men så komme spørgsmålet! (her blev professoren en anelse usikker) hvordan foregår det så i en hovedtelefon hvor signalet kørers direkte ind i ørerne, ...

Det er vel i optagesituationen at denne højdeinfo skal hentes?

En perfekt 3D optagelse burde vel således laves med kunsthoved udført som en kopi af ens eget hoved/øre (og optimalt set afspillet via hovedtelefoner)?

Ja det er rigtigt, som jeg nævnte i start indlægget har Linkwitz  lavet forsøg med at placere smÃ¥ mikrofoner i sin egen øregang og optaget det pÃ¥ denne mÃ¥de, ved afspilning over hovedtelefoner pÃ¥stÃ¥r han at det usædvanligt tæt pÃ¥ livegengivelsen pÃ¥ alle mÃ¥der.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf allanowich » fre jul 08, 2011 17:16

Jo, der er skam højde i det perspektiv, der er i en hovedtlf. I mine AKG 280 Parabolic, opleves dette rigtigt godt. Bare luk øjnene. Men det er højde, som jeg har nævnt tidligere i trÃ¥den her. Med kunsthoved optagelser stÃ¥r man sør'me der midt i det hele.  :)
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*
Brugeravatar
allanowich
Seniormedlem
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: søn jan 02, 2011 13:44

Indlægaf lydarne » fre jul 08, 2011 18:49

allanowich skrev:Jo, der er skam højde i det perspektiv, der er i en hovedtlf. I mine AKG 280 Parabolic, opleves dette rigtigt godt. Bare luk øjnene. Men det er højde, som jeg har nævnt tidligere i trÃ¥den her. Med kunsthoved optagelser stÃ¥r man sør'me der midt i det hele.  :)


Tak for den oplysningen, jeg synes det mÃ¥ske stiller nogen spørgsmÃ¥l omkring betydningen af hovedform og ydre øreform i denne sammenhæng. mÃ¥ske virker vi for en stor del som en kuglemikrofon og sÃ¥ klarer elektronikken/hjernen resten, muligvis ville vi hører bedre hvis vi kunne trække ørerne fri af hovedet og fritlægge tromhinden, hvem ved, men det ville helt sikkert være upraktisk,  dog mÃ¥ øretragten have den funktion at den forstærker og samler lyden, sikkert ogsÃ¥ at øge følsomheden af toner i det menneskelige taleomrÃ¥de. Øretragte ses jo i ret ekstreme udformninger hos nogle dyr, sÃ¥ en betydning mÃ¥ de have.

lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf klimbim » fre jul 08, 2011 19:14

lydarne skrev:
allanowich skrev:Jo, der er skam højde i det perspektiv, der er i en hovedtlf. I mine AKG 280 Parabolic, opleves dette rigtigt godt. Bare luk øjnene. Men det er højde, som jeg har nævnt tidligere i trÃ¥den her. Med kunsthoved optagelser stÃ¥r man sør'me der midt i det hele.  :)


Tak for den oplysningen, jeg synes det mÃ¥ske stiller nogen spørgsmÃ¥l omkring betydningen af hovedform og ydre øreform i denne sammenhæng. mÃ¥ske virker vi for en stor del som en kuglemikrofon og sÃ¥ klarer elektronikken/hjernen resten, muligvis ville vi hører bedre hvis vi kunne trække ørerne fri af hovedet og fritlægge tromhinden, hvem ved, men det ville helt sikkert være upraktisk,  dog mÃ¥ øretragten have den funktion at den forstærker og samler lyden, sikkert ogsÃ¥ at øge følsomheden af toner i det menneskelige taleomrÃ¥de. Øretragte ses jo i ret ekstreme udformninger hos nogle dyr, sÃ¥ en betydning mÃ¥ de have.

yderst interasant og ikke uvæsentlig betraktning vi menesker jo udstyret med et ydre øre der er lige så forskeligt fra individ til individ som hvores fingeraftryk. udformningen har givet vis en betydning for hvordan vi opfatter lyd.den forskelighed er måske grunden til at vi formegentlig aldrig kommer i nærheden af at kunne fremsætte en fast definition på hvad god lyd er.
Sometimes it`s easier not to be wise
klimbim
Seniormedlem
 
Indlæg: 938
Tilmeldt: man nov 24, 2008 21:13
Geografisk sted: lolland

Indlægaf allanowich » fre jul 08, 2011 20:13

Klimbim
Det ydre øres lidt krøllede form bruges til af retningsbestemme lyde. Det smÃ¥ folder øreflippen har, laver forskellige smÃ¥ frekvens ændringer alt efter indfaldsvinklen lyden kommer fra, som hjernen sÃ¥ bruger til at retningsbestemme med. NÃ¥r lyd komme bagfra f.eks, sker der en ændring af frekvensinformationen i 7khz omrÃ¥det. Du kan med en equalizer dæmpe lidt i dette omrÃ¥de over dine højttalere, og du vil fÃ¥ en fornemmelse af, at lyden kommer bagfra.  :)
*Snell A/ll- Acurus A150/RL11/P10/ Danish audio Design DAC10/ Argon HA1/AKG 280 Parabolic/ Thorens TD321/Helius Aurum/Benz micro Gold/ PolyPush sug /Vincent CD 400/ Sony DVP-NS718H/ Panasonic TX-37C10Y plasma/ Onkyo T404/ Peter Körner El filter*
Brugeravatar
allanowich
Seniormedlem
 
Indlæg: 666
Tilmeldt: søn jan 02, 2011 13:44

Indlægaf Slava » fre jul 08, 2011 20:20

Vores øreflip er i denne sammenhæng først og fremmest vigtig, fordi den hæver og dæmper frekvenser på en meget karakteristisk og ulineær måde alt efter hvilken retning, signalet kommer fra. Ørerne er nærmest som en slags dårlige mikrofoner, som måske kan måle virkelig flot og frekvenslineært on-axis, men som måler fuldstændig skævt med adskillige gigant-pukler og -dyk off-axis!

Det gode ved denne ulinearitet, hvis man kan kalde det det, er, at vores hjerne med tiden også har lært at tolke dette frekvensindhold netop med henblik på at retningsbestemme lyden (selvfølgelig i samspil med tolkning af reflektioner samt støtte fra andre sanser hvor det er muligt)!

At en lydkilde lyder fuldstændig anderledes, nÃ¥r man fx vender siden eller ryggen til den, er forhÃ¥bentlig indlysende, men min pÃ¥stand rækker videre end det. Selv i et lyddødt rum, hvor der ingen refleksioner er, vil man med bind for øjnene med  millimeters præcision kunne udpege den talende person, hvis der fx stÃ¥r 20 ukendte personer i en ring omkring én.

DR eksperimenterede en del med kunsthovedstereofoni i 80'erne, og de sendte en del klassiske orkesterkoncerter som var optaget i radiohusets koncertsal ved hjælp af et kunsthovede som vistnok hang lige over 5. række midt på. I den forbindelse lavede de en del radioindslag om kunsthovede-stereofoni, hvor en ingeniør (mener det var Bjarne Solberg) bl.a. forklarede om teknologien. Det er derfra, jeg har min begrænsede viden om emnet.

DR lavede også et sjovt eksperiment, hvor 33 sangere fra pigekoret stod i en cirkel rundt om kunsthovedet og talte fra 1 til 33. Derved kunne lytterne ude i hjemmene konstatere, om det var muligt at opleve denne cirkel med dens dybdevirkning i en simpel stereoopsætning eller evt. med hovedtelefon. Efter min mening var der en klar dybdevirkning med kunsthovedteknologien - på trods af radiosignalets indlysende mangler (dårlig kanalseparation osv.).

Jeg mener også, at high fidelity skrev om DR's kunsthovedeksperimenter.

EDIT: Jeg ser, at allanowich har skrevet stort set det samme om øreflippens funktion, men jeg havde ikke set hans indlæg, da jeg postede. Beklager gentagelsen...
Slava
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 279
Tilmeldt: tors jun 28, 2007 06:52

Indlægaf Dean » fre jul 08, 2011 20:24

allanowich

Jeg kendte engang en der havde bygget sine egne højttalere.

Fine enheder uden at være prangende, rigtig flot kabinet og et delefilter bygget "efter bogen"

Dvs delefilter bygget til "8" ohms enheder uden hensyntagen til de brugte enheder... Sagt pÃ¥ en anden mÃ¥de; Stod der 8 ohm bagpÃ¥, kunne de bruges  :lol:

Den sammensætning + enhederne var placeret så det var PÆNT, gjorde at f.eks et lilletrommeslag hang ca 1½ meter oppe i luften og sangeren synes at være 2 til 2½ meter høj.

Andre højtallere lavede ikke de numre i samme rum og på samme anlæg, så jeg er helt sikker på at højden i lyden har ekstremt meget med højttalerne at gøre, da man med de hjemmebyggede højttalere fik gratis og meget forkert højde i lydbilledet.

Bevares, niveauerne mellem enhederne var da iorden og det lød da rimeligt, men snakker man dybde, højde osv så var det helt helt forkert.

Bare lige mit bud pÃ¥ at højttalere har meget stor betydning mht højden i lydbilledet, eller manglen pÃ¥ samme.  :D
_______________________________________
4 x 12" + 24 x 3" + 2 x 60 cm bånd pr side i projektet
_______________________________________
Mvh Dean/skruerselv
Brugeravatar
Dean
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 757
Tilmeldt: man nov 08, 2010 19:41
Geografisk sted: Lolland

Indlægaf lydarne » fre jul 08, 2011 22:01

@allanowich og Slava  inden der gÃ¥r totalt øreflip i det hele, vil jeg lige sige at det virker ikke som om i har forstÃ¥et pointen og Ã¥rsagen til professoren jeg snakkede med blev lidt usikker, ved hovedtelefon lytning er indfaldsvinkel og øreflip osv sat mere eller mindre ud af spillet, for at sikre at det ydre ører er sat helt ud af spillet burde man nok bruge In Ear propper, men jeg er rimelig sikker pÃ¥ at resultatet vil ikke være sÃ¥ forskelligt fra en almindelige hovedtelefon.

Selv i den situation hører man fint stereoperspektiv og ikke mindst højde ifølge allanowich, det bliver naturligvis bedre og anderledes med kunsthoved men om det er placeringen af mikrofonerne og det at de ikke ser hinanden som giver effekten, eller det er det er fordi det er et Dummy head, det kan jeg godt være i tvivl om, men hvis det er Dummy head som gør forskellen så ved vi at der er tale om et standardhoved som ikke er magen til vores eget men alligevel hører vi effekten af hovedet rimelig ens, det må betyder at vi ikke hører så forskelligt endda, selv om vi ikke er ens.

Prøvede lige for sjov at prøve at dække mit ydre øre af så godt jeg kunne det gik stadigvæk fint med at registrere retning.

Vi kan måske også konkludere at vi ud fra signalets indhold og sammensætning, kan vi registre højde uden at lyden kommer oppe fra, og uden brug af det ydre øre, så infomationen må ligge i selve det optagede signal, for vi det signal direkte i ørerne så kan hjernen tilsyneladende selv finde hoved og hale i det og får placeret tingene rigtigt.

Det betyder også at Thiele's teori om at vi modtager det direkte signal fra højtaleren og derefter danner et stereoperspektivet ved en slags invers filtrering i hjernen godt kan være rigtig selvom det virker noget surrealistisk.

Vi ved også fra den virkelige verden at vi kan hører objekter der er højt oppe og langt nede, om det så foregår ved en slags filtreringe afhængig af hvordan lyden rammer vores hoved og øre, eller det hovedsagligt er sammensætningen af signalet der giver os den information, tja umiddelbart ser det jo ud til at begge muligheder står åbne eller måske det er en kombination. Men jeg ved ikke nok til at kunne sige noget med sikkerhed.
Senest rettet af lydarne søn jul 10, 2011 06:16, rettet i alt 6 gange.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.