Otto J skrev:lydarne skrev:
Jeg håber vi er enige om at en simpel mikrofon opstilling med eks.v. to miks adskilt med 18-20 cm hører/ser nøjagtig det samme som hvis vi selv stod der, naturligvis uden den dekodning vores hjerne laver, mikrofonen lagere det elektrisk på CD'en som niveau og tidsforskelle, refleksioner osv. også i højden.
Det er muligt at jeg læser dine indlæg forkert, men nej, mikrofonerne opfanger IKKE højden. Den opfanger de tidsforskelle, niveau-forskelle, refleksioner osv der er _skabt_ af højden, og som følge af dét tilfældigvis befinder sig i dét punkt hvor mikrofonen er. Mikrofonen opfanger ikke om dén lyd der rammer den, kommer oppefra eller nedefra.
Grunden til at det er vigtigt at skelne, er at når vi så gengiver dén optagelse, så lægger vi jo en ny information om placering og rum _ovenpå_ optagelsens information. Dét vi hører i lyttepositionen, er jo IKKE præcist dét som mikrofonen opfangede, selv i den perfekte to-mikrofons opstilling - det er dét mikrofonen opfangede, plus det som dit anlæg og ikke mindst rum tilfører. Det mest interessante hér er nok at det IKKE er et lyddødt rum der skal til for at bevare illusionen, sådan som man måske skulle tro.
Hvis du læser mit startindlæg og nogen af de efterfølgende tror jeg du vil erkende at vi ikke er så langt fra hinanden, jeg har beskrevet de fleste begrænsninger når rum osv bliver koblet på, også kunsthoved har jeg været inde på og de forskelle der sker når vi gå fra kunsthoved/hovedtelefon til almindelig stereo med højtalere.
Den fejl jeg gjorde her var at jeg sagde at mikrofonen hører/ser det samme som hvis vi selv stod der, ja det gør de, men det er ikke nødvendigvis der der lagres på CD'en USB chippen eller hvad det nu er, der påføres naturligvis fejl fra mikrofonerne selv, valg af mikrofon, uheldig opstilling osv., men disse fejl er ubetydelige i forhold til resten af kæden der er imellem inden lyden når vores ører i dagligstuen.
Det viser forsøgende med kunsthovedoptagelser afspillet over hovedtelefoner således at rummet er sat ud af spillet ved afspilning.
Det kan blive overordentligt naturtroet
Allanowich bekræfte også dette i sidste indlæg, allanowich siger også at optagelsen heller ikke er helt tosset over højtalere på trods af alle de ting der sker når rummet kobles på, og vi hører begge højtalere, plus at vi gengiver et rum i et andet rum.
Det var også det jeg prøvede at beskrive i mit sidste indlæg hvor jeg havde været med til en optagelse hvor jeg var og er forbløffet over perspektivets nøjagtighed ved afspilning, placering af objekter, deres udstrækning og ikke mindst højde (Ps. mit rum har stort set samme mål som optage rummet havde).
Det var mest dybden det var galt med ikke med hensyn til de udøvende men i forhold til den samlede oplevelse, jeg sad selv langt tilbage, og det jeg sagde under optagelsen høres fra fronten af højtaleren ved afspilning hvilket ikke er korrekt, men det kan ikke være anderledes med kun to højtalere, også tendensen til at hører et rum i et andet rum er tilstede, det kan heller ikke være anderledes med kun to højtalere.
Og så er der den udefinerbare forskel som der opleves når noget er live eller gengivet, som faktisk i nogle tilfælde kan formindskes ved brug af næroptagelse uden efterbehandling, paradoksalt nok er det så faktisk optage rummet som kobles ud.