
HenrikStevn skrev:Hvorfor har jeg på fornemmelsen, at uanset hvilket system jeg havde lagt frem, så ville det være blevet kritiseret på præcis samme måde? Derfor må pointen være at man ønsker at styrke sin egen hifi-streetcred ved at nedgøre andre, og ikke komme med en reel tilbagemelding, endsige deltage konstruktivt i debatten.
I øvrigt tak for uddybning af de forskelle i mener at høre. Dem beskriver i så som store, absurde, måske endda grænsende til gigantiske. Men for at sætte i perspektiv, hvor vil i så sammenligne dem med f.eks. at flytte hovedet et par centimeter mens musikken spiller? Prøv selv med en højfrekvent testtone, den vil nærmest vandre rundt inde i hovedet hvis man bevæger sig pga. tids- og faseforskydningen.
Eller sagt på en anden måde, hvordan er de rent subjektiv vurderet på effektens størrelse, i forhold til hvis en person f.eks. kom og flyttede jeres ene højttaler 1 cm til den ene side? Hvis i ikke fik det at vide, ville i så opdage det?
Det jeg egentlig ønsker er at få sat nogle konkrete beskrivelser på effekterne, fremfor subjektive beskrivelser, der kan variere fra person til person.
HenrikStevn skrev:WymaxReborn skrev:HenrikStevn skrev:Alternativt kan man kontakte James Randi og bevise at man kan høre forskel på netledning, højttalerkabel, signalkabel eller andet. Han tilbyder vist stadig 1 million dollars hvis det lykkes.
Det blev forsøgt sat op, men han ville ikke acceptere de endelige termer for testen.
Det var nu vist nok den anden vej rundt.
http://gizmodo.com/315250/pear-cable-ch ... or-answers
http://www.randi.org/site/index.php/jre ... lenge.html
HenrikStevn skrev:Jeg er uenig i når du siger at man ideelt kun skal skelne forskel én gang. Det giver jo 50/50 for at ramme rigtigt, selv for et 100% rent gæt. Det kan man jo ikke bruge til at bevise noget.
Hvis man så samtidig skal bruge længere tid mellem hver lytning, for akklimatisere sig eller lade ørene slappe af, så ryger vi jo lige netop ud af den auditive kortidshukommelse og over i den minde-baserede langtidshukommelse, hvor mindet om lyden bliver farvet af andre sanseindtryk og så videre. Derfor kan man ikke længere sammenligne 1:1.
Det er derfor man i seriøse ABX-tests på bl.a. MP3-encodere lader folk skifte frit mellem A og B, og en kontrol X. Skiftet sker helt umærkbart, da de to lydfiler er sample-aligned. Her har man den bedste mulighed for at høre en forskel, da skiftet sker øjeblikkeligt, og man f.eks. kan sammenligne to trommeslag direkte efter hinanden.
Hvis man skal lave samme type test med direkte skift på hardware, så kræver det konstruktion af et stykke testhardware, der giver mulighed for at skifte mellem f.eks. to sæt signalkabler. Det er lidt mere besværligt, men kan sagtens lade sig gøre, og hvis man ønsker kan man selvfølgelig konstruere den efter audiofile principper, så alle kan være enige om at den opfylder minimumskravet for at være transparent.
Men jeg vil også gerne vende det om og sige, hvis forskellen er så bittesmå at man skal bruge flere dage på at blive enig med sig selv om de var der, er de der så overhovedet? Og hvis de er, betyder de så reelt noget når de er så små? Man kan jo ikke undgå at blive påvirker af andre sanseindtryk i løbet af denne periode på nogle dage.
Encore skrev:PS. Jeg modtager gerne links til de seriøse ABX-tests du omtaler. At jeg ikke kender til nogen, er jo ikke det samme som at de ikke eksistererOg jeg har faktisk adgang til de fleste tidsskrifter, så jeg vil formentlig kunne skaffe dem.
Novicen skrev:Jeg har hørt nogle forskellige studemoniters, og undret mig over, at lydteknikerne kan holde ud at lytte til den ( i mine ører ) grovkornede og ubehagelige lyd.
Man kan træne sin auditive hukommelse til at huske over længere tid, men det kræver meget træning, og begrænsning i antallet af musiknumre.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster