Der er et par forhold, som man kan vælge at tage højde for, når man anskaffer sig et kabel til overførsel af S/P/DIF.
Impedanstilpasningen bruger man, fordi man ønsker at kablet fra afsenderenden helst skal se ud som om, at det er uendeligt langt.
Det betyder at der ingen reflektioner eller stående bølger findes i kablet.
Man kan ikke lave et RCA stik, der 100% opfylder 75 Ohm standarden, men man Canare er ret tæt på med deres crimp stik, og så laver de faktisk også en bøsning til chassismontering, som er tæt på.
Min favorit er som Milu Canare LV77S, og det kan købes hos bl.a. Blue Jeans Cable.
Når man så er i gang, så kan man lige så godt vælge en længde, som understøtter idéen med at undgå reflektioner i kablet, og jeg har tidligere regnet lidt på det sammen med nørd, og med lidt sikkerhedsmargin, skal man op på 1,5 m.
Det der er specielt ved Canare´s kabler er, at de for det første er lavet i rent kobber, dernæst er dobbeltskærmen på LV77S dobbelt, og det er begge flettede kobberskærme. Der er ingen folie el. lign.
Dernæst er isolatoren lavet af opskummet polyethylen, som er blødt og fleksibelt, og kan pålægges ved lave temperaturer. Yderst er det PVC i en usædvanlig lækker blød kvalitet.
Forbilledet for LV77S er et Canare kabel der hedder L-CHD, som er solid core, med folie og fletskærm og som er meget stift. Det er fantastisk til HD video m.m. Til audio er det så LV77S eller LV61S, som er den lidt tyndere udgave af 77S med kun 1 skærm.
61 lyder anderledes end 77, tro det eller ej.
Du kan se om du kan låne et Anzus digitalkabel, de har lavet et, som med vilje er mismatchet. Det kan i sammenligningen være det kabel, som er i stykker.
http://www.nomono.dk/articles/nuller-og ... %A5-stribe