Der blev jo egentlig fremført nogle fine og generelle ting i de første indlæg. Men så rendte det lidt af sporet, da man begyndet at tale om de tekniske detaljer.
Lad os tage en bil-analogi....
Nogle kan simpelthen ikke holde ud at sidde bag rattet, med mindre det rigtige logo er poleret på fronten, mens andre smiler over hele femøren, når de triller ud af landevejen i en relativt billig spand, selv om de har råd til langt mere. Der er nogle ret velkendte hormoner, der kontrollere vores hhv kortsigtede og mere stabile følelser af hhv lyst og glæde. Vi er også kraftig farvet af mere eller mindre velfunderede erfaringer, som ville være nært umulige at dokumentere, for at vi alle skulle kunne komme frem til en eller anden form for utopisk konsensus.
Jeg ved i hvert fald at det kan tage lang tid at opbygge tillid over for hinanden, når vi vælger sparringspartnere i vores søgen efter at udforske vores hobby.
Internettet er et fantastisk værktøj, men kan ej fjerne den menneskelige faktor - vi skal stadig alle udføre et stykke arbejde i større eller mindre grad, for at komme videre - no free lunch!
Nu efter jeg har års erfaring, som nørd, der har haft fingrene nede i skidtet, både på jobbet og privat - teknisk, mekanisk, kemisk osv. Så kan jeg stadig, lige så vel, som nok alle andre, stadig snydes under de rette forhold - wow, var det virkelig et bånd, et rør, en 2-vejs... osv. Der er dog altid en forklaring - men det kræver at man tør lægge kortene på bordet - hvad er det du ønsker. Skal det være pænt, stort, voldsomt. Er man når det komme til stykket lidt halvdøv, lider af en specifik type tinnitus, stress eller andet, som i bund og grund trækker én i en eller anden retning, som kun forvirre alle andre, ind til at man forstår hvorfor man lige præcis foretager de valg, som man gør.
Tilbage til bilanalogien. Når jeg køre i min bil, så lægger jeg mærke til alt muligt, som langt de fleste slet ikke ænser. Men rollerne bytter rundt, så snart det er i deres bil - altså lige på nær den variable faktor, som er den at jeg nærmest burde hedde "radar", med alle de ting, som jeg sanser i en bil.
Så mit nyeste påhit, er at forholde mig til statistik og repeterbare data, når jeg skal fremføre en påstand - uanset om det er at identificere et defekt forhjulsleje eller finde årsagen til brum/sus.
Fair nok at nogle har et åbenbart "bedre" produkt end det jeg benytter. Men når trådstarter indleder med forskellen imellem high-end og hifi. Så studser jeg lidt over hvad formålet er med den form for "branding" eller markedsføring.
Klokkeblomst dyrker uden tvivl sin hobby ud i alle mulige interessante facetter. Men ud fra de allerede eksisterende indlæg på dette fora - så tillader jeg mig at stille spørgsmål til selve formålet med nogle af dem. For jeg mener at definitioner, som hifi og high-end i højere grad er en økonomisk gruppering, frem for en videnskabelig velfunderet inddeling, der kan fungere som en fornuftig guideline til den enkelte musikelsker.
Alle mærker/producenter - uanset pris, erfaring osv. laver noget der kan inddeles i mere eller mindre dårlige eller gode produkter - så måske der er en anden form for graduering man kunne benytte, end pris og navne - som f.eks videnskabelig veldokumenter ydelse, med hensyntagen til de velkendte problematikker i den menneskelige opfattelse af lyd - og ja - det visuelle
Men det ville jo fjerne meget af magien..... - ja!
Interessant bivirkning ved at blive ældre - sker for os alle