xo skrev:arsenix skrev:Den menneskelige stemme er et akustisk instrument, hvorfor skal den have dårligere betingelser end strygere, blæsere og slagtøj ?
Hvorfor skal populær musik have dårligere betingelser end klassisk og jazz
God musik fremført af gode musikere skal da behandles ordenligt, uanset genre
Det har du i princippet ret i. Men i det efterfølgende spørgsmål er indbygget den præmis at dynamikreduktion per definition er dårligt.Den præmis er jeg ikke parat til at acceptere per automatik.Den kunstneriske udfoldelse er ikke begrænset af hvad vi af naturens hånd og i udgangspunktet er givet. Der findes værktøjer og metoder vi kan skabe og gøre brug af. Derfor behøver man ikke være enig i det samlede resultat - guderne skal vide at jeg ikke altid er det.Enhver ændring er en mere eller mindre bevidst formning af lyden. Hvis man aldrig kan lide den formgivning dynamikreduktion kan medføre, om det er på instrumenter eller stemmer, så er det svært at sige mere til det. Det kan man vel bare sige "nå" til, og så ellers konstatere at der er hang til "au naturelle", uden accept af den nævnte formgivning.Man kan vel nærmest sammenligne det med kun at kunne lide fotorealistisk kunst eller æstetik (flot som det kan være, no doubt about it, jeg er selv storfan), eller omvendt, at have noget til overs for manipulerede eller helt kunstige og syntetiske billeder. Dynamikreduktion er kun en meget lille del af en stor palette af metoder.Summa summarum. Dynamikreduktion misbruges ofte. Nogle vil tilmed konsekvent afskaffe alle former for dynamikreduktion i alle tilfælde. Dertil er jeg ikke kommet. Jeg nøjes med at være tilhænger af mere balanceret brug af teknikken, selvom jeg har meget respekt for helt akustiske indspilninger.Forandring fryder, syntes jeg. Sikke meget suppe jeg får kogt på den sten.mr.superetik skrev:Man kan få målt sin hørelse. Mange vil blive overraskede over malfunktionaliteten, særligt over de 60 år indtræder der forringelser. De fleste bliver dog først opmærksomme, når det når et niveau, der tenderer problemer i dagligdagenDen blev for mit vedkommende sidst "målt" ved sessionen. Det var meget positivt, men efter et par år med hovedtelefonbrug tror jeg ikke det ser så forfærdeligt pænt ud mere.Det har nu ikke den store konsekvens tror jeg. Da det stadig gælder om at sammenligne anlæg med alm akustik og det er samme filter det hele skal igennem.
Det mener jeg nu ikke jeg gør - det er ikke originalen, det er blot et snapshot der kan være manipuleret - hvis det rent syntetisk har du naturligvis ret, men hvis der er et element af optagelse i det, så er "naturen" værket.
Men man kan vel egentligt tale om to "værker" - det der var (her er kunsten blot at finde og vinkle det), og det der blev optaget og eventuelt manipuleret (kunsten er formningen). Hvis det er manipuleret har det også mere karakter af at være et værk end hvis det ikke er.
Men det jeg kan konkludere er sådan set bare at du har en mere snæver præference end mig, det er det eneste. For mig er tomikrofonsoptagelser uden mixning og kompression altså ikke hele musikkens verden, men bevarres.
xo skrev:mr.superetik skrev:XO
Arsenix har ret, men du kan nyde mest musik. HehSkal vi ikke bare sige det.
Så slipper jeg sådan halvejs nogenlunde omtrent helskindet fra det.
mr.superetik skrev:xo skrev:mr.superetik skrev:XO
Arsenix har ret, men du kan nyde mest musik. HehSkal vi ikke bare sige det.
Så slipper jeg sådan halvejs nogenlunde omtrent helskindet fra det.
Jeg forstår dig udmærket, Xo. For længe siden besluttede jeg mig for, at jeg nægtede at lade indspilningskvaliteten være afgørende for, hvad jeg hører. Det drejer sig om at høre det musik, man er glad for og så sørge for at få det bedste ud af det.Men i perioder var jeg temmelig hård ved mig selv og nægtede at høre dårlige indspilniger, men det er squ en deroute...
Slet ikke, jeg hører efterhånden lige så meget levende musik som indspillet fraset de optagelser hvor jeg har haft "en finger med i spillet" om jeg så må sige. Problemet er nu ikke så stort da mine musikinteresser gør at jeg faktisk har et anseeligt antal gode optagelser som alene er anskaffet på grund af det musikalske indhold plus at jeg bruger en del tid på at "redde" gamle båndoptagelser af musikalsk/historisk interesse når jeg kan få fingre i dem. Jeg har faktisk ikke tid til at spille de dårlige plader så hvorfor plage mig selv med det.
Men jeg har da et pænt udvalg så det altid er muligt at demonstrere hvordan det IKKE skal gøres, ikke at pladerne er købt til formålet, men det er jo ikke altid muligt at gennemlytte alt før køb
mr.superetik skrev:Xo.
Beklageligvis er det gået noget tilbage at ønske for de, der masterer. Der er mange flere helt kiksede inspilninger idag end der var tidligere. Også ganske bemærkelsesværdigt at nogle af de bedste indspilninger, jeg kender til er fra 50 og 60 erne.
Det er ret flovt for dagens standard, der burde kunne implemetere nye teknologiers muligheder i en bedre standard.
Men sådan er det altså ikke.
Når dette er sagt, er jeg enig med dig i, at det er det musikaslke udtryk, der alene er interessant. Man skulle gerne komme dertil, at det eneste, det drejer sig om, når man lytter, er til selve musikken. Lytter man alene lyd, så er man i reglen lidt på afveje, forstå mig ret.
Du modsiger dig selv, du bliver jo nødt til at beslutte om den tekniske kvalitet er uden betydning eller ej.
Det du skriver er jo at den tekniske kvalitet, og det dækker jo både over den akustiske begivenhed, den samlede præsentation af "værket" og den optagne kopi, er ligegyldig, ja nærmest en hindring for den sande musikalske nydelse.
citat
Udfra dette tillader jeg mig at konkludere, at de transdynamiske forhold på en indspilning spiller en rolle af ekstrem betydning.
citat slut
Enten har du svært ved at bestemme dig eller også forsøger du blot at "være ven med alle" og dermed mene noget forkelligt, tilpasset det aktuelle selskab
arsenix skrev:
Du modsiger dig selv, du bliver jo nødt til at beslutte om den tekniske kvalitet er uden betydning eller ej.
Udfra dette tillader jeg mig at konkludere, at de transdynamiske forhold på en indspilning spiller en rolle af ekstrem betydning.
citat slutEnten har du svært ved at bestemme dig eller også forsøger du blot at "være ven med alle" og dermed mene noget forkelligt, tilpasset det aktuelle selskab
mr.superetik skrev:arsenix skrev:
Du modsiger dig selv, du bliver jo nødt til at beslutte om den tekniske kvalitet er uden betydning eller ej.
Udfra dette tillader jeg mig at konkludere, at de transdynamiske forhold på en indspilning spiller en rolle af ekstrem betydning.
citat slutEnten har du svært ved at bestemme dig eller også forsøger du blot at "være ven med alle" og dermed mene noget forkelligt, tilpasset det aktuelle selskab
Jeg modsiger nu ikke mig selv, men henvendte mig specifikt til xo vedr. at jeg erklærede mig enig i, at det ikke er bestemte tekniske indspilninger, der på nogen måde skal have lov at bestemme, hvad jeg hører.Når dette er sagt, så mener jeg i flere omgange at have givet dig ret. Det jeg specifikt hentydede til med de transdynamiske fohold var jo netop, at på indspilninger med en overmåde stor dynamikkompression ville dette i sig selv medføre, at realismen er pist væk. Meen.Og det er vigtigt. Derfor hører jeg det anywayHvis du har detekteret en mindre ændring i min "skrivestil", ja så har du delvis ret. Jeg har lovet mig selv ikke at angribe nogle personer overhovedet, kun på saglig vis deres synspunkt.
Du kan jo ikke både give mig ret og derefter frejdigt erklære at jeg kun "hører lyde" og ikke musik, alene fordi jeg forlanger en realistisk gengivelse.
Ændringen af din "skrivestil" hvis vi skal kalde det det, minder nu mere om et fodskud end om noget andet
arsenix skrev:mr.superetik skrev:arsenix skrev:
Du modsiger dig selv, du bliver jo nødt til at beslutte om den tekniske kvalitet er uden betydning eller ej.
Udfra dette tillader jeg mig at konkludere, at de transdynamiske forhold på en indspilning spiller en rolle af ekstrem betydning.
citat slutEnten har du svært ved at bestemme dig eller også forsøger du blot at "være ven med alle" og dermed mene noget forkelligt, tilpasset det aktuelle selskab
Jeg modsiger nu ikke mig selv, men henvendte mig specifikt til xo vedr. at jeg erklærede mig enig i, at det ikke er bestemte tekniske indspilninger, der på nogen måde skal have lov at bestemme, hvad jeg hører.Når dette er sagt, så mener jeg i flere omgange at have givet dig ret. Det jeg specifikt hentydede til med de transdynamiske fohold var jo netop, at på indspilninger med en overmåde stor dynamikkompression ville dette i sig selv medføre, at realismen er pist væk. Meen.Og det er vigtigt. Derfor hører jeg det anywayHvis du har detekteret en mindre ændring i min "skrivestil", ja så har du delvis ret. Jeg har lovet mig selv ikke at angribe nogle personer overhovedet, kun på saglig vis deres synspunkt.Du kan jo ikke både give mig ret og derefter frejdigt erklære at jeg kun "hører lyde" og ikke musik, alene fordi jeg forlanger en realistisk gengivelse.
Ændringen af din "skrivestil" hvis vi skal kalde det det, minder nu mere om et fodskud end om noget andet
Jo.Det er muligt at give dig ret i, at gode indspilninger er et gode, vi bør forfølge og samtidigt leve fint med hvad Xo beskriver som det kunstneriske udtryk i global musik. Med andre ord, så er jeg bevidst om at det står skidt til med lydkvaliteten i flertallet af moderne udgivelser.Men..det hindrer ikke mig i at høre...det kunstneriske udtryk i moderne udgivelser.
Nu skal vi passe på, at vi ikke flueknepper.
Jeg mener ikke det er at skyde sig selv i foden at skrive ordentligt. Set retrospektivt på dette forum har der været alt alt for meget personfnidder.Og længere er den ikke.
mr.superetik skrev:arsenix skrev:mr.superetik skrev:arsenix skrev:
Du modsiger dig selv, du bliver jo nødt til at beslutte om den tekniske kvalitet er uden betydning eller ej.
Udfra dette tillader jeg mig at konkludere, at de transdynamiske forhold på en indspilning spiller en rolle af ekstrem betydning.
citat slutEnten har du svært ved at bestemme dig eller også forsøger du blot at "være ven med alle" og dermed mene noget forkelligt, tilpasset det aktuelle selskab
Jeg modsiger nu ikke mig selv, men henvendte mig specifikt til xo vedr. at jeg erklærede mig enig i, at det ikke er bestemte tekniske indspilninger, der på nogen måde skal have lov at bestemme, hvad jeg hører.Når dette er sagt, så mener jeg i flere omgange at have givet dig ret. Det jeg specifikt hentydede til med de transdynamiske fohold var jo netop, at på indspilninger med en overmåde stor dynamikkompression ville dette i sig selv medføre, at realismen er pist væk. Meen.Og det er vigtigt. Derfor hører jeg det anywayHvis du har detekteret en mindre ændring i min "skrivestil", ja så har du delvis ret. Jeg har lovet mig selv ikke at angribe nogle personer overhovedet, kun på saglig vis deres synspunkt.Du kan jo ikke både give mig ret og derefter frejdigt erklære at jeg kun "hører lyde" og ikke musik, alene fordi jeg forlanger en realistisk gengivelse.
Ændringen af din "skrivestil" hvis vi skal kalde det det, minder nu mere om et fodskud end om noget andet
Jo.Det er muligt at give dig ret i, at gode indspilninger er et gode, vi bør forfølge og samtidigt leve fint med hvad Xo beskriver som det kunstneriske udtryk i global musik. Med andre ord, så er jeg bevidst om at det står skidt til med lydkvaliteten i flertallet af moderne udgivelser.Men..det hindrer ikke mig i at høre...det kunstneriske udtryk i moderne udgivelser.
Nu skal vi passe på, at vi ikke flueknepper.
Jeg mener ikke det er at skyde sig selv i foden at skrive ordentligt. Set retrospektivt på dette forum har der været alt alt for meget personfnidder.Og længere er den ikke.
Jeg kan se at du i en ny tråd har sat dig for at promovere alt fra l*** til lagkage
Go' fornøjelse med projektet
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst