Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Grundliggende højtaler konstruktions principper.

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Indlægaf macwerk » fre jan 13, 2006 23:32

3DX skrev:hvis du er til bånd er det Andre og Erik, du skal ha' fat i.
de er meget hjælpsomme, og ved i den grad hvad de taler om.

Jeg har været forbi André flere gange og jeg benytter samme materialer.

Ellers tak for hjælpen :lol:

3DX skrev:men hvis det ikke er hjælp du efterlyser hvad er det så :shock:

En historie fra de varme lande, til at hygge sig med her i kulden.
Løst og fast om slåskampen med Synkron-princippet, ikke noget specielt.
Og så kunne det selvfølgelig være sjovt at høre hvorfor folk vælger ikke at forsøge sig med princippet.

Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf Groove » søn jan 15, 2006 11:07

Angående debatten om måling og vigtigheden af ret frekvensgang er de fleste vel enige om at den skal være rimelig ret....spørgsmåler er om den skal være styrende elelr vejledende?

Ved overgangen fra rør til transistorer i 60'erne blev valget ikke truffet på lyd, men på måling....og de forkerte målinger. I 70'erne og langt fremover fokuseredes udelukkende på målte parametre /slew rate, forvrængning, dæmpningsfaktor, etc.). Produkterne blev bedre og bedre på de målte parametre, men lød de godt?

Nej, det dukkede produkter op uden NFB og med høj forvrængning, der langt overgik disse produkter på ren lydkvalitet.

De største fejl ved målinger, ud over at man kun måler det man kan/har viden om/udstyr til, er at der altid skal sluges kameler. Alså leves med forudsætninger der ikke er ideelle/virkelige. Disse glemmes tit "når musikken spiller".
Eks. er målinger på forstærkere med en 8 ohms modstand. Der måles med sinustoner, selv om musik nærmere er pulser. De fleste målinger er "statiske" og firkantede, fordi de skal kunne bruges til at træffe firkantede valg.
Ingen læreranstalt ville kunne acceptere at der lyttes som evaluering...heller ikke på udstyr netop til musik. Alle der har mødt den arketypiske ingeniør ved hvorfor. Og da deres referencer er indpasset til det målte og bygger videre på målte erfaringer, vil et godt målende produkt være perfekt og hvis det ikke performer perfekt er grunden de øvrige led i kæden....og fraværet af "uønskede, men måske ørevenlige bidrag"....
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf 3DX » søn jan 15, 2006 11:48

vil du hellere have at du kun havde ikke objektive beskrivelser af et produkt?
f.eks.:
-Lone syntes den forstærker spiller højt!
jeg vil faktisk fortrække: 150W/8ohm rms
-Keld syntes den højtaler spiller dybt!
jeg vil hellere have 55-22k +/-1dB
 
men sådan er vi jo så forskellige
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf miju » søn jan 15, 2006 15:00

Som med alting findes de bedste løsninger lige mid i mellem!...  

Altså målinger og konkrete facts (tekniske og videnskablige parametre) i fin samspil & arm i arm med lytning og mere subjektiv bedømmelse... (ørene og ens opfattelse)

Siger ørene at en liniær højtaler ikke lyder godt, kan den ikke bruges!... og disse findes der da nogle af!.. man kan nemt tvinge næsten hvilke enheder som helst til at spille liniært.. men man kan ikke sÃ¥ nemt samtidigt ogsÃ¥ fÃ¥ dem til at spille godt!.. (hvis liniaritet var eneste parameter ville det være ganske nemt at lave en højtaler, det er der mange redskaber til at opnÃ¥, sugekredse, stejle filtre, equalizering  mm. men sÃ¥dan "spiller klaveret" jo ikke!.. )

Både en liniær frekvens måling i samspil med at ens øre siger at alt andet også er korekt duer!...

Og dette er slet ikke så nemt at opnå igen!...

MEN! en uliniær højtaler kan aldrig spille korekt og hvad der er på mediet uden at lave en fortolkning og ikke en reproduktion, men den kan da sagtens subjektivt lyde godt og rigtigt...

En REPRODUKTION kræver liniaritet, en FORTOLKNING (og denne kan jo sagtens være både god og overbevisende ) er hvad man får med uliniaritet.

Siger ørene at en uliniær lyder bedre, har "man" enten blot en opfattelse der siger en at det korekt gengivende ikke er det man finder lyder godt!... eller også lader man sig besnære og forføre af noget der ikke er korekt men lyder ganske overbevisende alligevel..

Er det det første? kan man ikke bruge sandheden til noget!...

Er det det andet mÃ¥ man træffe et valg, at leve med noget der lyder forførende godt men ikke er korekt, eller vil man tilbage pÃ¥ den rette "sti" og er det det man kan lide??..  hvilken "vej" kan man bedst leve med??
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Groove » søn jan 15, 2006 21:35

3DX skrev:
vil du hellere have at du kun havde ikke objektive beskrivelser af et produkt?
f.eks.:
-Lone syntes den forstærker spiller højt!
jeg vil faktisk fortrække: 150W/8ohm rms
-Keld syntes den højtaler spiller dybt!
jeg vil hellere have 55-22k +/-1dB
 
men sådan er vi jo så forskellige

Nu vil jeg jo selv lytte til dem så det er ikke noget problem....og hvis jeg kender Lone og Keld, så er deres input bedre end 150W...effektopgivelse på en forstærker er efter min mening tæt på ubrugelig.....den fortæller stort set intet om lyden....

Tekniske data er gode og nødvendige til at beskrive produktet og evaluere i en produktion (adskille gode produkter fra defekte).

To højttalere:

 57-22k +/-1dB

 45-22k +/-2dB 

Hvilken spiller bedst? Hvilken har bedst bas?

 

 

Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf Groove » søn jan 15, 2006 21:51

miju skrev:Som med alting findes de bedste løsninger lige mid i mellem!...

Altså målinger og konkrete facts (tekniske og videnskablige parametre) i fin samspil & arm i arm med lytning og mere subjektiv bedømmelse... (ørene og ens opfattelse)

Groove: Enig, helt bestemt....jeg mener bare at markedet har vist at en stor del af produkterne udvikles efter objektive mÃ¥l (mÃ¥ledata)...


MEN! en uliniær højtaler kan aldrig spille korekt og hvad der er på mediet uden at lave en fortolkning og ikke en reproduktion, men den kan da sagtens subjektivt lyde godt og rigtigt...

Groove: Tja, uliniær.....intet er jo helt absolut, sÃ¥ vi taler vel om forskellige grader af ulineæritet. Og hvad der ofres for at opnÃ¥ lineæriteten.

Du har så vidt jeg ved forstærkere uden modkobling. Den målbare linearitet (forvrængning) er større en på markedet generelt. Nogle performer måske 100-1000 gange bedre på denne parameter. Er de så mere korrekte? Objektivt, nej....og dog har du valgt dem...selv om det input dine højttalere får er mindre end optimalt, rent objektivt.....

I gamle dage var KEF og B&W ultra liniære (frekvensgang). Dette lavet med tunge membraner og dusinvis af delefilterkomponenter. Imponerende målinger og kedelig og død lyd...korrekt?

De nye B&W modeller har 1. ordens elektriske delefiltre og eksotiske komponenter. Og bedre lyd (selv om de stadig er min smag). Det interessante er dog at "ingeniør højborgen" bruger komponenter der ikke kan ses på måledata...de må have lyttet og slugt nogle kameler *s*




 

Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf 3DX » man jan 16, 2006 09:15

Groove skrev:
3DX skrev:
vil du hellere have at du kun havde ikke objektive beskrivelser af et produkt?
f.eks.:
-Lone syntes den forstærker spiller højt!
jeg vil faktisk fortrække: 150W/8ohm rms
-Keld syntes den højtaler spiller dybt!
jeg vil hellere have 55-22k +/-1dB
 
men sådan er vi jo så forskellige

Nu vil jeg jo selv lytte til dem så det er ikke noget problem....og hvis jeg kender Lone og Keld, så er deres input bedre end 150W...effektopgivelse på en forstærker er efter min mening tæt på ubrugelig.....den fortæller stort set intet om lyden....

Tekniske data er gode og nødvendige til at beskrive produktet og evaluere i en produktion (adskille gode produkter fra defekte).

To højttalere:

 57-22k +/-1dB

 45-22k +/-2dB 

Hvilken spiller bedst? Hvilken har bedst bas?

 

 

det aner jeg ikke, men da jeg heller ikke kender lone, er det et fedt.

data bruger vi til at udvælge test emner, test, bruger til at at bestemme hvilken en det skal være.

den omtalte fiktive forstærker. Lone syntes den spiller hjøt. den har 150W rms 8 ohm, og 175w rms 4 ohm. jeg har et har ht'er der har et Zmin på 3 ohm, og 83 dB følsomhed. Lone kan syntes den spiller nok så højt. der er ingen grund til at teste den,

hvad med PU. ser du ikke pÃ¥ data, om det er en MC low output, eller en MM high? du køber bare en Jørgen har anbefalet, og finder sÃ¥ ud af at du ikke har MC forfor. surt, det duede ikke. 

data giver os nogen indiskutable tal, som vi kan bruge til at sortere i. nogen nøgle tal, der siger noget om anvendelsen og om det har en chance for at gå godt eller skidt.

den der lidt romatiske holdning med at ørert skal fortælle alt osv. holder bare ikke. og kan koste en masse tidsspille. data, er et møg godt instrument til at udvælge mulige løsninger.

ser du heller ikke på hvor mange HK en bil har. bare der er en der siger den kører godt, er det nok for dig.

jeg vil tro du som alle andre bruger data heletiden, mere eller mindre ubevist.

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Groove » man jan 16, 2006 13:40

Jeg bruger data heletiden ja og bevidst.....men ikke til at vælge:

-Lyden på de produkter jeg vil købe
-Smagen på den vin jeg vælger

Her vælger jeg den sans der skal leve med produktet.....ikke en DIN norm eller andet proceskontrolværktøj.

Køber du vin efter syreindhold? Eller efter smagen?

Hvis du skal skrue en pære i en fatning, tilpasse en PU til en amp, prøve et par sko...så brugen man data til grovsorteringen/interfacet.
Men jeg siger ikke at de par sko er gode, de er jo 46 *s*

Data bruges i høj grad til at sikre producenten imod klager, ikke som forbruger informationer....så så det helt anderledes ud.

Jeg har aldrig sagt at data og målinger og beregninger ikke var vigtige.....men til evaluring af musikalsk gengivelse er de stort set ubrugelige...
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf 3DX » man jan 16, 2006 16:46

Nogen hard corr, mener jo at alt kan måles, hvis vi bare ved hvad det er vi skal måle efter.
således at alt kunne udtrykke i målinger.

den anden vinkel er at vi kan hører noget man ikke kan måle!
(bemærk jeg siger ikke tolke, men hører)


det er måske ikke helt dumt at antage at vi kan måle alt. og det ikke er så magisk om vi gerne vil gøre det til.

så hvem ved, om vi en dag kan "se" hvordan det lydder :D

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf macwerk » man jan 16, 2006 16:55

Man kunne evt. træne et neuralt-net op til at vende tommelfingeren op eller ned.
SÃ¥ er spørgsmÃ¥let bare om man skal mÃ¥le pÃ¥ lytteren istedet for højttaleren  :roll:
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf Groove » man jan 16, 2006 18:54

Enig i at vi på et tidspunkt vil kunne måle alle relevante ting, vi er der bare slet ikke endnu. Derfor må vil bruge vores sanser og det er jo ikke så skidt...

Lidt spørgsmål til højttaler konstruktørene:

-Hvorfor måles i 1 meters afstand?
-Hvorfor måles med gating?
-Hvorfor måles med sinustoner og 1W

Er det fordi det er mulighederne eller fordi det er optimalt?

Er de bedst målende højttalere også de bedst lydende? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvad er vigtigst:
-Frekvensgang
-Powerresponce
-forvrængning¨
-impulsgengivelse
-fase linearitet
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf 3DX » man jan 16, 2006 19:19

Groove skrev:Enig i at vi på et tidspunkt vil kunne måle alle relevante ting, vi er der bare slet ikke endnu. Derfor må vil bruge vores sanser og det er jo ikke så skidt...

Lidt spørgsmål til højttaler konstruktørene:

-Hvorfor måles i 1 meters afstand?

det gør man heller ikke altid, men man opgiver i en meter, så alle opgiver det "samme"


-Hvorfor måles med gating?
-Hvorfor måles med sinustoner og 1W

Er det fordi det er mulighederne eller fordi det er optimalt?

Er de bedst målende højttalere også de bedst lydende? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvad er vigtigst:
-Frekvensgang
-Powerresponce
-forvrængning¨
-impulsgengivelse
-fase linearitet

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf miju » tirs jan 17, 2006 11:18

Groove skrev:

miju skrev:Som med alting findes de bedste løsninger lige mid i mellem!...

Altså målinger og konkrete facts (tekniske og videnskablige parametre) i fin samspil & arm i arm med lytning og mere subjektiv bedømmelse... (ørene og ens opfattelse)

Groove: Enig, helt bestemt....jeg mener bare at markedet har vist at en stor del af produkterne udvikles efter objektive mÃ¥l (mÃ¥ledata)...

det er da muligt! men man kommer ikke uden om ørene, (og den lidt mere subjektive bedømmelse) hvis det skal være rigtig godt! de sidste fÃ¥ % der giver den rette "glød" / "liv" (musikaliteten) i højtaleren finder man faktisk kun med dem! (men efter min mening indenfor de rammer bedst mulig opnÃ¥lig liniaritet pt. og selv +/-1 sÃ¥gar 0,5 db. har betydning og giver spillerum for markante forskelle..)

MEN! en uliniær højtaler kan aldrig spille korekt og hvad der er på mediet uden at lave en fortolkning og ikke en reproduktion, men den kan da sagtens subjektivt lyde godt og rigtigt...

Groove: Tja, uliniær.....intet er jo helt absolut, sÃ¥ vi taler vel om forskellige grader af ulineæritet. Og hvad der ofres for at opnÃ¥ lineæriteten.

Med de rette enheder, komponenter, teknik mm. behøver man ikke at ofre noget!...

Du har så vidt jeg ved forstærkere uden modkobling. Den målbare linearitet (forvrængning) er større en på markedet generelt. Nogle performer måske 100-1000 gange bedre på denne parameter. Er de så mere korrekte? Objektivt, nej....og dog har du valgt dem...selv om det input dine højttalere får er mindre end optimalt, rent objektivt.....

Mine forstærker måler relativ godt, men der er da sikkert (helt sikkert) de der måler langt bedre.. disse har jeg desverre bare ikke haft eller har pt. ikke råd til!.. (men det kommer)

De er dog også valgt lidt udfra en subjektiv betragtning!.. mine øre... det subjektive valg komer vi aldrig uden om!... (det har jeg altid sagt og sagt det meget ofte!)

I gamle dage var KEF og B&W ultra liniære (frekvensgang). Dette lavet med tunge membraner og dusinvis af delefilterkomponenter. Imponerende målinger og kedelig og død lyd...korrekt?

Nej!.. sÃ¥ har der jo været andre parametre der ikke har fulgt med!...  (og som sagt den sidste og afgørende er og bliver ørene!.. MEN! indenfor snævre tollerancer der som sagt trods de er relativ snævre tillader store forskelle i resultatet)

De nye B&W modeller har 1. ordens elektriske delefiltre og eksotiske komponenter. Og bedre lyd (selv om de stadig er min smag). Det interessante er dog at "ingeniør højborgen" bruger komponenter der ikke kan ses på måledata...de må have lyttet og slugt nogle kameler *s*

1 orden fungere kun optimalt hvis de er kontrolerede enten af en masse korektions led og ekstre komponenter (og så er man lige vidt! og ku lige sågodt bruge et højre ordens!)

ELLER! som B&W her klart viser vejen for.. hele konstruktionen bÃ¥de fysisk, og mekanisk og akustisk sÃ¥vel som elektrisk (og pÃ¥ alle tænklige parametre) understøtter 1 ordens filtret sÃ¥ elektriske korektioner kan undlades eller holdes pÃ¥ et minimum!... (det kan altsÃ¥ lade sig gøre nÃ¥r man gør det hele selv fra bunden! som eks. B&W..  her er enhederne "skræddersyet" til formÃ¥let og hver stump brugt passer i et støre pudslespil..)

Hvad komponent valg angÃ¥r, sÃ¥ er de anvende nu gennem de sidste 10 Ã¥r. skam rost alskens steder for slet ikke at tale om i DIY. verden.. og selv om folkene pÃ¥ B&W nok for det meste har den store inginøruddannelse inden for et og andet!..  er de vel nok ikke helt tabt bag en vogn?? (hvad der jo her har vist sig at de ikke er!) sÃ¥ en og anden har nok foldet ørene ud og slukket for mÃ¥leapperaterne.. hvad der da sÃ¥ klart er en bydende nødsvendighed nÃ¥r det er hifi / lyd man har med at gøre skabt til netop ØRE! som jeg siger mÃ¥le udstyr kan gøre det / skal gøre det / bør gøre det mÃ¥ske 99% af vejen!.. de sidste 1%  er dog hvad der afgør om det spiller eller ej?!... og her duer KUN! ørene.. (dette har nogen hos B&W tydligvis fundet ud af! hvad mon ikke DET kan føre til i fremtiden??  )

mvh.




 

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » tirs jan 17, 2006 11:26

Groove skrev:
3DX skrev:
vil du hellere have at du kun havde ikke objektive beskrivelser af et produkt?
f.eks.:
-Lone syntes den forstærker spiller højt!
jeg vil faktisk fortrække: 150W/8ohm rms
-Keld syntes den højtaler spiller dybt!
jeg vil hellere have 55-22k +/-1dB
 
men sådan er vi jo så forskellige

Nu vil jeg jo selv lytte til dem så det er ikke noget problem....og hvis jeg kender Lone og Keld, så er deres input bedre end 150W...effektopgivelse på en forstærker er efter min mening tæt på ubrugelig.....den fortæller stort set intet om lyden....

Tekniske data er gode og nødvendige til at beskrive produktet og evaluere i en produktion (adskille gode produkter fra defekte).

To højttalere:

 57-22k +/-1dB

 45-22k +/-2dB 

Hvilken spiller bedst? Hvilken har bedst bas?

Hvilken der spiller "bedst" kan man ikke sige DET ER SUBJEKTIVT!..

Ingen tvivl om at nr. 1 er den der nærmer sig det mest korekte!.. (om resten af parametrene og den summerende helhed så også gør det siger en enkelt måling som denne tænkte her intet om!..

Hvad er bedst bas?? mest bas eller den bas der ER! på musikken i henhold til mediet!?? (subjektiv smag & behag! men ingen tvivl om hvad der er det mest korekte!)

Tekniske data er VIGTIGE! og et MUST! men siger ikke ALT!..

De siger dog en hel del om hvad der potencielt kan formidle mest muligt og farve / fortolke mindst muligt og derfor komme tættest pÃ¥ hvad der ER pÃ¥ mediet! (hvis dette skulle have ens interesse og stemme overens med hvad man finder bedst lydende, mest troværdigt og rigtigt!?)

mvh.

 

 

 

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » tirs jan 17, 2006 11:44

Groove skrev:Enig i at vi på et tidspunkt vil kunne måle alle relevante ting, vi er der bare slet ikke endnu. Derfor må vil bruge vores sanser og det er jo ikke så skidt...

Vores subjektive vurdering kommer vi aldrig helt uden om!...

Lidt spørgsmål til højttaler konstruktørene:

-Hvorfor mÃ¥les i 1 meters afstand? : Hvis den mÃ¥ler pÃ¥ en given mÃ¥de i lyddødt rum ved 1m. gør den det ogsÃ¥ i 2 og 3 osv.. hvad der sker i et reelt lytterum har konstruktøren ingen kontrol over da disse er sÃ¥ forskellige.. sÃ¥ eneste rette snor er lyddødt rum 1m.  sÃ¥ ved man hvad højtaleren gør der og under optimale forhold (som dette betegnes som) ønsker man samme opførsel i lytterummet mÃ¥ man tune dette sÃ¥ samme resultat som under mÃ¥le forholdene opnÃ¥s.. og dette endda i lytte afstanden som regel 2m.(eller der omkring) dette er helt og hollent op til køber af højtaleren..

Konstruktøren lever et produkt der under optimale/kontrolerede forhold levere en bestemt ydelse, ønsker man den mÃ¥ man efterligne de forhold.. eller leve med det der sker nÃ¥r den pladseres andet steds!..

ANDERLEDES KAN DET IKKE VÆRE! medmindre man får "skræddersyet" højtaleren til sit rum!..

 
-Hvorfor mÃ¥les med gating? det er EN af bare mange typer mÃ¥linger & mÃ¥der....


-Hvorfor måles med sinustoner og 1W 1W.1m. er en slags fælles standard der samtidig viser følsomheden eks 90db. 1W 1m. (det er så højtalerens nominelle følsomhed) der måles ikke kun sinustoner.. men tone sweap (pink og eller white noise mm.) fra under 20 til over 20000 Hz. (sinus er kun 1000 Hz.)



Er det fordi det er mulighederne eller fordi det er optimalt?

Det er mulighederne og det er optimalt sammen med en masse andre målinger og verktøjer man har...

Er de bedst målende højttalere også de bedst lydende? Ikke nødvendigvis.. bedst er et subjektiv begreb!.. men de har potencielle for at være de mest korekte i forhold til det der er på mediet og hvad de får ind over terminalerne!.. dette hvis en hel del andre faktore / parametre også er optimeret og på plads!..

Hvorfor/hvorfor ikke?



Hvad er vigtigst:
-Frekvensgang
-Powerresponce
-forvrængning¨
-impulsgengivelse
-fase linearitet

De er lige vigtige!.. hvis EN! ikke er optimal er chancen der at man ikke har noget der spiller korekt, godt og brugbart!.. ihvertfalle IKKE KOREKT!..

Frekvensgangen er dog den faktor der bestemmer klang balance og om det der kommer ind ogsÃ¥ er det der kommer ud!... altsÃ¥ om man har en korekt gengivelse eller ej!..??  MEN! den gør det ikke alene!..

Mange liniære højtalere spiller ikke godt eller korekt!..

Mange uliniære højtalere spiller subjektivt godt, men IKKE (og aldrig) korrekt!..

Kun en liniære højtaler kan spille korekt! men dette kun hvis en masse andre faktore også er på plads!..

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.