Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Grundliggende højtaler konstruktions principper.

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Indlægaf vinylfreak » tirs jan 03, 2006 14:37

Vogue skrev:Øhh er Grande Utopia Be ikke også en basrefleks! Samme er vel B&W Nautilus serien, Proac 4 ... Wilson Benesch ... men det princip virker ikke ... hvordan kan det så være dine referencer.

Vogue


Hvorfor virker det ikke? Bare fordi at nogle siger det en masse gange er ikke ensbetydende med at det er sandt.

Ingen af os har hørt samtlige lukkede eller åbne konstruktioner i verden, og dermed er der ingen der har det endelige svar.

Hvad man har af preference er folks egen hovedpine.
vinylfreak
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: lør okt 22, 2005 19:53

Indlægaf Vogue » tirs jan 03, 2006 14:41

Vinylfreak ... jeg er ikke religiøs ... har selv basrefleks speakers ... men har da også hørt lukkede speakers der var gode ... Undrede mig bare over at man kan have en så bastant holdning ... når alle ens referencer er bas-refleks.
 
Vogue
Vogue
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 356
Tilmeldt: man nov 14, 2005 15:55

Indlægaf fhw » tirs jan 03, 2006 14:47

Jat har kun kunnet på refleks til at være hurtig og dyb samtidig. Samt tage gulvet med i det.
fhw
Medlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre dec 02, 2005 12:16

Indlægaf miju » tirs jan 03, 2006 16:01

Vogue skrev:Øhh er Grande Utopia Be ikke også en basrefleks! Samme er vel B&W Nautilus serien, Proac 4 ... Wilson Benesch ... men det princip virker ikke ... hvordan kan det så være dine referencer.

Vogue

Jeg skriver klart og tydeligt at de HAR været referancer, og er det da også stadig på nogle områder!..

De er dog ikke perfækte nogen af dem på alle områder!..

Basrefleks er EN! af de "anker" jeg så har mod disse!...

Nogen deciderede referancer og noget andre har, jeg vil opnå, har jeg ikke mere (det skriver jeg også!..) eneste mål jeg har er at forbedre mine egne kvalitativt så megt som muligt, klangligt og funktionelt er der ingen jeg stræber efter mere, her er konceptet klart og som det skal være.

Der er da stadig dog rent kvalitative referancer jeg har i nogle af de omtalte højtalere, og nyere og forbedrede modeller af disse mm. her er der så tale om precision, opløsning, dynamik, perspektivske egensaber og den slags parametre, ting der konstant forbedres og altid kan blive bedre!.. her har jeg så altså referancer, når jeg høre noget der lige er en tand foran hvad jeg har kunne frem elske i mine.. så må jeg gruble over hvordan jeg kan matche eller overgå dette hvis overhoved muligt (det kan være en svær opgave til tider)

Men IGEN! funktionelt, design og koncept mæssigt og klangligt er der INGEN! referancer mere!.. kun mine egne.. (for de er lige som jeg vil ha det!)

mvh.

 

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » tirs jan 03, 2006 16:12

Jeg skal da lige skynde mig at sige at, basrefleks da kan komme til at fungere og lyde rigtig fornuftigt!... (næsten lige så godt som lukket)

JEG! fortrækker dog helt sikkert det lukkede!.. især til store bas enheder!.. små 5 & 6½ " enheder samt enkelte 8" kan da sagtens styres ganske fint med basrefleks...

Har da selv lavet en 2½ vejs med lukket mid. og basrefleks, den spillede fremragende bas!.. hurtig, neuanceret og kontroleret!..

Dog blev den en tand bedre lukket, ikke voldsomt! men alligevel lige lidt bedre, men så krævede det også elektronisk manipulation for at opnå samme bas dybde mm. det gør de flsete lukkede systemer hvis man vil have HELE! bunden med.. kan / vil man ikke lige det, så kan basrefleks da være et must og et af de kompromisser man må tage..

Men som sagt basrefleks er og bliver i mine øjne et kompromis,og kan det undgås så gør jeg det!..

Men i sku prøve at lukke en B&W801N fylde den op med fåreuld, og lave ekeltronisk deling mellem bas & mid. samt bas equalizering. så vil i forstå hvad jeg mener og hvorfor!...  aldrig! har den lydt SÅ! godt, homogent, hurtig, neuanceret og rigtig i hele nedre mid. og bas området!.. (hvor den ellers altid har haft problemer) eneste den ellers kræver (endnu mere end ellers og det siger ikke så lidt!) er en djævelsk god, stærk og kraftig forstærker til bassen!...  :wink:

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf kibri » tirs jan 03, 2006 17:59

Groove skrev:Jeg husker et gammel citat fra en af de store i hifi branchen (Heyser?):

En mand har tabt sin pung en mørk nat og står ved en gadelampe og kigger efter den. En anden mand kommer forbi og spørger hvad han laver....og vil hjælpe.
Mand 2: Hvor tabte du den?
Mand 1: Ovre på den anden side af vejen!
Mand 2: Hvorfor leder du så herovre???
Mand: Fordi det er her lyset er!


Det er sikkert rigtigt at alt kan måles og beregnes. Hvis man har de nødvendige inputs og metoder. Det har vi bare ikke! Derfor skal målinger ikke styre, tværtimod....

Hvis en kemisk måling siger en vin er god og den er udrikkelig, så er den sku' udrikkelig. Der måles bare på de forkerte parametre.

Hej Groove...

Igen er du skarp - du formår at læse imellem linierne.

Målinger er som før nævnt gode til kvalitetskontrol, altså ensretning. Derfor tror jeg delvist at det også ensretter tankegangen hos konstruktøren. Der er bare ikke så mange måder at gøre det på, når målingerne skal være som man er vant til. Så derfor er alle løsninger stort set ens.

En gang imellem kommer ser så en fjumrekonstruktør, der ikke har hørt om hvordan tingene skal være og prøver noget nyt.....

Det fleste nye ideer/opfindelser laves faktisk af folk uden faglig kompetance inden for det fag hvor opfindelsen laves. Givetvis fordi de ikke er bundne af de regler og konventioner der gælder og derfor kan tænke frit og kreativt.....

Den gode ide opstår ikke bare ud af ingenting. Typisk ligger den gemt lige bag en fyldstændig tåbelig og latterlig ide. Får man ikke, eller tør man ikke få den tåbelige ide, når man aldrig frem til den gode

Inspiration, nye impulser, gammel viden, ny viden, uvidenhed, gåpåmod, i en pærevælling kan skabe uventede resultater.

Ensretning og skolet lærdom skaber forudsigelige resultater....

Om jeg er en "fjumrekonstruktør", vil jeg lade andre om. Synes nu nok, at jeg har faglig kompetance, men derfor behøver man jo ikke at følge de, af andre, skrevne regler. Jeg har også et "regelsæt", mest skabt af egne erfaringer, men også andres jeg deler meninger med. Nej, de er langt fra efter gængse HT-konstruktionsprincipper og det har kibri det fint med.  
Jeg giver dig desuden ret i dit overordnede syn på tingene.
..."We don´t need no...."
 
 
Man kigger efter gramatiskefejl eller stavefejl i en tekst, fejl der er nemme at måle og korrigere med korrekt udstyr og læring (stavekontrol, ordbøger, etc), men man bør løfte sig op på et højere niveau.....kan man lide den tekst der er present? Er det en god fortælling, der skaber liv og billeder? Elelr er den død og "jura" præget?
 
Alle har fejl, men lad og tage de store først....
Skriver du ikke snart noget vi kan diskutere?
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf kibri » tirs jan 03, 2006 18:18

Hej miju...

Der er flere ting vi ikke bliver enige i, især denne! :

miju skrev:

Musik IRL. og reproduceret musik hænger på ingen måde sammen, vi har kun det der er på mediet at forholde os til, og det har som sagt intet med IRL at gøre, så at forsøge kunstigt at genskabe dette er utopi og en illusion ( støre end at blot forholde sig til at genskabe hvad der ligger på mediet i hvertfall)

?? Nå, jeg prøver da i den grad at genskabe musik i mit (og andres) hjem. Det samme tror jeg de fleste producere og musikere gør.
Enig i at det vil forblive en illusion, men lad os da få den livagtig.
Du ved lige så lidt om hvad der er på mediet, som jeg gør.  

DE mest rigtige?? ja så må det blive Peak Consults højtalere, og jo støre jo mere overbevisende, da man får mest mulig med..

De er dog ikke i mine øre helt optimale men det bedste kompromis blandt ikke selv gjorte højtalere.

Hvad er der så galt med dem??

1) Valg af basrefleks. (kun lukkede systemer kan spille ordentligt) her spiller størelsels kompromisset ind fra producentens side.

2) Enkelte ellementer i klang balancen, men den er generelt ganske fornuftigt... (Dette nok en noget fra min side subjektiv betragtning da de måle mæssigt er ganske fornuftige, men kan nok alligevel laves lidt bedre..) der er nok ligeledes valgt en anelse for høj delefrekvens?  4800 er lige i overkanten, man skal nok ned på omkring 3 kHz. MAX!.. her finder jeg en bedre sammenhænge og fylde i lyden mm. så jeg bruger lidt anderledes delefilter teknikker.. (men kun lidt)

3) Kun en 12" (og helst en 15" ) bas, kan gengive brugbar, realistisk bas!..(til nød kan to 10" gøre jobbet!... men kun liiige. ) glem alt det der om masser af små enheder!... DUER IKKE! de giver aldrig samme rent fysiske oplevense, så her kommer The Emperor nærmest!.. (dog er El Diabalos mellemtone bedre, dens 5" gør det lige en tand mere korekt og bedre end den i Emperor anvendte 6"

Så havde du jo en favorit. Men alligevel diskvalificerer du den, grundet den ikke er lavet efter dit hovede og dine konstruktionsprincipper?
Er det ikke fløjtende om den har hul i ryggen, blød hat, ternet vest, kørehandsker og terminaler af myrerslugerknogler, hvis det er den der lyder mest af musik?
 
Jeg tror miju, (og nu er jeg flabet...  ) at du lytter mere til teknikken end musikken. 2 og 2 kan hurtigt blive til fem, hvis ikke man lukker øjnene...
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf Groove » tirs jan 03, 2006 18:23

Hej Kibri, jeg ville nu ikke kalde dig en fjumregøj :lol: , bare bruge billedet på at visse "lærde" ikke har respekt for andre meninger end deres egne.....jeg tror du forstår 8)

Hvis vi skal diskutere, så mener jeg lærdom er vigtig og nødvendig....vi skal bare ikke have skyklapper på....vi skal lære at lære...være åbne og søgende....ikke lukke os inde i et univers af forudbestemte antagelser.

Hej Miju....dejligt med noget modspil der ikke bliver persomligt :D
Du skriver at "det er en illusion at tro man kan genskabe live musik". Det er jeg faktisk enig i....men det er også en god illusion jeg søger. En mulighed for at leve mig ind i tingene og blive løftet væk fra teknikken (værktøjet).
Som når man ser en god film og bliver en del af handlingen.....så er det at farverne ikke er 100% naturlige ikke det vigtigste. HVis man sidder og vurderer om et træ har den helt rigtige farve i en scene, er man ikke MED i filmen, han er en iagtager, en censor....

Jeg vil ikke se på, jeg vil være med :P
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf macwerk » tirs jan 03, 2006 19:25

Der er noget der har undret mig, meget! Kære højttaler-byggere, hvordan kan det være at duens synkron-princip aldrig nævnes? Ville det ikke være vær at tilstræbe en højttaler med synkron-arbejdende enheder?
Brugeravatar
macwerk
Supermedlem
 
Indlæg: 1830
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 09:42

Indlægaf miju » tirs jan 03, 2006 20:05

kibri skrev:

Hej miju...

Der er flere ting vi ikke bliver enige i, især denne! :

miju skrev:

Musik IRL. og reproduceret musik hænger på ingen måde sammen, vi har kun det der er på mediet at forholde os til, og det har som sagt intet med IRL at gøre, så at forsøge kunstigt at genskabe dette er utopi og en illusion ( støre end at blot forholde sig til at genskabe hvad der ligger på mediet i hvertfall)

?? Nå, jeg prøver da i den grad at genskabe musik i mit (og andres) hjem. Det samme tror jeg de fleste producere og musikere gør.
Enig i at det vil forblive en illusion, men lad os da få den livagtig.

Det er vi enige om, illusionen bør være så god som muligt!..


Du ved lige så lidt om hvad der er på mediet, som jeg gør.  

Det er sandt!.. eneste måde du får det på er hvis højtalerne gengiver hvad de får ind over terminalerne.. og det gør de kun hvis de er frekvens & fase liniære (blandt andet)

DE mest rigtige?? ja så må det blive Peak Consults højtalere, og jo støre jo mere overbevisende, da man får mest mulig med..

De er dog ikke i mine øre helt optimale men det bedste kompromis blandt ikke selv gjorte højtalere.

Hvad er der så galt med dem??

1) Valg af basrefleks. (kun lukkede systemer kan spille ordentligt) her spiller størelsels kompromisset ind fra producentens side.

2) Enkelte ellementer i klang balancen, men den er generelt ganske fornuftigt... (Dette nok en noget fra min side subjektiv betragtning da de måle mæssigt er ganske fornuftige, men kan nok alligevel laves lidt bedre..) der er nok ligeledes valgt en anelse for høj delefrekvens?  4800 er lige i overkanten, man skal nok ned på omkring 3 kHz. MAX!.. her finder jeg en bedre sammenhænge og fylde i lyden mm. så jeg bruger lidt anderledes delefilter teknikker.. (men kun lidt)

3) Kun en 12" (og helst en 15" ) bas, kan gengive brugbar, realistisk bas!..(til nød kan to 10" gøre jobbet!... men kun liiige. ) glem alt det der om masser af små enheder!... DUER IKKE! de giver aldrig samme rent fysiske oplevense, så her kommer The Emperor nærmest!.. (dog er El Diabalos mellemtone bedre, dens 5" gør det lige en tand mere korekt og bedre end den i Emperor anvendte 6"

Så havde du jo en favorit. Men alligevel diskvalificerer du den, grundet den ikke er lavet efter dit hovede og dine konstruktionsprincipper?
Er det ikke fløjtende om den har hul i ryggen, blød hat, ternet vest, kørehandsker og terminaler af myrerslugerknogler, hvis det er den der lyder mest af musik?
 
De er gode og ganske musikalske, men kan som sagt blive bedre..(i mine øre) selv om de lyder mest af musik, så kan der da godt være anke punkter ved dele af gengivelsen... (det er der ærligt talt også stadig på mine egne!.. )
 
Jeg tror miju, (og nu er jeg flabet...  ) at du lytter mere til teknikken end musikken. 2 og 2 kan hurtigt blive til fem, hvis ikke man lukker øjnene...
 
Jeg lytter til mange højtalere.. meget udstyr og masser af forskellig musik..og de højtalere eller andet der får de små nakkehår til at rejse sig når mine favorit numre spilles, er de mest rigtige!...(dette uden at kende til div. målinger og data!..)   nu er det bare således at der siden jeg har været bevist om målinger mm. og længe før dette, ( har vist sig senere) har der faktisk været et samfald med de bedst teknink målende højtalere (liniære mm.) samt bedst målende grej, og de der gav mig den bedste oplevelse.....  DERFOR DEN HOLDNING JEG LIGGER FOR DAGEN!...  ørene talte faktisk først! og siden det faktuelle målbare.. (der er bare tilfældigvis et samfald mellem det jeg oplever som bedst og mest rigtigt og det der måler bedst!..)
 
Så nu er det så fint at jeg nu kan se hvad der er nærmest min "smag"  og hvergang jeh har set en gost målende højtaler, har det næsten også vist sig at den ramte lige i "øjet" (eler øret) hos mig.. 
 
I min spæde hifi start faldt jeg da også for JBL højtalere.. (efter teenage år med nogle no name et og andet konfirmations skod! efterfulgt af noget Jamo Power   som jeg havde til jeg hørte "rigtige" højtalere hos en bekendt med nogle JBL TLX højtalere, gik i Hifiklubben og fik hørt forskelligt... og faldt over nogle bedre JBL end de TLX, deres Ti serie..
 
Havde så først nogle TI120 og siden de store TI240 og da pladsen blev lidt mindre en periode et par 4412..  (og jeg har altid elsker disse gode gamle monitore...har dem stadig stående i "kælderen")  siden kom Audiovector ( AV3x & AV M3 ) ind i billedet.. (efter en kort omgang Dali 7 -18 & 40 ) og så lidt ProAc (2 & 2,5 ) for at ende op med B&W. 801 Matrix (har lyttet til stortset alt og haft utallige flere på prøve, så ingen tilfældige valg her!!) og så siden 1996 mine egne konstruktioner..
 
I alt den tid helt frem til omkring 98 kendte jeg ikke noget særligt til målinger men gik efter hvad der lød bedst, det skulle dog vis sig senere at alt jeg kunne lide og som virkelig ramte lige i "øjet" (øret) som sagt også målte godt ( for Ht's vedkommende liniært)
 
Alle de højtalere jeg tidligere har haft har selv om jeg har været glade for dem haft forskellige "anke" punkter og ting jeg ikke var helt tilfreds med og som skaulle "tæmmes" via tweak's og kabler mm. det har vist sig at disse iritations momenter der har været, stammer fra netop afvigelser i frekvensgangen, på en og anden måde, enten mangler eller fremhævelser (fokucering) og jeg gennem tiderne har "famlet" lidt i blinde efter det rette, uden at helt finde det, for det har altid måtte være et og andet kompromis.
 
Det ændrede sig jo markant når jeg blev klar over at det var ret frekvensgang der var sagen, og opdagede betydningen af målinger mm. så blev det sgu lidt nemmere at finde vej i "junglen"...
 
AV3M & B&W er dog nu blevet pensioneret  som rette snore og kontrol monitore / sammenlings grundlag i 2000 da overgik mit eget langt disse, og efter at lige have matched kvalitativt i et par år..... (det efter over 8 års intens arbejde med det, så DIY. og  sucesfuldt af slagsen der matcher og endda udkonkurere de proffe. færdig købte er ikke "bare" lige noget man gør..) nu er der stort set ikke noget jeg ville bytte med!..
 
Så kender du min "smag" og baggrund..
 
Andre mere ultimative referancer er kommet til efter jeg har haft mulighed for at høre dem gennem tiderne..
 
Her af, JMLab, AudioData, B&W nautilus serien ( især B&W som altid har været blandt referancerne siden jeg stiftede bekendtskab med dem..) men som sagt alle med forskellig lyd og stærke vs. svage sider... (men jeg har kunne lide dem alle)
 
De har dog alle representeret et og andet kompromis på et og andet område...
Og jeg har aldrig rigtigt prøvet at kopiere dem, men at tage lidt af det bedste fra dem alle..(design og lyd mm.)
 
Det helt rigtige stiftede jeg bekendtskab med efter at have hørt nogle af de første Pesk Consult konstruktioner (og nogle enkelte andre Audiotech enheds bestykkede konstruktioner i DIY regi) disse P.C konstruktioner er bare blevet mere og mere "rigtige" og fortrængt de andre referancer (inden for korekt klang balance ) der er store B&W samt især JMLab konstruktioner og ikke mindst systemer som MartinLogan Statement, Infinety IRS mf. der presentere et støre og mere imponerende / overbevisende lydbillede og perspektiv, mere imponerende fysisk oplevelse mm. som jeg også vægter tungt..  (derfor aldrig mere små (basløse) mini højtalere) men klangen er ikke rigtig!... (desverre) de fleste "færdig" højtalere indebære alt for store kompromisser med hvad jeg anser for optimal design, størelse, klang balance, fysisk kapasitet, bas dybde mm. (de der har færest kompromisser er iøvrigt uden for realistisk økonomisk rækkevidte)
 
Så skal det gøres "ordentligt"? må man gøre det selv!!! .. (det sku bare tage mere end 10 - 12 år.. at komme så langt..
 
mvh.
 
 
Senest rettet af miju ons jan 04, 2006 14:43, rettet i alt 1 gang.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » ons jan 04, 2006 13:25

Groove skrev:
Hej Miju....dejligt med noget modspil der ikke bliver persomligt :D

sandt nok!!


Du skriver at "det er en illusion at tro man kan genskabe live musik". Det er jeg faktisk enig i....men det er også en god illusion jeg søger.

Det er det bedste vi kan forsøge at opnå! en så god illusion som muligt med de værktøjer vi nu har.. begrænsningen er mediet (cd'n og eller Vinyl skiven) og hvad og hvordan det der er her er!.. 

Desverere kan intet der ligner IRL. "præsses" ned her på!... men kun en nedscaleret illusion her af.. (ganske farvet og forvrænget endda og det selv på de bedste indspilninger)

Men det er hvad vi har og må abstrahere bedst muligt fra.. (hvilket jo heldigvis er ganske muligt..

MEN!

Hvad og hvormeget der skal til at opnå dette er vidt forskelligt fra individ til individ...

En mulighed for at leve mig ind i tingene og blive løftet væk fra teknikken (værktøjet).

Det får du når du oplever lyden gengivet troværdigt og overbevisende i dine øre og efter de parametre du vægter højst (bevist eller ubevist)

IGEN!!

Hvad og hvormeget der skal til at opnå dette er vidt forskelligt fra individ til individ...

Som når man ser en god film og bliver en del af handlingen.....så er det at farverne ikke er 100% naturlige ikke det vigtigste. HVis man sidder og vurderer om et træ har den helt rigtige farve i en scene, er man ikke MED i filmen, han er en iagtager, en censor....

Jeg vil ikke se på, jeg vil være med :P

Jeg går efter det samme! ( i det omfang nu muligt med 2 kanal.. og man kan faktisk komme forbavsende langt MEN! skal du VIRKELIG have det du der beskriver helt optimalt når du eks. ser film. er det jo suround du skal gå efter!)

En storslået og realistisk illusion, følelsen at være der og eller at være "med" 

Et lydbillede stort og troværdigt, som man næsten kan vandre ind i... en fysisk oplevelse af lyden tillige..

Når man sidder i lyttepositionen forsvinder lytterummet, og du er DER! alt skal stå precist som hugget ud i granit, og i realistisk størelse..

Rummet skal forsvinde og du skal som sagt være  DER!.. hvor det sker, musikken skal ikke være hos dig!... du skal være hos /hvor musikken er!.. om det er et lille studie eller Royal Albert Hall...

Ikke noget med et lyttevindue man kikker "ind af" du skal mindst sidde i "vindueskarmen" eller lige inden for.. men helst oppe blandt musikerne..

Denne oplevelse kommer kun hvis man for det første har "det hele" med.. altså også den "sidste" oktav, så NUL små to vejs eller lignende..

Minimums krav er 20 Hz. til 25 - 30 kHz. +/-3 db.

Glem alt om små 5 - 6½ & 8" enheder til bassen, oplevelsen af rummet og størelsen kommer til stor del fra suboktaverne, er musikken STOR skal højtaleren der skal gengive det realistisk også være det!... sorry for alle der har for lidt plads mm. men thats a fact!.. 99% af alle mindre og mellem store højtaler man kan få "amputere" musikken ved anklerne.. og den før omtalte rent fysiske oplevelse (man iøvrigt også får ved live musik) kræver ganske store mængder luft flyttet..  noget der kræver ganske store enheder og systemer mm. og ikke mindst HELE frekvens spektret fra lige under 20 Hz. til godt over 20 kHz.

Dette kan kun store 12 & 15" bas systemer levere.. (til nød to eller flere 10" men optimalt er det ikke!)

 

mvh.

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf miju » ons jan 04, 2006 17:56

Groove skrev:Jeg husker et gammel citat fra en af de store i hifi branchen (Heyser?):

En mand har tabt sin pung en mørk nat og står ved en gadelampe og kigger efter den. En anden mand kommer forbi og spørger hvad han laver....og vil hjælpe.
Mand 2: Hvor tabte du den?
Mand 1: Ovre på den anden side af vejen!
Mand 2: Hvorfor leder du så herovre???
Mand: Fordi det er her lyset er!


Det er sikkert rigtigt at alt kan måles og beregnes. Hvis man har de nødvendige inputs og metoder. Det har vi bare ikke! Derfor skal målinger ikke styre, tværtimod....

Hvis en kemisk måling siger en vin er god og den er udrikkelig, så er den sku' udrikkelig. Der måles bare på de forkerte parametre.

Jeg vil sige at jeg selv har ledt forgeves efter den rette højtaler i over 15 år.. før jeg fandt ud af hvor "lyset" var!...  (det var hvor liniariteten var størst!.. hvilket jeg intet anede om den gang)

Før denne viden famlede man i mørket! og blev besnæret af div. højtalere som man lyttede til og kun brugte ørene, men som man efter længere tids nærmere bekendtskab med alligevel fandt fejl og iriterende mangler ved!... det var altid et og andet kompromis man måtte leve med...

Efter jeg har fundet ud af hvad målingerne egentlig siger og resultere af i lyd.. blev valget nemmere og der kom færre fejl skud / køb... (hvad der skulle "gås" efter og lyttes nærmere på blev indsnævret en smule)

Og nu når jeg laver selv.. så først ret frekvensgang... og så fin tuning.. så er man i mål!... og det stemmer HVER! gang... hver gang jeg lytter og siger.. næææææ der er noget galt..  så kan det også ses som afvigelse på frekvens gangen!..

Kom ikke og sige at man ikke kan bruge målinger til noget... man skal bare forstå dem tilbunds og vide hvad de betyder..
 
Det nytter ikke at lede i mørket, her kan man intet se eller finde, ej helre i lyset, hvis det ikke er der man har tabt "pungen".. man bringer lyset til mørket hvor man "tabte" den pung!!... (målinger gør netop i en hvis udstrækning det!)
 
mvh.
Senest rettet af miju fre jan 06, 2006 14:28, rettet i alt 1 gang.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf kibri » fre jan 06, 2006 09:05

macwerk skrev:Der er noget der har undret mig, meget! Kære højttaler-byggere, hvordan kan det være at duens synkron-princip aldrig nævnes? Ville det ikke være vær at tilstræbe en højttaler med synkron-arbejdende enheder?
 
Hej macwerk...
 
Godt spørgsmål.
DCA benytter sig af det. Om der er flere, ved jeg ikke?!
 
For kibri´s vedkommende, er det aldrig noget vi har sat os grundigt ind i. Jeg har læst om det, set tegninger og sågar filtrene IRL. Det alene gør, at jeg ikke har det store mod på at gå igang med dem...
Men i teorien (synkront arbejdende enheder) er det jo helt korrekt. Virker det efter hensigten, vil HT altid være i akustisk fase og med en rigtig powerrespons.
Vi er dog af den overbevisning, at det kan opnås af andre veje
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf kibri » fre jan 06, 2006 17:04

miju skrev:

Jeg lytter til mange højtalere.. meget udstyr og masser af forskellig musik..og de højtalere eller andet der får de små nakkehår til at rejse sig når mine favorit numre spilles, er de mest rigtige!...(dette uden at kende til div. målinger og data!..)   nu er det bare således at der siden jeg har været bevist om målinger mm. og længe før dette, ( har vist sig senere) har der faktisk været et samfald med de bedst teknink målende højtalere (liniære mm.) samt bedst målende grej, og de der gav mig den bedste oplevelse.....  DERFOR DEN HOLDNING JEG LIGGER FOR DAGEN!...  ørene talte faktisk først! og siden det faktuelle målbare.. (der er bare tilfældigvis et samfald mellem det jeg oplever som bedst og mest rigtigt og det der måler bedst!..)
 

Hej miju…

 

Tak for historien. Jeg kan godt forstå når man gentagne gange oplever det samme, drager nogle paraleller.

Muligt du har trænet dit øre i ret frekvensgang og er meget følsom over for netop det?

Men det er stadig ikke her de vise ligger begravet i at lave en HT der spiller musik.

Alle er vi vel enige om, at to identisk målende HT kan lyde vidt forskelligt. Det er der flere grunde til, bl.a. fase og op- og afladninger af energier. Disse lader sig ikke sådan lige måle.

Når man skruer en enhed i et kabinet, bliver det en og samme enhed. Ikke to. De skal derfor arbejde sammen, ikke imod hinanden. Kabinettet må netop gerne sige noget, da det er en del af højttaleren. Det er fuldkommen utopi at tro, at kabinettet bliver en bedre arbjdsbetingelse for enheden, des dødere det bliver. Dét sker aldrig og er et uopnåeligt ideal.

Ved at lade kabinettet være en samspiller, får man bedre styr over de vigtige op- og afladninger af energier. Det er nemlig disse, der i høj grad giver HT´s egenlyd og en stor del af forklaringen på, hvorfor MDF-HT stort set altid har samme grundklang.

Først når man opnår styr på energiudladninger, begynder HT at spille musik – vi har netop fjernet dens grundklang og står tilbage med musikken. Jonas ville kalde det ”større forskelle” - vi begynder at opleve pladerne uden den mekaniske og elektriske sminke, der gør, at man får trang til at skifte HT hvert ½ år.

Begynder man at vurdere en sådan HT efter hi-fi termer, giver det ligesom ingen mening. Den vil muligvis nok tabe, når snakken går på luft i toppen, lækker mellemtone o.s.v. Men for folk der vil høre pladen og ikke højttaleren, er det den bedste vej jeg kender.

 

Dette er helt essentielt for alt vi laver. Lige fra kondensatorer til terminaler, bliver de bedømt ud fra denne devise. Des flere ophopninger der bliver barberet væk, jo mere forståelig bliver musikken. Det er svært at fange, hvis man erstatter en del i et anlæg med stor egenlyd, da vil det drukne. Men når først vejen er brolagt, står det helt klart hvad der virker og omvendt.

 

Det er det samme der gør sig gældende alle steder i kæden. Om det er plastic i stikkontakter, eller senest BulletPlug og WBT´s NextGen stik. Tænk over det. Des mindre metal i et stik – jo hurtigere vil de vildtfarne energier finde den rigtige vej. Samme i en PU, samme i tonearmen o.s.v. De største energier findes i HT, derfor er det af yderste vigtighed netop her!

 

Nu fik vi din historie, dette er vores. Der er meget mere til det ovenstående, men dette er helt grundlæggende.

Vi behøver ikke være enige, men gider du/i tænke lidt over det, er jeg tilfreds..

 

Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf miju » fre jan 06, 2006 21:05

kibri skrev:

miju skrev:

Jeg lytter til mange højtalere.. meget udstyr og masser af forskellig musik..og de højtalere eller andet der får de små nakkehår til at rejse sig når mine favorit numre spilles, er de mest rigtige!...(dette uden at kende til div. målinger og data!..)   nu er det bare således at der siden jeg har været bevist om målinger mm. og længe før dette, ( har vist sig senere) har der faktisk været et samfald med de bedst teknink målende højtalere (liniære mm.) samt bedst målende grej, og de der gav mig den bedste oplevelse.....  DERFOR DEN HOLDNING JEG LIGGER FOR DAGEN!...  ørene talte faktisk først! og siden det faktuelle målbare.. (der er bare tilfældigvis et samfald mellem det jeg oplever som bedst og mest rigtigt og det der måler bedst!..)
 

Hej miju…

 

Tak for historien. Jeg kan godt forstå når man gentagne gange oplever det samme, drager nogle paraleller.

Muligt du har trænet dit øre i ret frekvensgang og er meget følsom over for netop det?

 

Jeg kan somregel høre hvis der er noget der mangler eller "stiker lidt ud" og ca. hvor det ligger og hvor mange db. så'n +/- en enkelt.. og det stemmer næsten altid med hvad en efterfølgende måling siger.. (og skulle den vise ret frekvensgang alligevel? er det som regel noget fase relateret der ikke ses direkte på frekvensgangen men så på en fase måling)

 

Men det er stadig ikke her de vise ligger begravet i at lave en HT der spiller musik.

Alle er vi vel enige om, at to identisk målende HT kan lyde vidt forskelligt. Det er der flere grunde til, bl.a. fase og op- og afladninger af energier. Disse lader sig ikke sådan lige måle.

 

Det har du for så vidt lidt ret i!... 

 

Ret frekvensgang er ikke ALT! men dog alligevel en betingelse for at hvad der kommer du nærmer sig mest muligt det der kommer ind over terminalerne..

 

Rigtigt er at to relativ liniære højtalere godt kan lyde forskelligt og en godt og en anden knap så godt..

 

Dette skyldes flere faktore, blandtandet som du nævner faseforholdene, hvis ikke de er optimale og liniære samtidigt, vil det give et forkert lydende resultata uanset frekvensgangens fortræffeligheder!..

 

Ligeledes så er der det faktum at den 100% liniære højtaler ikke findes.. det aller bedste jeg har set har været +/- 0,5 db. men +/- mellem 1 & 1,5 db. er som regel noget af det bedste man ser.. og ofte godtages hele +/- 3 db.??!!  DET! er dog lige lovligt large efter min bedste overbevisning.. men så'n der rundt +/- 1 til max. 1,5 db. er ganske ok... (det bedste jeg har kunne presse mine til er +/- 1 til 1,2 db. 30 Hz.- 20 kHz.)

 

MEN! selv her er der jo faktisk reelt rigelig headroom for forskelligheder alt efter HVOR de små afvigelser inden for disse rammer nu ligger..og som trods alt er så tilpads hørbere at de kan være med til at give højtaleren sin helt egen "personlighed" disse små udsving er ganske enkelt enhedernes om man så kan sige personlighed.. alle enheder har deres specielle frekvensgang der uanset hvor godt man tæmmer dem omkring delefrerkvensen og fjerne / dæmper opbrydninger vil være deres specielle "fingeraftyk"

 

Jeg kan efterhånden se på en rå måling af en enhed hvilken det er af de jeg har stiftet nærmere bekendtskab med gennem tiderne.. (og ofte på forskellige højtaleres målinger hvilke enheder der er anvendt) netop ved at kende disse små særpræg de enkelte enheder har grundliggende i deres relle arbejdes område..)

 

Derfor lyder selv relativ liniære højtalere ikke ens hvis de anvender forskellige enheder.. ( forskellig deling kan også give mindre forskelligheder selv med samme enheder anvendt)

 

Men under alle omstændigheder så har alle enheder i sig selv en personlighed der ligger indenfor selv den mest rette frekvensgang man kan opnå..

 

Hvad der så HER indenfor opfattes som mest korekt og mindst farvene er noget subjektivt!..

 

En liniær højtaler kan godt lyde umusikalsk og ikke godt.

 

En uliniær højtaler kan subjektivt lyde mere rigtig og musikalsk end en liniær..

 

Men en uliniær højtaler kan aldrig spille korekt.

 

At få begge parametre til at summere.. liniær frekvensgang, (fase og andre vigtige parametre også) samtidig med at det lyder musikalsk og godt DET! er KUNSTEN! og DET TAGER TID!..

 

At lave en liniær højtaler er nemt nok! det gøres blot ved at lave stejle filtre og en masse korektion! MEN! det bliver det ikke nødvendigvis godt af!...

 

Kunsten er at sammensætte enheder og et så simpelt filter som muligt i et så optimalt kabinet som muligt og få en så liniær gengivelse som muligt med så meget liv og dynamik samt her af musikalitet som muligt!..

 

Jeg har da hørt flere liniære højtalere der ikke lød godt eller virkede rigtigt!..

 

Men jeg har heller ingen uliniære højtalere hørt spille rigtigt!!..

 

HER! er ørene det sidste måleredskab!... (hvilket jeg hele tiden har sagt at man da ikke kommer uden om!)

 

 

Når man skruer en enhed i et kabinet, bliver det en og samme enhed. Ikke to. De skal derfor arbejde sammen, ikke imod hinanden.

 

JA! kabinetter og enheder skal samarbejde, enheden skal bevæge sig og "sige" noget, kabinettet skal ikke sigen noget og stå helt stille og KUN fungere som platform, og volume begrænser mm.

 

Kabinettet må netop gerne sige noget, da det er en del af højttaleren. Det er fuldkommen utopi at tro, at kabinettet bliver en bedre arbjdsbetingelse for enheden, des dødere det bliver. Dét sker aldrig og er et uopnåeligt ideal.

 

Nej da! det er da nemt nok!.. 100% dødt kan man aldrig opnå, men at reducere resonanser mm. så det ikke har nogen som helst akustisk indflydelse er ikke så svært!... (det kan også nemt måles)

 

Ved at lade kabinettet være en samspiller, får man bedre styr over de vigtige op- og afladninger af energier.

 

Overfæødig energi skal ledes væk og kvæles!...  og må ikke gøre sig akystisk gældende på nogen måde!..  KUN! det enheden lever som følge af det direkte tilførte elektriske signal skal høres!...

 

Det er nemlig disse, der i høj grad giver HT´s egenlyd og en stor del af forklaringen på, hvorfor MDF-HT stort set altid har samme grundklang.

 

Ja for de der ikke har styr over det og sjusker med afstivning og dæmpning mm.  jeg har aldrig hørt en højtaler hvor kabinettet spiller med HØRBART! lyde af noget brugbart!...

 

Først når man opnår styr på energiudladninger, begynder HT at spille musik – vi har netop fjernet dens grundklang og står tilbage med musikken. Jonas ville kalde det ”større forskelle” - vi begynder at opleve pladerne uden den mekaniske og elektriske sminke, der gør, at man får trang til at skifte HT hvert ½ år.

 

Her er vi da ikke uenige, JEG HAR BLOT MIN MÅDE AT GØRE DET PÅ! og efter min opfattelse af hvornår dette du der omtaler opstår mm.

 

Begynder man at vurdere en sådan HT efter hi-fi termer, giver det ligesom ingen mening.

 

Hifi termer??? well det er noget man har for at kunne komunikere sammen om netop alle disse ting!... og hvorfor nogle ser det som noget dårligt fatter jeg ikke! hifi termer er redskaber!.. ikke andet!... der er åbenbart nogen der tror andet??

 

Den vil muligvis nok tabe, når snakken går på luft i toppen, lækker mellemtone o.s.v. Men for folk der vil høre pladen og ikke højttaleren, er det den bedste vej jeg kender.

 

Man skal netop kun høre pladen! (musikken) og ikke højtaleren!... og det opnås bedst som jeg forskriver efter min opfattelse og mening og efter mine øre!..

 

Dette er helt essentielt for alt vi laver. Lige fra kondensatorer til terminaler, bliver de bedømt ud fra denne devise. Des flere ophopninger der bliver barberet væk, jo mere forståelig bliver musikken. Det er svært at fange, hvis man erstatter en del i et anlæg med stor egenlyd, da vil det drukne. Men når først vejen er brolagt, står det helt klart hvad der virker og omvendt.

 

Det kan jeg ikke sige noget imod!..  alt sakl vælges med omhu..

 

Det er det samme der gør sig gældende alle steder i kæden. Om det er plastic i stikkontakter, eller senest BulletPlug og WBT´s NextGen stik. Tænk over det. Des mindre metal i et stik – jo hurtigere vil de vildtfarne energier finde den rigtige vej. Samme i en PU, samme i tonearmen o.s.v. De største energier findes i HT, derfor er det af yderste vigtighed netop her!

 

Energier skal styres KOREKT!..  uønskede energier enten forhindres i det omfang muligt, eller dæmpes, flyttes og kvæles! så de ikke gør sig gældende høtbart og akustisk!..

 

Nu fik vi din historie, dette er vores. Der er meget mere til det ovenstående, men dette er helt grundlæggende.

Vi behøver ikke være enige, men gider du/i tænke lidt over det, er jeg tilfreds..

 

Mange ting er vi da enige i!...  metoderne kan bere variere og være forskellige.. men målet er jo nok det samme jo!...  mindst mulig "højtaler" mest mulig musik som er på pladen!... ( musikken som er på pladen er nøgleordet for mig!... for andet har vi ikke, hvordan det har lydt og ellers lyder andet steds udenfor studie eller netop DEN indspilning eller ude i IRL. ved vi ikke og kan for det meste slet ikke reproduceres! ...  hvad der KAN! reproduceres er hvad der er på pladen!...  selv om vi faktisk heller ikke helt ved hvordan det er?? men som sagt liniaritet og styr over vigtige parametre er en del af vejen, og en der er reletiv mere nonsubjektiv end ren gætteri)

 

m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.