kibri skrev:miju skrev:Jeg lytter til mange højtalere.. meget udstyr og masser af forskellig musik..og de højtalere eller andet der får de små nakkehår til at rejse sig når mine favorit numre spilles, er de mest rigtige!...(dette uden at kende til div. målinger og data!..) nu er det bare således at der siden jeg har været bevist om målinger mm. og længe før dette, ( har vist sig senere) har der faktisk været et samfald med de bedst teknink målende højtalere (liniære mm.) samt bedst målende grej, og de der gav mig den bedste oplevelse..... DERFOR DEN HOLDNING JEG LIGGER FOR DAGEN!... ørene talte faktisk først! og siden det faktuelle målbare.. (der er bare tilfældigvis et samfald mellem det jeg oplever som bedst og mest rigtigt og det der måler bedst!..)
Hej miju…
Tak for historien. Jeg kan godt forstå når man gentagne gange oplever det samme, drager nogle paraleller.
Muligt du har trænet dit øre i ret frekvensgang og er meget følsom over for netop det?
Jeg kan somregel høre hvis der er noget der mangler eller "stiker lidt ud" og ca. hvor det ligger og hvor mange db. så'n +/- en enkelt.. og det stemmer næsten altid med hvad en efterfølgende måling siger.. (og skulle den vise ret frekvensgang alligevel? er det som regel noget fase relateret der ikke ses direkte på frekvensgangen men så på en fase måling)
Men det er stadig ikke her de vise ligger begravet i at lave en HT der spiller musik.
Alle er vi vel enige om, at to identisk målende HT kan lyde vidt forskelligt. Det er der flere grunde til, bl.a. fase og op- og afladninger af energier. Disse lader sig ikke sådan lige måle.
Det har du for så vidt lidt ret i!...
Ret frekvensgang er ikke ALT! men dog alligevel en betingelse for at hvad der kommer du nærmer sig mest muligt det der kommer ind over terminalerne..
Rigtigt er at to relativ liniære højtalere godt kan lyde forskelligt og en godt og en anden knap så godt..
Dette skyldes flere faktore, blandtandet som du nævner faseforholdene, hvis ikke de er optimale og liniære samtidigt, vil det give et forkert lydende resultata uanset frekvensgangens fortræffeligheder!..
Ligeledes så er der det faktum at den 100% liniære højtaler ikke findes.. det aller bedste jeg har set har været +/- 0,5 db. men +/- mellem 1 & 1,5 db. er som regel noget af det bedste man ser.. og ofte godtages hele +/- 3 db.??!! DET! er dog lige lovligt large efter min bedste overbevisning.. men så'n der rundt +/- 1 til max. 1,5 db. er ganske ok... (det bedste jeg har kunne presse mine til er +/- 1 til 1,2 db. 30 Hz.- 20 kHz.)
MEN! selv her er der jo faktisk reelt rigelig headroom for forskelligheder alt efter HVOR de små afvigelser inden for disse rammer nu ligger..og som trods alt er så tilpads hørbere at de kan være med til at give højtaleren sin helt egen "personlighed" disse små udsving er ganske enkelt enhedernes om man så kan sige personlighed.. alle enheder har deres specielle frekvensgang der uanset hvor godt man tæmmer dem omkring delefrerkvensen og fjerne / dæmper opbrydninger vil være deres specielle "fingeraftyk"
Jeg kan efterhånden se på en rå måling af en enhed hvilken det er af de jeg har stiftet nærmere bekendtskab med gennem tiderne.. (og ofte på forskellige højtaleres målinger hvilke enheder der er anvendt) netop ved at kende disse små særpræg de enkelte enheder har grundliggende i deres relle arbejdes område..)
Derfor lyder selv relativ liniære højtalere ikke ens hvis de anvender forskellige enheder.. ( forskellig deling kan også give mindre forskelligheder selv med samme enheder anvendt)
Men under alle omstændigheder så har alle enheder i sig selv en personlighed der ligger indenfor selv den mest rette frekvensgang man kan opnå..
Hvad der så HER indenfor opfattes som mest korekt og mindst farvene er noget subjektivt!..
En liniær højtaler kan godt lyde umusikalsk og ikke godt.
En uliniær højtaler kan subjektivt lyde mere rigtig og musikalsk end en liniær..
Men en uliniær højtaler kan aldrig spille korekt.
At få begge parametre til at summere.. liniær frekvensgang, (fase og andre vigtige parametre også) samtidig med at det lyder musikalsk og godt DET! er KUNSTEN! og DET TAGER TID!..
At lave en liniær højtaler er nemt nok! det gøres blot ved at lave stejle filtre og en masse korektion! MEN! det bliver det ikke nødvendigvis godt af!...
Kunsten er at sammensætte enheder og et så simpelt filter som muligt i et så optimalt kabinet som muligt og få en så liniær gengivelse som muligt med så meget liv og dynamik samt her af musikalitet som muligt!..
Jeg har da hørt flere liniære højtalere der ikke lød godt eller virkede rigtigt!..
Men jeg har heller ingen uliniære højtalere hørt spille rigtigt!!..
HER! er ørene det sidste måleredskab!... (hvilket jeg hele tiden har sagt at man da ikke kommer uden om!)
Når man skruer en enhed i et kabinet, bliver det en og samme enhed. Ikke to. De skal derfor arbejde sammen, ikke imod hinanden.
JA! kabinetter og enheder skal samarbejde, enheden skal bevæge sig og "sige" noget, kabinettet skal ikke sigen noget og stå helt stille og KUN fungere som platform, og volume begrænser mm.
Kabinettet må netop gerne sige noget, da det er en del af højttaleren. Det er fuldkommen utopi at tro, at kabinettet bliver en bedre arbjdsbetingelse for enheden, des dødere det bliver. Dét sker aldrig og er et uopnåeligt ideal.
Nej da! det er da nemt nok!.. 100% dødt kan man aldrig opnå, men at reducere resonanser mm. så det ikke har nogen som helst akustisk indflydelse er ikke så svært!... (det kan også nemt måles)
Ved at lade kabinettet være en samspiller, får man bedre styr over de vigtige op- og afladninger af energier.
Overfæødig energi skal ledes væk og kvæles!... og må ikke gøre sig akystisk gældende på nogen måde!.. KUN! det enheden lever som følge af det direkte tilførte elektriske signal skal høres!...
Det er nemlig disse, der i høj grad giver HT´s egenlyd og en stor del af forklaringen på, hvorfor MDF-HT stort set altid har samme grundklang.
Ja for de der ikke har styr over det og sjusker med afstivning og dæmpning mm. jeg har aldrig hørt en højtaler hvor kabinettet spiller med HØRBART! lyde af noget brugbart!...
Først når man opnår styr på energiudladninger, begynder HT at spille musik – vi har netop fjernet dens grundklang og står tilbage med musikken. Jonas ville kalde det ”større forskelle” - vi begynder at opleve pladerne uden den mekaniske og elektriske sminke, der gør, at man får trang til at skifte HT hvert ½ år.
Her er vi da ikke uenige, JEG HAR BLOT MIN MÅDE AT GØRE DET PÅ! og efter min opfattelse af hvornår dette du der omtaler opstår mm.
Begynder man at vurdere en sådan HT efter hi-fi termer, giver det ligesom ingen mening.
Hifi termer??? well det er noget man har for at kunne komunikere sammen om netop alle disse ting!... og hvorfor nogle ser det som noget dårligt fatter jeg ikke! hifi termer er redskaber!.. ikke andet!... der er åbenbart nogen der tror andet??
Den vil muligvis nok tabe, når snakken går på luft i toppen, lækker mellemtone o.s.v. Men for folk der vil høre pladen og ikke højttaleren, er det den bedste vej jeg kender.
Man skal netop kun høre pladen! (musikken) og ikke højtaleren!... og det opnås bedst som jeg forskriver efter min opfattelse og mening og efter mine øre!..
Dette er helt essentielt for alt vi laver. Lige fra kondensatorer til terminaler, bliver de bedømt ud fra denne devise. Des flere ophopninger der bliver barberet væk, jo mere forståelig bliver musikken. Det er svært at fange, hvis man erstatter en del i et anlæg med stor egenlyd, da vil det drukne. Men når først vejen er brolagt, står det helt klart hvad der virker og omvendt.
Det kan jeg ikke sige noget imod!.. alt sakl vælges med omhu..
Det er det samme der gør sig gældende alle steder i kæden. Om det er plastic i stikkontakter, eller senest BulletPlug og WBT´s NextGen stik. Tænk over det. Des mindre metal i et stik – jo hurtigere vil de vildtfarne energier finde den rigtige vej. Samme i en PU, samme i tonearmen o.s.v. De største energier findes i HT, derfor er det af yderste vigtighed netop her!
Energier skal styres KOREKT!.. uønskede energier enten forhindres i det omfang muligt, eller dæmpes, flyttes og kvæles! så de ikke gør sig gældende høtbart og akustisk!..
Nu fik vi din historie, dette er vores. Der er meget mere til det ovenstående, men dette er helt grundlæggende.
Vi behøver ikke være enige, men gider du/i tænke lidt over det, er jeg tilfreds..
Mange ting er vi da enige i!... metoderne kan bere variere og være forskellige.. men målet er jo nok det samme jo!... mindst mulig "højtaler" mest mulig musik som er på pladen!... ( musikken som er på pladen er nøgleordet for mig!... for andet har vi ikke, hvordan det har lydt og ellers lyder andet steds udenfor studie eller netop DEN indspilning eller ude i IRL. ved vi ikke og kan for det meste slet ikke reproduceres! ... hvad der KAN! reproduceres er hvad der er på pladen!... selv om vi faktisk heller ikke helt ved hvordan det er?? men som sagt liniaritet og styr over vigtige parametre er en del af vejen, og en der er reletiv mere nonsubjektiv end ren gætteri)