Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

KABINETTER - og et DIY højtalersystem...

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Indlægaf MortenB » lør nov 22, 2008 15:13

Til sidst et indtryk af den samlede konstruktion (med et MTM kabinet stående ved siden af).

Bas extension modulerne beskrevet i første indlæg følger senere...


Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MortenB » lør nov 22, 2008 15:18

Janils skrev:

Kunne godt blive fristet til noget lignende, men
så alligevel ikke. Der skal en CNC til og det kan man betale sig fra!
Kan dog godt se fordelen ved at lave det fra side til side i stedet for
op/ned.


Det har ''kun'' taget ca 300 timer at lave kabinetterne  ;)  Men jeg gider godt nok heller ikke gøre det om  :D 

Hvis jeg var meget til AutoCad eller lignende var jeg nok startet med at tegne alle profilerne, og derved havde jeg også haft data til en CNC fræser. Men jeg er mere den ''gammeldags type''. Jeg skal mærke træet, se skabelonerne i 1:1 osv, og derved har jeg så og sige arbejdet mig frem til det endelige design...

Janils skrev:
Således vil jeg sige første prioritet er at lede lyden fra bagsiden af enheden væk og "sluge" den. Så er vi ovre i noget "tapered pipe" eller transmission line - lidt a la B&W Nautilus.


Ja, det er netop bagsideudstrålingen vi har forsøgt at ''sluge'' med måden difussionen er opbygget på i kamrene. Når man eks taler ind i mellemtonekabinetterne er det præcist som at tale i et lyddødt rum. I bunden (bagerst) i mellemtone kamrene placeres en lille smule fåreuld, og diffusion / dæmpning af bagsideudstrålingen er næsten ideel.
Senest rettet af MortenB lør nov 22, 2008 18:32, rettet i alt 2 gange.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

NEXT STEP

Indlægaf MortenB » lør nov 22, 2008 15:28

Jeg er sådan set ved at være færdig med kabinetterne pånær den endelige finish, som laves senere.

Det næste bliver, at jeg kører hele skidtet ned til Tony Gee i Holland, så skal han bruge nogle måneder på at fintrimme filtrene.

I den forbindelse skal vi også have truffet det endelige valg om, hvilke mellemtoner vi vil bruge. Det bliver enten de Accuton, der er vist på nogle af de første billeder. Eller alternativt nogle custom enheder Per (Skaaning) har lavet efter vores specs. Personligt var jeg mest til Accuton, men må erkende, at de enheder Per har tryllet frem giver dem kamp til stregen.

Well... Her var lidt DIY ideer til kabinet design og konstruktion, som KAN udføres med stiksav, knofedt osv osv. Håber nogen kan bruge nogle af ideerne til inspiration  :)

PS. Når systemet er helt færdigt bliver det bragt som DIY projekt på Tony's site.

Senest rettet af MortenB lør nov 22, 2008 18:33, rettet i alt 1 gang.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Per N » lør nov 22, 2008 15:28

Imponerende flot arbejde! intet mindre. Og jeg er glad for de billeder kom op igen

Har du gjort dig nogle tanker med hensyn til fasen mellem mellemtone og bas kabinettet så de evt kan forskydes i forhold til hinanden eller har du prioriteret andre parametre højere?
Der findes kun 10 slags mennesker, dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Brugeravatar
Per N
Seniormedlem
 
Indlæg: 530
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 20:05
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf MortenB » lør nov 22, 2008 15:35

Per N skrev:Imponerende flot arbejde! intet mindre. Og jeg er glad for de billeder kom op igen

Har du gjort dig nogle tanker med hensyn til fasen mellem mellemtone og bas kabinettet så de evt kan forskydes i forhold til hinanden eller har du prioriteret andre parametre højere?


Hey Per,

Takker  :)  Og som skrevet ovenfor synes jeg nu det er muligt at dele sit DIY igen, idet de værste tosser er blevet vippet ud fra fora. Det ér nu altså sjovt at kunne dele tingene. Desuden synes jeg det kunne være fedt med en debat om, hvorvidt det vi har lavet her simpelthen er totalt sindsygt overkill, eller om kabinetterne vitterligt er vigtigere, end som så...!!??

Som nævnt indledningsvis har vi lavet diverse forstudier, som ledte frem til vores tre kriterier. Blandt andet har vi (Tony) lavet den samme lille to vejs konstruktion med et kabinet udført i MDF, og et udført i stil med ovennævnte, dog knapt så vildt. Meldingerne fra Holland er ''thumps up'' til det hårde/stive kabinet med lavt Q, og til Tonys egne high end konstruktioner bruger han aldrig MDF og lignende bløde kabinetter igen. Men det kan jo være andre har andre erfaringer..!!??

Mht fasen, så er delefrekvensen mellem basmodulet og MTM omkring 150Hz, og med så lav delefrekvens skal kabinetterne flyttes en del for at justere fase. Det klarer vi i filtret. Men jeg kan da tilføje, at båndet i bånddiskanterne er flyttet 27mm bag frontplanden, netop for at give en optimal fase ift mellemtonernes akustiske centre...

Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf lydkaj » søn nov 23, 2008 10:30

Er der nogen der kan overskue hvad der sker hvis der indbygges noget der ligner dette.
http://www.delta.dk/C1256ED600446B80/sysOakFil/SLAM/$File/uk%20-%20SLAM%20-%20Constructional%20Details%20-%20med%20logo%20-%20p156.pdf
eks. i forbindelse med bagpladen på et lukket kabinet (med små kontrollerede utætheder)
lydkaj
Profil Lukket
 
Indlæg: 465
Tilmeldt: fre sep 28, 2007 19:13
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf ulrikmm » søn nov 23, 2008 10:36

Hej Ducati, flot arbejde.

Vedr. dit mere principielle spørgsmål: Hvad er vigtigst - kabinet eller transducer:

Jeg har tre betragtninger:

1) Man må kunne måle med en vibrationstranducer, fx. med en gammel DJ pickup, der med et fiksatur holdes hen mod kabinetfladen, hhv. den spillende enhed, hvor stort vibrationsbidraget fra et område på kabinettet er i fht. fra enheden. Altså man kunne måle udgangspændingen på pickuppen i begge tilfælde. Med en så simpel og ikke særligt robust transducer, må man naturligvis begrænse hvor højt der kan testes.

2) Det gamle trick med at lade HT spille mens den står op. Og derefter lægges den ned mod et betongulv (der må ved enheder, fx domer, der stikker frem laves en adapter, så enhederne ikke ødelægges mod gulvet.

man kan så måle lydtrykket fra hele HT vs. lydtrykket fra de 5 af kabinettets 6 flader.

3) Mere teoretisk: Degraderingen af lydgengivelsen sker vel på mange måder i en HT. Fejl i en enheds kvalitet kan ikke rettes op, selv f verdens bedste kabinet. Hvorfor man kunne argumentere for at Først stile mod de bedst mulige enheder. Og derefter optimere kabinettet. Betragtningen er rent teoretisk og kan naturligvis anfægtes.

Mvh Ulrikmm
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

Indlægaf Modifix » søn nov 23, 2008 11:09

lydkaj skrev:Er der nogen der kan overskue hvad der sker hvis der indbygges noget der ligner dette.
http://www.delta.dk/C1256ED600446B80/sysOakFil/SLAM/$File/uk%20-%20SLAM%20-%20Constructional%20Details%20-%20med%20logo%20-%20p156.pdf
eks. i forbindelse med bagpladen på et lukket kabinet (med små kontrollerede utætheder)

Hvis du går igang, mener jeg Magneto har noget billig gummiplade du kan overtage..

Mvh. Jens/Modifix
Der ikke har de store problemer med sit rum - langt flere med elendigt indspillet musik!
Modifix
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: lør nov 26, 2005 15:20
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf MortenB » søn nov 23, 2008 11:26

ulrikmm skrev:Hej Ducati, flot arbejde.

Vedr. dit mere principielle spørgsmål: Hvad er vigtigst - kabinet eller transducer:

Jeg har tre betragtninger:

1) Man må kunne måle med en vibrationstranducer, fx. med en gammel DJ pickup, der med et fiksatur holdes hen mod kabinetfladen, hhv. den spillende enhed, hvor stort vibrationsbidraget fra et område på kabinettet er i fht. fra enheden. Altså man kunne måle udgangspændingen på pickuppen i begge tilfælde. Med en så simpel og ikke særligt robust transducer, må man naturligvis begrænse hvor højt der kan testes.

2) Det gamle trick med at lade HT spille mens den står op. Og derefter lægges den ned mod et betongulv (der må ved enheder, fx domer, der stikker frem laves en adapter, så enhederne ikke ødelægges mod gulvet.

man kan så måle lydtrykket fra hele HT vs. lydtrykket fra de 5 af kabinettets 6 flader.

3) Mere teoretisk: Degraderingen af lydgengivelsen sker vel på mange måder i en HT. Fejl i en enheds kvalitet kan ikke rettes op, selv f verdens bedste kabinet. Hvorfor man kunne argumentere for at Først stile mod de bedst mulige enheder. Og derefter optimere kabinettet. Betragtningen er rent teoretisk og kan naturligvis anfægtes.

Mvh Ulrikmm


Hej Ulrik...

Jeg spøger IKKE, om hvad der er vigtigst, kabinet eller transducer..! Det er slet ikke min pointe. Min pointe er, at alle taler om transducerne, men ingen taler om kabinetterne. Derfor denne tråd for debat om kabinettets betydning...

Dine punkter;

1. Man måler med et accelerometer, som du eks også kan se det i Stereophile. Her for den Magico som Janils tidligere refererede til. Spændende højttalere, og nogle af de få kommercielle konstruktioner, hvor der er gjort meget ud af kabinetterne. Det ses også i form at et flot resultat i vibrationsmålingen (se fig 2)  http://stereophile.com/floorloudspeaker ... html  Vi har også foretaget sådanne målinger i vores arbejde frem mod, at vi ville have kabinetter med høj styrke/stivhed, og lavt Q.

2. Smart  :)

3. Som skrevet i øverst i dette indlæg: Vi taler ikke om, at kabinettet er vigtigere end transducerne. Og naturligvis kan man ikke bygge ''verdens bedste kabinet'' og så bare skovle ''skrot enheder'' i kabinettet og så få et godt resultat, det er indlysende... Vi bruger allerede hvad vi mener er gode transducere til designet, og de bedste filtre (Tony Gees serielle filtre) osv osv. Det er helt bevidst, at jeg ikke nævner transducerne, eller filtrene da pointen med denne tråd er at skabe debat om kabinettets betydning for det samlede hele. Ja, og så viser jeg vores kabinetkonstruktion til DIY inspiration for andre...

Senest rettet af MortenB søn nov 23, 2008 12:00, rettet i alt 2 gange.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MortenB » søn nov 23, 2008 11:29

lydkaj skrev:Er der nogen der kan overskue hvad der sker hvis der indbygges noget der ligner dette.
http://www.delta.dk/C1256ED600446B80/sysOakFil/SLAM/$File/uk%20-%20SLAM%20-%20Constructional%20Details%20-%20med%20logo%20-%20p156.pdf
eks. i forbindelse med bagpladen på et lukket kabinet (med små kontrollerede utætheder)


Der er vist kun én vej LydKaj: Prøv det, for sådan noget dér kan man beregne/tænke sig halvt ihjel på, og det eneste man med sikkerhed ved, når man endelig har regnet færdig: Praksis kommer til at vise et helt andet resultat end teorien  ;)

Men virkemåden er vel i princippet som en ved brug af akustisk ventil..?
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Karsten Sømand » søn nov 23, 2008 12:51

Ingen tvivl om at kabinetterne er utroligt vigtige for den endelige lydgengivelse. Nu tilhører jeg den gruppe, som mener at kabinetterne i sig selv skal sige så lidt som overhovedet muligt, og at kabinetterne i videst muligt omfang heller ikke skal være med til at reflektere den frembragte lyd.
 
Mao., så mener jeg, at det eneste, som skal give lyd fra sig er selve enhederne. Så kan man komme ind på Q-værdier, interne afstivninger, matrix-kabinet eller andre spændende påfund a la Ducatis "kaos/fraktal"-lay-out. Super spændende udtænkt - håber det lever op til forventningerne!
 
Jeg er lidt forundret over, at Jan Nielsen oplyser at han engang havde et matrixkabinet, som gjorde at lyden blev for "afdæmpet" (???). Hm, er det matrix-opbygningens skyld, eller kunne det være hele højttalerens opbygning? I sammenligning med dipole / bipole transducere vil jeg da gerne medgive, at lyden kan komme til at virke lidt "afdæmpet", men er det ikke mere fordi dipoler / bipoler teoretisk set smider lyden rundt 360 grader i hele lytterummet, og dermed laver et kunstigt, stort og "levende" lydbillede???
 
En lille historie til dem, som mener, at man ikke skal dæmpe kabinettet "for meget". En højttalerbygger med et horn/fuldtonekabinet skruede bagpladen af og satte en lille højttaler med musik ind i kabinettet. Bagpladen blev skruet på, og man prøvede så at lytte fra forsiden med den imonterede bredbåndsenhed / fuldtoneenhed (altså uden signal på den "rigtige" enhed - kun fra den lille højttaler indeni kabinettet!).
 
Det skulle have været en ret overraskende oplevelse, idet lyden fra den lille, interne højttaler kom rigtigt "fint" ud gennem kabinettet, men i særdeleshed gennem den tynde membran fra fuldtoneenheden.
 
Med andre ord, så kan man udlede af dette, at hvis man kun vil høre det oprindelige signal, så skal både kabinettets konstruktion dæmpes (mekanisk), men også internt med dæmpemateriale, så man får så lidt "reflekteret lyd" ud gennem kabinettet samt den / de monterede højttalerenheder.
 
Ligesom så meget andet indenfor HiFi så har kabinetmaterialer også sin egen "religion". I England kan de godt lide birketræskrydsfiner, nogle steder holder man fast i den gode, gamle spånplade medens andre kun vil bruge MDF.
 
Jeg mener at man skal dæmpe sit kabinet så godt som muligt og huske at tage (meget) hensyn til Q-værdien. Ganske som Ducati skriver. Laver man en konstruktion, som er uhyre stiv, så vil resonanser bevæge sig opad i frekvens, og som bekendt, så er højere frekvenser lettere at bekæmpe end lave frekvenser. Her mener jeg absolut at Ducati og Tony Gee er på vej i den rigtige retning.
 
Hvorvidt det så er optimalt rent lydmæssigt (IKKE designmæssigt ;-)) så kan man snildt afprøve om de hårde, glatte kabinetsider er at foretrække frem for kabinetter med en blød, akustisk dæmpende overflade.
 
Mht. forskellige kabinetmaterialer, så beskrev jeg engang forskellige materialers "frekvenskarakteristik" ud fra detaljerede målinger lavet i et tysk HiFi-magasin. Her stod det klart, at man ville få en meget fornem dæmpning af et givent kabinet hvis man limede skiferplader på kabinetfladerne. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse for nogen, og der er også andre måder at gøre det på.
 
Jan Nielsen nævner den altid kompromisløse Poul Ladegaard. Det er nok også en vej frem, især hvis man ikke skal flytte for meget rundt på sine højttalere eller er utroligt stærk.
 
God søndag
 
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf dipolisten » søn nov 23, 2008 13:01

Karsten Sømand skrev:
Ingen tvivl om at kabinetterne er utroligt vigtige for den endelige lydgengivelse. Nu tilhører jeg den gruppe, som mener at kabinetterne i sig selv skal sige så lidt som overhovedet muligt, og at kabinetterne i videst muligt omfang heller ikke skal være med til at reflektere den frembragte lyd.
 
Mao., så mener jeg, at det eneste, som skal give lyd fra sig er selve enhederne. Så kan man komme ind på Q-værdier, interne afstivninger, matrix-kabinet eller andre spændende påfund a la Ducatis "kaos/fraktal"-lay-out. Super spændende udtænkt - håber det lever op til forventningerne!
 
Jeg er lidt forundret over, at Jan Nielsen oplyser at han engang havde et matrixkabinet, som gjorde at lyden blev for "afdæmpet" (???). Hm, er det matrix-opbygningens skyld, eller kunne det være hele højttalerens opbygning? I sammenligning med dipole / bipole transducere vil jeg da gerne medgive, at lyden kan komme til at virke lidt "afdæmpet", men er det ikke mere fordi dipoler / bipoler teoretisk set smider lyden rundt 360 grader i hele lytterummet, og dermed laver et kunstigt, stort og "levende" lydbillede???
 
En lille historie til dem, som mener, at man ikke skal dæmpe kabinettet "for meget". En højttalerbygger med et horn/fuldtonekabinet skruede bagpladen af og satte en lille højttaler med musik ind i kabinettet. Bagpladen blev skruet på, og man prøvede så at lytte fra forsiden med den imonterede bredbåndsenhed / fuldtoneenhed (altså uden signal på den "rigtige" enhed - kun fra den lille højttaler indeni kabinettet!).
 
Det skulle have været en ret overraskende oplevelse, idet lyden fra den lille, interne højttaler kom rigtigt "fint" ud gennem kabinettet, men i særdeleshed gennem den tynde membran fra fuldtoneenheden.
 
Med andre ord, så kan man udlede af dette, at hvis man kun vil høre det oprindelige signal, så skal både kabinettets konstruktion dæmpes (mekanisk), men også internt med dæmpemateriale, så man får så lidt "reflekteret lyd" ud gennem kabinettet samt den / de monterede højttalerenheder.
 
Ligesom så meget andet indenfor HiFi så har kabinetmaterialer også sin egen "religion". I England kan de godt lide birketræskrydsfiner, nogle steder holder man fast i den gode, gamle spånplade medens andre kun vil bruge MDF.
 
Jeg mener at man skal dæmpe sit kabinet så godt som muligt og huske at tage (meget) hensyn til Q-værdien. Ganske som Ducati skriver. Laver man en konstruktion, som er uhyre stiv, så vil resonanser bevæge sig opad i frekvens, og som bekendt, så er højere frekvenser lettere at bekæmpe end lave frekvenser. Her mener jeg absolut at Ducati og Tony Gee er på vej i den rigtige retning.
 
Hvorvidt det så er optimalt rent lydmæssigt (IKKE designmæssigt ;-)) så kan man snildt afprøve om de hårde, glatte kabinetsider er at foretrække frem for kabinetter med en blød, akustisk dæmpende overflade.
 
Mht. forskellige kabinetmaterialer, så beskrev jeg engang forskellige materialers "frekvenskarakteristik" ud fra detaljerede målinger lavet i et tysk HiFi-magasin. Her stod det klart, at man ville få en meget fornem dæmpning af et givent kabinet hvis man limede skiferplader på kabinetfladerne. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse for nogen, og der er også andre måder at gøre det på.
 
Jan Nielsen nævner den altid kompromisløse Poul Ladegaard. Det er nok også en vej frem, især hvis man ikke skal flytte for meget rundt på sine højttalere eller er utroligt stærk.
 
God søndag
 
Karsten


Fin skrivelse Sømand

Det med den lille enhed inde i kabinettet, har jeg også prøvet nogle gange

Dog vil jeg sige at for meget dæmpemateriale godt kan "dræbe" dynamikken lidt/meget

Jeg "plejer" også at pakke chassis´et og magneten ind i filt/dæmpemateriale........ Det giver mere end man tror
Senest rettet af dipolisten søn nov 23, 2008 13:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
dipolisten
Profil Lukket
 
Indlæg: 948
Tilmeldt: fre mar 28, 2008 13:35

Indlægaf MortenB » søn nov 23, 2008 13:08

@Ohøj sømand: Som altid et godt og velargumenteret indlæg fra dig  :)

Vi (Tony og jeg) har oplevet det samme som Jan ved de ''bløde matrix'' konstruktioner: At lyden på en eller anden måde bliver for afdæmpet. Vi er ude i et område, hvor teorierne har svært ved at følge med ørerne, men Tony og jeg synes at have erfaret, at kabinetter, der har lav stivhed og lavt Q giver sådanne resultater. Det kan også være kabinetter af MDF / blød lim / MDF eks, som også har lav stivhed, og lavt Q...

Som skrevet i et tidligere indlæg prøvede vi (Tony) at lave to sæt kabinetter til en bette to vejs konstruktion: Det ene sæt var lavet efter de ''normale forskrifter'': MDF, dæmpet med bitumen osv (lav stivhed, lavt Q). Det andet sæt blev lavet som kabinetterne vist i denne tråd (høj stivhed, lavt Q). Alle der hørte dem synes sættet med kabinetter med høj stivhed, lavt Q lød bedst. (her skal tilføjes, at ingen af kabinetterne var opbygget med diffusion i kamrene, det var bare almindelige ''kasser'', så enheden så samme kabinet bag sig).

Den med en halløjttaler inden i en halløjttaler er et fantastisk godt eksempel, og tak for det Karsten. Bagsideudstrålingen af enhederne skal bedst muligt forhindres i at nå retur og ramme bagsiden af membranen. Herved kan forvrængningen reduceres...

Enig med Dipolisten i, at for meget dæmpemateriale subjektivt kan reducere dynamik...
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Janils » man nov 24, 2008 17:15

Fantastisk tråd! .. og vi er nået helt til side 3 uden at nogen har hevet hovederne af hinanden!  :o

Glæder mig til at læse mere om erfaringerne med "kaos-kabinettet".
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Gamut

Indlægaf pof@ » man nov 24, 2008 19:29

Ducati skrev:

Ja, det er netop bagsideudstrålingen vi har forsøgt at ''sluge'' med måden difussionen er opbygget på i kamrene. Når man eks taler ind i mellemtonekabinetterne er det præcist som at tale i et lyddødt rum. I bunden (bagerst) i mellemtone kamrene placeres en lille smule fåreuld, og diffusion / dæmpning af bagsideudstrålingen er næsten ideel.

Er det også det som Gamuts nye S et-eller-andet (måske S9) forsøger at gøre med de vifteformede plader indvendigt i kabinettet? De benytter plader, sikkert fordi det skal "masse-produceres".
I'm a real freak in many aspects!
pof@
Medlem
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors jan 10, 2008 21:22
Geografisk sted: Måløv

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.