Janils skrev:
Kunne godt blive fristet til noget lignende, men
så alligevel ikke. Der skal en CNC til og det kan man betale sig fra!
Kan dog godt se fordelen ved at lave det fra side til side i stedet for
op/ned.
Janils skrev:
Således vil jeg sige første prioritet er at lede lyden fra bagsiden af enheden væk og "sluge" den. Så er vi ovre i noget "tapered pipe" eller transmission line - lidt a la B&W Nautilus.
Per N skrev:Imponerende flot arbejde! intet mindre. Og jeg er glad for de billeder kom op igen
Har du gjort dig nogle tanker med hensyn til fasen mellem mellemtone og bas kabinettet så de evt kan forskydes i forhold til hinanden eller har du prioriteret andre parametre højere?
lydkaj skrev:Er der nogen der kan overskue hvad der sker hvis der indbygges noget der ligner dette.
http://www.delta.dk/C1256ED600446B80/sysOakFil/SLAM/$File/uk%20-%20SLAM%20-%20Constructional%20Details%20-%20med%20logo%20-%20p156.pdf
eks. i forbindelse med bagpladen på et lukket kabinet (med små kontrollerede utætheder)
Hvis du går igang, mener jeg Magneto har noget billig gummiplade du kan overtage..
ulrikmm skrev:Hej Ducati, flot arbejde.
Vedr. dit mere principielle spørgsmål: Hvad er vigtigst - kabinet eller transducer:
Jeg har tre betragtninger:
1) Man må kunne måle med en vibrationstranducer, fx. med en gammel DJ pickup, der med et fiksatur holdes hen mod kabinetfladen, hhv. den spillende enhed, hvor stort vibrationsbidraget fra et område på kabinettet er i fht. fra enheden. Altså man kunne måle udgangspændingen på pickuppen i begge tilfælde. Med en så simpel og ikke særligt robust transducer, må man naturligvis begrænse hvor højt der kan testes.
2) Det gamle trick med at lade HT spille mens den står op. Og derefter lægges den ned mod et betongulv (der må ved enheder, fx domer, der stikker frem laves en adapter, så enhederne ikke ødelægges mod gulvet.
man kan så måle lydtrykket fra hele HT vs. lydtrykket fra de 5 af kabinettets 6 flader.
3) Mere teoretisk: Degraderingen af lydgengivelsen sker vel på mange måder i en HT. Fejl i en enheds kvalitet kan ikke rettes op, selv f verdens bedste kabinet. Hvorfor man kunne argumentere for at Først stile mod de bedst mulige enheder. Og derefter optimere kabinettet. Betragtningen er rent teoretisk og kan naturligvis anfægtes.
Mvh Ulrikmm
lydkaj skrev:Er der nogen der kan overskue hvad der sker hvis der indbygges noget der ligner dette.
http://www.delta.dk/C1256ED600446B80/sysOakFil/SLAM/$File/uk%20-%20SLAM%20-%20Constructional%20Details%20-%20med%20logo%20-%20p156.pdf
eks. i forbindelse med bagpladen på et lukket kabinet (med små kontrollerede utætheder)
Karsten Sømand skrev:Ingen tvivl om at kabinetterne er utroligt vigtige for den endelige lydgengivelse. Nu tilhører jeg den gruppe, som mener at kabinetterne i sig selv skal sige så lidt som overhovedet muligt, og at kabinetterne i videst muligt omfang heller ikke skal være med til at reflektere den frembragte lyd.Mao., så mener jeg, at det eneste, som skal give lyd fra sig er selve enhederne. Så kan man komme ind på Q-værdier, interne afstivninger, matrix-kabinet eller andre spændende påfund a la Ducatis "kaos/fraktal"-lay-out. Super spændende udtænkt - håber det lever op til forventningerne!Jeg er lidt forundret over, at Jan Nielsen oplyser at han engang havde et matrixkabinet, som gjorde at lyden blev for "afdæmpet" (???). Hm, er det matrix-opbygningens skyld, eller kunne det være hele højttalerens opbygning? I sammenligning med dipole / bipole transducere vil jeg da gerne medgive, at lyden kan komme til at virke lidt "afdæmpet", men er det ikke mere fordi dipoler / bipoler teoretisk set smider lyden rundt 360 grader i hele lytterummet, og dermed laver et kunstigt, stort og "levende" lydbillede???En lille historie til dem, som mener, at man ikke skal dæmpe kabinettet "for meget". En højttalerbygger med et horn/fuldtonekabinet skruede bagpladen af og satte en lille højttaler med musik ind i kabinettet. Bagpladen blev skruet på, og man prøvede så at lytte fra forsiden med den imonterede bredbåndsenhed / fuldtoneenhed (altså uden signal på den "rigtige" enhed - kun fra den lille højttaler indeni kabinettet!).Det skulle have været en ret overraskende oplevelse, idet lyden fra den lille, interne højttaler kom rigtigt "fint" ud gennem kabinettet, men i særdeleshed gennem den tynde membran fra fuldtoneenheden.Med andre ord, så kan man udlede af dette, at hvis man kun vil høre det oprindelige signal, så skal både kabinettets konstruktion dæmpes (mekanisk), men også internt med dæmpemateriale, så man får så lidt "reflekteret lyd" ud gennem kabinettet samt den / de monterede højttalerenheder.Ligesom så meget andet indenfor HiFi så har kabinetmaterialer også sin egen "religion". I England kan de godt lide birketræskrydsfiner, nogle steder holder man fast i den gode, gamle spånplade medens andre kun vil bruge MDF.Jeg mener at man skal dæmpe sit kabinet så godt som muligt og huske at tage (meget) hensyn til Q-værdien. Ganske som Ducati skriver. Laver man en konstruktion, som er uhyre stiv, så vil resonanser bevæge sig opad i frekvens, og som bekendt, så er højere frekvenser lettere at bekæmpe end lave frekvenser. Her mener jeg absolut at Ducati og Tony Gee er på vej i den rigtige retning.Hvorvidt det så er optimalt rent lydmæssigt (IKKE designmæssigt ) så kan man snildt afprøve om de hårde, glatte kabinetsider er at foretrække frem for kabinetter med en blød, akustisk dæmpende overflade.Mht. forskellige kabinetmaterialer, så beskrev jeg engang forskellige materialers "frekvenskarakteristik" ud fra detaljerede målinger lavet i et tysk HiFi-magasin. Her stod det klart, at man ville få en meget fornem dæmpning af et givent kabinet hvis man limede skiferplader på kabinetfladerne. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse for nogen, og der er også andre måder at gøre det på.Jan Nielsen nævner den altid kompromisløse Poul Ladegaard. Det er nok også en vej frem, især hvis man ikke skal flytte for meget rundt på sine højttalere eller er utroligt stærk.God søndagKarsten
Ducati skrev:
Ja, det er netop bagsideudstrålingen vi har forsøgt at ''sluge'' med måden difussionen er opbygget på i kamrene. Når man eks taler ind i mellemtonekabinetterne er det præcist som at tale i et lyddødt rum. I bunden (bagerst) i mellemtone kamrene placeres en lille smule fåreuld, og diffusion / dæmpning af bagsideudstrålingen er næsten ideel.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster