lydkaj skrev:Ducati skrev:Janils skrev:Fantastisk tråd! .. og vi er nået helt til side 3 uden at nogen har hevet hovederne af hinanden!
Glæder mig til at læse mere om erfaringerne med "kaos-kabinettet".
Ja, det er helt vildt så ''stille'' der er i tråden Nu valgte vi jo disse kriterier, og realiseringen har I set i tråden;
1. Maksimal stivhed/styrke
2. Lavt Q
3. Maksimal diffusion i kamrene
Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre om andres kriterier for
kabinetbygning? Samt (lydmæssige) erfaringer med at realisere kriterierne?jeg har altid gået ind for sanddæmpede kabinetter lavet af 10mm dårlig spån 25mm sand og 10 mm spån.
Så jeg går nok ind for tyngde og ikke "stivhed" da jeg ikke bryder mig om lyden i hårde rum, gå også ind for lavt Q, Tyngden tro jeg også er vigtig fordi der udløses meget store kræfter når sådan en 10-12 tommer ryger afsted.Jeg har nok tænkt lidt anderledes omkring det indre kabinet, det der skaber forvrængning i et lukket kabinet er den uens belastning på de to sider af membranen, da ophænget er lineart, det burde måske være ulineært, eller måske forspænde enheden med lidt DC offset, så for mit vedkommende drejer det sig mere om at for enheden til at "virke som i open baffel uden de ulemper det er forbundet med", se et næsten endeligt stort kabinet, og så er det jeg for ondt i hovedet.
ulrikmm skrev:Mht. tyngde og store kræfter når en 12 tommer eller andet tungt ryger af sted: Poul Ladegaard anbefalede også altid en faktor 1000 i forholdet mellem bevægelig masse og kabinettets masse. Så skulle man nemlig så vidt jeg kan regne ud fra et eller andet medimpulsbevarelse opnå at enheden vibrerer 1000 gange mere end kabinettet. (Hvis man altså betragter kabinettet som værende fuldstændig stift).
Det kan godt være at jeg husker forkert mht. impulshalløjet, det er trods alt 25 år siden jeg lærte om den slags i skolen
Mvh Ulrikmm
Diamagnetic skrev:Jamen det er vel bare en opfordring til at OGSÅ lave Matrix for optimal dæmpning af den reflekterede lyd.
Andre´ Jensen skrev:
Når man læser Lars Gollers tekst, ligner det en gang VM, i at sælge varm luft i ringbind.
Ducati skrev:Diamagnetic skrev:Jamen det er vel bare en opfordring til at OGSÅ lave Matrix for optimal dæmpning af den reflekterede lyd.
Ja, enig.
Personligt vil jeg dog foretrække, at man kvæler mest muligt af den reflekterede lyd med diffusion, tapered line eller lignende, og så tager resten af reflektionerne med dæmpemateriale. Eksempelvis synes jeg den matrix B&W lavede i gamle dage med masser af små rum med masser af dæmpemateriale i var alt for tæt/overdæmpet hvilket jeg synes kan give kompression...
Matrixen v irker også som diffusion. Man bestemmer selv hvor store kamrene skal være. Du har ret i at B&W løsningen var for tæt. Efter min bedste overbevisning vil man kunne se kompression som et øget Qts. Skulle ønske jeg havde tunge kabinetter ( de er henved 80 kg) men et eller andet sted går man altid på kompromis.
Ducati skrev:Diamagnetic skrev:Jamen det er vel bare en opfordring til at OGSÅ lave Matrix for optimal dæmpning af den reflekterede lyd.
Ja, enig.
Personligt vil jeg dog foretrække, at man kvæler mest muligt af den reflekterede lyd med diffusion, tapered line eller lignende, og så tager resten af reflektionerne med dæmpemateriale. Eksempelvis synes jeg den matrix B&W lavede i gamle dage med masser af små rum med masser af dæmpemateriale i var alt for tæt/overdæmpet hvilket jeg synes kan give kompression...
lydkaj skrev:jeg har altid gået ind for sanddæmpede kabinetter lavet af 10mm dårlig spån 25mm sand og 10 mm spån.
Så jeg går nok ind for tyngde og ikke "stivhed" da jeg ikke bryder mig om lyden i hårde rum, gå også ind for lavt Q, Tyngden tro jeg også er vigtig fordi der udløses meget store kræfter når sådan en 10-12 tommer ryger afsted.Jeg har nok tænkt lidt anderledes omkring det indre kabinet, det der skaber forvrængning i et lukket kabinet er den uens belastning på de to sider af membranen, da ophænget er lineart, det burde måske være ulineært, eller måske forspænde enheden med lidt DC offset, så for mit vedkommende drejer det sig mere om at for enheden til at "virke som i open baffel uden de ulemper det er forbundet med", se et næsten endeligt stort kabinet, og så er det jeg for ondt i hovedet.
Ducati skrev:
Forstår jeg dig rigtigt derhen, at du vurderer tyngden som det primære, og at spånpladernes primære funktion er at holde styr på sandet?
Jeg går bestemt også ind for tyngde (en forudsætning for det lave Q), og jeg mindes også den gode Mr. Ladegaard: De viste højttalere kommer til at veje ca 150 - 170 kg pr side.
Mht forvrængningen i det lukkede kammer, så er den forvrængning du nævner vel blot én af flere potentielle årsager til forvrængning? Mener du ikke, at lyd, som smides retur på membranens bagside skaber forvrængning?
Ja spånpladens primære funktion er bare holde styr på sandet og jeg mener at lyd der smides retur kan være et et problem, hvor stort et problem det er kan jeg ikke helt overskue, når næsten hele kabinettet er fyldt med dæmpningsmaterialer og der er nogen utætheder alleer akustik ventil, måske noget slottet back ligende eller måske en Slam absorbent ,en form for sivning "trykket letter".
Og det er rigtigt jeg nævner kun en forvrængnings kilde, men jeg mener den er vigtig i denne her forbindelse, de andre typer har vil stort set kun noget med enheden at gøre, og skal angribes der.
Man kan vil sige at jeg prøver at fjerne retur trykket på en anden måde.
Nu er jeg faktisk ikke helt klar over om der nogen for utætheder i dit kabinet?
lydkaj skrev:lydkaj skrev:jeg har altid gået ind for sanddæmpede kabinetter lavet af 10mm dårlig spån 25mm sand og 10 mm spån.
Så jeg går nok ind for tyngde og ikke "stivhed" da jeg ikke bryder mig om lyden i hårde rum, gå også ind for lavt Q, Tyngden tro jeg også er vigtig fordi der udløses meget store kræfter når sådan en 10-12 tommer ryger afsted.Jeg har nok tænkt lidt anderledes omkring det indre kabinet, det der skaber forvrængning i et lukket kabinet er den uens belastning på de to sider af membranen, da ophænget er lineart, det burde måske være ulineært, eller måske forspænde enheden med lidt DC offset, så for mit vedkommende drejer det sig mere om at for enheden til at "virke som i open baffel uden de ulemper det er forbundet med", se et næsten endeligt stort kabinet, og så er det jeg for ondt i hovedet.
Ducati skrev:
Forstår jeg dig rigtigt derhen, at du vurderer tyngden som det primære, og at spånpladernes primære funktion er at holde styr på sandet?
Jeg går bestemt også ind for tyngde (en forudsætning for det lave Q), og jeg mindes også den gode Mr. Ladegaard: De viste højttalere kommer til at veje ca 150 - 170 kg pr side.
Mht forvrængningen i det lukkede kammer, så er den forvrængning du nævner vel blot én af flere potentielle årsager til forvrængning? Mener du ikke, at lyd, som smides retur på membranens bagside skaber forvrængning?Ja spånpladens primære funktion er bare holde styr på sandet og jeg mener at lyd der smides retur kan være et et problem, hvor stort et problem det er kan jeg ikke helt overskue, når næsten hele kabinettet er fyldt med dæmpningsmaterialer og der er nogen utætheder alleer akustik ventil, måske noget slottet back ligende eller måske en Slam absorbent ,en form for sivning "trykket letter".
Og det er rigtigt jeg nævner kun en forvrængnings kilde, men jeg mener den er vigtig i denne her forbindelse, de andre typer har vil stort set kun noget med enheden at gøre, og skal angribes der.
Man kan vil sige at jeg prøver at fjerne retur trykket på en anden måde.Nu er jeg faktisk ikke helt klar over om der nogen for utætheder i dit kabinet?
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst