Ducati skrev:Jeg argumenterer ikke mod dine fronter..! Jeg argumenterer bare for dine sideplader Jeg ville også lave fronten på den måde du gør. Dels for at det er let at lave affasningerne, dels for at der både er masse og stivhed for enhederne at ''sparke af fra''. For mig giver det fin mening...
Frankie skrev:Ser sgu seriøst ud Buski man kan godt fornemme at du nærmest er født med en sav i hånden ville meget gerne lægge øre til det når du en gang blir færdig ! ser sgu godt ud må man sige !
lydarne skrev:Afsæt går vil hånd i hånd med vægt, problemet kan vil ses lidt som at fyre en kanonkugle af.
Efter min mening er det ikke ligegyldigt hvordan vægten er opnået, kan vibrationer overføres i det valgte materiale, er det tit bare resonanser man flytter rundt med ved at klistre en masse sammen, høje frekvens.
Sanddæmning, Sand lukket inde med tynd dårlig spånplade, eller tynd birkefiner evt begge dele synes jeg er nummer et til at omsætte vibrationer til varme, 10mm spån 25-35 mm tørt stand sand 10mm spån.
Ducati skrev:lydarne skrev:Afsæt går vil hånd i hånd med vægt, problemet kan vil ses lidt som at fyre en kanonkugle af.
Efter min mening er det ikke ligegyldigt hvordan vægten er opnået, kan vibrationer overføres i det valgte materiale, er det tit bare resonanser man flytter rundt med ved at klistre en masse sammen, høje frekvens.
Sanddæmning, Sand lukket inde med tynd dårlig spånplade, eller tynd birkefiner evt begge dele synes jeg er nummer et til at omsætte vibrationer til varme, 10mm spån 25-35 mm tørt stand sand 10mm spån.
Helt enig i sanddæmpningens fortræffeligheder, og Busk har jo tænkt sandkamre ind rundt i konstruktionen. Ulempen -synes jeg- ved den tilgang du beskriver er, at der ikke er meget stivhed i to lag tynd plade med et lag sand imellem, og uden stivhed at sætte af fra er det vanskeligt at få fyret den der kanonkugle af...
Personligt synes jeg de rigtig gode løsninger rummer BÅDE stivhed OG den suveræne egne til at omsætte energi til varme som eks sandkamre kan.
Mht fronterne, igen, så synes jeg det er lidt unuanceret at sige, at det bare er at klistre lag sammen. Hvis det er lag med forskellig pladetykkelse og/eller lag af forskellige materialer, så kan man af den vej også opnå helt fantastisk egendæmpning - og stivhed samtidig..!
Thomas Bidstrup skrev:Jeg er vild med at følge dine projekter, som altid virker meget gennemførte og gennemtænkte!
Jeg har selv rigtigt gode erfaringer med aktive filtre (dog endnu ikke digitale) og er spændt på, hvad du får ud af dette ambitiøse projekt!
Kan du fortælle lidt om dine tanker bag valget af alle de enheder? - Jeg har fulgt en del tråde oa. omkring fordele/ulemper mellem højttalere med mange enheder fremfor højttalere med få enheder.
Et af argumenterne mod at bruge mange enheder til at dække samme frekvensområde er lidt i stil med Gamuts ide om at bruge en enkelt transistor; at enhederne aldrig lyder helt ens og dermed lyder nærmere "som et kor" end som én stemme.
Argumenterne for er typisk øget dynamikområde og anderledes spredning.
Jeg tænker, at det ikke er tilfældigt, at du har valgt en masse areal
BuskAudio skrev:
Enhederne kommer for det meste fra Scan Speak og deres Revelator serie. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er stor fan af Ulrik Schmidt, som designede denne serie, han arbejder nu med at designe SB enheder, som bygger på erfaringerne fra Revelator serien.
Man kunne sagtens have valgt at bygge med andre, men jeg har efterhånden bygget meget med Scan Speak og har opbygget en del erfaringer med disse og så elsker jeg deres klang.
Diskanten er den eneste der ikke kommer fra Scan Speak, men i stedet for kommer den fra Mundorf. De har lavet amt diskanter i nogen år nu, og de spille helt fantastisk, i mine øre, og valget er derfor faldet på 1908C. 1908c er deres mindste diskant og er den eneste med bagkammer.
Enheder til projektet.
Diskant: Mundorf AMT 1908C i 94mm udgaven. Da jeg kommer til at køre med BMTMB i fronterne, så har jeg valgt deres mindste diskant, og da den kommer med 2 flange størrelser, så har jeg valgt den mindste, på den måde kan mellemtonerne komme tættere på hinanden, som igen gør det nemmere at dele højere i frekvens.
Mellemtone: Scan Speak 12m4631g00, jeg har altid været glad for 15M mellemtonen, men 12m spiller bare en hel del bedre på alle punkter.
Mellembas: Scan Speak 22w8851t00, efter at have arbejdet en del med både pap og alu versionerne, så er valget faldet på pap versionen, da den levere den mest tørre og kontante bas af de 2 versioner.
Bas (sub): Scan Speak 26w8867t00, som fortalt ved 22w, så har jeg valgt alu versionen til de aller dybeste frekvenser, da jeg elsker dens lidt varme og lidt bløde måde at gengive de dybeste toner.
Ducati skrev:lydarne skrev:Afsæt går vil hånd i hånd med vægt, problemet kan vil ses lidt som at fyre en kanonkugle af.
Efter min mening er det ikke ligegyldigt hvordan vægten er opnået, kan vibrationer overføres i det valgte materiale, er det tit bare resonanser man flytter rundt med ved at klistre en masse sammen, høje frekvens.
Sanddæmning, Sand lukket inde med tynd dårlig spånplade, eller tynd birkefiner evt begge dele synes jeg er nummer et til at omsætte vibrationer til varme, 10mm spån 25-35 mm tørt stand sand 10mm spån.
Helt enig i sanddæmpningens fortræffeligheder, og Busk har jo tænkt sandkamre ind rundt i konstruktionen. Ulempen -synes jeg- ved den tilgang du beskriver er, at der ikke er meget stivhed i to lag tynd plade med et lag sand imellem, og uden stivhed at sætte af fra er det vanskeligt at få fyret den der kanonkugle af...
Personligt synes jeg de rigtig gode løsninger rummer BÅDE stivhed OG den suveræne egne til at omsætte energi til varme som eks sandkamre kan.
lydarne skrev:Ducati skrev:lydarne skrev:Afsæt går vil hånd i hånd med vægt, problemet kan vil ses lidt som at fyre en kanonkugle af.
Efter min mening er det ikke ligegyldigt hvordan vægten er opnået, kan vibrationer overføres i det valgte materiale, er det tit bare resonanser man flytter rundt med ved at klistre en masse sammen, høje frekvens.
Sanddæmning, Sand lukket inde med tynd dårlig spånplade, eller tynd birkefiner evt begge dele synes jeg er nummer et til at omsætte vibrationer til varme, 10mm spån 25-35 mm tørt stand sand 10mm spån.
Helt enig i sanddæmpningens fortræffeligheder, og Busk har jo tænkt sandkamre ind rundt i konstruktionen. Ulempen -synes jeg- ved den tilgang du beskriver er, at der ikke er meget stivhed i to lag tynd plade med et lag sand imellem, og uden stivhed at sætte af fra er det vanskeligt at få fyret den der kanonkugle af...
Personligt synes jeg de rigtig gode løsninger rummer BÅDE stivhed OG den suveræne egne til at omsætte energi til varme som eks sandkamre kan.
Nej det drejer sig netop om at sandet skal have den afgørende faktor ved at omsætte og reducerer vibrationer til en så lav frekvens som muligt kombineret med højst mulig vægt, derfor skal træet være "dårligt" , det kun den opgave at det skal holde på sandet.
Skyd en kanonkugle ind i en stiv konstruktion og derefter i sand , se hvilken situation som skaber de største og fleste vibrationer ved den højeste frekvens.
Ducati skrev:
Jeg har helt forstået din pointe lydarne, og at du mener en tung blød konstruktion er bedst. Jeg er så bare ikke enig. Jeg mener en tung konstruktion, som både kan omsætte energi til varme og har max stivhed er det bedste fundament for højttalerenheder.
lydarne skrev:Ducati skrev:
Jeg har helt forstået din pointe lydarne, og at du mener en tung blød konstruktion er bedst. Jeg er så bare ikke enig. Jeg mener en tung konstruktion, som både kan omsætte energi til varme og har max stivhed er det bedste fundament for højttalerenheder.
Det glæder mig at du har forstået min pointe, da det må betyder at du også har forstået din egen "pointe"
Ps - Og så er jeg efterhånden rimeligt irriteret over at der ikke kan være mere end et et vist antal citater inden i hinanden.
Og så derfor gerne at dette blev ændret således at det er MIG som bestemmer hvor mange citater der skal være.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst