Julehilsen, og endnu et slag for dét jeg kalder ... rumkorrektion. Altså, hvor en højkvalitetssub, en DSP enhed og passende målinger og korrektioner bruges til at rette frekvensgangen i bunden.
KONTEKST
Nogen husker måske, at jeg i tråden Musik i mellageret, som ikke længere er i brug byggede en high end sub for at teste mulighederne for akustisk rumkorrektion. Resultatet var betydelig bedre, end jeg havde turdet håbe - subben er blevet stående og har siden starten med billig plate amp fået en topklasse Ground Sound forstærker. Jeg har kørt med det gennem noget tid nu, og det gør virkelig noget at få lineariseret frekvensgangen i bunden: Klarhed i lydbilledet, større rum, mindre bas da peaks fjernes osv...
DE SÆDVANLIGE FORDOMME:
1) Jamen, sådan en sub kan jo høres i lydbilldet?
2) Og subs er jo noget slasket bund, som kun er til snurrerundtlyd..!?
Ad 1) Det er min klare oplevelse, at når subs høres i lydbilledet er det primært fordi kabinetterne er for ringe. En fed kabinetvibration ved eks 300hz har stor påvirkning på at vi kan pege på subben med lukkede øjne og sige ''dér står den'' og så faktisk ramme. Når der som her laves ultrastift matrix kabinet og 2 stk modsatrettede 15" enheder, som ophæver hinandens vibrationer siger kabinettet intet - og subben forsvinder totalt.
Ad 2) De fleste subs er lavet meget små for at højne WAF, og det giver typisk et alt for højt Q og for dårlig transientresponse. Her er Q 0,55 og der startes og stoppes på en 5'øre.
Anyway... Videre til nogle interessante målinger jeg gerne vil dele med jer.
Første måling herunder er fra mit tidligere system, hvor jeg havde Conrad Johnson - LP275 rør monotrin. Dette er frekvensgangen i lyttepositionen uden subben. Rummet har akustiskloft, så den dybe bund fiser lige ovenud af rummet/taget, og derfor bygges der ikke rigtig room gain op, hvilket betyder faldet nedad i frekvens. Samme højttalere (EgglestonWorks Andra 3) gengiver til 20hz - 3dB i andre rum.
Bemærk peak'en ved ca 75hz og dykket ved lidt over 100hz. Peak'et kunne høres som ''booom'', når musikken havde information lige præcis ved denne frekvens. Med subben som akustisk rumkorrektion kunne frekvensgangen lineariseres, peaken fjernes og lyden klart forbedret.
CONRAD JOHNSON (UDEN SUB)
IMG_4423.jpg
Her kommer samme måling, nu med min nye Devialet 200 som forstærker. Rummet er det samme, højttalerne og deres placering det samme, møblement i rummet det samme osv. Jeg kan ikke garantere, at jeg har 100% samme mikrofonplacering i sweetspot, men det er inden for 10cm unøjagtighed, og selv små ændringer kan ses på frekvensgangen. Alligevel er det interessant, hvordan peaken ved 75hz er betydelig mindre her..! Dykket ved lidt over 100hz også mindre, aamt at der nu er noget mere information under 30hz..!
Lydmæssig er Devialet ULTRA stram og nuanceret i bunden, hvilket givetvis hænger sammen med dæmpningsfaktoren på 8000 (ved 8 ohm højttaler). Til sammenligning har CJ rørmonoblokkene nok en dæmpningsfaktor på ca 20, og mange umodkoblede transistortrin har ca 60-100 i dæmpningsfaktor.
Jeg er ret sikker på, at det man ser her er, at højttalernes impedanskurve IKKE kan modificere frekvensgangen med Devialet grundet dæmpningsfaktoren. Lydmæssigt har jeg faktisk heller ikke rigtig oplevet nogen mangler i bassen efter jeg fik sat Devialet'en til - og jeg har haft for travlt til at rode med målinger ift subben osv, så jeg har kørt uden.
DEVIALET (UDEN SUB)
IMG_8256.jpg
Her fra morgenstunden fandt jeg så målemikrofon osv frem og har målt på Devialet'en som vist ovenfor, og nu har jeg fået lavet den første ''rå-korrektion'' og har denne frekvensgang i lyttepositionen... Ikke så ringe endda med +/- 1 eller 2 dB fra 15hz og opefter
Hvad med lyden..!?
Før med de tidligere forstærkere var der markant forskel på, om subben kørte akustisk rumkorrektion eller ej. Lyden var betydelig klarere, renere og mere dynamisk med korrektion. De tydeligste forbedringer var i mellemtoneområdet. Tilsvarende var rummet større og dybere, som vi har talt om ift Devialet Phantom, så sker der bare noget nede i kælderen, som har betydning for gengivelsen af rum.
Nu med Devialet og korrektion er forskellen mindre. Før blev bassen strammere med akustisk rumkorrektion, nu bliver den faktisk en lille smule mere fyldig, men der skal lyttes noget mere efter for at høre forskellene. Den primære forskel er stadig rummet... Med akustisk rumkorrektion og Devilat har jeg nu samme fantastiske rumfornemmelse og dybde i lydbilledet som før. Det giver lydgengivelsen en naturlighed, som er svær at forklare når bunden lineariseres og trækkes helt i kælderen - det skal høres. Det handler ikke om bas, faktisk handler det lydmæssigt om alt mulig andet end bas - når der bliver ryddet op i bunden.
Jeg kan kun anbefale at forsøge med akustisk rumkorrektion, det behøver ikke koste ret mange penge. En god start er eks en brugt Velodyne DD15 eller lignende (den lider dog af dét jeg nævner ovenfor med det vibrerende kabinet). For selvbyggeren kan dette her realiseres for mellem 5K - 15K alt efter ambition.
DEVIALET (MED SUB)
IMG_8255.jpg