Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

DIY Synergy horn

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf i-anden » tors okt 31, 2019 07:18

MortenB skrev:
i-anden skrev:Men prøv du at lave samme lydtryk og dynamik som et trommesæt, det gør dine højttalere kun en gang, eller prøv at koble en elbas på dit anlæg og se hvor længe dine højttalere vil være med til realistisk lydtryk.


Mine højttalere kan godt gengive både lydtryk og dynamik fra et trommesæt - også mere end en gang! Min nabo er professionel trommeslager med 40 års erfaring bag tønderne, og jeg bruger hans feedback i udvikling/afstemning af højttalerne. Han synes det lyder ret autentisk. Jeg er i den grad sikker på Sebastians højttalere også kan gengive dét realistisk...

Når man har højttalere med lav forvrængning og lav grad af dynamisk kompression er det svære at finde indspilninger, der ikke er (for) komprimerede.

Mht elbassen, sÃ¥ siger sÃ¥dan en ikke ret meget   :wink:  Jeg spiller selv elbas, og lydtrykket fra sÃ¥dan en svend er jo helt og holdent bestemt af, hvor højt man skruer op for volumen pÃ¥ forstærkeren.


Jeg tror gerne på at dine og Sebastian's højttalere/anlæg kan gengive et trommesæt realistisk, jeg tænkte mere på mere almindelige hifi højttalere med 6, 8 eller 10" og den middelfølsomhed som højttalere har i dag (85-90 db)

Jeg skrev det med elbassen da jeg har oplevet nogle personer spille pÃ¥ sÃ¥dan en via den enes anlæg og det skulle ikke være ret højt før bassen i den ene højttaler stod af  :wink:
i-anden
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tirs aug 13, 2019 21:03

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf mson » tors okt 31, 2019 07:31

MortenB skrev:SÃ¥ kommer du garanteret ogsÃ¥ til at trække pÃ¥ smilebÃ¥ndet over mine smÃ¥ højttalere   :lol:


Det tror jeg næppe, hverken af dømme efter den hardware du har stÃ¥ende, eller de redskaber du har i form af at være musiker, som dem du kender der ogsÃ¥ kan evaluere pÃ¥ dit setup. Det sagt er Sebastians system ren dynamit til trommer og lign. dynamisk/transient udladning, som jeg ikke tror overgÃ¥s af noget her til lands..  :shock:
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf schlager » tors okt 31, 2019 08:14

Det sagt er Sebastians system ren dynamit til trommer og lign. dynamisk/transient udladning, som jeg ikke tror overgås af noget her til lands.


Ork jo, der skal nok være en hÃ¥ndfuld systemer, vi bare ikke har hørt om. Men mit ligger nok i den bedre halvdel  :D
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf nilsvalla » tors okt 31, 2019 12:36

i-anden skrev:Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det "Thomas"
Men prøv du at lave samme lydtryk og dynamik som et trommesæt, det gør dine højttalere kun en gang, eller prøv at koble en elbas på dit anlæg og se hvor længe dine højttalere vil være med til realistisk lydtryk.

Og du er forkert på den (igen) når du skriver "uden mangel på bas" , for der vil mangle bas i små højttalere. Der er stor forskel på at kunne genkende et instrument og så få det hele med.

Og nej man optager ikke rundstråle karakteristikken men refleksionerne derfor er der også stor forskel på at høre noget optaget mod noget live.

Men jeg kan forstå at dit anlæg kan godt og vel det hele.?
Det kan mit bestemt ikke men jeg nyder det det kan  :wink:

Men jeg ved fra nettet og en masse læsning i diverse blade at Mirage højttalere blev foretrukket fremfor alle andre i flere blindtest og de er bipolare (som 2 højttalere der står ryg mod ryg).


Hvis du hjemme i din stue har en oplevelse af realistiske lydtryk, kan det da være ligegyldigt hvad dit måleapparat viser.
Jeg er eks-musiker har spillet både på trommer og bas og har en fin fornemmelse for hvordan de virker og lyder.
I tidligere tider spillede jeg af-og-til mit hifi over smertegrænsen.
Jeg har været til koncerter med grupper som "Metallica", "Iron Maiden" og "Judas Priest" og har ikke oplevet dem komme over smertegrænsen.

At lytte hifi er et trip ud i illusioner.
Den største illusion af dem alle er nÃ¥r ht spiller perspektiv/koncertsal inde i dit drengekammer. Men du ved godt, lyden ikke billed-sætter sig bag ht. Du ved  lyden kommer direkte til dine ører og billeddannelsen sker i hovedet pÃ¥ dig, i tæt samarbejde med mÃ¥den der er indspillet/optaget pÃ¥.

Du opfatter ikke lyde du ingen reference har for i dit hoved.
Har du været til koncert en gang og smagt på "stemningen", "ambiencen" "akustikken" ol, bliver det sandsynligvis den "indpakning" du høre livealbummet hjemme i kammeret med.
Har du været til flere koncerter, er der flere muligheder din hjerne kan vælge ud fra og således give en mere varieret oplevelse.
Derfor giver det heller ingen mening, diskutere med naboen, HVOR stor koncertsalen er på en specifik optagelse, for i kan have hver jeres referencer.

Mht ht og deres egen-måde virke på, høres det ens af alle, medmindre du har defekte ører, hvor defekten forhindrer det i at høres.
Men i såfald er alle de oplevet koncerter også hørt igennem det defekte ører og således bare sådan det er.

ps
Gad hvide om ikke også du selv har en optagelse, hvor lyde høres som om de bevæger sig ind i lydbilledet bag ht, væk fra lytter?
Jeg har selv en del af den slags optagelser.
At lyden høres som den bevæger sig bagud væk fra ht i modsatte retning af lytteren, har intet med reflektioner at gøre.
NÃ¥r dine ører er i stand til høre musikken rundspredes skyldes det din hjerne har en reference, ikke kun for instrumentlyden foran dig men ogsÃ¥ for instrumentets lyde i en hvilken som helst afstand fra instrumentet. hver cm lyden bevæger sig væk fra et givent instrument, har sin egen lyd og derfor du i stand til høre lyde i bevægelse.  :)
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf i-anden » tors okt 31, 2019 13:17

NV lyd der bevæger sig bagud altså længere væk fra dig end højttalerne står kalder man dybte i lydbilledet.
Hvis din hjerne virker som du beskriver det lige her, hvorfor har du så lige præcis det anlæg du har ? Små forandringer må være uden betydning da hjernen åbenbart kompenserer for det i løbet af et splitsekund.
Selve anlægget burde kunne give en ide om optagerummets størrelse så det er der ingen grund til at diskutere med naboen.
Men dit anlæg, kan jeg forstÃ¥, kan spille højere end Iron Maiden til en koncert  :shock: tror du ikke nærmere smertegrænsen pÃ¥ hjemmeanlægget blev nÃ¥et pga dÃ¥rlig lyd, forvrængning kan fÃ¥ det til at lyde meget højere end det er.

PS. jeg har ikke et drengekammer.

PS PS. Enig med dig er nok svært at blive.

PS PS PS. Jeg gider ikke diskutere mere psykologi og illusioner.

PS PS PS PS. jeg mÃ¥ ha mig et setup magen til dit  :mrgreen:
Senest rettet af i-anden tors okt 31, 2019 17:33, rettet i alt 1 gang.
i-anden
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tirs aug 13, 2019 21:03

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf elektrolytten » tors okt 31, 2019 15:07

@Nilsvalla   Synes du vrøvler lidt, med illusion menes hovedsageligt at vi omsætter to kilder/objekter/højtalere til mange objekter rum scene osv via de lydsvingninger vi modtager fra de to kilder.
I modsætning til live hvor vi hører  de mange objekter direkte.

Virker vores øre og  hjerne sÃ¥ vil vi omsætte de to kilde signaler pÃ¥ stort set samme mÃ¥de vi lave de samme "beregninger", men det gør vores anlæg og rum ikke. langtfra.

Amuse to death er kynisk beregning, B&O  kan flytte perspektivet, man kan lave virtuel reality sÃ¥ alle oplever det pÃ¥ samme mÃ¥de. OgsÃ¥ kunsthoved stereo oplever vi ret ens
Der er meget rå nøjagtighed/kalkulationer i dette.

Men det forhindre naturligvis ikke at du kan side og forestille dig en masse, men det er ligesom ikke en del af stereo princippets virkemåde.
Senest rettet af elektrolytten tors okt 31, 2019 15:50, rettet i alt 1 gang.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf digital_thor » tors okt 31, 2019 15:50

elektrolytten skrev:@Nilsvalla   Synes du vrøvler lidt, med illusion menes hovedsageligt at vi omsætter to kilder/objekter/højtalere til mange objekter rum scene osv via de lydsvingninger vi modtager fra de to kilder.
Imodsætning til live hvor vi hører  de mange objekter direkte.

Jeg kan ikke lade være med at blande mig lidt  :wink:
Uanset om man lytter til sæt højttalere eller en person der sidder lige foran dig med et eller andet instrument. Så kan vi vel godt blive enige om at der er lige mange refleksioner til stede - så længe rummet er det samme. Den eneste forskel ligger vel reelt set i at højttaleren hovedsageligt spiller fremad, med en eller anden given(ud fra konstruktionens principper) spredning - hvor imod et givent instrument spille i mange - nok svært definerbare - retninger.
Diverse spændende stereo-manipulationer. Kan jo snildt skabes i studiet, som f.eks på Amused to death. De behøver jo på ingen måde at være sådan i virkeligheden.
Det som Sebastian især kan med sit anlæg - er at skabe et realistisk uforvrænget lydtryk, som meget få anlæg kan. Og alene den evne, gør anlægget unikt og specielt. Normale højttalere kan i grove træk simpelthen ikke levere det enorme lydtryk der skal til, for at man oplever det som live. At opleve diverse instrumenter live - minder en tydeligt om, hvor højt de faktisk spiller.
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf mson » tors okt 31, 2019 19:14

schlager skrev:
Det sagt er Sebastians system ren dynamit til trommer og lign. dynamisk/transient udladning, som jeg ikke tror overgås af noget her til lands.


Ork jo, der skal nok være en hÃ¥ndfuld systemer, vi bare ikke har hørt om. Men mit ligger nok i den bedre halvdel  :D


Det gør det bestemt, men du slÃ¥r mig stadig som en beskeden mand ;) Nu skrev jeg "overgÃ¥s," og hvis der skulle være systemer her i Danmark der hægter dit agterud pÃ¥ disse parametre, i signifikant grad, sÃ¥ hører de til i kategorien "den intimiderende tanke"..  :shock:
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf mson » tors okt 31, 2019 19:32

digital_thor skrev:...
Det som Sebastian især kan med sit anlæg - er at skabe et realistisk uforvrænget lydtryk, som meget få anlæg kan. Og alene den evne, gør anlægget unikt og specielt. Normale højttalere kan i grove træk simpelthen ikke levere det enorme lydtryk der skal til, for at man oplever det som live. At opleve diverse instrumenter live - minder en tydeligt om, hvor højt de faktisk spiller.


Akkurat. Nu kunne man sagtens stable en solid omgang PA eller biografhøjttalere ind i stuen og blæse fundamentet løs, men som et optimeret og velafbalanceret hjemmesystem der også formår at tilvejebringe en ret autentisk gengivelse på andre parametre, er der ikke mange andre der gør kunsten efter.

Betydningen af (meget) headroom er generelt kriminelt overset i hifi-kredse, og bare antydningen af behovet bliver ofte latterliggjort med henvisning til "overkill" og pervers SPL. Er målet dog tiltagende realisme og ikke mindst ubesværet gengivelse ved de flest tænkelige niveauer (endda noget lavere end man skulle tro), så er det et væsentligt aspekt, at tilgodese.
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf i-anden » tors okt 31, 2019 20:30

mson skrev:
Betydningen af (meget) headroom er generelt kriminelt overset i hifi-kredse, og bare antydningen af behovet bliver ofte latterliggjort med henvisning til "overkill" og pervers SPL. Er målet dog tiltagende realisme og ikke mindst ubesværet gengivelse ved de flest tænkelige niveauer (endda noget lavere end man skulle tro), så er det et væsentligt aspekt, at tilgodese.


Det er typisk folk der sidder i en lejlighed og lytter til en klaverkoncert ved 66 db og konstant lytter efter de små finesser og hvad der kan gøres bedre.

Os andre der ikke har naboer at tage hensyn til og spiller al slags musik for musikkens skyld, ser lidt anderledes pÃ¥ det  :lol:
i-anden
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tirs aug 13, 2019 21:03

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf digital_thor » fre nov 01, 2019 03:14

i-anden skrev:
mson skrev:
Betydningen af (meget) headroom er generelt kriminelt overset i hifi-kredse, og bare antydningen af behovet bliver ofte latterliggjort med henvisning til "overkill" og pervers SPL. Er målet dog tiltagende realisme og ikke mindst ubesværet gengivelse ved de flest tænkelige niveauer (endda noget lavere end man skulle tro), så er det et væsentligt aspekt, at tilgodese.


Det er typisk folk der sidder i en lejlighed og lytter til en klaverkoncert ved 66 db og konstant lytter efter de små finesser og hvad der kan gøres bedre.

Os andre der ikke har naboer at tage hensyn til og spiller al slags musik for musikkens skyld, ser lidt anderledes pÃ¥ det  :lol:


SÃ¥ skulle de tage og lytte lidt til Peter Bence... sÃ¥ skal de nok se deres smÃ¥ enheder blafre  :lol:
Han er afsindig dygtig og med hans optagelser syntes jeg at man oplever hvor meget energi der er i de dybere oktaver. ikke fordi det nødvendigvis skal være øresønderrivende højt, men det er blot fedt at opleve at luften bevæger sig lidt, nÃ¥r han rammer tangenterne med fuld kraft og dasker klaveret pÃ¥ siden i eufori   :D
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf elektrolytten » fre nov 01, 2019 03:28

digital_thor skrev:
i-anden skrev:
mson skrev:
Betydningen af (meget) headroom er generelt kriminelt overset i hifi-kredse, og bare antydningen af behovet bliver ofte latterliggjort med henvisning til "overkill" og pervers SPL. Er målet dog tiltagende realisme og ikke mindst ubesværet gengivelse ved de flest tænkelige niveauer (endda noget lavere end man skulle tro), så er det et væsentligt aspekt, at tilgodese.


Det er typisk folk der sidder i en lejlighed og lytter til en klaverkoncert ved 66 db og konstant lytter efter de små finesser og hvad der kan gøres bedre.

Os andre der ikke har naboer at tage hensyn til og spiller al slags musik for musikkens skyld, ser lidt anderledes pÃ¥ det  :lol:


SÃ¥ skulle de tage og lytte lidt til Peter Bence... sÃ¥ skal de nok se deres smÃ¥ enheder blafre  :lol:
Han er afsindig dygtig og med hans optagelser syntes jeg at man oplever hvor meget energi der er i de dybere oktaver. ikke fordi det nødvendigvis skal være øresønderrivende højt, men det er blot fedt at opleve at luften bevæger sig lidt, nÃ¥r han rammer tangenterne med fuld kraft og dasker klaveret pÃ¥ siden i eufori   :D

Og det kan du ogsÃ¥ live ikke ? gu kan du ej , det er sÃ¥danne syge "Brian" indstillinger som er  totalt ødelæggende  for seriøs hifi , ohhh det er bare sÃ¥ feeedt  jeg kan mærker det i maven ,jeg mÃ¥ straks have nogle flere basser sÃ¥ store som muligt, og sÃ¥ hæver jeg lige bassen 10-15 db fordi det lyder og mærkes bare  sÃ¥ fedt ,samtidig maskerer det lidt af alt det som  lyder ad helvede til
Undskyld mig den oprindelige fysiske pÃ¥virkning hvis den er der hvad den faktisk ikke er ret tit live er ikke en del af hifi (signalet vi modtager)  men en konsekvens af at  vores bashøjttalere bevæger sig.
Senest rettet af elektrolytten fre nov 01, 2019 06:20, rettet i alt 5 gange.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf elektrolytten » fre nov 01, 2019 03:36

digital_thor skrev:
elektrolytten skrev:@Nilsvalla   Synes du vrøvler lidt, med illusion menes hovedsageligt at vi omsætter to kilder/objekter/højtalere til mange objekter rum scene osv via de lydsvingninger vi modtager fra de to kilder.
Imodsætning til live hvor vi hører  de mange objekter direkte.

Jeg kan ikke lade være med at blande mig lidt  :wink:
Uanset om man lytter til sæt højttalere eller en person der sidder lige foran dig med et eller andet instrument. Så kan vi vel godt blive enige om at der er lige mange refleksioner til stede - så længe rummet er det samme. Den eneste forskel ligger vel reelt set i at højttaleren hovedsageligt spiller fremad, med en eller anden given(ud fra konstruktionens principper) spredning - hvor imod et givent instrument spille i mange - nok svært definerbare - retninger.
Diverse spændende stereo-manipulationer. Kan jo snildt skabes i studiet, som f.eks på Amused to death. De behøver jo på ingen måde at være sådan i virkeligheden.
Det som Sebastian især kan med sit anlæg - er at skabe et realistisk uforvrænget lydtryk, som meget få anlæg kan. Og alene den evne, gør anlægget unikt og specielt. Normale højttalere kan i grove træk simpelthen ikke levere det enorme lydtryk der skal til, for at man oplever det som live. At opleve diverse instrumenter live - minder en tydeligt om, hvor højt de faktisk spiller.

Jeg forstÃ¥r ikke hvad du mener, højtalerne spiller fremad , ja gu gør de  ,
Vi burde modtager en tynd lyd-stråle i hvert øre uden nogen refleksioner fra rum osv for at høre kilde signalet nøjagtigt, såkaldt hi-fi, en hovedtelefon er et billede på den optimale situation.

Hvor langt man er nået i den proces kan høres ved hvor tydeligt man kigger/lytter ind i et andet rum i en anden akustik end den man sider og lytter i.
Også hvor meget variation i perspektivets størrelse, dybde højde og bredde er en indikator hvor stor præcisionen er i det gengivne, hvor tæt man er på optimal stereo/hifi.

Kort sagt den akustik optagelsen er foregået i skal manifestere sig i 3D firkanten omkring højtaleren.
Og ja hvis du mener at man optog live i ens eget rum/stue, så burde man også høre sammen akustik samme scenarie over højtalerne.
Men betingelser/kravene for optimalt resultat er helt forskellige for de to situationer, ved live er en god akustik en fordel, ved stereo er det optimale at akustikken overhovedet ikke er tilstede og har indvirkning på lyden. Netop for at vi skal kunne gengive den optagede akustik

Et hvert anlæg kan gengive en guitarist som synger med et realistisk lyd tryk , et klaver , en klassisk trio eller kvintet , det er ikke lyd tryk der behøver at mangler det er typisk helt andre ting,   der hvor det kan knibe er nÃ¥r et klassisk symfoniorkester giver den fuld gas, og man sider pÃ¥ første række , her er ogsÃ¥ den overvældende størrelse af lydbilledet medvirkende til følelsen af lyd tryk.
Men rykker man tilbage i salen så er det absolut muligt at gengive realistiske lyd tryk også med 90db højtalere, også her vil størrelsen af lydbilledet medvirker til realismen og at det det opleves højre end det umiddelbart er.
Men hverken Schlager eller andre anlæg kan gøre det samme som at side pÃ¥ første række til en klassisk koncert.  Lidt det samme kan siges om rockmusik.

Hi-fi er meget andet end høje lyd tryk, høj lyd er det nemmeste at opnår/lave af alt det som hi-fi består af, det er bare at skalerer traditionelt stereo udstyr som har de rigtige egenskaber hvad angår perspektiv opløsning klang op , eksempelvis via en linjekilde. Og sørge for der er tilstrækkelig med watt. Man behøver ikke horn mere til noget som helst gudskelov for det.
Senest rettet af elektrolytten fre nov 01, 2019 05:28, rettet i alt 2 gange.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf digital_thor » fre nov 01, 2019 03:57

elektrolytten skrev:
digital_thor skrev:
elektrolytten skrev:@Nilsvalla   Synes du vrøvler lidt, med illusion menes hovedsageligt at vi omsætter to kilder/objekter/højtalere til mange objekter rum scene osv via de lydsvingninger vi modtager fra de to kilder.
Imodsætning til live hvor vi hører  de mange objekter direkte.

Jeg kan ikke lade være med at blande mig lidt  :wink:
Uanset om man lytter til sæt højttalere eller en person der sidder lige foran dig med et eller andet instrument. Så kan vi vel godt blive enige om at der er lige mange refleksioner til stede - så længe rummet er det samme. Den eneste forskel ligger vel reelt set i at højttaleren hovedsageligt spiller fremad, med en eller anden given(ud fra konstruktionens principper) spredning - hvor imod et givent instrument spille i mange - nok svært definerbare - retninger.
Diverse spændende stereo-manipulationer. Kan jo snildt skabes i studiet, som f.eks på Amused to death. De behøver jo på ingen måde at være sådan i virkeligheden.
Det som Sebastian især kan med sit anlæg - er at skabe et realistisk uforvrænget lydtryk, som meget få anlæg kan. Og alene den evne, gør anlægget unikt og specielt. Normale højttalere kan i grove træk simpelthen ikke levere det enorme lydtryk der skal til, for at man oplever det som live. At opleve diverse instrumenter live - minder en tydeligt om, hvor højt de faktisk spiller.

Jeg forstÃ¥r ikke hvad du mener, højtalerne spiller fremad , ja gu gør de  ,
Vi byrde modtager en tynd lyd-stråle i hvert øre uden nogen refleksioner fra rum osv for at høre kilde signalet nøjagtigt, såkaldt hi-fi, en hovedtelefon er et billede på den optimale situation.

Kort sagt den akustik optagelse er foregået i skal manifestere sig i 3D firkanten omkring højtaleren.
Og ja hvis du mener at man optog live i ens eget rum/stue, så burde man også høre sammen akustik samme scenarie over højtalerne.
Er Burde ikke begravet ved siden af Plejer?

Men betingelserne/kravene for optimalt resultat er helt forskellige for de to situationer, ved live er en god akustik en fordel, ved stereo er det optimale at akustikken overhovedet ikke er tilstede og har indvirkning på lyden. Netop for at vi skal kunne gengive den optagede akustik
Køb et sæt høretelefoner og hold op med at komme med utopiske scenarier omkring ikke tilstedeværende akustisk energi i normale lytterum

Et hvert anlæg kan gengive en guitarist som synger med et realistisk lyd tryk , et klaver , en klassisk trio eller kvintet , det er ikke lyd tryk der behøver at mangler det er typisk helt andre ting,   der hvor det kan knibe er nÃ¥r et klassisk symfoniorkester giver den fuld gas, og man sider pÃ¥ første række , her er ogsÃ¥ den overvældende størrelse af lydbilledet medvirkende til følelsen af lyd tryk.
NEJ

Hi-fi er meget andet end høje lyd tryk, høj lyd er det nemmeste at opnår/lave af alt det som hi-fi består af, det er bare at skalerer traditionelt stereo udstyr som har de rigtige egenskaber hvad angår perspektiv opløsning klang op , eksempelvis via en linjekilde. Og sørge for der er tilstrækkelig med watt. Man behøver ikke horn mere til noget som helst gudskelov for det
MÃ¥ske Hvad ved du egentlig om højttalerkonstruktioner? Og hvordan er dit ekstremt farvede, samt enøjede verdensbillede kommet til at se dagens lys? Det er et helt konkret spørgsmÃ¥l.... ingen grund til at lægge mere i det - end bare at svare  :wink:
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: DIY Synergy horn

Indlægaf schlager » fre nov 01, 2019 04:26

En analogi til hifi og headroom er en bil med 500 HK. Man behøver jo ikke at køre med speederen i bund og med nålen på 300 km/t hele tiden. Selv når man køre bykørsel eller bare cruiser derudaf, kan man jo mærke det overskud der er, når man trykker lidt på pedalen :)
Jeg elsker horn, for man kan drikke mjød af dem.
schlager
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: ons okt 07, 2015 21:00
Geografisk sted: Slagelse

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.