i-anden skrev:Jeg ved ikke lige hvor du vil hen med det "Thomas"
Men prøv du at lave samme lydtryk og dynamik som et trommesæt, det gør dine højttalere kun en gang, eller prøv at koble en elbas på dit anlæg og se hvor længe dine højttalere vil være med til realistisk lydtryk.
Og du er forkert på den (igen) når du skriver "uden mangel på bas" , for der
vil mangle bas i små højttalere. Der er stor forskel på at kunne genkende et instrument og så få det hele med.
Og nej man optager ikke rundstråle karakteristikken men refleksionerne derfor er der også stor forskel på at høre noget optaget mod noget live.
Men jeg kan forstå at dit anlæg kan godt og vel det hele.?
Det kan mit bestemt ikke men jeg nyder det det kan
Men jeg ved fra nettet og en masse læsning i diverse blade at Mirage højttalere blev foretrukket fremfor alle andre i flere blindtest og de er bipolare (som 2 højttalere der står ryg mod ryg).
Hvis du hjemme i din stue har en oplevelse af realistiske lydtryk, kan det da være ligegyldigt hvad dit måleapparat viser.
Jeg er eks-musiker har spillet både på trommer og bas og har en fin fornemmelse for hvordan de virker og lyder.
I tidligere tider spillede jeg af-og-til mit hifi over smertegrænsen.
Jeg har været til koncerter med grupper som "Metallica", "Iron Maiden" og "Judas Priest" og har ikke oplevet dem komme over smertegrænsen.
At lytte hifi er et trip ud i illusioner.
Den største illusion af dem alle er når ht spiller perspektiv/koncertsal inde i dit drengekammer. Men du ved godt, lyden ikke billed-sætter sig bag ht. Du ved lyden kommer direkte til dine ører og billeddannelsen sker i hovedet på dig, i tæt samarbejde med måden der er indspillet/optaget på.
Du opfatter ikke lyde du ingen reference har for i dit hoved.
Har du været til koncert en gang og smagt på "stemningen", "ambiencen" "akustikken" ol, bliver det sandsynligvis den "indpakning" du høre livealbummet hjemme i kammeret med.
Har du været til flere koncerter, er der flere muligheder din hjerne kan vælge ud fra og således give en mere varieret oplevelse.
Derfor giver det heller ingen mening, diskutere med naboen, HVOR stor koncertsalen er på en specifik optagelse, for i kan have hver jeres referencer.
Mht ht og deres egen-måde virke på, høres det ens af alle, medmindre du har defekte ører, hvor defekten forhindrer det i at høres.
Men i såfald er alle de oplevet koncerter også hørt igennem det defekte ører og således bare sådan det er.
ps
Gad hvide om ikke også du selv har en optagelse, hvor lyde høres som om de bevæger sig ind i lydbilledet bag ht, væk fra lytter?
Jeg har selv en del af den slags optagelser.
At lyden høres som den bevæger sig bagud væk fra ht i modsatte retning af lytteren, har intet med reflektioner at gøre.
Når dine ører er i stand til høre musikken rundspredes skyldes det din hjerne har en reference, ikke kun for instrumentlyden foran dig men også for instrumentets lyde i en hvilken som helst afstand fra instrumentet. hver cm lyden bevæger sig væk fra et givent instrument, har sin egen lyd og derfor du i stand til høre lyde i bevægelse.