Andre´ Jensen skrev:Jeg er enig i stort set det hele der bliver sagt af Gordon. Jeg har bare svært ved at se forbindelsen med aktiv drift og dsp filtre.Andet end det giver dig muligheden for at ride din kæphest.
Wood skrev:
Kommentar til Dipol/trykkammer højttalere: Disse har en langt større forvrængning end de ordinære basrefleks/horn systemer, alene af den grund at membransystemet skal på en ordentlig vandring for at op nå tilsvarende SPL. Såå, at sige at basrefleks etc.. er ringere end et "rigtigt" system må bero på at der ses stort på forvrængningen i gengivelsen!
Wood skrev:Dean skrev:
Hov hov Flemming, det handler da bare om at have nok enheder.
Eller en 35" at ligge på gulvet
Yep, det gælder for alle systemer
Dean skrev:Wood skrev:Dean skrev:
Hov hov Flemming, det handler da bare om at have nok enheder.
Eller en 35" at ligge på gulvet
Yep, det gælder for alle systemer
Men efter hvad jeg kunne forstå, så skal du spille rasende højt før dine enheder bevæger sig bare en smule
Jonas_h skrev:Dean skrev:Wood skrev:Dean skrev:
Hov hov Flemming, det handler da bare om at have nok enheder.
Eller en 35" at ligge på gulvet
Yep, det gælder for alle systemer
Men efter hvad jeg kunne forstå, så skal du spille rasende højt før dine enheder bevæger sig bare en smule
Det er ikke korrekt forstået. Under 80hz bevæger enhederne sig en del selvom man ikke spiller tordnende højt.
Dean skrev:
Jeg mente på WOODs anlæg, ikke generelt
Wood skrev:Kommentar til Dipol/trykkammer højttalere: Disse har en langt større forvrængning end de ordinære basrefleks/horn systemer, alene af den grund at membransystemet skal på en ordentlig vandring for at op nå tilsvarende SPL. Såå, at sige at basrefleks etc.. er ringere end et "rigtigt" system må bero på at der ses stort på forvrængningen i gengivelsen!
Boman skrev:
En højttaler forvrænger når den bliver presset ud af sit lineære område, fx. ved for store udsving i bassen.
Basrefleks og horn giver mindre udsving for samme lydtryk, dog kan udsvingene for basrefleks blive meget store under afstemningsfrekvensen, hvor der overhovedet ikke er styr på membranen.
Den type der kræver mest udsving er dipolbassen - som jeg anvender. Derfor har jeg valgt at bruge 2 styk 12" Scan-Speak basser i hver side. De har en lineær amplitude på +- 12.5 mm, og kan mekanisk presses til +- 28 mm.
Boman skrev:Doppler forvrængning er ikke en af de væsentlige forvrængningsformer ved højttalergengivelse, der er rigtig mange andre former for forvrængning der noget mere hørbare.
Flere enheder/delefrekvenser => flere problemer, herunder fase/tidsforvrængning.
Det er meget svært/umuligt at få en højttaler med mange enheder til at gengive musik naturligt.
lydarne skrev:@digital_thor
Hvilke fordomme taler du om, jeg har absolut ingen fordomme eller antiparti mod nogen teknik undtagen den der er direkte forkert i forhold til at opnår hi-fi, du har selv opdaget en af dem basreflex.
Og du kan hvis ikke benægte at der er mange der bruger DSP rumkorrektions enheder lige netop til det formål som jeg nævner.
Det jeg siger er at hvis anlægget er i orden er der ikke brug for at tæmme nogen rom unoder.
Det er for mig en vigtig erfaring/erkendelse, fordi er der tendens til rum problemer eller lyd fra højtalerne, så ved jeg at der skal arbejdes videre og løsningen giver altid mere korrekt instrumentgengivelse, og jeg er dermed på vej mod hi-fi.
Jeg har ingen fordomme mod at benytte eksempelvis Ground Sound som en erstatning for et passivt filter og kan sagtens se fordelene, og som jeg nævnte også ulemperne, at kredsløbet skal ind i kæden, prisen, og at der skal bruges mange forstærkere, som nødvendigs ikke kan spille så harmonisk som en god vil gøre, men jeg fortrækker absolut Ground Sound løsningen fremfor at blande en PC ind i kæden
Alle de CD'er du nævne er mikset til at lyde godt på det middelmådige anlæg og du kan ikke checke korrekt lyd instrument gengivelse på den type plader.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster