Hvor dybt går instrumenterne ned i Also sprach Zarathustras åbningssekvens? Nu har diskussionen bølget frem og tilbage i lang tid, så jeg har tilladt mig at kigge på Richard Strauss' partitur. Og der er ingen tvivl overhovedet om, at det dybe C, som kontrafagot og kontrabasser skal holde gennem de første mange takter af værket, er et C2, hvilket vil sige ca. 65,4 hz! Jeg har markeret disse noder med en rød cirkel i første takt, hvor de bliver slået an:
Med hensyn til orglet, forlanges i princippet også et C2, altså ligeledes 65 hz (også markeret med rød cirkel). Men sagen er lidt mere kompliceret, når der er tale om et orgel. Det fremgår fx af partituret, at der skal spilles med pedal, og i de fleste sådanne tilfælde vil orglet blive transponeret en oktav ned, dvs. til 32,7 hz. Men i virkeligheden kommer det også an på, hvor stort et orgel, man har til rådighed! At det skulle transponeres to oktaver ned er dog usandsynligt, men alligevel ikke helt utænkeligt - specielt ikke, hvis der er tale om entusiast-indspilning, hvor man netop har villet lægge vægten på de helt dybe frekvenser.
Jeg er i øvrigt godt klar over, at mange kilder påstår, at kontrafagot og kontrabasser spiller et C på 32 hz. Det er også hvad der står i noterne til den legendariske Reiner-indspilning (både på LP og SACD), men det gør det ikke mere rigtigt. Der er i hvert fald ikke belæg for det i Strauss' partitur.
Men det skal dog siges, at både kontrabas og kontrafagot - i hvert fald i teorien - kan have et output under grundtonen. Der er jo tale om akustiske instrumenter, og på grund af elementære fysiske forhold ved en strengs svingninger, eller ved bølger i et rør, vil der kunne opstå subharmoniske frekvenser.
Mere senere...