Slava skrev:Det er sjovt at Nielsens 5. netop skulle nævnes nu, for jeg havde egentlig tænkt mig at tage fat på det værk i min næste klassiske anbefaling. Men Kubeliks indspilning har jeg ikke hørt, men dog hørt om, selv om den ikke nævnes så tit som fx Horensteins og Bernsteins indspilninger.
Jeg tror egentlig aldrig, jeg har hørt en dårlig Kubelik-skive. Han er også fremragende i Mahler, og jeg vil også gerne gøre opmærksom på hans live-fortolkninger af Mahler på selskabet Audite, som sågar har udsendt enkelte af disse symfonier på både SACD, LP og CD. Jeg har netop lyttet til 9. Symfoni, som er optaget live i Tokyo i 1975. Orkestret er stadig Bayerns Radiosymfoniorkester som på Kubeliks studieindspilning på DG, men optagelseen er noget nyere og teknisk i en langt højere kvalitet! Det er en skøn skive, men Mahlers 9. er selvfølgelig altid god (det er som om, at alle dirigenter altid af en eller anden mærkelig grund præsterer deres ypperste i netop dette værk).
Jeg vil glæde mig til din Nielsen 5!
Ja det er meget underligt Kubelik ikke er nævnt. Derfor var
det ikke logisk at finde den – men søgning på Nielsen
/ Kubelik gav resultat.
Andre nyheder. BBC's årlige
priser til de bedste udgivelser har 2 Cder med dansk islæt.

Rued Langgaard:
Music of the Spheres, for soprano, chorus, orchestra and distant
orchestra, BVN 128
Endens Tid (The End of Time), BVN 243
Fra Dybet (From the Deep), BVN 414

Poul Ruders:
Four Dances in One Movement for chamber ensemble
Nightshade
Abysm
og PS: Jeg har fået fat i entulip Schönberg/Kubelik, og glæder mig til ankomsten. Jeg hørte Rattle i dag for at be – afkræfte min mening. Den er nu god,med de bedste solister etc., finalen hører til de største oplevelser man kan få musik, men Rattle får nu ikke dedelikate musikbuer afsluttet så klart. Lyden er egentlig fantastisk, men lidt for opulent for dette mægtige "kammer" musikværk.
I løbet af måneden kan jeg nyde legen at sammenligne for alvor.
Kubelik. På et tidspunkt vil jeg samle lidt Kubelik historier fra de 2 smukke bøger fra de første 70 år af DRSOs historie. Det var et alvorligt genhør med Mahler 3 (DG) som satte en kædereaktion igang.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.