darkless skrev:Jeg lavede en serie målinger i går på mine Duo Omega G2 med henblik på at finde det optimale crossover mellem de aktive basenheder og mellemtonen.
I manualen anbefales, at RANGE sættes til MID, og FREQ sættes til 6. I mit anlæg fik jeg den mest lineære frekvensgang ved at sætte RANGE til HIGH og bevare FREQ på 6. Det giver et crossover omkring 220 Hz i modsætning til de 170 Hz angivet af Avantgarde. Jeg har dog ikke målt hverken de aktive basenheder eller mellemtonen separat, så tag ovenstående med et gran salt.
Volumen på de aktive basenheder er stærkt afhængig af præferencer, placering i rummet, vægmateriale, etc. og jeg kan derfor ikke komme med en entydig anbefaling. I min stue på 18 kvm med højttalerne trukket næsten helt op i hjørnerne og med ovenstående crossover skal volumen ligge fra lidt under 6 op til lidt under 7 for at matche niveauet for mellemtonen.
Mr.Avantgarde skrev:Det var da godt nok en ret kraftig forstærkning, du har dig der, når du har forstærkningen i basmodulet helt op i nærheden af 7. Det må jeg indrømme virker noget mystisk sammenlignet med mine indstillinger her, der slet ikke er som dine.
Men rummene kan måske være årsagen
darkless skrev:Mr.Avantgarde skrev:Det var da godt nok en ret kraftig forstærkning, du har dig der, når du har forstærkningen i basmodulet helt op i nærheden af 7. Det må jeg indrømme virker noget mystisk sammenlignet med mine indstillinger her, der slet ikke er som dine.
Men rummene kan måske være årsagen
Ja, rummet har utvivlsomt en stor påvirkning. For eksempel står min venstre højttaler på lige under 6, hvilket svarer til fabriksindstillingen fra Avantgarde markeret i manualen. Den højre højttaler står på lige under 7. De måler vidt forskelligt ved lyttepositionen med samme volumenindstilling.
Hos mig skyldes den store forskel muligvis, at den højre sidevæg er af mursten, mens venstre sidevæg er af koks. Derudover er der en døråbning i sidevæggen lige ved hjørnet mellem venstre sidevæg og bagvæggen, og i hjørnet mellem højre sidevæg og bagvæggen er der en indmuret faldstamme.
Mr.Avantgarde skrev:Hvilken vinkling benytter du så, hvis du benytter en sådan, darkless?
Mine er kun vinklet meget lidt. Jeg ved at der er store forskelle fra ejer til ejer vedr.dette spørgsmål
darkless skrev:Mr.Avantgarde skrev:Hvilken vinkling benytter du så, hvis du benytter en sådan, darkless?
Mine er kun vinklet meget lidt. Jeg ved at der er store forskelle fra ejer til ejer vedr.dette spørgsmål
Min stue er så lille, at højttalerne i praksis kun kan stå i de to fjerneste hjørner, mens lyttepositionen er en sofa placeret tæt op ad bagvæggen, dog med basfælder bagved for at tage reflektionerne. Højttalerne er vinklet således, at diskanterne krydser op til en halv meter foran lyttepositionen, når man sidder afslappet i sofaen. Ved koncentreret lytning sætter jeg mig frem i sofaen og kommer derfor tæt på skæringspunktet mellem de to diskanter. Vinklen er da omkring 50 grader. Afstanden mellem diskanterne er 2,9 m, mens afstanden fra diskant til lytteposition afhængig af siddeposition er 3,5 - 3,7 m.
Den mest intime og nærværende præsentation opnås for mig, når jeg sidder tættest på sweetspottet. Jeg har dog også eksperimenteret med at have højttalerne pegende næsten lige frem. Dette giver en mere diffus men også mere åben præsentation, der i højere grad fylder rummet. Til gengæld dæmpes diskanten, da spredningen i de høje frekvenser er stærkt begrænset. Denne afrulning giver en fornemmelse af, at musikerne er længere tilbage i lydbilledet.
Min personlige præference er at krydse højttalerne lidt foran lyttepositionen. Det tjener også til i højere grad at fastholde centerbilledet, hvis man sidder lidt til siden ift sweetspot, hvilket ofte sker, når der ses film med kæresten.
Mr.Avantgarde skrev:En yderst marginal såkaldt "afrulning", som du kalder det, kan under visse forhold være et gode. Har du målt specifik på frekvensgangen i området over 2 khz og til høregrænsen?
darkless skrev:Søndag aften fik jeg foretaget nye målinger af frekvensgangen med henblik på at få et bedre crossover mellem bas og mellemtone. Denne gang valgte jeg at måle et par meter fra højttalerne. Først blev mellemtonen målt, og derefter lavede jeg en serie målinger af basmodulerne for at ramme en passende balance mellem volumen og crossover-frekvens, når jeg lagde graferne for mellemtone og bas indover hinanden. De sidste finjusteringer blev lavet med både mellemtone og bas.
Jeg endte med at sætte begge højttalere til MID range og 8,0 på Freq. Volumen endte på hhv. 5,75 og 6,25, hvilket er noget tættere på fabriksindstillingen end de værdier, jeg benyttede tidligere.
Jeg nåede ikke at lytte så meget, da jeg skulle ud af døren, men tirsdag skulle jeg gerne få lidt lyttetid. Det blev dog klart, at jeg ved kritisk lytning er nødt til at genoverveje min nuværende lytteposition, da jeg målte et skarpt dyk i frekvensgangen lige nøjagtig dér, hvor det optimale crossover er (220 Hz). Rykker jeg lidt længere ud i stuen, så jeg kommer 1,4 m eller 30% ud fra bagvæggen, så forsvinder dykket.
Mr.Avantgarde skrev:Når du nu måler på tingene, kobler så ikke dette med lytteindtryk på en sådan måde, at lytteindtryk er superior?
darkless skrev:Mr.Avantgarde skrev:Når du nu måler på tingene, kobler så ikke dette med lytteindtryk på en sådan måde, at lytteindtryk er superior?
Jo, i det omfang det kan lade sig gøre og giver mening. Som regel er målingerne foranlediget af et utilfredsstillende lytteindtryk eller et ønske om at opnå fx mere flad frekvensgang i dybbassen ved en bestemt lytteposition eller efter at have flyttet på højttalerne. Indtil jeg har sporet mig ind på en løsning, giver det sjældent mening at lave "mellemlytninger". Når jeg er ved at være tilfreds med målingerne, går jeg i gang med at lytte, og nogen gange må jeg så tilbage for at lave nye målinger, fordi det ønskede resultat udeblev. Fx kunne jeg et par dage efter den første omgang justeringer af crossover høre, at den nedre mellemtone/øvre bas var mindre klar end ellers, og bassen var som helhed lidt for markant efter min smag. Derfor hev jeg søndag eftermiddag/aften ud af kalenderen for at "gøre det ordentligt" frem for blot at måle på lyttepositionen, der da også senere viste sig at befinde sig præcis midt i crossover-"dykket".
Min house curve er flad med en svag hævning i bassen under 200 Hz ned til ca 40 Hz, hvor jeg så hæver lidt mere. Anlægget bruges også til film, og der er det en bonus med en smule ekstra tryk på subben. Til musikbrug er der ingen problemer i ovenstående hævning, da det er ganske få instrumenter og endnu færre optagelser, der har reelt indhold under 40 Hz (og de, der har, tager sjældent skade af lidt ekstra bas). Rummet og lyttepositionen sætter dog deres naturlige begrænsninger for, hvor flad jeg kan få frekvensgangen til at være.
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster