MV skrev:Ja, den første påstand om at holde sig til en speciel nål, synes jeg, giver god mening. Men for at den teori skal holde, kræver det nok også at man er utrolig pertentlig med at justere PU'en tit og meget præcist, ligesom den nok skal slibes udskiftes ret ofte for at slibningen skal være konsistent.
Jeg ved ikke meget om, hvordan det foregår, når man skærer plader, men deres anden påstand giver måske lidt problemer. For er alle plader skåret fra den samme type nål? Og hvordan finder man ud af, hvilken type slibning, nålen til skæringen har haft?
Spændende diskussion.
klimbim skrev:MV skrev:Ja, den første påstand om at holde sig til en speciel nål, synes jeg, giver god mening. Men for at den teori skal holde, kræver det nok også at man er utrolig pertentlig med at justere PU'en tit og meget præcist, ligesom den nok skal slibes udskiftes ret ofte for at slibningen skal være konsistent.
Jeg ved ikke meget om, hvordan det foregår, når man skærer plader, men deres anden påstand giver måske lidt problemer. For er alle plader skåret fra den samme type nål? Og hvordan finder man ud af, hvilken type slibning, nålen til skæringen har haft?
Spændende diskussion.
det foregår nogenlunde sådan her når man laver en vinyl plade http://www.youtube.com/watch?v=H342sImB ... re=related det er jo kun master pladen der er skåret de vinylskiver vi får i hånden er presset efter master pladen så om det er vigtigt at ligge så tæt på skærenålen som mueligt er et godt spørgsmål min vudering er at det nok er en fordel men ikke tvingende nødvendigt .til gendgæld er jeg ikke i tvivl om at skiften frem og tilbage mellem forskelige nåleslibninger ødelægger pladerne
Nilau skrev:klimbim skrev:MV skrev:Ja, den første påstand om at holde sig til en speciel nål, synes jeg, giver god mening. Men for at den teori skal holde, kræver det nok også at man er utrolig pertentlig med at justere PU'en tit og meget præcist, ligesom den nok skal slibes udskiftes ret ofte for at slibningen skal være konsistent.
Jeg ved ikke meget om, hvordan det foregår, når man skærer plader, men deres anden påstand giver måske lidt problemer. For er alle plader skåret fra den samme type nål? Og hvordan finder man ud af, hvilken type slibning, nålen til skæringen har haft?
Spændende diskussion.
det foregår nogenlunde sådan her når man laver en vinyl plade http://www.youtube.com/watch?v=H342sImB ... re=related det er jo kun master pladen der er skåret de vinylskiver vi får i hånden er presset efter master pladen så om det er vigtigt at ligge så tæt på skærenålen som mueligt er et godt spørgsmål min vudering er at det nok er en fordel men ikke tvingende nødvendigt .til gendgæld er jeg ikke i tvivl om at skiften frem og tilbage mellem forskelige nåleslibninger ødelægger pladerne
Citat: [..] "til gendgæld er jeg ikke i tvivl om at skiften frem og tilbage mellem forskelige nåleslibninger ødelægger pladerne".
Selvom jeg véd at det er noget vrøvl....kunne det da være meget interessant at høre din begrundelse!
Mvh.
Niels
klimbim skrev:jeg har lade mig fortælle (af de tyske hifi tosser) at en ortofon per windfeld pu der har en spesialpoleret ortofon replicant 100 slibning skulle være det tæteste man kommer på de oprindelige skærenåle.desvære har jeg ike lige 23k til at smide efter sådan en jeg ved ikke så forfærdligt meget om hvor meget eller hvor lidt en pu slider på pladerne det er en holdning jeg for ganske nyeligt(her i weekenden) er blevet presenteret for af nogle som ved lidt mere end mig.jeg har så lavet lidt reserge på nettet fup/fakta og besluttet mig for at dele holdningen i hvertfald indtil nogle kommer med argumenter for det modsatte
Nilau skrev:klimbim skrev:jeg har lade mig fortælle (af de tyske hifi tosser) at en ortofon per windfeld pu der har en spesialpoleret ortofon replicant 100 slibning skulle være det tæteste man kommer på de oprindelige skærenåle.desvære har jeg ike lige 23k til at smide efter sådan en jeg ved ikke så forfærdligt meget om hvor meget eller hvor lidt en pu slider på pladerne det er en holdning jeg for ganske nyeligt(her i weekenden) er blevet presenteret for af nogle som ved lidt mere end mig.jeg har så lavet lidt reserge på nettet fup/fakta og besluttet mig for at dele holdningen i hvertfald indtil nogle kommer med argumenter for det modsatte
Van den Hul-slibningerne var i sin tid berygtede før selv at opføre sig som små skærenåle - især ved mindre god justering af tonearm/pickup.
Ødelæggende for pladerne!
Til gengæld kan man ofte opleve det behagelige, at man ved overgang til en ny pickup/nåleslibning kan afspille ellers 'slidte' plader uden den mindste smule knitren og knas.
Så hvis man er heldig (eller klog) kan man altid sørge for at have en samling plader der opfører sig som aldeles nyindkøbte!
Er det cool eller hva'?!
Så meget for de tyske tanker. De må jo være de rene masochister dernede sydpå!
Mvh.
Niels
Mvh.
Niels
RAMMA skrev:Basal viden om nåleslibninger og deres anvendelse, etc kan fås ved gennemlæsning af denne tråd, god fornøjelse med læsningen
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 4b68d95df6
klimbim skrev:Nilau skrev:klimbim skrev:jeg har lade mig fortælle (af de tyske hifi tosser) at en ortofon per windfeld pu der har en spesialpoleret ortofon replicant 100 slibning skulle være det tæteste man kommer på de oprindelige skærenåle.desvære har jeg ike lige 23k til at smide efter sådan en jeg ved ikke så forfærdligt meget om hvor meget eller hvor lidt en pu slider på pladerne det er en holdning jeg for ganske nyeligt(her i weekenden) er blevet presenteret for af nogle som ved lidt mere end mig.jeg har så lavet lidt reserge på nettet fup/fakta og besluttet mig for at dele holdningen i hvertfald indtil nogle kommer med argumenter for det modsatte
Van den Hul-slibningerne var i sin tid berygtede før selv at opføre sig som små skærenåle - især ved mindre god justering af tonearm/pickup.
Ødelæggende for pladerne!
Til gengæld kan man ofte opleve det behagelige, at man ved overgang til en ny pickup/nåleslibning kan afspille ellers 'slidte' plader uden den mindste smule knitren og knas.
Så hvis man er heldig (eller klog) kan man altid sørge for at have en samling plader der opfører sig som aldeles nyindkøbte!
Er det cool eller hva'?!
Så meget for de tyske tanker. De må jo være de rene masochister dernede sydpå!
Mvh.
Niels
Mvh.
Niels
hmm hvis man kan få en slidt plade med masser af kniter og knas til at opføre sig/lyde som en splinter ny ved at skifte til en pu med en anden nåleslibning må det da være fordig den nye pu henter mindre information op fra rillen din vudering med hensyn til tyskerne er jeg ikke helt uenig i
Nilau"[quote="Nilau skrev:klimbim skrev:jeg har lade mig fortælle (af de tyske hifi tosser) at en ortofon per windfeld pu der har en spesialpoleret ortofon replicant 100 slibning skulle være det tæteste man kommer på de oprindelige skærenåle.desvære har jeg ike lige 23k til at smide efter sådan en jeg ved ikke så forfærdligt meget om hvor meget eller hvor lidt en pu slider på pladerne det er en holdning jeg for ganske nyeligt(her i weekenden) er blevet presenteret for af nogle som ved lidt mere end mig.jeg har så lavet lidt reserge på nettet fup/fakta og besluttet mig for at dele holdningen i hvertfald indtil nogle kommer med argumenter for det modsatte
Van den Hul-slibningerne var i sin tid berygtede før selv at opføre sig som små skærenåle - især ved mindre god justering af tonearm/pickup.
Ødelæggende for pladerne!
Til gengæld kan man ofte opleve det behagelige, at man ved overgang til en ny pickup/nåleslibning kan afspille ellers 'slidte' plader uden den mindste smule knitren og knas.
Så hvis man er heldig (eller klog) kan man altid sørge for at have en samling plader der opfører sig som aldeles nyindkøbte!
Er det cool eller hva'?!
Så meget for de tyske tanker. De må jo være de rene masochister dernede sydpå!
Mvh.
Niels
Mvh.
Niels
nilau skrev:
Næh...man aftaster bare et "nyt sted" på rillevæggene.
MVH.
Niels
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster