mr avantgarde@
Jeg tror du har overset en MC pickup
da du nu er meget fasineret af den lyd en klassisk mm pick up fra 1970erne leverer(jeg kender og har hørt de fleste af dem du har omtalt og ejer selv et par af de bedste af slagsen fra dengang, nemlig B&O SP modificeret og Stanton 500 MK III(en videreudvikling af 880)), så du bør måske lægge øre til en Ortofon Spu mc pickup som feks denne her
http://www.ortofon.com/products/cartrid ... -gm-e-mkii den kræver at man anskaffer sig en NOS tonearm feks en SME 3009 eller 3012 eller en Fidelity Research FS 61 arm eller en ny Ortofon AS309S eller en TA 110 og forudsætter at man bruger en fast plint, altså ingen flydende ophængt pladespiller til en Spu, den lyder endvidere bedst på en mellemhjuls eller direkte drevet pladespiller feks. Tecnics SL 10,eller en NOS direkte drevet pladespiller fra 1970erne feks Pioneer,Sony, En modificeret Lenco L75/L78,Thorens 124, Garrard 301/401
og hvis den skal være remdrevet en Empire pladespiller(blev solgt mellem 1974-1978)
En Spu spiller "magisk" hvis den bliver sat rigtigt op og bruges sammen med en god trafo og rør riaa, specielt med lpplader produceret før 1970 er der tale om ægte "magi" i lyden.
Iøvrigt mht til masterbåndskvalitet, har du hørt et masterbånd på et tidspunkt ? i så fald er det en oplevelse man sent glemmer, fordi man så tydeligt forstår at både lpplader og cdplader kun er en svag kopi af den oprindelige masteroptagelse inden den kommer i mixepulten, hvor de er nødt til at skære og klippe i optagelsen, for det første for at få plads til et fornuftigt nyttesignal med de begrænsninger in mente der er feks på mediet lpplader og mht cdplader er udfordringen en anden, hvor de mange muligheder for lege med det oprindelige matriale er for stor en fristelse for de fleste studietrolde og heraf følger så heftigt manipuleret lyd eller såkaldt "hifilyd"
Jeg har haft fornøjelsen af at høre masterbånd fra DRs arkiv fra 1960erne på en Lyrec spolebåndoptager hos en god bekendt i Sønderjylland, som var en regelmæssig køber når DR solgte ud af deres overskydende matrialelager tilbage i tiden,han fik bla. fat i nogen kanongode NOSrør blaTelefunken EL 156 rør til næsten ingen penge og de omtalte masterbånd lå i en kasse mærket brugte spolebånd og han skulle jo lige høre om der optaget noget på disse bånd og stor var chocket da det viste sig at være optagelser af klassisk musik optaget til torsdagskoncerten tilbage 1960erne, og jeg vil sige det på den måde, jeg var også chockeret da jeg hørte den den klarhed,naturlighed og dynamik der var på disse gamle skatte fra DRs arkiv og jeg må indrømme at de præger stadig min opfattelse af hvordan musik skal lyde og må så samtidig erkende at den lyd ikke lader sig gengive på de medier jeg/vi har til rådighed uanset prisklasse og setup på det udstyr vi anvender
men man kan komme tæt på men aldrig i mål
jeg håber du kan bruge noget af ovenstående input til at få tingene sat lidt i perspektiv
Jeg tilslutter mig Stridsvognens udsagn vedrørende de gamle Decca 1st edition lpplader sammen med en god mc pickup med en skarp slibning, det er faktisk det tætteste man kommer på masterbåndkvalitet i et hifisystem.
som du sikkert er bekendt med har jeg en større samling af lige netop Decca/London lpplader både 1st og 2nd edition, samt alle andre labels af betydning fra den periode, bla Philips HifiStereo,Mercury Living Precense,RCA Living Stereo,DG SLPM Tulips,Emi/Columbia uk , for at nævne et par labels og iøvrigt et par gamle russiske monoplader fra Melodiya som banker alle de før nævnte stribe af toplabels sønder og sammen