Mr.Avantgarde skrev:Det spørgsmål man bør stille sig selv, ånr man evaluerer MM vs MC er:
Sætter pick uppen musiken eller lyden i fokus!
Lige precist,
Kunne man så som nysgerrig nu meget nysgerrig få et lyt?????
Kom nu Avantgarde.
mvh. Asger
Mr.Avantgarde skrev:Det spørgsmål man bør stille sig selv, ånr man evaluerer MM vs MC er:
Sætter pick uppen musiken eller lyden i fokus!
Mr.Avantgarde skrev:Medlem skrev:Som med så meget andet, er der desværre en masse teknik-snobberi - det koster mange penge = det lyder meget bedre. Eller gør det?
.
Definer lyder bedre. Taler vi mest mulig korrket afspilning af kilden eller fed lyd?
RAMMA skrev:Man skal dog tilføre antiskating med måde, da for meget antiskating har den samme effekt på den modsatte rille, det bedste er at lægge en glas plade på og så sænke pickuppen på den blanke plade og indstille antiskating indtil nålen står stille uanset hvor man sætter den ned, yderst eller inderst, så står den rigtigt
Medlem skrev:RAMMA skrev:Man skal dog tilføre antiskating med måde, da for meget antiskating har den samme effekt på den modsatte rille, det bedste er at lægge en glas plade på og så sænke pickuppen på den blanke plade og indstille antiskating indtil nålen står stille uanset hvor man sætter den ned, yderst eller inderst, så står den rigtigt
Jeg er enig langt hen ad vejen i dit lange indlæg, som jeg har taget dette citat fra.
Lige den der, tror jeg ikke er helt ok. Da det skal ses i en dynamisk sammenhæng, altså kan du ikke udføre det statisk.
Du bliver med andre ord nødt til at gøre det mens nålen er i rillen, hvor den er udsat for voldsomme og mindre voldsomme svingninger.
Så man bruger ganske enkelt ørerne, gerne en testplade til formålet, eller blot en velkendt god plade
stridsvognen skrev:Medlem skrev:Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige MC'er, i prisklassen op til 4000,-. Det jeg hele tiden vender tilbage til, er MM'ere
Jeg har lige solgt min helt nye Ortofon MC Vivo Blue, hvorfor?, fordi den havde betoninger i diskanten, som jeg ganske enkelt ikke kunne holde ud at høre på i længden. Det lød bare ikke "rigtigt" - referencen er en godt optaget CD på min AA LF eller en god LP med en god MM pickup.
Et af de største "problemer" med mange MC'ere er efter min mening at de spiller for meget hifi, og for lidt musik - der er sku for lidt fest i dem...
Lige nu er min AT440MLa på spil igen, det er da bare en for fed pickup. Og når man så ser på hvordan den er lavet, ja så giver det også noget mening.
Jeg tror, at med mindre man smider 10-15-20K til en MC, så er man bedre stillet musikalsk, med en god MM Læg dertil en rimelig MM Riaa, så er der musik...
Hygge
Ortofon Vivo er entry level MC pickup, og har mange begrænsninger..
Og igen.. Der er flest udueligt dårlige vinyl plader.. Selv meget dyre hifi plader. Og en billig slibning og svag motot vil der hjælpe med ikke at gøre elendigheden så hørbare.
Så jeg mener stadigt det er aldeles nyttesløst at diskutere pickupper så længe man ikke har samme referenceplade..
Dertil kommer at jo bedre pickup, jo større krav stiller det til opsætning, og kan man ikke finde ud af at justere en pickup efter hvordan den lyder så er det en lost case.. Og MP3 er at foretrække..
Så fin mc pickup kræver umanerlig megen tid at få til at performe 100% da den afsløre alle fejl som forvrængning eller dæmpning..
2-3 ohms ved siden af optimal impedans eller bare 0,1g forkert nåletryk og endnu mindre antiskating er altødelæggende. Og for mit vedkommende kan jeg ikke leve uden rigtig doseret silicone dæmpning.
Og husk at alle paremetre skal summere samtidigt ellers er det stadigt ligegyldigt.. Jeg betragter det som at balancere på en nålespids.. der er ikke plads til at trædde ved siden af i nogle retninger, så rammer man omgående bunden..
i forbindelse med justering af nåletryk er det vigtigt at spolerne er centreret i spolegabet. på de fleste pickupper er det ikke synligt.
Jeg kan jo starte med at spørge her hvem der kan forklare mig lydsignaturen af en anelse for høj antiskating.. Det er den nemme.. Og selvfølgelig noget enhver der har en pickup ved inden han udtaler sig om kvaliteten af nogen pu.
kennethjensen skrev:Hva fanden Lars. Der vi sgu enige
Skid da hul i om det korrekt gengivet. Sålænge det swinger og vi får et smil på læben. Så jeg græsk katolsk ligeglad med om det gengivet korrekt eller ej. For griber det mig. Er det korrekt i min verden.
RAMMA skrev:Farvning ødelægger enhver form for fortolkning af musikken og det budskab som kunstneren forsøger at videregive til os lyttere
Jeg forstår simpelthen ikke jeres tilgang til musikken, hvordan kan i tro at i kommer nærmere musikkens sjæl ved at lytte til farvet lyd.
Farvning er en mur der står mellem jer og musikken i prøver på at afspille.
Jeg er muligvis en lille smule sær , men den tilgang til kan jeg altså ikke bruge her i huset, jeg vil sgu høre hvad der ligger på mine medier godt eller skidt, skidt kommer ikke til at lyde bedre eller mere befordrende fordi man accepterer farvning i gengive systemmet, som jeg ser det har i aldrig hørt de plader i lytter til
men ok, jeg accepterer at der er andre tilgange til musik og lyd end det jeg står for, men jeg vil altså ikke acceptere farvning i mit system, det er så min tilgang til mine medier, at det så udelukker en del dårlige plader, er der ikke noget at gøre ved, det er en del af prisen for at komme i det ægte "lydnirvana".
Jeg har sgu nok røget for meget sort Nepal, med den holdning til lyd
men det er sådan jeg ser på tingene og altså min tilgang til lyd, håber det er ok, selvom i ikke deler min mening om emnet
RAMMA skrev:Medlem skrev:RAMMA skrev:Man skal dog tilføre antiskating med måde, da for meget antiskating har den samme effekt på den modsatte rille, det bedste er at lægge en glas plade på og så sænke pickuppen på den blanke plade og indstille antiskating indtil nålen står stille uanset hvor man sætter den ned, yderst eller inderst, så står den rigtigt
Jeg er enig langt hen ad vejen i dit lange indlæg, som jeg har taget dette citat fra.
Lige den der, tror jeg ikke er helt ok. Da det skal ses i en dynamisk sammenhæng, altså kan du ikke udføre det statisk.
Du bliver med andre ord nødt til at gøre det mens nålen er i rillen, hvor den er udsat for voldsomme og mindre voldsomme svingninger.
Så man bruger ganske enkelt ørerne, gerne en testplade til formålet, eller blot en velkendt god plade
Ja de sidste indstillinger er by ear, altså sidste indstilling af skating on the fly mens pladen spiller og det samme gælder for VTA
Medlem skrev:RAMMA skrev:Farvning ødelægger enhver form for fortolkning af musikken og det budskab som kunstneren forsøger at videregive til os lyttere
Jeg forstår simpelthen ikke jeres tilgang til musikken, hvordan kan i tro at i kommer nærmere musikkens sjæl ved at lytte til farvet lyd.
Farvning er en mur der står mellem jer og musikken i prøver på at afspille.
Jeg er muligvis en lille smule sær , men den tilgang til kan jeg altså ikke bruge her i huset, jeg vil sgu høre hvad der ligger på mine medier godt eller skidt, skidt kommer ikke til at lyde bedre eller mere befordrende fordi man accepterer farvning i gengive systemmet, som jeg ser det har i aldrig hørt de plader i lytter til
men ok, jeg accepterer at der er andre tilgange til musik og lyd end det jeg står for, men jeg vil altså ikke acceptere farvning i mit system, det er så min tilgang til mine medier, at det så udelukker en del dårlige plader, er der ikke noget at gøre ved, det er en del af prisen for at komme i det ægte "lydnirvana".
Jeg har sgu nok røget for meget sort Nepal, med den holdning til lyd
men det er sådan jeg ser på tingene og altså min tilgang til lyd, håber det er ok, selvom i ikke deler min mening om emnet
For det andet, så ved du at du er kommet til musikkens sjæl, når du bliver meget rørt. F.eks. ved at få gåsehud, være tæt på at knibe en lille tåre , eller springe op og lave helt vild luftguitar
Hvis dit setup kan det, så er du efter min mening (og smag) kommet i mål.
lydarne skrev:Medlem skrev:RAMMA skrev:Farvning ødelægger enhver form for fortolkning af musikken og det budskab som kunstneren forsøger at videregive til os lyttere
Jeg forstår simpelthen ikke jeres tilgang til musikken, hvordan kan i tro at i kommer nærmere musikkens sjæl ved at lytte til farvet lyd.
Farvning er en mur der står mellem jer og musikken i prøver på at afspille.
Jeg er muligvis en lille smule sær , men den tilgang til kan jeg altså ikke bruge her i huset, jeg vil sgu høre hvad der ligger på mine medier godt eller skidt, skidt kommer ikke til at lyde bedre eller mere befordrende fordi man accepterer farvning i gengive systemmet, som jeg ser det har i aldrig hørt de plader i lytter til
men ok, jeg accepterer at der er andre tilgange til musik og lyd end det jeg står for, men jeg vil altså ikke acceptere farvning i mit system, det er så min tilgang til mine medier, at det så udelukker en del dårlige plader, er der ikke noget at gøre ved, det er en del af prisen for at komme i det ægte "lydnirvana".
Jeg har sgu nok røget for meget sort Nepal, med den holdning til lyd
men det er sådan jeg ser på tingene og altså min tilgang til lyd, håber det er ok, selvom i ikke deler min mening om emnet
For det andet, så ved du at du er kommet til musikkens sjæl, når du bliver meget rørt. F.eks. ved at få gåsehud, være tæt på at knibe en lille tåre , eller springe op og lave helt vild luftguitar
Hvis dit setup kan det, så er du efter min mening (og smag) kommet i mål.
Kan vi nu ikke en gang få alle få aflivet den myte at gåsehud har noget som helst med speciel god lydkvalitet at gøre.
Det har noget at gøre med minder, om gode oplevelse, eller at man hører en man er stor fan af osv. , ting i den stil.
Derimod gengivelse af negle mod flamingo skulle nok kunne virke hvergang.
jeg kan eksempelvis ikke huske at jeg har oplevet at få gåsehud til en koncert, men har fået det en del gange foran fjernsyn eller radio og enkelte gange foran stereoen hvis det er noget musik der vækker minder, eller en som jeg er stor fan af som spiller.
Det er heller ikke nødvendigt at spille luftguitar eller vippe med foden konstant, og kunne høre musik i 27 timer i træk uden at blive lyttetræt og alt det pis, hvis man kan lytte 27 timer i træk så kan det kun være fordi gengivelsen er ligegyldig og anlægget virker hen af hvordan en transistorradio gør når den spiller i baggrunden.
Når jeg har været til koncert i to timer, så jeg træt, og tager mig faktisk tit i at kigge på uret, er det ikke snart slut, sådan mener jeg også det skal være hvis gengivelsen har været mættet og fuldt med indtryk. Og masser af gange har jeg ikke engang vippet med lilletåen.
Og undskyld mig hvad er der i vejen med hvordan en kontrabas, piano, trompet guitar, orgel ,den menneskelige stemme osv. lyder, det faktisk det som tit er på optagelserne, men det har du måske ikke opdaget endnu.
Men kan også forstår på tråden at det var ret heldigt at jeg i en pæn del af min grammofon tid brugte tangialarm.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst