Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvem har brug for MM, når vi har MC

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf ulrikmm » tirs sep 18, 2012 19:08

MC pickupper kan serieproduceres med frekvensgang til 100 kHz. Pickupper der ruller af lavere har fasedrej i højfrekvensen.

MM pickupper kan normalt kun nå 20 kHz ved at man lader en resonanstop (i samspil med belastningskapaciteten) nå derop.
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Bevensee » tirs sep 18, 2012 19:53

Mr.Avantgarde skrev:Der er vel ikke nogen, der ikke kan få sine MC pick upper til at fungere. MC pick upper fungerer ret beset som de altid har gjort med det resultat, at lyden, som det høres i diverse Vdh, ortofon, audio technica, koetsu m.m.fl., er en opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering. Vel at mærke detaljering, der slet ikke forekommer i live musik i den form, som disse groteske og ringe pick upper disker op med. I live musik er detaljering naturligt indlejring i inter-spillet ml. musikerne, ergo duer analytiske pick upper faktisk ikke, da analytisk netop betyder at pinde ting ud bare for at gøre det uden omtanke for helheden og inter-sammenspillet.

Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.

Mem der er jo et marked for alt og der kan som oftest skabes kunstige behov. Og her er det kunstige behov tydeligvis, at omgangen udelukkende med hifi og dermed reproduktion har skabt en surrogatlyd.

Oprindelig var det vigtige ikke at skabe forkert lyd, men at holde sig til at genskabe enten koncertsalen eller masterbåndet. Og det halter gevaldigt med de allerfleste MC'ere.


Jeg må tilstå at jeg bliver lidt provokeret af så stejle udtalelser. Min hovedkilde til musikalske oplevelser er netop klassiske koncertsale. Og jeg foretrækker altså lyden af netop en Ortofon MC.

Jeg vil herved gerne ustede en invitation til MR. Avantgarde: Kom en tur hjem til mig i Albertslund, og hør mit system, og vurder om du virkelig mener at der er tale om en "opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering."

Jeg vil ogsÃ¥ endnu engang opfordre alle, og i særdeleshed Mr Avantgarde, til at komme med saglige argumenter for hvordan en MC PU skal kunne være i stand til at dele musikken op i helhed pÃ¥ den ene side og detaljer pÃ¥ den anden, forstørre detaljerne, forrykke dem lidt i forhold til helheden, for derefter at klistre det  sammen igen, alt sammen i realtid.
Bevensee
Bevensee
Seniormedlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: tirs jun 02, 2009 11:32

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tirs sep 18, 2012 20:36

Bevensee skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Der er vel ikke nogen, der ikke kan få sine MC pick upper til at fungere. MC pick upper fungerer ret beset som de altid har gjort med det resultat, at lyden, som det høres i diverse Vdh, ortofon, audio technica, koetsu m.m.fl., er en opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering. Vel at mærke detaljering, der slet ikke forekommer i live musik i den form, som disse groteske og ringe pick upper disker op med. I live musik er detaljering naturligt indlejring i inter-spillet ml. musikerne, ergo duer analytiske pick upper faktisk ikke, da analytisk netop betyder at pinde ting ud bare for at gøre det uden omtanke for helheden og inter-sammenspillet.

Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.

Mem der er jo et marked for alt og der kan som oftest skabes kunstige behov. Og her er det kunstige behov tydeligvis, at omgangen udelukkende med hifi og dermed reproduktion har skabt en surrogatlyd.

Oprindelig var det vigtige ikke at skabe forkert lyd, men at holde sig til at genskabe enten koncertsalen eller masterbåndet. Og det halter gevaldigt med de allerfleste MC'ere.


Jeg må tilstå at jeg bliver lidt provokeret af så stejle udtalelser. Min hovedkilde til musikalske oplevelser er netop klassiske koncertsale. Og jeg foretrækker altså lyden af netop en Ortofon MC.

Jeg vil herved gerne ustede en invitation til MR. Avantgarde: Kom en tur hjem til mig i Albertslund, og hør mit system, og vurder om du virkelig mener at der er tale om en "opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering."

Jeg vil ogsÃ¥ endnu engang opfordre alle, og i særdeleshed Mr Avantgarde, til at komme med saglige argumenter for hvordan en MC PU skal kunne være i stand til at dele musikken op i helhed pÃ¥ den ene side og detaljer pÃ¥ den anden, forstørre detaljerne, forrykke dem lidt i forhold til helheden, for derefter at klistre det  sammen igen, alt sammen i realtid.


velkommen i klubben af glade Ortofonejere :D
Jeg er også yderst tilfreds med min Rondo Bronze, den booster ikke lyden som beskrevet og er heller ikke overdetaljeret, den er ganske kort sagt meget homogen og meget neutral i lyden og det er en fornøjelse at gå på opdagelse i ny indkøbte lpplader :D
Men jeg vil i samme åndedrag sige at man også kan få mm pickupper der kan levere den samme lyd og muligvis overgå mc pickupper rent lydmæssigt, nærmere bestemt den tidligere nævnte MMC baserede mm pickup af de årsager jeg allerede har belyst tidligere i tråden og iøvrigt selv har en fuldt funktionel pickup af samme type, godtnok en diy ting og den skal tages i brug såsnart jeg har løst problemet med kontraloddet på min ekstra Rega RB 300 arm, jeg over vejer også at evt tage min Helius Orion arm ibrug istedet, men den halter mht til VTA on the fly, som jeg har mulighed for på mine Rega RB300, så jeg overvejer lige nu hvad løsningen bliver, Helius er jo en fantastisk arm til tunge pickupper ligesom min diy mmc ting (12 gram ++)
Ortofon dårlige ry mht til musikalitet stammer nok fra de første MC 10,20,30 og MC 2000,3000,5000,7500 som var udpræget tørre og stringente i klangen og super analytiske i grundklangen, skulle man ligge inde med en MC 10,20,30, så prøv lige at befri dem fra den resonante skal, så er det en helt anden pickup lydmæssigt efterfølgende, men så skal den også behandles som et råddent æg, da den er meget skrøbelig uden skallen, det samme gælder for de første Lyra pickupper bla Lyra Lydian som jeg selv har haft og Lyra Clavis(lyder fantastisk uden hus :D )
Iøvrigt kunne det være spændende at prøve den nye Audio Tecnica AT 33 ev MM pickup :wink:
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf stridsvognen » tirs sep 18, 2012 20:38

Mr.Avantgarde skrev:
Mercury skrev:Svaret på det i tråden initiale spørgsmål er:

1.
Generelt, dem der ikke har en mc indgang eller stepup har brug for en mm-pickup.

2.
Det kan være en fordel med uopløste pickuper med svampet mellembas og manglende dynamik hvis man ikke har udstyr der har det godt med signaler der indeholder disse karakteristika.

3.
Personer der dyrker hifiguruer, som udokumenteret og helt anonymt bag nedrullede gardiner sidder og retfærdiggør over for sig selv hvorfor de ikke kan få deres mc-pickuper til at fungere.

mvh. Asger


Jeg ved ikke lige hvad det er for et indlæg, du her kom med. Det er nogle meget mystiske udmeldinger, du kommer med.

Det skal såmænd nærmest vendes på hovedet.

Det er aldrig en fordel med såkaldte uopløste pick upper. Men det har ikke så meget med MM vs MC at gøre, da begge systemer kan performe på det absolut højeste opløsningsniveau. Men det er som bekendt blot en af faktorerne , man bør evaluere lydmæssigt.

Der er vel ikke nogen, der ikke kan få sine MC pick upper til at fungere. MC pick upper fungerer ret beset som de altid har gjort med det resultat, at lyden, som det høres i diverse Vdh, ortofon, audio technica, koetsu m.m.fl., er en opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering. Vel at mærke detaljering, der slet ikke forekommer i live musik i den form, som disse groteske og ringe pick upper disker op med. I live musik er detaljering naturligt indlejring i inter-spillet ml. musikerne, ergo duer analytiske pick upper faktisk ikke, da analytisk netop betyder at pinde ting ud bare for at gøre det uden omtanke for helheden og inter-sammenspillet.

Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.

Mem der er jo et marked for alt og der kan som oftest skabes kunstige behov. Og her er det kunstige behov tydeligvis, at omgangen udelukkende med hifi og dermed reproduktion har skabt en surrogatlyd.

Oprindelig var det vigtige ikke at skabe forkert lyd, men at holde sig til at genskabe enten koncertsalen eller masterbåndet. Og det halter gevaldigt med de allerfleste MC'ere.



Jeg vil da påstå at jeg har både Koetsu VDH og Denon MC pickupper der kan alt det du efterlyser.. Kan du oplyse hvilke modeller det er du omtaler.?

Jeg fÃ¥r det indtryk af at du ikke har stepup/ riaa der  fungere optimalt til MC brug, eller ogsÃ¥ har du ikke fÃ¥et det justeret korekt,
stridsvognen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør nov 17, 2007 11:18

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tirs sep 18, 2012 20:57

ulrikmm skrev:MC pickupper kan serieproduceres med frekvensgang til 100 kHz. Pickupper der ruller af lavere har fasedrej i højfrekvensen.

MM pickupper kan normalt kun nå 20 kHz ved at man lader en resonanstop (i samspil med belastningskapaciteten) nå derop.


det er ikke helt korrekt :wink:
B&O SP15  Ã¥r 1974 +/- 2.5dB between 20 - 30,000 Hz.
Shure V15 MK IV år 1978 10-25000kHz +/- 1db
Audio-Technica AT33EV Ã¥r 2012  15Hz-50000kHz

skal jeg liste flere op ?
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf ulrikmm » tirs sep 18, 2012 21:09

Hej Ramma, vi har garanteret begge læst high fidelity i gamle dage. Frekvensgangen under måling er ikke alt. Chek lige, om de nævnte modeller kan kanaladskille ved de nævnte frekvenser. Det kan de nemlig kun, hvis de kan afspille signal ved disse frekvenser, og ikke blot vibrerer lystigt pga. at man glad fodrer resonanskredsen med kapacitet.
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tirs sep 18, 2012 21:43

19
Bevensee skrev:
Mr.Avantgarde skrev:Der er vel ikke nogen, der ikke kan få sine MC pick upper til at fungere. MC pick upper fungerer ret beset som de altid har gjort med det resultat, at lyden, som det høres i diverse Vdh, ortofon, audio technica, koetsu m.m.fl., er en opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering. Vel at mærke detaljering, der slet ikke forekommer i live musik i den form, som disse groteske og ringe pick upper disker op med. I live musik er detaljering naturligt indlejring i inter-spillet ml. musikerne, ergo duer analytiske pick upper faktisk ikke, da analytisk netop betyder at pinde ting ud bare for at gøre det uden omtanke for helheden og inter-sammenspillet.

Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.

Mem der er jo et marked for alt og der kan som oftest skabes kunstige behov. Og her er det kunstige behov tydeligvis, at omgangen udelukkende med hifi og dermed reproduktion har skabt en surrogatlyd.

Oprindelig var det vigtige ikke at skabe forkert lyd, men at holde sig til at genskabe enten koncertsalen eller masterbåndet. Og det halter gevaldigt med de allerfleste MC'ere.


Jeg må tilstå at jeg bliver lidt provokeret af så stejle udtalelser. Min hovedkilde til musikalske oplevelser er netop klassiske koncertsale. Og jeg foretrækker altså lyden af netop en Ortofon MC.

Jeg vil herved gerne ustede en invitation til MR. Avantgarde: Kom en tur hjem til mig i Albertslund, og hør mit system, og vurder om du virkelig mener at der er tale om en "opvisning i fraværet af stort set alt andet end overdrivelser udi detaljering."

Jeg vil ogsÃ¥ endnu engang opfordre alle, og i særdeleshed Mr Avantgarde, til at komme med saglige argumenter for hvordan en MC PU skal kunne være i stand til at dele musikken op i helhed pÃ¥ den ene side og detaljer pÃ¥ den anden, forstørre detaljerne, forrykke dem lidt i forhold til helheden, for derefter at klistre det  sammen igen, alt sammen i realtid.


Jeg har 2 udgaver af den Ortofon MC pick up, som du også henviser til. Begge er koblet til på mit system via forskellige pladespillere. Og har været det i årevis nu. Og bliver løbende vurderet!!

Men...
man kan kun opretholde en tidligere vurdering af tingenes tilstand indtil man møder noget, der er afgørende bedre. Og her har jeg efterhånden en del at gøre godt med, der er markant bedre end den MC midi-sound Rondo bronze.

Jeg finder den faktisk grotesk ringe sammenlignet med det, der er markant bedre til selv lavere priser. Og her taler vi sÃ¥dan set bÃ¥de Lyra Delos og mine MM'ere. Men den er sÃ¥dan set ogsÃ¥ gal med Lyra'en. Den forsøger at ramme samme neutrale tilnærmede masterbÃ¥ndskvalitet som Maestro'en og den ikke navngivne  NOS 1978'er pu, og pÃ¥ den led er LYra'en vellykket i modsætning til Rondo Bronzen. Sidstnævnte er hvad den er; en entry-level MC pÃ¥ nogenlunde samme niveau som Denon DL103R men med en temmelig boostet natur.

I gamle dage (i slutfirserne) var det helt almindeligt at skelne mellem analytisk og symfonisk lyd. Idag er den distinktion næsten forsvundet og når man så lytter på nutidens kreationer og finder lutter analytisk lyd, så er det at man har indset, at det er slut med at forfølge målet om reproduktion på masterbåndsniveau eller at anvende koncertsalen som den, der skal genskabes.
I stedet for har vi fået unaturlig plingeling lyd og folk har internaliseret den type lyd i en grad, der gør, at flertallet ikke længere stiller spørgsmål til om at der intet er fejet ind under gulvtæppet.

Jeg er sÃ¥dan set ikke synderligt optaget af mekaniken i og de tekniske vedhæng til den lydkvalitet, man  oplever ved et produkt.
Det interessante er alene lydkvaliteten. Og den skal først og fremmest sanses. Og i videst mulige omfang sanses uden at selvsamme sans er under indtryk af den bias, der kan være i tekniske specs, anmeldelser m.v.

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved om du slet ikke fanger forskellen på en symfonisk og analytisk kilde; dine skriblerier tyder lidt på det, da du forsøger at så tvivl om, at det kan forekomme og at det forekommer ofte, særligt om du benytter dig af ældre hifi også.

Men til din orientering kan jeg sige følgende om analytisk vs. symfonisk lyd;

Den analytiske lyd er kendetegnet ved en fordybelse i detaljerne med en (alt for) nedtonet fokus pÃ¥, at orkestret er en kompleks sammensat helhed. De enkelte instrumenter, særligt de i forgrunden, optræder med unaturlig ambiance og konkurrerer med hinanden for at tiltuske sig lytterens opmærksom som om de nærmest ønskede at vise sig mest mulig frem. Men det gør naboinstrumentet ogsÃ¥ og pÃ¥ den led mister man pÃ¥ forunderlig vis fornemmelsen af et organisk-symfonisk orkester. I pick upper er denne type lyd i særlig grad problematisk, da producenterne benytter sig af teknik (Ã¥benbart), der simpelthen  - ved siden af et analytisk væsen - ogsÃ¥ forstørrer detaljerne og særligt mikrodetaljerne, sÃ¥ de fremstÃ¥r meget mere tydelige end det, vi kender fra koncertsalen eller for den sags skyld fra masterbÃ¥ndet om dette er vellykket. Analytisk lyd kan indeholde en fordel ved pitch-skift og mikro-dynamikken, men mangler overbliksfornemmelsen.

Heroverfor har vi den symfoniske (organiske) lyd, der er optaget af at fremstille hele orkestret par excellence således, at fokus er på overbliksfornemmelse og at instrumenter skal præsenteres som "ikke-konkurrerende". Den symfoniske lyd er videre præget af at overtonestrukturerne i harmonierne kommer mere i fokus, hvilket subjektivt meget svagt kan nedtone grundtoneområdet. Fordelen ved denne type lyd er en mere klar 3-d virkning i den forstand, at i og med at forgrunden ikke får lov til sit detaljerytteri som i de analytiske kilder, medfører det en bedre subjektiv fokus på det, der er længst væk i lydbilledet. Derudover virker denne type lyd mere overskudsagtigt.
Ulemperne kan være, at man vil føle, at man mangler detaljer eller særligt mikrodetaljer om man har fået indarbejdet en præference herfor. Dernæst er den symfoniske lyd bedst til makro-dynamik, hvorimod hurtige pich skift og mikrodynamiske effekter subjektivt kan blive for sløvt aftegnet.

Iøvrigt er det fra min side ikke et forsøg på at skælde Ortofon Bronze ud. Jeg ved du har den og jeg har endda 2 stks. Men jeg mener vitterlig ikke den er særlig god og benytter primært mine til ikke-klassisk musik eller mere abstrakt mindre gode indspilninger.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf RAMMA » tirs sep 18, 2012 21:54

CITAT@
på den led er LYra'en vellykket i modsætning til Rondo Bronzen. Sidstnævnte er hvad den er; en entry-level MC på nogenlunde samme niveau som Denon DL103R men med en temmelig boostet natur.


nu gentager jeg mig selv :wink:  , du har sat de 2 Rondo Bronze forkert op hvis de lyder boostet, længere er den sÃ¥dan set ikke :wink:
Du bliver nok nødt til at køre en tur sydpå for at høre hvad det er jeg mener :D
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tirs sep 18, 2012 22:02

RAMMA skrev:CITAT@
på den led er LYra'en vellykket i modsætning til Rondo Bronzen. Sidstnævnte er hvad den er; en entry-level MC på nogenlunde samme niveau som Denon DL103R men med en temmelig boostet natur.


nu gentager jeg mig selv :wink:  , du har sat de 2 Rondo Bronze forkert op hvis de lyder boostet, længere er den sÃ¥dan set ikke :wink:
Du bliver nok nødt til at køre en tur sydpå for at høre hvad det er jeg mener :D


hehe...beklager; det har jeg ikke.

Du kan tage flg 3 pick upper; min NOS 1978, Clearaudio Maestro og Lyra Delos og det står klart, at de alle tonalt set minder utroligt meget om hinanden. Heroverfor Rondo bronzen, der fremstiller en helt anden LYD med lyd skrevet med stort for at understrege, at jeg mener at den tilfører sound - egenlyd, primært i basområdet.

For mig at høre er den korrekte lydmæssige tonale tekstur netop de 3 førstnævnte.

Jeg kan naturligvis ikke afvise, at qua du spiller på et helt andet system, kan få et subjektivt bedre resultat end her. Men jeg kan da fortælle, at jeg bestemt ikke er den eneste, der har fortrudt mit køb af Rondo pu'erne. En ven af mig kalder lyden fra hans for den suverænt ringeste, han nogensinde har hørt .
Det undrer mig faktisk, at vi hører den pu så forskelligt, når vi ellers har ret enslydende evaluering af f.eks NN kablet..
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf ulrikmm » tirs sep 18, 2012 22:45

Hvad er det, der foregår?

Mogens_Østjylland har det sidste års tid rost sine Ortofon pickupper til den 7. himmel - og nu rakker Mr. Avantgarde dem ned i det mørkeste helvede.

Og så ser det ud til, at Mogens_Østjylland og Mr. Avantgarde muligvis er samme person????

Har man været ved lægen og fået skyllet ører?

Har man læst sig til at Rondo Bronze ikke er nær så god, som det, der stod i de første anmeldelser, man læste?

Eller har man hjemme, eller ude i byen hørt bedre lyd, der har fået en til at forstå det fejlspor, man har ledt sig selv og andre på?
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tirs sep 18, 2012 23:01

ulrikmm skrev:Hvad er det, der foregår?

Mogens_Østjylland har det sidste års tid rost sine Ortofon pickupper til den 7. himmel - og nu rakker Mr. Avantgarde dem ned i det mørkeste helvede.

Og så ser det ud til, at Mogens_Østjylland og Mr. Avantgarde muligvis er samme person????

Har man været ved lægen og fået skyllet ører?

Har man læst sig til at Rondo Bronze ikke er nær så god, som det, der stod i de første anmeldelser, man læste?

Eller har man hjemme, eller ude i byen hørt bedre lyd, der har fået en til at forstå det fejlspor, man har ledt sig selv og andre på?


Ja, jeg er samme person som den 2. nedlagte profil.

Og nej, jeg roser bestemt ikke på det generelle plan Ortofon. Faktisk har jeg tordnet imod Rohmann'en, som jeg var så uklog at købe.

Derudover er dit debatniveau lidt trist.
Jeg gider ikke dine personlige kommentarer, så dem får du intet svar på.

Sandheden her er, at det har vist sig, at diverse MC'ere fra hæderkronede firmaer som VDH, ortofon, audio technica osv. lider under hvad jeg beskrev i allerførste indlæg i denne tråd, nemlig pinlig overanalytisk sound med forstørrede detaljer og mikrodetaljer.
Min reference er alene koncertsalen og den tekstur, der forekommer dér.
Og i den kontekst har det længe stået klart, at paradigmet om MC pick uppers overlegenhed er et falsum. Og det betyder selvsagt, at der på meta-niveau kan og må komme kritik af den til dette system ledsagende lydkvalitet på et konkret niveau.

Det, der sådan set er sket, er, at jeg har været så heldig at få en NOS 1978 MM pu, der er så langt foran enhver MC pick up, jeg har lagt øre til, at det selvsagt må medføre en art nyorientering og efterfølgende revurdering af, hvad status quo egentlig er på pick up markedet.

Det er ulig meget nemmere at kritisere det bundniveau hovedparten af markedets nuværende MC'ere besidder, når man har en langt superior lyd til at sætte tingene i relief.

Det er ikke det samme som at jeg vil aflive MC, men det er mere end rimeligt at angribe dette systems lydmæssige karakteristika på såvel et generelt plan som et mere konkret. Som jeg skrev tidligere i tråden vil jeg eftersøge en MC, der kan performe på så godt som det niveau min excellente NOS MM gør. Det bliver en næsten umulig opgave. Men jeg tager handsken op.
Senest rettet af Mr.Avantgarde tirs sep 18, 2012 23:24, rettet i alt 1 gang.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Nilau » tirs sep 18, 2012 23:04

Mr.Avantgarde skrev:
Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.







Du burde stikke piben ind.
Fornemmer du slet ikke, at du på det nærmeste urinerer på alle der ikke støtter dine barokke synspunkter 100%.
Nilau
Seniormedlem
 
Indlæg: 738
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 14:52
Geografisk sted: København

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf Mr.Avantgarde » tirs sep 18, 2012 23:11

Nilau skrev:
Mr.Avantgarde skrev:
Så pointen er fremdeles en helt anden, som jeg ser det, nemlig det åbenlyse fravær af polstring fra koncertsalen. Om man havde den fornødne indsigt i lyden i koncertsalen, ville ingen ende op med eksempelvis vdh og ortofon Mc'er.







Du burde stikke piben ind.
Fornemmer du slet ikke, at du på det nærmeste urinerer på alle der ikke støtter dine barokke synspunkter 100%.


På ingen måde

Der er mange, der aldrig har hørt en klassisk koncert. Derudover er mine synspunkter ikke barokke og står slet ikke mål med din overbudspolitik på pick up markedet i form af Audio Technica AT 95, som du nærmest udskreg som high-end.
Det skal du naturligvis have lov at mene, men man stiller uvægerligt sig selv det spørgsmål hvad pokker det er for nogle præferencer, du opererer med.

Hvis du krydslæste lidt i "præference-tråden" ville du samtidig kunne uddrage, at der er opnået en relativ enighed om tilstedeværelsen af præferencer. Dem har jeg, dem har du og dem har enhver, ergo er det ikke så underligt, at vi oplever meget forskelligt.

Men i det her spørgsmål; min nye NOS MM er inddiskutabelt på en helt anden planet end diverse ellers hæderkronede MC'ere. Endda MC'ere, jeg selv tidligere har rost, men som nu står visne og forvredne hen.
Mr.Avantgarde
Supermedlem
 
Indlæg: 1113
Tilmeldt: fre feb 10, 2012 20:50

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf ulrikmm » tirs sep 18, 2012 23:28

Mr. Mogens (det kan man vel godt forsvare at kalde dig nu), jeg tager dit sårede udfald helt roligt, fordi jeg synes jeg byder ind med meget mere konstruktivt end dine dobbeltprofiler tilsammen nogensinde har gjort: sofisterier og sensationer. Du har nok svært ved selv at indse dette, men prøv at arbejde lidt med at nedtone sensationerne og din sprogbrug, og bliv lidt mere troværdig i cyberspace fremover.

Jeg tror den sandhed du først nu indser er, at langt hovedparten af optagelser af klassisk musik ikke gengiver musikken, som den lyder i koncertsalene. Optagelserne er mere "spændende" idet der gengives flere overtoner, end der er i virkeligheden. Det er det, hififolk kalder "luft" og som ikke findes i virkelighedens musik.

Det er formentlig forÃ¥rsaget af forvrængning af højfrekvensen i optagelserne, og af at mikrofonerne er placeret steder, som tilskuerne sjældent tilbydes: ophængt i snore o v e r orkestret.  

Ved at vælge en pickup, der ikke gengiver disse overtoner så kraftigt, kan man sikkert godt opnå at pladen lyder mere som en mere afdæmpet rigtig koncert. Hvis det er det, du har behov for, er det da en OK løsning. Om den ligefrem skal udbasuneres i messingtrompeter som året hifi fund er lidt indbildsk, navnlig fordi du som altid ikke er villig til at dele dit anlægs lyd med andre.
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

Re: Hvem har brug for MM, når vi har MC

Indlægaf ulrikmm » tirs sep 18, 2012 23:30

RAMMA skrev:
ulrikmm skrev:MC pickupper kan serieproduceres med frekvensgang til 100 kHz. Pickupper der ruller af lavere har fasedrej i højfrekvensen.

MM pickupper kan normalt kun nå 20 kHz ved at man lader en resonanstop (i samspil med belastningskapaciteten) nå derop.


det er ikke helt korrekt :wink:
B&O SP15  Ã¥r 1974 +/- 2.5dB between 20 - 30,000 Hz.
Shure V15 MK IV år 1978 10-25000kHz +/- 1db
Audio-Technica AT33EV Ã¥r 2012  15Hz-50000kHz

skal jeg liste flere op ?

Den der Audio Technica er en MC, ikke?

Af mine MC-er rækker Dynavector Karat DV17 D-modellerne og Denon DL 1000A op til 100 kHz. Karat DV 23 R og DenonDL 304 rækker til 70kHz, svjh.
Brugeravatar
ulrikmm
Seniormedlem
 
Indlæg: 569
Tilmeldt: søn sep 16, 2007 15:37

ForegåendeNæste

Tilbage til Analoge kilder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.