ulrikmm skrev:Mr. Mogens (det kan man vel godt forsvare at kalde dig nu), jeg tager dit sårede udfald helt roligt, fordi jeg synes jeg byder ind med meget mere konstruktivt end dine dobbeltprofiler tilsammen nogensinde har gjort: sofisterier og sensationer. Du har nok svært ved selv at indse dette, men prøv at arbejde lidt med at nedtone sensationerne og din sprogbrug, og bliv lidt mere troværdig i cyberspace fremover.
Jeg kan se, at du fortsætter din retorik med en nedladende tilgang. Jeg troede ærligt talt, vi var færdig med det.Så der er ikke tale om sårede udfald, men om at jeg ikke gider det børnehave-halløj. Jeg har allerede en enkelt herinde på ignore. Men det er ikke noget, jeg efterstræber.
ulrikmm skrev:
Jeg tror den sandhed du først nu indser er, at langt hovedparten af optagelser af klassisk musik ikke gengiver musikken, som den lyder i koncertsalene. Optagelserne er mere "spændende" idet der gengives flere overtoner, end der er i virkeligheden. Det er det, hififolk kalder "luft" og som ikke findes i virkelighedens musik.
Det er formentlig forårsaget af forvrængning af højfrekvensen i optagelserne, og af at mikrofonerne er placeret steder, som tilskuerne sjældent tilbydes: ophængt i snore o v e r orkestret.
Hvis du tror, der er noget, jeg først indser nu, så må du tro om igen. Godt forsøgt.
Det er klart, at vi er nødt til at operere med, at såvel indspilning og aftaster kan tilføre ubehageligheder, men gør de det begge, så tipper læsset i reglen helt.
Hvis vi tilmed ender i en situation, hvor virkelighedens musik helt afkobles fra den reproducerede lyd, vi forsøger at opnå i hjemmet, så er det dit valg.
Og det vil jeg såmænd ikke moralisere over. Jeg ser det som et præferencevalg.
Det må, som jeg ser det, være et formål i sig selv at få aftasteren til at imitere enten en tilnærmet masterbåndskvalitet eller koncertsalen. Det er sådan set hvad vi har at gøre med og her er det korrekt, at der er masser af indspilninger, der er gjort for "spændende", som du skriver. Men det forventer jeg, at enhver, der har beskæfitget sig med det her i adskillige årtier ,er esoterisk bevidst om. Så den tilskrivning fra din side er ret beset irrelevant her.
Det er slet ikke indspilningskvaliteter, jeg har dissekreret. Det er aftasterens lydkvalitet.
Og her gælder fremdeles, at i det omfang en aftaster kan øge forskellene på indspilningskvaliteter, ja så har vi at gøre med en afslørende pick up uanset om vi taler MC eller MM. Man kan sagtens have adskillige såkaldte afslørende pick upper til evaluering, hvor man, når man tager afsked med vurdering af aftasterens tonale struktur, efterfølgende videre- og slutevaluerer på et mere musikalsk helstøbt grundlag. Dette fordrer viden om koncertsalen og rigtige orkestre fra virkeligheden (og for den sags skyld masterbåndsindholdet) og den tekstur et sådant byder sin lytter. Det er dog klart, at tingene hurtigt komplicerer sig selv, da enhver lytter møder sine lytteindtryk med bestemte præferencer, der divergerer for forskellige lyttere. Men den grundlæggende opløsningsstruktur og den tonale balance bør enhver entuasiast kunne udføre sovende.
En tillægsbemærkning til ovennævnte er, at det er faktuelt forkert, som du nu påstår, at der i virkelighedens musik ikke er "luft". Det fremtræder blot naturligt og indlejret i det samlede musikalske udtryk og sådan skal det være.
ulrikmm skrev:Ved at vælge en pickup, der ikke gengiver disse overtoner så kraftigt, kan man sikkert godt opnå at pladen lyder mere som en mere afdæmpet rigtig koncert. Hvis det er det, du har behov for, er det da en OK løsning. Om den ligefrem skal udbasuneres i messingtrompeter som året hifi fund er lidt indbildsk, navnlig fordi du som altid ikke er villig til at dele dit anlægs lyd med andre.
Du har ganske ret i, at jeg ikke inviterer hvem som helst. Og sådan er det (jo) bare.
Men til substansen i at du nu pludselig tilskriver min NOS MM en afdæmpet karakter, må jeg knytte den bemærkning, at det har jeg ikke skrevet noget om og det er også faktuelt fuldstændig forkert og jeg ved ikke hvor pokker du har det fra. Ligeldes kan jeg ikke genkende at live-musik i koncertsalen er afdæmpet; dog får man et meget forskelligt input fra forskellige pladser og forskellige koncertsale, men jeg mener ikke man kan begynde at omtale live-musik som mere afdæmpet end reproduceret musik.
Faktisk er NOS MM'en realt mere detaljeret end Lyra Delos og viser større forskelle på indspilningskvaliteter end Lyra'en selvom den tonale balance på Delos, Maestro og NOS til forveksling ligner hinanden yderst meget. Til sammenligning er det Ortofon Rondo bronze, der "stikker tonalt af".
Men - og det er vitalt - NOS MM'en udfører detaljeringen mere troværdigt og indlejret (som i virkelighedens musik) sammenlignet med MC'erne i og med, at den præserverer den organisk-symfoniske karakter langt mere naturligt, hvilket gør, at man ikke som på MC'erne sidder og lytter hi-fi parametre, men faktisk får et glimt af rigtig "kødelig" musik med et nærmest helt uhindret flow
i selvsamme med samt en 3-D overbliksfornemmelse, jeg aldrig tildligere har haft med nogen pick up - faktisk meget lig med den man får på 20-25. række i koncertsalen....
Dette er interessant al den stund, at den pågældende pick up er langt over 30 år gammel og kan findes til under 300 kr.(men pt. er der ikke flere til salg) og dermed er et lysende eksempel på, at den faktuelle lydkvalitet i nuværende udbudte pick upper vel nærmest kan karakteriseres som en tilbagegang.
Jeg er faktisk kommet til den konklusion, at MM'erne toppede i 80 erne. Det står i hvert fald klart, at min Maestro ikke kan være med. Ligesom det står klart, at Lyra - som enhver anden MC- "beriger" sin lytter med gold analytisk lyd - meget ulig koncertsalen, hvor koncerter opleves som symfonisk-organiske.
Og det er præcis i en nøddeskal, hvad vi er ude i her; NOS MM'en formår at formidle et bedre detaljeringsniveau end Lyra'en, men dette er ikke analytisk forstørret og opmærksomhedskrævende, men indlejret i en symfonisk-organisk helhed, hvor intet i lydbilledet forsøger at tiltuske sig særlig opmærksomhed.
Dermed kan musikken i sig selv komme i fokus.
Med NOS MM lytter man ikke lyd som man typisk gør på MC pick upper.