Otto J skrev:vilmann skrev:
Hvilket jo for så vidt er fair nok. Men kan altid diskutere strafudmålingen, men problemet er egentlig, at der ikke er et alternativ til piratkopieringen.
Med undtagelse af udgivelser der ikke længere er i produktion, så er dét jo lodret forkert. Alternativet er at købe musikken i dé formater de udgives i.
Hvorfor er det forkert?
Musikudgiverne har i årevis gjort hvad de kan for at fortælle os hvad vi skal købe. Faktisk så meget at tilnærmelsesvis alle anstændige pladeforretninger har drejet nøglen om. Skulle man finde på at ønske sig en plade der ikke ikke har ligget på top 10 på et tidspunkt, skal man i den grad vide hvor man skal gå hen.
Og nu skal jeg så synes det er synd for dem at de har smadret deres egen forretningsmodel ved alt for længe at udbytte både kunder og musikere til det yderste?
Jeg er ikke tilhænger af at man bare downloader musik uden at betale. Men jeg forstår det altså godt. Det handler om en rådden branche med afsindigt lave værdier for hvordan man opfører sig og med en helt afsindig konservatisme over for nytænkning.
Det er muligt du mener de ikke ville ind i streaming, fordi de ikke kunne lave en holdbar forretningsmodel. Det er sikkert rigtigt. Men de havde ikke noget valg, og alligevel tog det 10 år får de begyndte at indse det. Det har kostet afsindig mange penge og jobs. Og det er edderdyleme en dårlig måde at drive forretning på.
Nu ved jeg ikke hvad Kashmir's The Good Life med håndlavet cover af Kasper Eistrup blev udbudt til da de var til salg, men forestil dig en situation hvor special-udgivelser som disse bliver påtvunget at skulle koste 79,- uanset hvad, fordi det er dét flertallet af kunderne vil give for et album. Tror du så at sådan en special-udgivelse ville blive til? Er det fremmende for kulturen at det hele bliver strømlinet, pakket ned i McDonalds emballage og mixet til at lyde godt på moderne pseudo-stereo mono-højttalere (læs: iPod docks)?
Forestil dig at du fra den ene dag til den anden påbød kunstmalere at de ikke længere må sælge originaler, de må kun sælge genoptryk printet på laserprintere - for så har alle lige pludselig råd til at få de "originale" kunstværker op på væggen som de har lyst til. Ville dét være befordrende for kunsten? Næppe. Jeg mener faktisk ikke det er en helt skæv analogi at kalde en CD eller en LP for det originale maleri, mens Spotify-versionen er genoptrykket. Hvis en kunstmaler ikke bryder sig om genoptryk, og ønsker at folk der ser hans maleri kun må se originalen, så mener jeg at det er en menneskeret for ham at forlange dét.
Nu er der ingen der siger at specialudgvelser ikke kan koste noget andet end normale udgivelser, blot fordi det sælges på nettet. Det er klart nok at alle de sjove covers er fortid. Drønærgerligt, men det skete jo egentlig allerede da CD'en dukkede op. Og forøvrigt kan man jo sagtens distribuere ekstra goodies via nettet. Jeg er selvfølgelig helt enig i at Spotify og den slags er et discountprodukt, men det er jo musikbranchen selv der har sørget for det. For det meste kan det ikke lade sig gøre at vælge en bedre kvalitet eller give 50 kr mere og få en fed plaket eller noget andet. De har simpelt hen ødelagt deres eget marked, og det er kun stædige bands med holdninger og indsigt, der er i stand til at gøre noget andet. Fx Radiohead og Nine Inch Nails er ret gode til det.
Nu er trådens emne om det er en menneskeret at stjæle. Jeg vil gerne stille spørgsmålet: Er det en menneskeret at få adgang til musik uden hensyn til udbyderens ønsker? Det synes jeg faktisk ikke det er. Jeg synes det er en menneskeret at udbyderen af et stykke musik selv kan bestemme hvordan det skal udbredes, og hvad det skal koste.
Om det lige er en menneskeret du mener, er jeg ikke så sikker på, men jeg synes faktisk det er vigtigt at musikken er tilgængelig. Det er (eller bliver) en del af kulturarven. Selvfølgelig skal det være tilgængeligt. Hvad det så skal koste er en anden sag, men som (verdens-)samfund bør vi ikke bare acceptere at en eller anden amerikansk pengemaskine bestemmer hvornår vi kan få lov at købe et stykke kunst eller kultur.
Hunter S. Thompson skrev:The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.