Hvis man skal bruge noget til at transportere en fra et sted til at andet jævnligt, med et rimeligt niveau af komfort, sikkerhed og med få komplikationer, køber man en bil. Ikke en tank.
Hvis man skal bruge noget til at afspille sine cd'er på jævnligt med et rimelig niveau af komfort, god lyd og få komplikationer køber man en cd afspiller. Og den behøver ikke at være bygget som en tank.
Det er fuldstændig antikveret, og i bund og grund analogt baseret tankegang, der ligger til grund for måden TEAC's drev er designet på, fuldstændig som da NEC kom med en rendrevet cd afspiller. Måden en cd aftastes på, er grundliggende forskellig fra måde en lp aftastes på, så der er ingen grund til at bruge teknikken fra pladespillere på cd drev.
En anden måde at gøre tingene unødigt komplekse på er som ML gjorde det, da de tog et billigt cd-rom drev, og forsynede det med et chassis der var tungt, komplekst og ofte fejlbehæftet i den del der ikke var lavet af drevets producent, og som kostede en krig, uden at det ændrede på selve den del der havde med aftastningen at gøre. Med andre ord havde indsatsen ikke nogen indvirken på de data der kom ud af drevet. Det svarer til at tage bunden fra en VW og bygge en Ferrari oven på den og mene at man har en superbil. Yearh, right. Man kan stadig komme fra a til b, men ikke hurtigere eller bedre eller mere præcist.
Uanset hvorfor nogen vælger at bruge nye former for drev, det være sig ønsket om bedre lyd, bedre data til konverteren, bedre holdbarhed eller økonomi, så er det efter min mening klart et udtryk for en bedre approach til selve designfasen. Hvad angår måden at skabe bedre lyd fra cd afspillere på er jeg klart tilhænger af nytænkning og ikke bare at kopiere hvad de andre har gjort, eller endnu værre bare at gøre som man altid har gjort, bare dobbelt så tungt.