ZIG skrev:Random Access
Jeg synes det gælder for meget i livet - og ikke kun en computers hukommelse.
Jeg har tit spurgt, "Hvorfor lytter vi til musik?" Og der er kommet flere svar på dette spørgsmål, og nu synes jeg, at denne plade også giver et godt svar.
Fordi man bliver i godt humør.
Og hvis det er målet, så synes jeg, at lydarne skaber unødvendige forhindringer på denne vej. Ja, god lyd er en god ting - men den er hverken nødvendig eller tilstrækkelig til at skabe et godt humør.
Og Daft Punk skaber et forrygende godt humør.
Denne unge mand siger det hele:
http://www.stereophile.com/content/passion
Denne gamle mand siger noget lignende:
http://www.audiostream.com/content/auditory-memory-and-you
Og denne video rammer også plet:
http://www.youtube.com/watch?v=3MqhoJrmywc&feature=youtu.be
Zig
ZIG skrev:@lydarne
[/b]? Og det er stadigvæk meget gådefuldt for mig, at du kan sige, "Musik og Hi-fi har intet med hinanden at gøre". Er det fuglesange og lokomotiver, du lytter til på dit reference anlæg?
lydarne skrev:Jeg kan bekræfte DR værdien på CD'en og lyden er også derefter, værdien for LP kan jeg ikke bekræfter, men jeg har selv målt tilsvarende forskelle på LP rip og CD udgaver, og i modsætning til dig Dreamz mener jeg klat at lytteindtrykket følger med.
Men der er tit situationer hvor man tror at der er tale om komprimering , men hvor det i stedet er manipulering, oppustning af instrumenters bund ekko ekstrem næroptagelse, tilførsel af div. effekter , såkaldt produktion af fed lyd.
Det lyder mange gange næsten på samme måde som komprimering , og det er mindst lige så galt som komprimering efter min mening.
Jeg fortrækker selv komprimering fremfor lydmanipulering som kun har det ene formål at få traditionelle akustiske instrumenter til at lyde federe mere lækkert på det gennemsnitlige hi-fi anlæg.
Også brug af limiter giver lidt af den samme effekt som komprimering, og limiter er næsten altid brugt ved optagelse således at Dynamikområdet kan udnyttes optimalt, der køres eks.v. op til -0.1 db af fyldt dynamikområde hvorefter der klippes "rundt og pænt".
Patricia Barber er et godt eksempel på lydmanipulering til den fede sounds side og hvor der faktisk er komprimeret moderat,
Dette gælder i øvrigt typisk for mange af de plader som er populære hos hi-fi entusiasten, og til demo'er, kraftig manipulering men moderat komprimering.
http://www.dr.loudness-war.info/index.php?search_artist=patricia%20barber
Som det ses med 2013 albummet som det dårligste.
Og så er der naturligvis de plader hvor man både komprimerer og manipulerer .
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst