Hej MSON
Tak for et godt og sagligt indlæg. Alle er velkomne, også for de der ikke har hørt EVEREST, men men men, det bliver nok en balancegang når jeg skal forholde mig seriøst til indlæg fra personer der end ikke har HØRT emnet som er til debat. Men jeg vil forsøge at kommentere efter bedste evne.
Venligst bemærk at tråden blev startet ud fra 2 indlæg på en anden tråd der handlede om en miniput JBL 4307; hvor en person (AUDIOHEAVEN) omtalte at han generelt var af det indtryk at det "nye" Top-JBL (Deriblandt model 66000 EVEREST) var mindre interessant at lytte til end topmodellerne fra årtier tilbage, samt fra en anden person (ROBERT GS) - en forhandler - som er med på denne tråd, der ikke lagde fingrer imellem i sin kritik af højttaleren.
Hvad de kritiske indlæg angår måtte jeg naturligvis forsvare JBL og hensigterne bag nyeste designs, og jeg er enig med dig i at hensigterne bag valgte konstruktionsprincipper er beundringsværdige og aftjener respekt for at JBL lykkes så godt med dem som de gør, og det fremgår vist også for dem der kan læse lidt imellem linjerne i mit svar til AUDIOHEAVEN, hvor jeg skriver at de nye designs ER bedre.. (jeg har ejet og lytte på alt relevant for diskusionen af det gamle samt det nye)
Men når det er sagt er jeg - uagtet jeg er JBL forhandler - også nødt til at medgive kritikerne at der er noget om kritikken på områder hvor der ER noget om kritikken. Man skal være lydhør over for kritik, og ikke bare agerer hjernevasket og i blind tro på at hvad "MASTER" siger og gør er det rigtigste. Og da ikke hvis éns egne ører siger noget andet. Kritik kan udformes på mange måder; nogle eksekverer kontant og skrotter et produkt som har skuffet, mens andre (mig) vælger en konstruktiv vej, at søge dialog med producenten om de oplevede problemer. Læs mere herom længere nede, idet jeg tog dialogen med JBL.
Mine oplevelser med EVEREST er baseret på egne lytteindtryk og målinger i eget rum. Nuvel, mit rum er ATYPISK i størrelse og form i forhold til gængs dagsligstue i DK, men før EVEREST blev installeret spillede jeg i en årrække på K2 9800SE - i samme rum... En model jeg forstår på dit indlæg at du har hørt, modsat EVEREST.
OG du bør vide AT: Der er en verden til forskel på gengivelsen fra 9800SE og 66000 uagtet de overfladisk består af samme type materialer (AlNiCo bestykket 15" bas), Beryllium membran i mellemtone-driver (3" vs. 4"), og identiske ultra HF driver med Beryllium membran.
Der er bare SÅ meget mere af det hele i gengivelsen fra en 66000 end fra en 9800SE, inkl. at Everest da også flytter mere luft nedadtil.
MEN ..effektiviteten af den større 4" berylliumdriver + det større horn, eller hvad det end er (noget er der ihvertfald), gør, at graden af antrit og åbenhed er markant bedre i 66000 end i K2 9800SE. Men lige præcis denne egenskab, har den bagside, at den gør højttaleren endnu mere nådesløs over for et ringe kildemateriale, ringe elektronik eller generelt ringe kvalitet i alt FØR højttaleren..
Ydermere - og som allerede beskrevet - er output fra højttalerens hornsektion bare SÅ dynamisk, at det oftest opleves som at det stikker af fra bunden. Og det bliver altså ikke bedre af at afrulning indtræder allerede ved 45Hz. Mht. de målinger du henviser til i testen EVEREST vs. TAD REF1, så er mine personlige oplevlser i eget rum, at selv en næsten flad frekvensgang til 32 eller endda 20Hz, som jeg kan frembringe via mine 4 stk. 18" enheder, så er dette end ikke nok til at kompensere for dette som ørerne savner; noget boom på pauker stortrommer og noget "umpfh" ved tung elektronisk bas,.. Og hvorfor mon?
Tjaee, jeg er ikke akustisk uddannet, lydingeniør eller noget andet der gør mig istand til at formulere mig ved afsæt i eksakt videnskab, men jeg tilskriver såre simpelt årsagen værende ørets faldende følsomhedskurve nedadtil. Prøv det selv; lyt på en 1000 Hz tone (DR radios "gamle" prøvebillede) ved 90dB, og dernæst en 40 eller 20Hz tone ved 90bB.
Du vil opleve at 1000 Hz ved 90dB hurtigt generer dit øre (arbejdstilsynets grænse for støj er vist omkring 80dB), 40Hz ved 90dB tåler du uproblematisk i lang tid, mens du knab nok vil kunne høre 20Hz gengivet ved 90dB.
I mit system (inkl. 4" 18 subs justeret til lyden som JEG kan lide - ej at sidestille med at det er det RIGTIGSTE), stiger området fra 60Hz og ned ganske svagt, 40Hz ligger 5-8dB over nul og 20Hz ligger 18-20dB over nul, før jeg føler "balance" og lyden lineær. (Jeg kan niveuregulere hele området efter smag og behag). Målingerne kan vel karakteriseres som gennemsnitsangivelser da de IKKE er foretaget på sweeps eller sinustoner, men er foretaget ved måling under afspilning af musik på, ved op til 24 mikrofonplaceringer ( 12 for venstre og 12 for højre kanal) i og omkring min lytteposition.
Baseret på ovenstående oplevelser tog jeg undervejs i forløbet en dialog med Greg Timbers (chefdesigner ved JBL i en menneskealder og ansvarlig for 4300 serien siden halvfjerdserne, Everest 1, K2 serien og nyeste Everest), om mine oplevelser, og guess what: manden bekræfter venligt og imødekommende at der er noget om min kritik, han beskriver egne oplevelser fra sin private stue, modtager målingerne fra min stue, og konkluderer stille og roligt " it seems like your room amplifies the weakness of the speakersystem"..
Ydermere bidrager han med nogle hints til forbedringer, jeg tilbydes sågar et dæmpeled (notchfilter) til mine passive filtre angående et utilfredsstillende peak i området omkring 5000Hz, samt anviser vejen til forbedringer vedr. et dyk ved 800Hz (startende ved 600 og slutter ved 1000Hz), der primært består i at anvende elektronisk deling, samt bekræfter mig i ønsket om mere "bund", ved at anføre at han selv anvender 2 stk Array 1500 subs som supplement til sine egne Everest. Jeg spurgte ham endvidere til råds angående nogle konstruktionsdetaljer i mine - på det tidspunkt - planlagte nye subs, da jeg hælder mere til subdesig a'la de B-460 som manden selv (Greg Timbers) udviklede i firserne, end de Array-1500 som er tilgængelige idag, hvortil han blot henviste mig til virksomhedens PRO-afdeling. Slutteligt berettede han at der var "løsninger" undervejs som ville imødekomme meget af min kritik vedr. DD66000, pånær altså øget LF-output.
Alt i alt en positiov og konstruktiv oplevelse der ansporer mig til at fortsætte mit eget udviklingsprojekt i højt humør, idet jeg siden har erfaret - at de "løsninger" som den gode mand oplyste var undervejs, bestod i en ny model DD67000 til afløsning for DD66000. Og i 67000 er der for alvor taget hånd om problemerne ved overgangne mellem bas og horn, ved nyt 4 ordens filter samt implementering af nye basenhder.
Desværre er prisen på en 67000 nu så høj, at den - sammenholdt med værditabet jeg (selv i egenskab af at være forhandler) vil lide på mine 66000, at en upgrade er en meget tung opgave som jeg gerne undgår såfremt jeg kan opnå noget nær det samme ved at dele mine 66000 elektronisk med tilhørende EQ. af frekvensforløbet fra hornet som jeg ikke er helt tilfreds med.
Potentielle købere til Everest er mere end velkomne til at lytte hos mig, idet jeg kan demonstrere forskellen på "før" og "efter", altså standard 66000 lyd, samt lyden tilsat mine LE-EX + elektronisk deling med frekvenskorrektion.
Beklager evt. stave og tastefejl, indlægget er skrevet i hast.
Mvh og god weekend
Henrik, DynaMax
www.dynamax.dk Der er en verden til forskel på gengivelsen fra 9800SE og 66000 uagtet de overfladisk består af samme type materialer (AlNiCo bestykket 15" bas), Beryllium membran i melletone-driver (3" vs. 4"), og identiske ultra HF driver.
Der er bare SÅ meget mere af det hele i gengivelsen fra en 66000 end fra en 9800SE, inkl. at Everest da også flytter mere luft nedadtil. Effektiviteten af den større 4" berylliumdriver, eller havd det end er