Vores hjerne opfatter forvrængning som højt, og specilt forvrængning i bas området, op fatter vi som høj bas.
det udnyttes faktisk i mini anlæg, hvor man tilfører forvrængning i "sub" området, fordi vi så mener at hører en masse bas.
så hvis den ene kombination hørers som mere bas, kan det enten skyldes at der er det, eller at der forvrænges mere.
som Hasselhof skriver så er det jo umuligt at lave en total sammenligning af en vs. 2 drivere. f.eks. -skal de ha' samme dia. flytte samme vol. have samme power handling. ha' samme linær x, samme max. PP osv.
en af de fordele der kunne være ved flere er at man kunne "fordele" dem i rummet, således at man slå "alle" modes an. i forhold til en stor der kun slå få an.
3DX skrev:hvorfor F. har du slettet spørgsmålet
CPH-R skrev:Cerwin Vega udviklede den første STROKER som en opgave til Universal Studio`s nye park! Her skulle der laves et show, hvor publikum blev kørt rundt med et lille tog. Dette stopper så på et tidspunkt i noget der skal minde om en tog station! Og her oplever man så et jordskælv. JBL og Jensen havde været på banen, men deres enheder kunne IKKE holde.
Så men kontaktede Cerwin Vega! Da de jo havde haft samarbejde med Universal før ”filmen Eathquake” Hvortil de havde designet 189 ES enheden, til et horn. 189 ES enheden kom senere i en mere normal version, der var mere brugbar i refleks kabinetter eller mindre bag ladet horn, denne hed 188 EB. ”min personlige mening er det den bedst lydende”
Men da der var begrænset plads der hvor subberne skulle stå, kunne man IKKE benytte de gamle 189 ES horn, og Gene Cerwinsky, besluttede at sætte dobbelt så mange enheder ind..! men det betød at der kun var omkring 160 liter til hvert kabinet. Så man kunne ikke bruge 189ES eller 188EB for den sags skyld. Man tog udgangspunkt i 189ES, og satte en mekanisk bremse på fronten af enheden. Det var Gene meget vigtigt at dette system KUNNE holde, da det var en rød klud, han ville kunne vifte med foran JBL`s folk. Prestigen var da også stor!? Man fik de næste par år, som leverandør til Rolling Stones koncerter.
Det var ALDRIG planen at de skulle lyde godt!? Da de ikke ville komme til at spille musik! Der ville blot blive sat en tone generator til med noget bas rummel, så de skulle bare kunne holde.
Hvad angår den sidste version af STROKER ”tror det den de fleste kender” Så stod Cerwin Vega og skulle af sted til WCES i 1994, en af deres ingeniør havde lige forladt dem, og fået job hos EARTHQUAKE ”disse var på det tidspunkt meget store indenfor bil stereo” og man havde hørt et rygte om at de ville vise en enhed der lignede de gamle STROKER ”hvilket de også gjorde” Så den daværende salgs chef Mike Geruto bad ingeniør lave en Cerwin Vega STROKER enhed ”men de havde ikke tid” så man tog bare alt det største, man havde kurv, magnet, svingspole og en flot membran, satte det sammen! Enheden blev vist på WCES, det var dog aldrig planen at men ville lave den, men de distributør der var forbi, lage bestillinger på den, og man var så nødsaget til at sætte den i produktion.
Mht. de nye Cerwin Vega modellers formåen, skal jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender noget til dem.
Jeg ved bare at Cerwin Vega levede et par turbulente år, og er i dag en del af STANTON gruppen, og der er vist ikke så mange af de oprindelige medarbejdere tilbage.
Lidt Cerwin Vega historie.
Peter
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst