Wood skrev:f.eks denne:
lydarne ” Lidt ked af badebilleten som det blev kaldt da jeg var aktiv, jeg nævner basreflex her fordi de giver utroligt mange såkaldte "rum" problemer som der så tit må "støjdæmpes" for.”
Her har du helt ret i at en basrefleks nødvendigvis giver flere rumproblemer ud fra den simple grund at systemet jo har et lineært output (som er en kombinationen af port + membran) der rækker længere ned i frekvens området i forhold til en lukket kasse (6dB eller mere afh. af afstemning på port). Det i sig selv gør at du får fuld valuta for de laveste rum resonanser og hurtigt vil opfatte basrefleksen som ”gumpe” tung og upræcis i forhold til den tilsvarende lukkede kasse med det lavere output.
Nu er det lidt uklart for mig hvad du mener, hvis du mener at basreflex generelt gå dybere end lukket og man derfor automatisk for flere rumproplemmer med reflex så er det noget vrøvl.
Jeg vil prøve at gøre en del ud af dette svar mest for min egen skyld, men kan vi komme frem til en slags enighed forståelse vil det også være fint, så jeg gå offtopic her, hvilket ikke forhindre at andre kan diskuterer viderer omkring JBL højtaleren.
Jeg har selv været med til at måle på mindst to lukkede systemmer som gik ret ned til 20 Hz , men karakteristisk for begge systemmer er at man ikke bemærker/hører at de faktisk gå så dybt på anden måde end af de gengiver instrumenter korrekt.
Der er ingen rumproblemer overhovedet ingen kæmpe "basvæg pufff.." lige meget hvilket rum de står i, den ene højtaler har stået i tre helt forskellige akustiske miljøer , stort , og lille rum, udæmpet , og kraftigt dæmpet, man sætter bare højtaleren i rummet og så spiller den.
Dette skyldes de jævne forløb for alle data og den gode impulsgengivelse , den ukomplicerede belastning , og ikke mindst at instrumenter bliver gengivet korrekt , plus den gode integration med rummet , dette viser jeg senerer i dette indlæg.
Rumproblemer og forkert instrumentgengivelse med basreflex mener jeg hovedsagligt skyldes , resonansporten, den uens belastning af membranen igennem basområdet, den dårlige impulsgengivelse , impedans kurven som kan være en vanskelig belastning for mange forstærkere, og tit dårlig integration med rummet på grund af forkert og for kraftig afrulning af frekvensgangen.
Kort sagt reflex højtaleren gengiver ikke instrumenter korrekt, således at der opstår dynamisk/struktur forvrængning, der komme ekstra lyd som ikke skal være der, og som nogen gange direkte skaber problemer.
Inden for hi-fi mener jeg følgende sætninger gælder.
Der må hellerer være for lidt end for meget, eksempelvis i denne diskussion hellerer mindre bas end en bas som er forkert.
Alle "data" forløb skal være jævne og kontinuerligt/ensartede og resonansfrie over hele frekvensområdet, og med lette kontrollerede afrulninger (lave Q værdier).
Den korrekte naturlige stuktur (den mennesker naturligt kan accepterer) i fejlen er vigtigere end absolut minimum fejl.
Dog mener jeg at der altid skal tilstræbes minimum THD/fejl , men som sagt ikke på bekostning af struktur, et eksempel kunne være en forstærker modkoblet kraftigt til en THD værdi på 0.0000001 dyt og som derfor har fået ødelagt strukturen i THD mønsteret og dermed lyder dårligt i vores ører på trods af den ekstrem lave forvrængning.
Også grammofonen kontra CD diskussionen har sin rod i dette, grammofonen har den rigtige fejlstuktur , CD har på nogle data den direkte forkerte/omvendte stuktur af hvad mennesker finder naturligt, bl.a mindre THD ved højere output.
Wood skrev:Det har dog en pris at kunne gå det længere ned i frekvens. For basrefleks vil impulsresponset blive forlænget. Hvis port afstemningen ligges lavt kan det dog komme under fornuftigt kontrol.
Jeg er stadigvæk ikke helt klar over hvad du mener da der som sagt ingen regel er for at et lukket system behøver at have mindre frekvensområde i bunden end reflex, og fuldt frekvensområde fra et lukket system sker imodsætning til ved reflex fuldstændig uden problemer, hvis elektronikken er iorden.
På reflex hører du typisk masser bas ,men det er ikke dybbas hvad jeg også viser senerer, og nogen siger så nøøj hvor er der meget baaass...., og det er meget sjovere end ved et lukket system, men det er lyd/bas som ikke skal være der, anti hi-fi , en sound, og som i mange tilfælde skaber rumproblemer.
Jeg vil prøve at illustrerer hvad jeg tror du mener Wood og årsagen til at det ikke er hensigtsmæssigt, med to eksempler et lukket system og et reflex system
- frekvens.jpg (169.29 KiB) Vist 5520 gange
Her er nok ca. 6 b mere output visse steder ved reflex systemmet, til gengæld kan man sige der er lige så meget bas fra det lukkede system i forhold til reflex "arealmæsigt" på grund af den lettere afrulning som kan beregnes direkte ud fra Qts ,
senere vil jeg vise at Qts på ca 0.5 som er værdien for dette lukkede system sikre en perfekt impulsgengivelse, plus en god rumintegration.
Men først lige membranvandringen:
- membranudsving.jpg (171.67 KiB) Vist 5520 gange
Som det ses er der ikke den store forskel i dette tilfælde og frem for alt er der et jævnt forløb for det lukkede system Ps hver opmærksom på at Yakse inddelingen ikke er ens for de to kurver.
For reflex systemmet ses at membranen gå fra stort set ikke at bevæge sig ved resonans, porten afgiver her hele outputtet, forsættes nedad i frekvens ses at reflex har langt store membranudsving end lukket system , som jeg tidligere nævnte sider enheden under resonans stort set som var den i fri luft .
Hvad er en af konsekvensen er af det "højre output visse steder for reflex i forhold til lukkede system, outputtet som hænger direkte sammen med Qts, man kan beregne frekvensgangen ud fra Qts, og beregne Qts udfra frekvensgangen , og som tidligere nævnt har Qts en optimal værdi for det lukkede system og generelt på ca 0.5. som det lukkede system i dette indlæg.
Ses på steprespons er der en tydelig konsekvens.
- steprespons.jpg (188.73 KiB) Vist 5520 gange
Det giver vil nærmest sig selv.
Dette indlæg har jeg været nødt til at dele i to da der kun kan tilføjes 3 vedhæftninger til et indlæg, del to komme herefter , men der kan gå lidt tid.