af Henrik DynaMax » man jul 22, 2013 01:37
Hej SD2100
FEDT - det lange indlæg du skrev. Dejligt med lidt kvalificeret modspil. Og ja, gud hvor har du ret i alt hvad du skriver. I Tyskland kan og gør man bare så meget som man ikke kan eller har mulighed for at gøre her.
Jeg kender området i Berlin, konceptet ses også andre steder i verden. Men der er flere mennesker (og penge ) i Berlin end i hele DK tilsammen, så selv på strøget i Kbh ville den ikke gå - sorry. SPEAKERS CORNER forsøgte jo klods op ad Rådhuspladsen med både stilmøbler og tung lyd, og hvordan gik det.. Se FONA på strøget, de burde sgu da kunne rumme sådan en afdeling, lige i nærheden af MAGASIN og ILLUMS Bolighus med EARMES lænestole og fed lyd som i OSLO HiFi center. Men nej. FONA koncernen vil flytte fladskærme, pc'ere og IPads i et tempo uden sidestykke og derfor er en tung high-end afdeling udelukket. Uagtet det kunne løfte oplevelsen ved at besøge butikken, tjene til inspiration af ikke-musik interesserede (unge som gamle) med hang til dyrt legetøj - osv.
Da jeg var ansat i Fredgaard koncernen (1989-1993) og stod med ansvaret for al lyd i Danmarks dengang største Radio/TV forretning "SUPER RADIO" (NU opkøbt og omdannet til EL-Giganten) ved IKEA i Tåstrup (Vi forhandlede bl.a. KENWOOD, PIONEER, SONY, KEF, THORENS osv. opstillet i særskilt lytterum bagest i butikken), havde vi faktisk masser af budget anlæg stående i udlån ovre ved naboen "IKEA". Men projektet døde fordi nogle af gæsterne i IKEA ikke kunne kende forskel på dit og mit, og IKEA ønskede naturligvis ikke at være pådraget et erstaningsansvar for at hjælpe vores salg på vej..
Sådan noget kunne man nok med succes i halvfjerdserne hvor pli og respekt for andre mennesker samt andre menneskers ejendom var et moralsk grundbegreb dybt forankret i de fleste. Men da IKEA i Tåstrup på Københavns vestegn ligger omkranset af en masse ghettoer, der dengang som idag primært beboes af etniske kulturer med radikalt modsatte holdninger hvad angår moral, blev vi sgu trætte af at levere gratis stereolyd til disse mennesker.
Mht. annoncering i BO BEDRE: har prøvet det - eller rettere forsøgt.. Da jeg i 1996-1997 lancerede Bob Carvers "SUNFIRE - THE TRUE SUBWOOFER" - terningen på 28x28x28 cm der sidenhen dannede skole for utallige look alikes, solgte jeg dels ideen til B&O i struer idet jeg medbragte en SUB til fabrikken i struer, jeg solgte én til Chefredaktør Michael Madsen på high-fidelity, og jeg havde faktisk godt vind i sejlene dengang. Men uagtet min succes, så var prisforlangende fra BO BEDRES annonceafdeling så eksorbitante, at jeg ganske enkelt droppede det. Det samme er tilfældet idag. Hvorfor tror du at det kun er de større møbelkoncerner der har råd til at annoncere deri .. Iøvrigt er det en lidt vel kostbar måde at fyre sit krudt af på. At skyde med spredhagl. For reelt er det måske 2% af læserne der har/fatter interesse for lyd når annoncen beskues, hvilket vel kan sidestilles med, at såfremt en halvside koster 30.000 pr. indrykning (og gerne skal indrykkes løbende - f.eks 4-6 gange årligt - før response kan forventes jf, annoncesælgerne), så er 98% af de anvendte penge vel spildte kroner ..
Beklager Hr. SD2100 - men jeg har hverken råd, eller mentaliteten det kræver at jeg tager mig råd, men lad mig da vide om jeg tænker helt skævt og gammeldaws.
Trådens emne er en forbedring af NERDS. Mit oplæg er; at hvis NERDS selv kan knække nødden med at skaffe læsere af en beskaffenhed over "BRIAN og DENNIS" som du kalder en ukendt procentdel af læserne, så står vi nok en masse forhandlere parat med penge til at købe annoncer for. Jeg gør ihvertfald. Disse penge kan så financiere facelift og kvalitetsløft på NERDS.
Danne grundlag for mere faglighed, mere dybdegående test, osv.
Men NERDS skal altså bevise at de har de rette læsere før checken skrives. NERDS er gået i cyberspace af eget valg og ikke efter diktat af nogle brugere og nogle forhandlere af HiFi. NERDS skal derfor bevise deres eksistens berettigelse før de får mine penge. Og det gør de ved at stille ovennævnte garantier i ét eller andet omfang.
Sådan tror jeg at mange andre forhandlere også tænker, og sådan tror jeg også at stemningen er desangående hifi udstillingen som har været til diskussion. For vi ønsker handlekraftige og økonomisk velfunderede gæster på udstillingen, og ikke "hifi nørder og kloge åger" der kan det hele selv (DIY), eller i bedste fald kender en god brugtportal hvor det hele kan købes til det halve.
Fortsat god tråd.
PS: Jeg glæder mig til at høre noget specifikt om årets kommende udstilling, som bør være Oktober (nu hvor Oktober KT-messen i ODENSE er død), og nu hvcor BEEP også er DØD (eller udsat..). November udstilling DUER BARE ikke, FAT DET DOG!, Simpelthen fordi, at for mange gæster i November er bedøvede af sprut fra julefrokosten aftenen forinden mens økonomi og tanker går i retning af julegavekøb, planlægning af juleferien m.m., og ikke HiFi køb..
Sidstnævnte ER pointeret for SILLESEN flere gange. Og han lovede sidste år, at udstillingen der dengang vare September i mangel af bedre tidspunkt/ledigt HOTEL, i år (2013) ville blive Oktober. Han sagde dengang til mig, at han allerede havde drøftet dette med MARRIOT. Det har jeg så stolet på, og det ser jeg frem til.
MEN: Hvis der stadig skal reserveres guld i budgettet og tid i kalenderen, til en Oktober udstilling, bedes man nok fatte pen og tastatur, og skrive rundt til udstillere NU. Det sædvanlige med at fare ud en måned før, DUER bare ikke!
Mvh Henrik, DynaMax