af digital_thor » fre sep 06, 2013 11:44
Som jeg har forstået det, så er enhedens impedans kun interessant for passive filtre. Så snart det er aktivt, så har forstærkeren direkte fat i enheden, og derfor vil der kun i pressede tilfælde opstå problemer med impedansen, f.eks. hvis et for svagt effekttrin skal drive en stor bas, med lave impedansdyk, typisk ved lave frekvenser og høje lydtryk.
Groundsound kan lave en hel del korrektioner, i hvertfald så længe du holder dig til 24 eller 28'eren - så vidt jeg husker.
Det der med de 24bit og 96 Khz , er undskyld jeg siger det, fuldstændig irrelevant, i forhold til hvor vigtigt det er at du får styr på følgende ting:
1. akustikken i lytterummet, dvs efterklang, placering af HT'er/lytteren osv.
2. konstruktion af kabinet, mht. baffel, vibrationer, port, afstande imellem enheder, både indbyrdes og i forhold til vægge og gulv osv.
3. Enhederne, de skal matches med hinanden, så deres arbejdsområder dækkes optimalt, mens at de supplere hinanden uden at forstyrre hinanden. F.eks. vil du opleve meget stor forskel ved at måle hvad enheder laver under dens delefrekvens - det kan meget hurtigt forstyrre den næste enhed i rækken.
4. Filteret. Når det er fornuftigt planlagt hvordan enheder og kabinet arbejder sammen og enheder i sig selv ikke er alt for dårlige. Så skal DSP'en sådan set "bare" sørge for at delefrekvenserne og flankerne passer til den optimale ydelse af enhederne. Det lyder dog for det meste bedst, når enheden ikke skal korrigeres for meget, dvs hvis du vælger en for stor mellemtone og derefter trækker din diskant ned til 2Khz, med et stejlt filter, så den ikke bliver presset for meget med de lave frekvenser. så vil du opleve at et bedre resultat kunne opnås ved simpelthen at bruge en anden enhed. På trods af at filteret tilbyder at skubbe grænserne, så ændre det ikke på at grundarbejdet skal laves ordenligt, det kan intet filter luske sig uden om. Husk det hele er en balance imellem behov, pris, kompromis og detaljeorienteret arbejde.
Der hvor DSP'en har en af sine store forcer, er netop at du får mere hul igennem, samt at basområdet fra ca 400hz og ned kan tilpasses dit rum, så det ikke forstyrre området fra 400hz og op, hvor øret er mere følsomt.
Desuden er den fordel at være varsom med størrelsen på de Q-værdier man benytter, således at man kun "suger" de eventuelle peaks ud i basområdet, som man måtte have og ikke maler med for bred en pensel, når der skal rumtilpasses.
Det kræver lidt tid og det kræver måleudstyr man kan stole på. samt endnu mere tid til at lytte om tingene er faldet på plads - f.eks. med lyttetests hvor du prøver med forskelligt musik og lytter efter om der bas når der skal være bas og ingen når musikken mangler præcis dette - alt imens at resten af lyden skal være behagelig, klar og naturlig med hensyn til "F", "T" og "S" lyde.
Husk dog at jeg IKKE siger at der ingen forskel er på de højopløste indspilninger - blot at der er mange andre ting, som skal være i orden først og giver væsentligt mere.
NB. Aktive analoge filtre kan sikkert være fine - men hvor sikker er du på at du rammer 100% rigtigt første gang, eller næste gang, du bygger en højttaler?