muhaha skrev:Det kan du nu godt. Man sætter en stor spole i
serie med de to basser som skal have markant højere følsomhed end
mellemtone og diskant. Delefrekvens mellem bas og mellemtone vil skulle
ligge med f3 lige på baffel drop frekvensen.
Hvis
vi ser på basenheden i et dipol system, så skal man huske at under
baffel drop frekvensen rulles der af med 6dB/oktav, ned til
enhedens fs, herunder rulles der af med yderligere 12dB/oktav. Ved
insætning af serie spole vil der i teorien være en lineær
frekvensgang fra fs op til baffel drop frekvensen, herover
vil frekvensgangen falde med 6 db/oktav, altså et første
ordens lowpass filter. Baffelfrekvensen og dermed bredden på bafflen
vil således skulle afstemmes med forskellen i følsomheden for
bassystemet og mellemtonen.
Ovennævnte trick blev, som jeg husker det, brugt i dali skyline serien.
Ja, korrekt og det ser også ud til at det er den løsning de har valgt.
Whitepaperet som man kan hente på deres hjemmeside røber nu ikke
overvældende meget, men det beskriver et 1. ordens højpasfilter som
kompenserer fra delefrekvensen ved 200 Hz og nedefter. Hermed falder
den samlede følsomhed på 100 dB til 88 dB og frekvensområdet strækkes
ned til ca. 50 Hz. Men det kræver jo så også, at de anvender enheder
med omkring 0,7 i Qt ellers vil de være langt nede ved deres Fs som er
opgivet til 27 Hz Ikke specielt lavt for en 15", men et rigtigt godt
valg i dette tilfælde. Jamo har helt åbentlyst fremstillet basserne til
specifikt at arbejde i en åben baffel..
Jeg har selv prøvet den passive løsning, men foretrækker langt den
aktive. Det er nemmere og det lyder også bedre (men er selvsagt en del
dyrere).
Iøvrigt virker det som om Jamo har tænkt sig om med flere af
løsningerne. Især den mekaniske konstruktion ser meget solid ud. Bliver
spændende at høre dem.