[/quote]dreamz skrev:
For mig eget vedkommende vil jeg påstå, at ved at flytte sine højttalerne 10 centimeter har større indvirkning på lyden end nogle af de fem sidste punkter.
dreamz skrev:
Musikken skal lyde engagerende og nærværende - og det kan den gøre, hvis den er godt optaget eller befinder sig på et for mig højt kunstnerisk niveau. Og det herlige er, når tingene går op i en højere enhed, så er det, man kan befinde sig i sit selvskabte hifi-nirvana og glæde sig over, at man har sammensat et anlæg, der giver en illusionen af den den gode lyd - om man så vælger at kalde det hifi, fedt eller transparent er jo ligegyldigt. Det hele foregår jo alligevel mellem ørerne...
Peter Steffensen skrev:@Kenneth: Man kan sagtens få grej, der gengiver tættere på 100% end andet. At der så ikke findes grej, der gengiver uden et vist tab af detaljer er en anden sag. Men noget er altså væsentligt tættere på at få det hele med.
Den der med at arbejde med farvning, virker ligesom at sætte flere par solbriller på næsen. Til sidst kan man intet se. Samme med hifi: Jo flere lag farvning, jo mindre kan man høre.
dpetersen skrev:Bare for at komme med et indspark, så betyder hul igennem ikke kun noget positivt for mig. For lydbilledet kan godt være klart og tydeligt og stå knivskarpt, men den naturlige gengivelse af for eksempel en guitar og dens genklang af "kassen" kommer ikke så tit med. Det samme oplever jeg også med klaver....Altså oplever jeg at det er på bekostning af andet. Har vel også noget med at gøre at mange begreber er blevet så slidt at de har fået forskellig betydning for folk.
Undskylder off topic.
Jakobsen skrev:Peter Steffensen skrev:@Kenneth: Man kan sagtens få grej, der gengiver tættere på 100% end andet. At der så ikke findes grej, der gengiver uden et vist tab af detaljer er en anden sag. Men noget er altså væsentligt tættere på at få det hele med.
Den der med at arbejde med farvning, virker ligesom at sætte flere par solbriller på næsen. Til sidst kan man intet se. Samme med hifi: Jo flere lag farvning, jo mindre kan man høre.
hvis nu solen skinner så man ingenting kan se ...
ser man faktisk tydeligere med solbriller.........
Peter Steffensen skrev:Jakobsen skrev:Peter Steffensen skrev:@Kenneth: Man kan sagtens få grej, der gengiver tættere på 100% end andet. At der så ikke findes grej, der gengiver uden et vist tab af detaljer er en anden sag. Men noget er altså væsentligt tættere på at få det hele med.
Den der med at arbejde med farvning, virker ligesom at sætte flere par solbriller på næsen. Til sidst kan man intet se. Samme med hifi: Jo flere lag farvning, jo mindre kan man høre.
hvis nu solen skinner så man ingenting kan se ...
ser man faktisk tydeligere med solbriller.........
Hvis lyden er for høj, skruer man da ned fremfor at putte vat i ørerne?
RAMMA skrev:Angående emnet kabelmagi
Så tag lige et kig på kataloget fra Jinwei Cables fra Taiwan
http://www.jinweicable.com/imager/Jinwei%20e-catalogue%202013.pdf
Og her en tysk forhandler der udbyder TFSPC-188 fra kataloget til humane 295 euro under eget navn
http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=5633917807&
Det burde sætte nogen tanker igang vedr priser og kabelmagi,eller
RAMMA skrev:Det kabel har du måske også haft eller hørt
Hvordan lød det så i din " verden "
Indkøbsprisen må jo være ret rimelig, når man ser hvad tyskeren vil sælge det for i vejl. pris
Det er jo lige før man skulle bede om et par factorysamples for at finde ud af hvad der er op og ned her
Eller sno noget selv i ren sølv og lægge det i et teflonrør
det kan købes her
http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=1&kat=7&sku=20&lay=art2&lang=2&a=%25DE%2511%258FG%25E6%25D2%25B8%257C&b=735557.3528966369
Audioheaven Danmark skrev:RAMMA skrev:Det kabel har du måske også haft eller hørt
Hvordan lød det så i din " verden "
Indkøbsprisen må jo være ret rimelig, når man ser hvad tyskeren vil sælge det for i vejl. pris
Det er jo lige før man skulle bede om et par factorysamples for at finde ud af hvad der er op og ned her
Eller sno noget selv i ren sølv og lægge det i et teflonrør
det kan købes her
http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=1&kat=7&sku=20&lay=art2&lang=2&a=%25DE%2511%258FG%25E6%25D2%25B8%257C&b=735557.3528966369
Jep! Og det hæsligt kort og godt! Lyst, hårdt og total ude af balance.
Du kan ikke købe samples hos jinwei. Mindste køb er 1000 meter.
LASSENCAD skrev:Højttalerkabler og andet audiofilt scientology-sludder
Af Peter Bøggild 4. apr 2009 kl. 09:19
Jeg købte engang meget dyre højttalerkabler med små påtrykte pile, i meget rent kobber med store krystaller.
"Du skal huske at forbinde dem så signalet løber i pilenes retning". Jeg protesterede spagt til forklaringen i lydbutikken, som gjorde mig decideret utryg. Eftersom jeg betalte en betragtelig sum for vidunderledningerne, har jeg siden forsøgt ikke at tænke alt for meget over om jeg var blevet fuppet. Fredag faldt jeg i snak med en kollega fra DTU, en teoretiker der ved særdeles meget om hvordan elektroner opfører sig i faste stoffer.
Heller ikke han var overbevist om hverken det ene eller andet, for kan man nu kategorisk afvise at der er en forskel? Jeg gjorde som jeg ofte gør, banker på hos Ole Hansen (DTU Nanotechs super-ingeniør) som kastede lys over sagen. Ole (som selv er gal med lyd) bekræftede mine bange anelser: audiofile kabler er bedst på 1 område, og det er til at lede penge, ikke elektroner.
"Kablet er 99.99997% rent"
Kablet skal blot have en lav modstand, så forstærkeren kan styre højttaleren ordentligt. Om det er 99% eller 99.9997% er bedøvende lige meget.
"Kablet er lavet et ikke-korroderende materiale"
Det er rigtigt at strømmen ved høje frekvenser primært ligger i overfladelaget, men idet den middelfri vejlængde af elektronerne i et metal er omtrent 10 nm, er hvad der foregår på overfladen af en metal der er 0.1 mm eller mere i diameter, bedøvende lige meget.
"De store krystaller mindsker fasefejl, så signalerne når samtidigt frem"
Signalerne i et kabel udbreder sig med lysets hastighed, dvs 3e8 m/s. Det tager 33 ns for signalet at nå gennem 10 meter kabel, hvilket skal sammenlignes med de 50 mikrosekunder en 20 kHz svingning tager. Så selvom man antager en helt usandsynlig stor hastighedsændring på 10% af visse frekvenser i forhold til andre, bliver fasefejlen blot 1/150 af en periode. Det kan du ikke høre, om så du tager sølvpapirs-hat på.
Af samme grund er det vrøvl af homoøpatiske dimensioner når det påstås at fasefejlen er forskellig i de to retninger, så pilene peger kun fra din pengepung til ledningsfabrikanternes bankkonto.
Lysnetkabler!
Spar penge, og køb 220V kabler med en god, stor diameter, og sørg for at få rigtige gode connectors (gerne guld coatede). Det eneste vigtige er en lav seriemodstand, og kontaktmodstanden er selvfølgelig en essentiel parameter.
Og tag så på en dejlig ferie for de penge du skulle have købt kabler for.
"Er fabrikanterne onde? Er audiofile dumme?"
Nej! –- selvfølgelig ikke. Men Audiofilt ramte elsker features, og kabler har stort set ingen. Der er ingen anden udvej end at opfinde nogen.
Har du nogensinde hørt to Audiofile snakke sammen om deres gear?
"Her er kablerne, dem har jeg fået fra Silvan"
Nej vel?
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster