SÃ¥ var det lidt dali og peters det nye .
Lyden var ok uden brug af rumkorrektion , men den var det helt galt med , musik uden nerve .
SÃ¥ var det lidt dali og peters det nye .
Lyden var ok uden brug af rumkorrektion , men den var det helt galt med , musik uden nerve .
powda skrev:SÃ¥ lyden var ringere _med_ rumkorrektionen ?
Hvad var de tydeligste forskelle med og uden ?
Ja meger , bunden var bedre med , men toppen og mellemtoner døde bare helt med , var langt bedre uden så heller flytte sine højttaler udaf problemet .
Jeg snakket med en del slut bruger og de sagde næsten det samme .
Men jeg mener det nye fra peter kan man også vælge kun at bruge det på bunden , for det virket , om de kun har gjort det ved jeg ikke ,men man kunne klart høre forskel .
jensen skrev:<P></P><P>Ja meger , bunden var bedre med , men toppen og mellemtoner døde bare helt med , var langt bedre uden så heller flytte sine højttaler udaf problemet .</P><P>Jeg snakket med en del slut bruger og de sagde næsten det samme .</P><P>Men jeg mener det nye fra peter kan man også vælge kun at bruge det på bunden , for det virket , om de kun har gjort det ved jeg ikke ,men man kunne klart høre forskel .</P><P> </P><P> </P><DIV></DIV>powda skrev:Så lyden var ringere _med_ rumkorrektionen ?
Hvad var de tydeligste forskelle med og uden ?
jensen skrev:powda skrev:SÃ¥ lyden var ringere _med_ rumkorrektionen ?
Hvad var de tydeligste forskelle med og uden ?Ja meger , bunden var bedre med , men toppen og mellemtoner døde bare helt med , var langt bedre uden så heller flytte sine højttaler udaf problemet .
Jeg snakket med en del slut bruger og de sagde næsten det samme .
Men jeg mener det nye fra peter kan man også vælge kun at bruge det på bunden , for det virket , om de kun har gjort det ved jeg ikke ,men man kunne klart høre forskel .
Helt enig Jensen
Det er fordi 90% af alle HIFI folk lytter mængden af bas derfor hopper nogle på Tact. Man kan fjerne alle basproblemer med højtaler flyt eller lidt flere tunge møbler i rummet eller en bedre forstærker til at drive højtalerne og dette sidste punkt undervurdere mange. Jensen du må da med de tunge forstærkere du har prøvet, oplevet mange gang at basproblemer bliver mindre jo bedre forstærkeren er ?
Jeg er enig med dig i at TACT fjerne lidt "basproblemer" men livet i musikken forsvinder helt med TACT. Jeg kunne spørge når TACT fjerne lidt frekvenser her og der eller tillægger lidt, hvad er det så de ferner eller tilægger? er det tromme lyd er det basguitar ? hvordan ved maskinen hvad der skal fejernes ? når man direkte går ind og fjerne og tilægger ting så er det en FARVNING dette er IKKE HIFI og det dræber musikken. Musik er for mig BITTE små microskopiske svingninger lavet af en musiker i højere enhed med instrumentet og røre man bare lidt ved disse svingninger DØR musikken og derfor DØR musikken med TACT.
Husker stadig tydeligt en DEMO med TACT til en messe for mange år siden der sad jeg lige bag ved en ældre herre som vist endda var Jazz musiker. Hans sagde stille til sin konen musikken døde da elt da tact blev slået til.
Jeg siger at alt alle basproblemer ikke skal fjernes altid, vi skal høre det som er på pladen og har man lytte live musik i en kæder eller andet det RYKKE igennem også selvom bassen flyver frem og afsted. Rummet skal spille med ikke dæmpes ihjel enten med overdæmpende plader eller TACT for så DØR musikken, nerven og de bitte små microskopiske svingninger der får musikken op i en højere enhed.
Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:jensen skrev:powda skrev:SÃ¥ lyden var ringere _med_ rumkorrektionen ?
Hvad var de tydeligste forskelle med og uden ?Ja meger , bunden var bedre med , men toppen og mellemtoner døde bare helt med , var langt bedre uden så heller flytte sine højttaler udaf problemet .
Jeg snakket med en del slut bruger og de sagde næsten det samme .
Men jeg mener det nye fra peter kan man også vælge kun at bruge det på bunden , for det virket , om de kun har gjort det ved jeg ikke ,men man kunne klart høre forskel .
Helt enig Jensen
Det er fordi 90% af alle HIFI folk lytter mængden af bas derfor hopper nogle på Tact. Man kan fjerne alle basproblemer med højtaler flyt eller lidt flere tunge møbler i rummet eller en bedre forstærker til at drive højtalerne og dette sidste punkt undervurdere mange. Jensen du må da med de tunge forstærkere du har prøvet, oplevet mange gang at basproblemer bliver mindre jo bedre forstærkeren er ?
Jeg er enig med dig i at TACT fjerne lidt "basproblemer" men livet i musikken forsvinder helt med TACT. Jeg kunne spørge når TACT fjerne lidt frekvenser her og der eller tillægger lidt, hvad er det så de ferner eller tilægger? er det tromme lyd er det basguitar ? hvordan ved maskinen hvad der skal fejernes ? når man direkte går ind og fjerne og tilægger ting så er det en FARVNING dette er IKKE HIFI og det dræber musikken. Musik er for mig BITTE små microskopiske svingninger lavet af en musiker i højere enhed med instrumentet og røre man bare lidt ved disse svingninger DØR musikken og derfor DØR musikken med TACT.
Husker stadig tydeligt en DEMO med TACT til en messe for mange år siden der sad jeg lige bag ved en ældre herre som vist endda var Jazz musiker. Hans sagde stille til sin konen musikken døde da elt da tact blev slået til.
Jeg siger at alt alle basproblemer ikke skal fjernes altid, vi skal høre det som er på pladen og har man lytte live musik i en kæder eller andet det RYKKE igennem også selvom bassen flyver frem og afsted. Rummet skal spille med ikke dæmpes ihjel enten med overdæmpende plader eller TACT for så DØR musikken, nerven og de bitte små microskopiske svingninger der får musikken op i en højere enhed.
Hilsen Jonas Bojer
Ja de fleste basproblemer bliver løst med gode amps .
Men nu bruger jeg også velodyne til det ,jeg måler hvor problemet er og udliner det med subs , subben behøver ikke spille andet i lige det område hvor problemet er og i modfase
Japer skrev:Hej Jonas
Jeg vil ikke skrive så meget.
En tact går ind og dæmper forskellige frekvenser eller hæver dem og det kan den gøre over hele frekvensbåndet. f.eks er det ikke sjældent at se hæv fra +10db til nogen gange i nærheden af 20 db højere output ved forskellige frekvenser i basområdet. Lad os nu sige 50 hz har et hæv på 10db det fjerner man helt eller måske delvist så man kun har f.eks 3db´s hæv. Det betyder jo ikke du kan fjerne en tromme kun eller en bas eller andet. Men du fjerner den voldsomme betoning der er ved alle de instrumenter der har et output i det område. Og sådan forgår det i hele frekvensbåndet. Du kan faktisk tegne en targetkurve der er nøjagtig magen til den målte men med kun den lille ændring at du tager 5db af en meget voldsom forstærkning af 50hz. Jeg har haft en og kan høre du har en mening om den som viser du ikke rigtig kender noget til den. Men rent lydmæssigt er jeg nu lidt enig med dig i hvad du siger. Men den kan klare en masse probemer, men som du siger kan den også virke til at trække nerven lidt ud af musikken + ligge et lille tæppe over og dynamikbegrænse det hele en smule.
Men meget kommer også an på hvordan man indstiller den. Man skal ikke regne med at man lige får den bedste kurve lavet selv i løbet af en dag. Det er noget man skal gå og skyde dig lidt ind på. Så derfor skal man passe på med at bedømme den bare lige sådan og sige det dur ikke.
Det er okay. Jeg har dog stadig valgt at sælge min. Men synes du skulle prøve en istedet og bruge den i en måned. Både sjovt og lærerigt.
Hejsa jeg kender nok mere til Tact mere end du tror uden at gå for meget i detaljer
Jeg ved udemærket hvordan den virker og det har ALTID været min holdning at en fejl ikke skal rettes med endnu en fejl der blot er modsatrettet. I og med Tact direkte farver og laver om på kurverne inden musikken kommer ud betyder det at MUSIKKEN dør. Det er min erfaring at farvniner får musikken til at dø.
Noget andet som ikke fungere med TACT er forforstærker delen. Se Densen, Krell ja alle andre bruger MEGET energi på forforstærker delen, da der er mange flere aspekter i en forforstærke end linariteten. En forforstærker er noget at det vigigeste i et setup og her tro TACT at de med rum delen kan rette op på deres forforstærker fejl. Dette betyder at hvis du sammenligner TACT forforstærker del uden rum på med andre forforstærkere så kan jeg finde en forforstærker til 5000kr der banker den på alle punkter. Se TACT har en forforstærker del som flaskehals og det kan en RUM korriktion ikke rette op på rent musikalsk.
Jeg venter til det nye TACT kommer så skal jeg nok låne en hvis jeg får lov men min ærlige mening vil jeg have lov at give bagefter
Hvad er det for rum problmer folk har så mange af ? jeg har ikke haft disse problemer endnu ?
Hilsen Jonas
lad mig forstå det her rigtigt.
hvis en TacT trækker 10dB fra ved 50Hz, så den trækker den det forkerte fra.
men en extra sofa i rummet trækker det helt rigtige fra
inteligent design, og nu også inteligente møbler
JB mangle på viden skinder rimeligt igennem, -igen.
Hvis man ikke kan lide lyden fra f.eks TacT så er det ikke princippet der er noget galt med. eq ved ikke om det er bas gutiar eller tromme den eq'er. men den eq. "energien" ved .feks en bestemt frekvens.
hvis man ikke kan lide lyden er det måden den er udført på der er problemt. converterne, forfor. delen osv.
de plader vi lytter på, er jo også stærkt eq'et i studiet, så det bliver alligevel aldrig som det råt optagede.
men at blande pricipper sammen med personlig preferance er noget vrøvl.
Japer skrev:Hej Jonas
Jeg kan især godt følge dig på at man har sit signal fra sin cd afspiller.
Det signal kalder vi korrekt. Tact ødelægger så dette originale signal og sender noget korrigeret videre til effekt og speakers. Det bryder jeg mig egentlig heller ikke om. Man kan sige hvis vi igen tager de 50 hz kun.
Tacten måler 50hz til at være ca. 10db over gennemsnittet af resten af frekvenskurven. Tact sænker så signalet på 50hz med 10 db. Hvad har vi så ? et originalt signal der er kneppet. Signalet kommer vel nu ud til effekt med -10db ved 50hz og rummet klarer så den sidste forstærkning så den ligger lineær. Før klarede rummet forstærkningen så 50 hz lå 10 db over.
Ja jeg er selv lidt i tvivl. Men det jeg mener jeg kan følge dig i er altså den korrektion af original signalet som kommer videre i systemet. Nej det har man det ikke godt med. Det skal ikke tages som fakta det jeg skriver. Mere en tanke. Ved ikke om det stemmer og om det gør noget. Men vi må jo bruge ørerne. Og der er jeg som sagt enig der ryger af nerven eller det kan der gøre. Men det er klart hvis man har en masse betoninger forskellige steder i frekvensbåndet og tact´en så udligner det at det vil virke mere dødt. så er det bare om det er tact generelt der lyder død eller det at man får en ret frekvenskurve. Det er sikkert begge dele.
Mange har hørt en ret frekvenskurve på en tact og bryder sig ikke om den.
Jeg tror hvis man hørte en ret frekvenskurve uden en tact på et par gode højtalere så ville det være en helt anden lyd.
Man kan også sige at de 50hz vi før fjernede. Der får vi ikke den direkte 50 hz lyd mere fra højtaleren jo det gør vi men den er 10db nede der skal vi ha de sidste 10 db fra rummet for at ligge i lineær. Jeg ved godt der er noget med tidsforsinkelse og fase men men men kan nogen følge mig i hvad jeg mener her. svært at forklare ..også bare lige en tanke.
Men de nye lyndorf skulle køre efter en helt ny metode. lad os se hvordan det så er.
Hejsa
Hvis der er 10dB forskel fra anlæggets side er der noget helt galt efter min mening, men det er heller ikke her problemet er som jeg forstår dig skrive. De 10dB du snakker om er room gain på en eller anden måde. Dette betyder at det er rummet som der er noget galt med.
Jeg ser signalvejen og signalet som "helligt" derfor må man ikke ændre på disse signaler. Hvis man undgår at "pille" ved disse signaler og micro små musikalske "vibrationer" som får musikken til at spille, så har man et anlæg der kan spiller musik med nerve og sjæl. Dette betyder at den musik som kommer udaf højtaleren er REN og musikalsk at så rummet ødelægger tingene rent frekvens mæssigt er en helt anden sag. Hvis vi så her Ødelægger musikken ved at dæmpe 10Db på musikken vupti så har vi en MEGET ulinært anlæg og derfor dør musikken, og dette kan de modsatrettede fejl rum ikke tilbage trylle. Man skal her forstå at går de micro små musikalske svingninger først istykker så ken de IKKE genskabes igen.
Har man problemer med rummet og her taler jeg af erfaring så kan højtalerflyt, lidt flyt på møbler, bedre forstærkere helt enkelt rette på på disse ting så der max er -+1-2 Db forskel. Nogle har meget store åbne stuer og her kan en tung sofa eller andet hjælpe.
Men sætter man blot TACT ind som piller 10dB ved signalet er jo hovedrytende dumt, det siger sig selv at musikken dør fordi man piller ved de før nævnte micro små musikalske svingninger, for med TACTEN kommer de slet ikke udaf anlægget og det er her du 3DX og Mike-J falder af, for det er da bedre at musikken kommer ud af anlægget og stuen ødelægger lidt end ingen musik kommer ud og fejlrmmet gør musikken liniær ?
Anden problematik jeg vil understreje er forforstærker delen, test den først så ved i hvad jeg snakker om.
Min gamle Skole kammat er udvikler på den NYE Lyngdorf Rumdel når den er færdig låner jeg den ;O) hvis jeg må hihi
Hilsen Jonas Bojer
3DX skrev:lad mig forstå det her rigtigt.
hvis en TacT trækker 10dB fra ved 50Hz, så den trækker den det forkerte fra.
men en extra sofa i rummet trækker det helt rigtige fra
inteligent design, og nu også inteligente møbler
JB mangle på viden skinder rimeligt igennem, -igen.
Hvis man ikke kan lide lyden fra f.eks TacT så er det ikke princippet der er noget galt med. eq ved ikke om det er bas gutiar eller tromme den eq'er. men den eq. "energien" ved .feks en bestemt frekvens.
hvis man ikke kan lide lyden er det måden den er udført på der er problemt. converterne, forfor. delen osv.
de plader vi lytter på, er jo også stærkt eq'et i studiet, så det bliver alligevel aldrig som det råt optagede.
men at blande pricipper sammen med personlig preferance er noget vrøvl.
Hvis jeg mangler viden så må du jo oplyse mig
Jeg vil høre hvad der er på pladen også selvom det er mixet, for pladen er mit udgangspunkt ikke virkeligheden, men ligner musikken virkeligheden har pladefolkenen lavet et godt stykke arbejde og så er jeg da super glad.
Hilsen Jonas Bojer
Japer skrev:Jamen hvor gode er et sæt helicon 400 egentlig ?
Er det en top højtaler eller hva ?
Ved der er prisforskel men gamuten ser nu bedre ud selvom de ligner hinanden en del.
Tilbage til HiFi-arrangementer
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster