Henrik: Nu fremhæver du selv en direkte fremtoning som en fordel, så det vil jeg give dig:
Henrik DynaMax skrev: Til Otto, Wymax og ikke mindst Hr. Sillesen:
Jeg har ikke med ét ord nævnt min egen mulige udstilling i mine indlæg. Omtalen af denne mulige "konkurrent" til hifi&surround er alene frembragt af jer - ret morsomt.
Det nåede jeg så ikke engang at svare på, før du bekræftede at det var og stadig er i tankerne. Jeg ved ikke om du regnede med at folk virkelig glemte så hurtigt, eller om du bare betragter os som dumme. Den eneste der er ufrivilligt morsom her, er dig. Din fremfærd er pinlig for dig selv, og det er ynkeligt at du forsøger at få det til at fremstå som om det er Thomas der er grov overfor dig, især når du fremhæver din egen "direkte facon". Som man råber i skoven får man svar. Jeg synes "Sillesen dynastiet" har udvist rigeligt velvilje overfor dig ved overhovedet at lade dig deltage på sidste års messe, efter de angreb du kom med i offentligt rum op til messen. Jeg vil mene du har afskrevet din ret til at være fornærmet.
Henrik DynaMax skrev:Og hvis Beep (som nu desværre er fortid), kunne samle 16000 gæster og bare de 10% var mulige kunder til mine varer mens resten var - for nu at bruge Otto's maleriske beskrivelse; en flok skrigende teenagere - så ville der stadig være 50% flere potentielle kunder til min forretning ved Beep end ved Hifi&surround, såfremt besøgstallet var 1000 gæster på Hifi&Surround.
Det kan meget vel være at en stor messe alt i alt ville samle flere potentielle hifi-købere. Men hvad nytter det, hvis de får en dårlig oplevelse og ikke kan komme ind i rummet? Dit regnestykke forudsætter jo at de 14.400 der ikke reelt er interesserede, bliver ude af dit rum - og det er naivt. I praksis vil de alle sammen gerne "se giraffen", det er derfor de overhovedet er kommet, og hvis du så har en kapacitet i dit rum på lad os sige 2000 mennesker, så sker der dét i praksis at 500 af dine 1600 interesserede kommer ind, mens de andre 1500 er nysgerrige gadget-fans, som kommer ind og spørger dig hvorfor dén der diskant-enhed er firkantet og ikke rund.
Faktum er at tiden er løbet fra store messer med en bred målsætning. IFA er for hifi-folket død forlængst, og alle i branchen taler om hvordan CES heller ikke længere er interessant for hifi-branchen. I stedet blomstrer ISE, der har dedikeret fokus på install-markedet, og München der fokuserer skarpt på hifi er stedet hvor det sker inden for dét segment. Og jeg kan tilføje at den suverænt mest succesfulde messe jeg har været med til som udstiller, målt på salg der kan spores direkte tilbage til messen, var én jeg lavede for nogle år siden hvor der KUN blev fremvist projektorer, intet andet (ikke engang et forsøg på at demonstrere surround-lyd "on the side"), og hvor der var omkring 300 ikke-betalende besøgende.
Hvis vi skal have kunderne til at tage hifi-branchen seriøst, så er vi nødt til som branche at tage os selv seriøst. Det gør vi blandt andet ved at vise at hifi er en interesse der kan stå på egne ben, og ikke behøver være det spøjse kuriosum ved siden af fladskærme, soundbars, smartphones og computerspil. Det er et taber-projekt at lokke folk til med gadgets og så forsøge at sælge hifi til dem. Folk skal lokkes til med vores kerneprodukt, hifi. Og messen i 2013 demonstrerede at det kan man faktisk godt.
EDIT: Hvilket netop især er imponerende i betragtning af hvor mange mennesker der, berettiget, blev MEGET skuffede i 2012. Der har skullet ekstra meget til for at overtale dem til at komme igen i 2013. Dét momentum er helt anderledes nu, jeg har ikke mødt én der var så skuffet at han ikke ville komme igen næste år. Hvis vi nu bare hypotetisk bruger dine tal, så tror jeg meget mere på at 1000 besøgende i 2013 bliver til 1600 besøgende i 2014, end på at ramme 1600 reelt interesserede blandt 16.000 beøsgende på en gadget-messe. Og ikke mindst at så vil dé 1600 få en væsentligt bedre oplevelse.
Mvh. Otto