Måske det bare er mig der er lidt nærtagende, men jeg syntes der ligger en grad af spydighed i at indlede med "du skal heller ikke regne med forretning fra min side".
Eftersom vi ikke har igangværende forhandlinger om evt. leverance er udsagnet komplet irrelevant og anses alene som værende fremsat i ren og skær nedladenhed.
Men jeg anerkender generel tvivl om sælgers evner og hensigter, hvilket PAYPAL eksemplet viser er berettiget.
Og du ser - eller vil åbenbart ikke se - min pointe i følgende:
At voksne og fornuftige mennesker kan skrive sig ud af det meste i et ret simpelt aftalegrundlag. Det samme kunne du have gjort i det statuerede eksempel hvor du oplevede en leveringstid på 3 mdr.
Synd at leverandøren blev syg eller hvad som gik galt, men du kunne jo have forbeholdt dig ret til at hæve handlen såfremt levering ikke skete maks 30 dage efter aftalt levering/forudbetaling. Så du ligger lidt som du selv har redt.
Når køber kommer til skade i et handelsforløb skyldes det ofte købers egne fejl, og det samme hvis sælger kommer til skade i forhold til køber; så er det sælgers egne direkte eller indirekte fejl: Årsagerne kan opdeles i 2:
1: Begærlighed fra sælgers side eller
2: Nærighed fra købers side.
Hvad pkt. 1 angår, hvorfor opsøge handel med kunder som bor på den anden side af kloden hvis man er dansk forhandler = forretningsgrundlaget er i lokalområdet. Det skyldtes da enten nød eller grådighed.
Hvad pkt. 2 angår; så vil stort set alle kunder have rabat. Næsten alle mine kunder tinger om rabat når de retter henvendelse, men skal jeg give rabat gider jeg eksempelvis ikke fremkomme med løfter som den service og korte leveringstid der følger med at købe en vare til fuld pris.
Hvis jeg eksempelvis skal have et sæt kabler hjem fra USA og kunden som betingelse for ordren vil have 20-30% rabat, kræver jeg forudbetaling via bankoverførsel og oplyser samtidig kunden at levering vil ske når ordren kan leveres sammen med øvrige ordrer. Hvis kunden efterfølgende betaler = han accepterer. Og såfremt jeg imellemtiden bliver syg og leveringen tager 3 mdr. lig dine oplevelser med en leverandør, er det naturligvis trist, men kunden bærer selv ansvaret idet han har undladt at stille betingelser/sikre sig en forudaftalt leveringstid.
Men det vigtigste element i ovenstående er at kunden under normale omstændigheder er sikret sine penge ved en bankoverførsel
når bare der er udfærdiget et aftalegrundlag. Hvis jeg eksempelvis dør under et leveringsforløb hvor jeg har modtaget forudbetaling men ikke nåede at levere varen, kan køber rette henvendelse til mit bo om at modtage forudbetalingen for den bestilte vare retur.
De der betaler fuld pris modtager fuld service herfra, og jeg går igennem ild og vand for at holde mit ord, da det er min egen forretning det skader når løfter brydes. Krav om rabat udløser mindre service, og folk som ikke er parat til at forudbetale en given specialvare som high-end ofte er, efter endt besigtigelse/lytteprøve/hjemlån har jeg ganske enkelt ikke interesse i at handle med. Og tilhøre du sidstnævnte kategori, tjaee, så fred være med det.
Mvh
Henrik,
DynaMaxhttp://www.dynamax.dk